Zmiana ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych.

USTAWA
z dnia 22 maja 2009 r.
o zmianie ustawy o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych

Art.  1.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2007 r. Nr 231, poz. 1702, z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) wprowadza się następujące zmiany:

1)
w art. 1 w ust. 1 w pkt 3:
a)
lit. d otrzymuje brzmienie:

"d) skrobi, w tym warunki i tryb udzielania płatności uzupełniającej określonej w przepisach rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiającego wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiającego określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniającego rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 (Dz. Urz. UE L 30 z 31.01.2009, str. 16) w zakresie produkcji ziemniaka skrobiowego,",

b)
uchyla się lit. e i f;
2)
w art. 2 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja jest państwową osobą prawną.";

3)
w art. 6 w ust. 3 dodaje się zdanie czwarte w brzmieniu:

"Prezes Agencji powołuje i odwołuje dyrektorów oddziałów terenowych i ich zastępców.";

4)
w art. 8:
a)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

"1a. Przychodami Agencji są:

1) środki budżetowe określone corocznie w ustawie budżetowej w formie dotacji podmiotowych i dotacji celowych;

2) odsetki od lokat bankowych;

3) inne przychody.",

b)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Agencja prowadzi rachunkowość zgodnie z odrębnymi przepisami, jeżeli przepisy ustawy nie stanowią inaczej.";

5)
w art. 11 w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) gromadzi, analizuje, przetwarza i udostępnia informacje dotyczące rynków produktów rolnych i żywnościowych;",

b)
po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

"3a) prowadzi działania promocyjne i informacyjne mające na celu promowanie produktów rolnych i żywnościowych, metod ich produkcji a także systemów jakości produktów rolnych i żywnościowych, z wyłączeniem działań informacyjnych i promocyjnych dotyczących rolnictwa i gospodarki żywnościowej realizowanych przez ministra właściwego do spraw rolnictwa, rynków rolnych, rybołówstwa lub rozwoju wsi;",

c)
pkt 4d otrzymuje brzmienie:

"4d) realizuje programy krajowe mające na celu pomoc państwa dla podmiotów sektora rolnego oraz sektora rybackiego i ich grup, prowadzących działalność związaną z produkcją, przetwórstwem lub obrotem produktami rolnymi oraz produktami rybołówstwa, w zakresie określonym przepisami Unii Europejskiej lub dopuszczonym tymi przepisami do uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej;";

6)
w art. 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Agencja realizuje płatności ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji oraz prowadzi wyodrębnioną ewidencję księgową wydatków z tych funduszy.";

7)
w art. 13 w ust. 1 uchyla się pkt 3;
8)
po art. 13a dodaje się art. 13b w brzmieniu:

"Art. 13b. 1. Dyrektor oddziału terenowego Agencji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę producenta rolnego ustala, w drodze decyzji administracyjnej, kwoty nienależnie lub nadmiernie pobranych środków krajowych przeznaczonych na udzielanie dopłat z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany.

2. Do należności, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, z wyłączeniem przepisów dotyczących umarzania należności, odraczania płatności oraz rozkładania płatności na raty.

3. Uprawnienia organu podatkowego określone w ustawie, o której mowa w ust. 2, przysługują:

1) dyrektorowi oddziału terenowego Agencji, jako organowi pierwszej instancji;

2) Prezesowi Agencji, jako organowi odwoławczemu od decyzji dyrektora oddziału terenowego Agencji.";

9)
w art. 20 w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:

"3) czynności sprawdzające u producenta rolnego w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, który złożył wniosek o udzielenie dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany.";

10)
w art. 28 uchyla się pkt 3 i 5;
11)
uchyla się art. 29;
12)
w art. 31:
a)
w ust. 2 w pkt 3 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) ustalenia przez Komisję Europejską współczynnika redukcji kwot produkcyjnych cukru lub kwot produkcyjnych izoglukozy;",

b)
ust. 8 otrzymuje brzmienie:

"8. Decyzje, o których mowa w ust. 2 pkt 3 i 4, powinny uwzględniać proporcjonalnie interesy wszystkich plantatorów buraków cukrowych.",

c)
po ust. 10 dodaje się ust. 10a-10i w brzmieniu:

"10a. W przypadku cofnięcia zatwierdzenia producentowi cukru zgodnie z przepisami Unii Europejskiej, o których mowa w art. 30 ust. 1, minister właściwy do spraw rynków rolnych wydaje decyzję o cofnięciu przyznanej temu producentowi kwoty produkcyjnej cukru w zakresie kwoty niewykorzystanej przez niego do dnia, w którym decyzja o cofnięciu zatwierdzenia stała się ostateczna.

10b. Kwotę produkcyjną cukru, o której mowa w ust. 10a, zwaną dalej "dostępną kwotą", przyznaje się w drodze decyzji pozostałym producentom cukru, którym przyznano na dany rok gospodarczy kwotę produkcyjną cukru, na ich wniosek.

10c. W przypadku wydania decyzji, o której mowa w ust. 10a, minister właściwy do spraw rynków rolnych przesyła producentom cukru, o których mowa w ust. 10b, pisemne informacje o możliwości ubiegania się o dostępną kwotę oraz o jej wysokości.

10d. Wnioski o przyznanie dostępnej kwoty producenci cukru, o których mowa w ust. 10b, mogą składać w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji, o której mowa w ust. 10c.

10e. Wniosek, o którym mowa w ust. 10b, zawiera w szczególności:

1) nazwę, siedzibę i adres producenta cukru;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP) producenta cukru;

3) numer producenta cukru w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w Ewidencji Działalności Gospodarczej;

4) wskazanie wysokości wnioskowanej kwoty produkcyjnej cukru;

5) informację o zatwierdzeniu producenta cukru;

6) zobowiązanie producenta cukru do przejęcia praw i obowiązków względem plantatorów dostarczających buraki cukrowe do producenta cukru, któremu została cofnięta kwota produkcyjna cukru.

10f. Dostępną kwotę przyznaje się we wnioskowanej wysokości, z zastrzeżeniem ust. 10g.

10g. Jeżeli suma wnioskowanych przez producentów cukru, o których mowa w ust. 10b, kwot produkcyjnych cukru przekracza wysokość dostępnej kwoty, danemu producentowi cukru przyznaje się kwotę produkcyjną cukru w wysokości stanowiącej iloczyn ilorazu wielkości dostępnej kwoty i sumy wnioskowanych przez producentów cukru kwot produkcyjnych cukru oraz wielkości wnioskowanej przez danego producenta cukru kwoty produkcyjnej cukru.

10h. Decyzje, o których mowa w ust. 10b, stanowią podstawę do zmiany umów kontraktacji zawartych z dostawcami buraków cukrowych.

10i. Przed podpisaniem umów kontraktacji producent cukru, któremu została przyznana kwota na podstawie ust. 10b, jest obowiązany do przeprowadzenia konsultacji ze społeczno-zawodową organizacją rolników reprezentującą plantatorów buraków cukrowych, działającą przy producencie cukru.";

13)
w art. 31b:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Producent cukru jest obowiązany do 20 grudnia roku poprzedzającego rok gospodarczy dokonać rozdzielenia limitu buraków cukrowych, o którym mowa w ust. 2, pomiędzy plantatorów buraków cukrowych, przy czym suma części rozdzielonych limitów musi być równa limitowi, o którym mowa w ust. 2, oraz powiadomić tych plantatorów o wielkości przysługujących im części tego limitu.",

b)
ust. 6 otrzymuje brzmienie:

"6. Część limitu buraków cukrowych określona dla plantatora w wyniku podziału, o którym mowa w ust. 3, stanowi wielkość przysługującego plantatorowi prawa do uprawy i dostawy.",

c)
dodaje się ust. 7 i 8 w brzmieniu:

"7. Producent cukru ma obowiązek zawrzeć z plantatorem, któremu przysługuje prawo do uprawy i dostawy, umowę kontraktacji, w ramach której jest obowiązany odebrać określoną przysługującym plantatorowi prawem do uprawy i dostawy ilość buraków cukrowych.

8. Producent cukru przed podjęciem czynności, o których mowa w ust. 2 i 3, oraz przed zawarciem z plantatorem umowy kontraktacji, o której mowa w ust. 7, jest zobowiązany do zasięgnięcia opinii ogólnokrajowej społeczno-zawodowej organizacji rolników reprezentującej interesy plantatorów buraków cukrowych.";

14)
w art. 33 w ust. 1 w pkt 1 w lit. d średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. e w brzmieniu:

"e) wyrażeniem zgody na zawarcie umowy pomiędzy producentami cukru, dotyczącej wyprodukowania cukru przez jednego z tych producentów w ramach kwoty produkcyjnej producenta zlecającego produkcję;";

15)
po art. 34 dodaje się art. 34a-34k w brzmieniu:

"Art. 34a. 1. Pomoc na rzecz dywersyfikacji, o której mowa w art. 33 ust. 1 pkt 5, zwana dalej "pomocą", przyznawana zgodnie z krajowym programem restrukturyzacji zgłoszonym przez Agencję na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 968/2006 z dnia 27 czerwca 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie (Dz. Urz. UE L 176 z 30.06.2006, str. 32, z późn. zm.), zwanym dalej "Krajowym Programem Restrukturyzacji", jest przyznawana w ramach działań:

1) "Modernizacja gospodarstw rolnych";

2) "Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej".

2. Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłasza Krajowy Program Restrukturyzacji, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski".

3. W przypadku zmiany Krajowego Programu Restrukturyzacji minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłasza, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", zmieniony Krajowy Program Restrukturyzacji.

Art. 34b. 1. O pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, mogą się ubiegać producenci rolni w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, którzy:

1) jako plantatorzy buraków cukrowych, o których mowa w art. 3 ust. 6 tiret pierwsze rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42, z późn. zm.), są uprawnieni do otrzymania pomocy określonej w art. 4 ust. 3 lit. b tego rozporządzenia;

2) prowadzą działalność rolniczą na obszarze gmin objętych procesem restrukturyzacji, wskazanych w Krajowym Programie Restrukturyzacji.

2. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, polega na refundacji części kosztów zakupu nowych maszyn lub urządzeń przeznaczonych do produkcji rolnej, z wyłączeniem maszyn i urządzeń przeznaczonych wyłącznie do uprawy buraków cukrowych.

Art. 34c. 1. O pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, mogą się ubiegać przedsiębiorcy prowadzący przedsiębiorstwo określone w art. 28 ust. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) (Dz. Urz. UE L 277 z 21.10.2005, str. 1, z późn. zm.).

2. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, polega na refundacji części kosztów inwestycji w zakresie przetwórstwa na cele energetyczne produktów rolnych, określonych w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską, realizowanych na obszarze gmin objętych procesem restrukturyzacji, wskazanych w Krajowym Programie Restrukturyzacji.

Art. 34d. Pomoc jest przyznawana do wysokości środków przewidzianych w Krajowym Programie Restrukturyzacji na poszczególne działania, jeżeli są spełnione warunki określone w ustawie oraz w przepisach wydanych na podstawie art. 34k.

Art. 34e. 1. Pomoc jest przyznawana na wniosek.

2. Wniosek o przyznanie pomocy składa się na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.

Art. 34f. 1. Pomoc jest przyznawana na podstawie umowy zawieranej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej.

2. Umowa, o której mowa w ust. 1, zawiera w szczególności:

1) oznaczenie przedmiotu i stron umowy;

2) określenie warunków i terminu zakupu, o którym mowa w art. 34b ust. 2, albo warunków, terminu i miejsca realizacji inwestycji, o której mowa w art. 34c ust. 2;

3) określenie wysokości pomocy;

4) określenie warunków i terminów wypłaty środków finansowych z tytułu pomocy;

5) określenie warunków rozwiązania umowy;

6) określenie warunków i sposobu zwrotu środków finansowych z tytułu pomocy, w przypadku gdy pomoc jest nienależna lub wypłacona w nadmiernej wysokości.

3. Zmiana umowy, o której mowa w ust. 1, powodująca zwiększenie wysokości pomocy określonej w tej umowie jest nieważna.

Art. 34g. 1. Do postępowań w sprawach dotyczących przyznania pomocy nie stosuje się przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego, z tym że przepisy dotyczące właściwości miejscowej organów, wyłączenia pracowników organu, doręczeń i wezwań, udostępniania akt, a także skarg i wniosków, stosuje się odpowiednio.

2. W postępowaniu w sprawie dotyczącej przyznania pomocy Agencja:

1) stoi na straży praworządności;

2) jest obowiązana w sposób wyczerpujący rozpatrzyć cały materiał dowodowy;

3) udziela wnioskodawcom, na ich żądanie, niezbędnych pouczeń co do okoliczności faktycznych i prawnych, które mogą mieć wpływ na ustalenie ich praw i obowiązków będących przedmiotem postępowania;

4) zapewnia wnioskodawcom, na ich żądanie, czynny udział w każdym stadium postępowania.

3. Wnioskodawcy oraz inne osoby uczestniczące w postępowaniu w sprawie dotyczącej przyznania pomocy są obowiązane przedstawiać dowody oraz dawać wyjaśnienia co do okoliczności sprawy zgodnie z prawdą i bez zatajania czegokolwiek; ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z tego faktu wywodzi skutki prawne.

Art. 34h. 1. W przypadku gdy nie są spełnione warunki przyznania pomocy, Agencja informuje wnioskodawcę, w formie pisemnej, o odmowie jej przyznania z podaniem przyczyn odmowy oraz o prawie wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia do sądu administracyjnego skargi w trybie i na zasadach określonych dla aktów lub czynności, o których mowa w art. 3 § 2 pkt 4 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270, z późn. zm.1)).

Art. 34i. 1. W przypadku śmierci wnioskodawcy będącego osobą fizyczną, spadkobierca wnioskodawcy może, na swój wniosek, wstąpić do toczącego się postępowania w sprawie dotyczącej przyznania pomocy, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, na miejsce wnioskodawcy.

2. W przypadku śmierci osoby fizycznej, której przyznano pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, pomoc ta może być przyznana spadkobiercy, na jego wniosek, jeżeli:

1) spełnia on warunki przyznania pomocy;

2) zostaną przez niego przejęte zobowiązania spadkodawcy związane z przyznaną pomocą.

3. Pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, może być przyznana spadkobiercy, o którym mowa w ust. 1 albo 2, mimo niespełniania przez niego warunku określonego w art. 34b ust. 1 pkt 1.

4. W przypadku gdy jest kilku spadkobierców pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 1, jest przyznawana temu spadkobiercy, co do którego pozostali spadkobiercy wyrazili pisemną zgodę.

Art. 34j. 1. W przypadku śmierci wnioskodawcy będącego osobą fizyczną albo rozwiązania lub przekształcenia wnioskodawcy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej lub innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części przedsiębiorstwa wnioskodawcy, następca prawny wnioskodawcy albo nabywca tego przedsiębiorstwa lub części tego przedsiębiorstwa może, na swój wniosek, wstąpić do toczącego się postępowania w sprawie dotyczącej przyznania pomocy, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, na miejsce wnioskodawcy.

2. W przypadku śmierci osoby fizycznej, rozwiązania lub przekształcenia osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, którym przyznano pomoc, o której mowa w art. 34a ust. 1 pkt 2, lub innego zdarzenia prawnego, w wyniku których zaistnieje następstwo prawne, albo w przypadku zbycia całości lub części przedsiębiorstwa takiego podmiotu, następcy prawnemu takiego podmiotu albo nabywcy tego przedsiębiorstwa lub części tego przedsiębiorstwa pomoc ta może być przyznana, na jego wniosek, jeżeli:

1) spełnia on warunki przyznania pomocy;

2) zostaną przez niego przejęte zobowiązania takiego podmiotu związane z przyznaną pomocą.

Art. 34k. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki i tryb przyznawania, wypłaty lub zwrotu pomocy w ramach działań objętych Krajowym Programem Restrukturyzacji, w tym szczegółowe wymagania, jakim powinna odpowiadać umowa, na podstawie której jest przyznawana pomoc, mając na względzie zapewnienie prawidłowej realizacji Krajowego Programu Restrukturyzacji oraz specyfikę poszczególnych działań.";

16)
po art. 37 dodaje się art. 37a w brzmieniu:

"Art. 37a. Płatność uzupełniająca, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d, składa się z części związanej z produkcją, zwanej dalej "płatnością związaną", oraz z części niezwiązanej z produkcją, zwanej dalej "płatnością niezwiązaną".";

17)
w art. 38:
a)
ust. 1-2 otrzymują brzmienie:

"1. Płatność związana przysługuje producentowi rolnemu w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, dostarczającemu producentowi skrobi ziemniaczanej ziemniaki przeznaczone do produkcji skrobi ziemniaczanej, zawierające nie mniej niż 13 % skrobi, zwane dalej "ziemniakami skrobiowymi", na podstawie umowy kontraktacji zawartej przez tego producenta rolnego albo grupę producentów rolnych, której jest członkiem. Płatność związana przysługuje za ilość skrobi zawartej w dostarczonych ziemniakach skrobiowych.

1a. Płatność związana przysługuje również za ziemniaki skrobiowe, w których zawartość skrobi jest niższa niż 13 %, w przypadku, w którym stosuje się art. 5 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia Komisji (WE) nr 2236/2003 z dnia 23 grudnia 2003 r. ustanawiającego szczegółowe zasady w celu stosowania rozporządzenia Komisji (WE) nr 1868/94 ustanawiającego system kwot na produkcję skrobi ziemniaczanej (Dz. Urz. UE L 339 z 24.12.2003, str. 45; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 41, str. 515).

2. Płatność związana jest przyznawana przez dyrektora oddziału terenowego Agencji, w drodze decyzji administracyjnej, na wniosek producenta rolnego, złożony do Agencji na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.",

b)
w ust. 3:
pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;",

pkt 7 otrzymuje brzmienie:

"7) numer identyfikacyjny wnioskodawcy nadany na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności - jeżeli został nadany.",

c)
w ust. 4 uchyla się pkt 2,
d)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Rada Ministrów określa corocznie, w drodze rozporządzenia, stawki płatności związanej, w zależności od zawartości skrobi w ziemniakach skrobiowych, mając na uwadze założenia do ustawy budżetowej na dany rok oraz zobowiązania Rzeczypospolitej Polskiej zawarte w umowach międzynarodowych.

6. Minister właściwy do spraw rynków rolnych określi, w drodze rozporządzenia, terminy składania wniosków o wypłatę płatności związanej, termin wypłaty tej płatności oraz sposób jej dokonywania, mając na względzie zapewnienie prawidłowości i terminowości jej wypłacania.";

18)
po art. 38 dodaje się art. 38a-38g w brzmieniu:

"Art. 38a. Płatność niezwiązana przysługuje za rok gospodarczy producentowi rolnemu w rozumieniu ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności, który:

1) jest wpisany do rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1;

2) spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej, określone w przepisach o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.

Art. 38b. 1. Prawo do uzyskania płatności niezwiązanej nabywa, z mocy ustawy, osoba fizyczna, osoba prawna albo jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która uzyskała płatność uzupełniającą, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d, za ziemniaki skrobiowe dostarczone producentowi skrobi ziemniaczanej na podstawie umowy kontraktacji zawartej w roku gospodarczym 2007/2008.

2. Dyrektor oddziału terenowego Agencji wydaje decyzję administracyjną w sprawie stwierdzenia nabycia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej, na wniosek.

3. Wniosek składa się do dyrektora oddziału terenowego Agencji, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.

4. Wniosek zawiera w szczególności:

1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres albo nazwę, siedzibę i adres wnioskodawcy;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP);

3) numer REGON - w przypadku gdy wnioskodawca jest osobą prawną;

4) numer identyfikacyjny wnioskodawcy nadany na podstawie ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności jeżeli został nadany.

5. Dyrektor oddziału terenowego Agencji wydaje decyzje administracyjne o:

1) stwierdzeniu nabycia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej, jeżeli wnioskodawca spełnia warunki nabycia tego prawa z mocy ustawy;

2) odmowie stwierdzenia nabycia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej, jeżeli wnioskodawca nie spełnia warunków nabycia tego prawa z mocy ustawy.

6. W przypadku wydania decyzji administracyjnej, o której mowa w ust. 5 pkt 1, dyrektor oddziału terenowego Agencji wpisuje wnioskodawcę do rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1.

7. W decyzjach, o których mowa w ust. 5 pkt 1, dyrektor oddziału terenowego Agencji określa ilość ekwiwalentu skrobi związaną z prawem do uzyskania płatności niezwiązanej będącą podstawą do określenia wysokości płatności niezwiązanej, zwaną dalej "indywidualną ilością referencyjną".

8. Indywidualna ilość referencyjna stanowi ilość ekwiwalentu skrobi otrzymanego z ziemniaków skrobiowych dostarczonych w ramach umowy kontraktacji zawartej na rok gospodarczy 2007/2008, dla której producent rolny lub grupa producentów rolnych, której jest członkiem, uzyskała płatność uzupełniającą, o której mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d.

Art. 38c. 1. Dyrektor oddziału terenowego Agencji prowadzi rejestr podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej.

2. Rejestr podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej jest prowadzony w formie papierowej i w formie dokumentu elektronicznego z zastosowaniem systemu teleinformatycznego.

3. Rejestr podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej jest jawny i zawiera informacje, o których mowa w art. 38b ust. 4, oraz o indywidualnej ilości referencyjnej.

4. Podmiot wpisany do rejestru podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej informuje dyrektora oddziału terenowego Agencji, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję, o zmianie danych, o których mowa w art. 38b ust. 4, w terminie 14 dni od dnia zaistnienia zmiany.

Art. 38d. 1. Prawo do uzyskania płatności niezwiązanej jest niepodzielne oraz:

1) podlega dziedziczeniu;

2) jest zbywalne i może być nabyte wyłącznie przez osobę fizyczną, osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która nabywa w całości gospodarstwo rolne od dotychczasowego posiadacza prawa do uzyskania płatności niezwiązanej.

2. Przeniesienie prawa do uzyskania płatności niezwiązanej w drodze czynności prawnej powinno być dokonane w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.

3. Jeżeli prawo do uzyskania płatności niezwiązanej przysługuje łącznie kilku podmiotom, to:

1) rozporządzanie tym prawem, w zakresie określonym w ust. 1, wymaga zgody wszystkich podmiotów, którym to prawo przysługuje, wyrażonej, pod rygorem nieważności, w formie pisemnej;

2) w przypadku śmierci osoby fizycznej albo rozwiązania osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, jej uprawnienia wynikające z łącznego prawa do uzyskania płatności niezwiązanej wygasają;

3) płatność niezwiązaną przyznaje się podmiotowi wskazanemu w formie pisemnej przez pozostałe podmioty, którym przysługuje prawo do uzyskania płatności niezwiązanej.

4. Jeżeli zgoda, o której mowa w ust. 3 pkt 1, nie została wyrażona, każdy z podmiotów, którym łącznie przysługuje prawo do uzyskania płatności niezwiązanej, może żądać rozstrzygnięcia przez sąd. Sąd orzeka, uwzględniając interesy wszystkich podmiotów.

5. W sprawach, o których mowa w ust. 4, stosuje się odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o postępowaniu nieprocesowym.

6. Nabywca prawa do uzyskania płatności niezwiązanej składa do dyrektora oddziału terenowego Agencji wniosek o wpis do rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1, zawierający informacje, o których mowa w art. 38b ust. 4, w terminie 14 dni od dnia nabycia tego prawa.

7. Do wniosku, o którym mowa w ust. 6, dołącza się:

1) w przypadku przeniesienia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej w drodze czynności prawnej - potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji kopię dokumentu potwierdzającego przeniesienie tego prawa albo

2) prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, albo

3) w przypadku przeniesienia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej w drodze dziedziczenia, jeżeli nie zostało zakończone postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku:

a) zaświadczenie sądu o zarejestrowaniu wniosku o stwierdzenie nabycia spadku albo

b) kopię wniosku o stwierdzenie nabycia spadku potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez:

- sąd albo

- notariusza, albo

- upoważnionego pracownika Agencji, wraz z potwierdzeniem nadania tego wniosku w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego albo kopią tego potwierdzenia poświadczoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji, albo

4) akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.

8. W przypadku, o którym mowa w ust. 7 pkt 3:

1) spadkobierca składa prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku, w terminie 14 dni od dnia uprawomocnienia się tego postanowienia;

2) decyzję administracyjną w sprawie wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1, wydaje się po złożeniu przez spadkobiercę prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku.

9. W przypadku nabycia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej w sposób, o którym mowa w ust. 1, dyrektor oddziału terenowego Agencji wydaje decyzję administracyjną o skreśleniu podmiotu, któremu dotychczas przysługiwało to prawo, z rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1, oraz wpisie nabywcy prawa do uzyskania płatności niezwiązanej do tego rejestru.

10. W decyzji administracyjnej o wpisie nabywcy prawa do uzyskania płatności niezwiązanej do rejestru, o którym mowa w art. 38c ust. 1, dyrektor oddziału terenowego Agencji określa indywidualną ilość referencyjną równą indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla podmiotu, któremu dotychczas przysługiwało to prawo.

Art. 38e. 1. Decyzję administracyjną w sprawie przyznania płatności niezwiązanej wydaje dyrektor oddziału terenowego Agencji, na wniosek.

2. Wniosek o przyznanie płatności niezwiązanej składa się corocznie, w terminie od dnia 15 marca do dnia 15 maja, na formularzu opracowanym i udostępnionym przez Agencję.

3. Wniosek o przyznanie płatności niezwiązanej zawiera w szczególności informacje, o których mowa w art. 38b ust. 4.

4. Jeżeli prawo do uzyskania płatności niezwiązanej przysługuje łącznie kilku podmiotom, do wniosku dołącza się dokument sporządzony zgodnie z art. 38d ust. 3 pkt 3.

5. W przypadku nabycia prawa do uzyskania płatności niezwiązanej w sposób, o którym mowa w art. 38d ust. 1, decyzję administracyjną w sprawie przyznania płatności niezwiązanej wydaje się, jeżeli decyzja administracyjna w sprawie wpisu do rejestru podmiotów posiadających prawo do uzyskania płatności niezwiązanej stała się ostateczna.

6. Płatność niezwiązana jest wypłacana corocznie, od dnia 1 grudnia, i stanowi iloraz:

1) iloczynu indywidualnej ilości referencyjnej określonej dla wnioskodawcy i wysokości środków finansowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 38f oraz

2) sumy wszystkich indywidualnych ilości referencyjnych określonych dla wnioskodawców, którzy złożyli wnioski o przyznanie płatności niezwiązanej w danym roku.

7. Płatność niezwiązaną, ustaloną zgodnie z ust. 6, dyrektor oddziału terenowego Agencji zaokrągla w dół do pełnych groszy.

Art. 38f. Rada Ministrów określa corocznie, w drodze rozporządzenia, wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane, mając na względzie założenia do ustawy budżetowej na dany rok, środki przewidziane w budżecie państwa na ten cel, a także zobowiązania wynikające z zawartych przez Rzeczpospolitą Polską umów międzynarodowych oraz maksymalną wysokość środków finansowych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w decyzji wydawanej na podstawie przepisów, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 3 lit. d.

Art. 38g. 1. Prezes Agencji przeprowadza kontrole podmiotów ubiegających się o przyznanie płatności niezwiązanej w zakresie spełniania warunków do przyznania jednolitej płatności obszarowej określonych w przepisach o płatnościach w ramach systemu wsparcia bezpośredniego.

2. Prezes Agencji może powierzyć, w drodze umowy, przeprowadzenie kontroli, o których mowa w ust. 1, Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

3. Do kontroli, o których mowa w ust. 1, stosuje się odpowiednio przepisy art. 20 i 21 dotyczące czynności sprawdzających, a w przypadku, o którym mowa w ust. 2, przepisy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego.";

19)
uchyla się rozdziały 8 i 9;
20)
w art. 40c:
a)
ust. 2 i 3 otrzymują brzmienie:

"2. Warunkiem uzyskania dopłaty jest posiadanie przez producenta rolnego działek rolnych o łącznej powierzchni nie mniejszej niż 1 ha, na których uprawia się gatunki roślin uprawnych objęte dopłatami, przy czym działka rolna oznacza zwarty obszar gruntu rolnego, na którym jest prowadzona uprawa lub grupa upraw, o której mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczegółowe zasady wdrażania zasady współzależności, modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1782/2003 ustanawiającego wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników, oraz wdrażania zasady współzależności przewidzianej w rozporządzeniu (WE) nr 479/2008 (Dz. Urz. UE L 141 z 30.04.2004, str. 18, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 3, t. 44, str. 243), o powierzchni nie mniejszej niż 0,1 ha wchodzący w skład gospodarstwa rolnego.

3. Dopłaty udziela się do powierzchni gruntów ornych obsianych lub obsadzonych materiałem siewnym kategorii elitarny lub kwalifikowany gatunków roślin uprawnych określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 6 pkt 2, jeżeli:

1) ilość materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany, zużyta do obsiania lub obsadzenia tych powierzchni, jest nie mniejsza niż minimalna ilość tego materiału określona w przepisach wydanych na podstawie art. 40d ust. 6 pkt 2;

2) materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany został wytworzony:

a) przez przedsiębiorcę wpisanego do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w przepisach o nasiennictwie, albo

b) w gospodarstwie rolnym posiadanym przez podmiot wpisany do rejestru rolników, o którym mowa w przepisach o nasiennictwie, lub

3) materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany został zakupiony:

a) od przedsiębiorcy wpisanego do rejestru przedsiębiorców dokonujących obrotu materiałem siewnym, o którym mowa w przepisach o nasiennictwie, albo

b) od podmiotu prowadzącego obrót materiałem siewnym wytworzonym w posiadanym gospodarstwie rolnym, wpisanego do rejestru rolników, o którym mowa w przepisach o nasiennictwie, albo

c) od podmiotu prowadzącego obrót materiałem siewnym na terytorium innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej.",

b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Dopłatami nie obejmuje się uprawy przeznaczonej na przedplon lub poplon.",

c)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Dopłaty mają charakter pomocy de minimis w rolnictwie i są udzielane zgodnie z przepisami o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej, z zastrzeżeniem art. 40f i 40g.";

21)
w art. 40d:
a)
ust. 3 otrzymuje brzmienie:

"3. Do wniosku producent rolny dołącza oryginał albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez notariusza albo upoważnionego pracownika Agencji kopię:

1) faktury zakupu materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany wystawionej w okresie od dnia 15 lipca roku poprzedzającego złożenie wniosku do dnia 15 czerwca roku złożenia wniosku, pod warunkiem że materiał ten został zużyty w tym okresie do siewu lub sadzenia;

2) dokumentu wydania z magazynu materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany wystawionego w roku, w którym materiał ten został zużyty do siewu lub sadzenia, jeżeli producent rolny zużył do siewu lub sadzenia w posiadanym przez niego gospodarstwie rolnym materiał siewny kategorii elitarny lub kwalifikowany, o którym mowa w art. 40c ust. 3 pkt 2 lit. a lub b.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Do dokumentów, o których mowa w ust. 3, wystawionych dla mieszanek materiału siewnego, przepisów ust. 4 pkt 2 i 3 nie stosuje się.",

c)
po ust. 5 dodaje się ust. 5a i 5b w brzmieniu:

"5a. Różnica powierzchni dla poszczególnych działek rolnych zgłoszonych we wniosku, o którym mowa w ust. 1, nie może przekroczyć 5 % powierzchni działki rolnej.

5b. W przypadku stwierdzenia różnicy powierzchni działki rolnej, która przekracza 5 %, wysokość dopłaty nie może być wyższa niż przysługująca do powierzchni ustalonej w wyniku czynności sprawdzających, o których mowa w art. 20 ust. 1 pkt 3, nie większej jednak niż zgłoszonej we wniosku.";

22)
w art. 40e w ust. 1:
a)
wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

"Wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", na wniosek dyrektora oddziału terenowego Agencji przekazuje nieodpłatnie informacje o:",

b)
w pkt 1 lit. b otrzymuje brzmienie:

"b) numeru w rejestrze przedsiębiorców dokonujących obrotu materiałem siewnym, prowadzonym przez wojewódzkiego inspektora,",

c)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:

"2) podmiotach wpisanych do rejestru podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym w rozumieniu przepisów o nasiennictwie w zakresie, o którym mowa w pkt 1 lit. a i c, oraz o numerze w rejestrze podmiotów prowadzących obrót materiałem siewnym, prowadzonym przez wojewódzkiego inspektora;",

d)
uchyla się ust. 2;
23)
po art. 40f dodaje się art. 40g w brzmieniu:

"Art. 40g. 1. Dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany, o których mowa w art. 40c, dla producentów rolnych, którzy w 2008 r. ponieśli szkodę w uprawach spowodowanych dotknięciem ich gospodarstw suszą, nie mają charakteru pomocy de minimis w rolnictwie.

2. Dopłaty, o których mowa w ust. 1, przysługują producentowi rolnemu, który:

1) otrzymał pomoc z tytułu wystąpienia w 2008 r. klęski suszy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 września 2008 r. w sprawie szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla rodzin rolniczych, w których gospodarstwach rolnych powstały szkody spowodowane przez suszę lub huragan w 2008 r. (Dz. U. Nr 173, poz. 1070), albo

2) nie ubiegał się o pomoc, o której mowa w pkt 1, a który poniósł szkodę w uprawach spowodowaną przez suszę, oszacowaną przez komisję powołaną przez wojewodę na podstawie odrębnych przepisów, która wynosi średnio powyżej 30 % w gospodarstwie rolnym w rozumieniu przepisów o podatku rolnym.

3. W przypadku producenta rolnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, po wszczęciu postępowania w sprawie udzielenia dopłaty dyrektor oddziału terenowego stwierdza średnią wysokość szkód w danym gospodarstwie rolnym na podstawie protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez komisję, o której mowa w ust. 2 pkt 2.

4. Wysokość dopłaty z tytułu zużytego do siewu lub sadzenia materiału siewnego kategorii elitarny lub kwalifikowany dla producentów rolnych, którzy w 2008 r. ponieśli szkodę w uprawach spowodowaną przez suszę, nie może przekroczyć kwoty intensywności pomocy, o której mowa w art. 11 ust. 2 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1857/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. w sprawie stosowania art. 87 i 88 Traktatu w odniesieniu do pomocy państwa dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność związaną z wytwarzaniem produktów rolnych oraz zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 70/2001 (Dz. Urz. UE L 358 z 16.12.2006, str. 3-21), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 1857/2006", pomniejszonej o wysokość łącznej pomocy otrzymanej na podstawie przepisów, o których mowa w ust. 2 pkt 1, oraz pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów w przypadku gospodarstw rolnych, które poniosły szkody spowodowane przez suszę.

5. Odmawia się udzielenia dopłaty, jeżeli łączna wysokość pomocy otrzymanej na podstawie odrębnych przepisów oraz otrzymanych odszkodowań w związku z suszą przekracza kwotę obniżenia dochodu obliczonego zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1857/2006.

6. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, do wniosku określonego w art. 40d ust. 1 producent rolny dołącza:

1) w przypadku otrzymania pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt 1:

a) oryginał albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika ośrodka pomocy społecznej, wojewodę, wójta, burmistrza albo prezydenta miasta kopię decyzji o udzieleniu pomocy społecznej wydanej na podstawie przepisów o pomocy społecznej dotyczących szczegółowych warunków realizacji programu pomocy dla gospodarstw rolnych w celu złagodzenia skutków suszy przez kierownika ośrodka pomocy społecznej oraz

b) oryginał albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika ośrodka pomocy społecznej, wojewodę, wójta, burmistrza albo prezydenta miasta kopię protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez komisję, o której mowa w ust. 2 pkt 2, określającego wysokość szkody w uprawach spowodowanej przez suszę oraz informację o kwocie obniżenia dochodu obliczonego przez wojewodę zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1857/2006;

2) w przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2 - oryginał albo potwierdzoną za zgodność z oryginałem przez upoważnionego pracownika ośrodka pomocy społecznej, wojewodę, wójta, burmistrza albo prezydenta miasta kopię protokołu oszacowania szkód sporządzonego przez komisję, o której mowa w ust. 2 pkt 2, wraz z kwotą obniżenia dochodu obliczonego przez wojewodę zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia nr 1857/2006.".

Art.  2.
1.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" Krajowy Program Restrukturyzacji, o którym mowa w art. 34a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 14 dni od dnia jej wejścia w życie.
2.
Minister właściwy do spraw rynków rolnych ogłosi, w drodze obwieszczenia, w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski" wykaz gmin objętych procesem restrukturyzacji, wskazanych w Krajowym Programie Restrukturyzacji, o którym mowa w art. 34a ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 14 dni od dnia jej wejścia w życie.
Art.  3.

Do wniosków o przyznanie płatności związanej, o której mowa w art. 37a ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, złożonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, na podstawie których wszczęto postępowanie o przyznanie takiej płatności i nie zakończono tego postępowania decyzją ostateczną do dnia jej wejścia w życie, przepis art. 38 ust. 4 ustawy wymienionej w art. 1 stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art.  4.
1.
Płatność niezwiązana, o której mowa w art. 37a ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, przysługuje również za rok gospodarczy 2008/2009.
2.
Wnioski o przyznanie płatności niezwiązanej, o której mowa w ust. 1, składa się w terminie od dnia 1 lipca 2009 r. do dnia 31 sierpnia 2009 r.
3.
Wypłata płatności niezwiązanej, o której mowa w ust. 1, następuje niezwłocznie po wydaniu decyzji administracyjnej w sprawie przyznania tej płatności.
4.
Wnioski, o których mowa w art. 38b ust. 2 ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, producent rolny ubiegający się o płatność niezwiązaną za rok gospodarczy 2008/2009, składa w terminie 30 dni od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
5.
Rada Ministrów wyda rozporządzenie, o którym mowa w art. 38f ustawy wymienionej w art. 1, w którym określa wysokość środków finansowych przeznaczonych na płatności niezwiązane za rok gospodarczy 2008/2009, w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Art.  5.

Wnioski o przyznanie płatności niezwiązanej, o której mowa w art. 37a ustawy wymienionej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, za rok gospodarczy 2009/2010 składa się w terminie od dnia 1 września 2009 r. do dnia 30 września 2009 r.

Art.  6.

Stosunki pracy dyrektorów oddziałów terenowych Agencji Rynku Rolnego i ich zastępców, nawiązane na mocy dotychczasowych przepisów, stają się stosunkami pracy na podstawie powołania z dniem wejścia w życie ustawy.

Art.  7.

Agencja Rynku Rolnego, w terminie miesiąca od dnia wejścia w życie ustawy, dostosuje zasady (politykę) rachunkowości do zasad wynikających z ustawy, o której mowa w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art.  8.

Przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 38 ust. 6 ustawy wymienionej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 38 ust. 6 tej ustawy w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 12 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

Art.  9.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005 r. Nr 94, poz. 788, Nr 169, poz. 1417, Nr 250, poz. 2118 i Nr 264, poz. 2205, z 2006 r. Nr 38, poz. 268, Nr 208, poz. 1536 i Nr 217, poz. 1590, z 2007 r. Nr 120, poz. 818, Nr 121, poz. 831 i Nr 221, poz. 1650, z 2008 r. Nr 190, poz. 1171 i Nr 216, poz. 1367 oraz z 2009 r. Nr 53, poz. 433.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024