Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Kredytu Technologicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI1)
z dnia 24 kwietnia 2009 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Funduszu Kredytu Technologicznego

Na podstawie art. 29 ust. 8 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Kredytu Technologicznego, zwanego dalej "Funduszem", utworzonego na podstawie art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 30 maja 2008 r. o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej (Dz. U. Nr 116, poz. 730), zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Roczny plan finansowy Funduszu, zwany dalej "planem", obejmuje:
1)
stan Funduszu na początek i koniec roku budżetowego, w tym środki pieniężne, należności i zobowiązania;
2)
przychody, w tym: dotacje z budżetu państwa, odsetki od lokat środków Funduszu w bankach, wpływy z inwestycji w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub z inwestycji w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego, o których mowa w art. 178 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (Dz. U. Nr 146, poz. 1546, z późn. zm.3)), a także spłaty rat kapitałowych i odsetki od kredytów technologicznych udzielonych przez Bank Gospodarstwa Krajowego przed dniem wejścia w życie ustawy oraz inne wpływy, o których mowa w art. 15 ust. 1 pkt 4 i art. 31 ust. 1 ustawy;
3)
kwoty wypłat premii technologicznych i umorzeń kredytów technologicznych oraz kwoty przeznaczone na spłatę zobowiązań wynikających z zawartych umów o wypłatę premii, jak również kwoty zobowiązań planowanych do zaciągnięcia w ciągu roku;
4)
wynagrodzenie Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu obsługi Funduszu, określone w umowie, o której mowa w art. 14 ust. 4 ustawy, obejmujące koszty obsługi udzielonych kredytów technologicznych, wydatki kwalifikowalne określone przez Ministra Rozwoju Regionalnego jako Instytucję Zarządzającą dla Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, zgodnie z art. 5 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 216, poz. 1370 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100) związane z realizacją działania 4.3 "Kredyt technologiczny" Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, 2007-2013, pozostałe koszty obsługi państwowego funduszu celowego Fundusz Kredytu Technologicznego oraz prowizję;
5)
pozostałe przychody i wydatki.
2.
Minister właściwy do spraw gospodarki, zwany dalej "dysponentem Funduszu", zatwierdza plan w terminie 21 dni od dnia ogłoszenia ustawy budżetowej, uwzględniając kwoty wynikające z tej ustawy, z zastrzeżeniem § 6.
3.
Do czasu zatwierdzenia planu przez dysponenta Funduszu podstawą gospodarki finansowej Funduszu jest projekt planu.
§  3.
Wydatki ujęte w planie powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny w granicach kwot w nim określonych, zgodnie z planowanym przeznaczeniem, w ramach posiadanych środków finansowych obejmujących bieżące przychody i pozostałości środków z okresów poprzednich.
§  4.
1.
Zmiana planu może być dokonywana w ciągu roku budżetowego w zakresie przychodów z tytułu dotacji z budżetu państwa.
2.
Wydatki wyższe niż planowane mogą być dokonywane bez zmiany planu, jeżeli znajdują pokrycie w ponadplanowych przychodach lub pozostałościach środków z okresów poprzednich, po uzyskaniu zgody dysponenta Funduszu.
§  5.
1.
Sprawozdanie z realizacji planu, o którym mowa w art. 16 ust. 8 ustawy, zawiera w szczególności:
1)
stan środków Funduszu na początek i koniec okresu sprawozdawczego, w tym środki pieniężne, należności i zobowiązania;
2)
liczbę zawartych umów o wypłatę premii technologicznych;
3)
kwotę, na jaką zostały zawarte umowy o wypłatę premii technologicznych;
4)
kwotę wypłaconych premii technologicznych i rat premii technologicznych;
5)
liczbę dokonanych umorzeń;
6)
kwotę dokonanych umorzeń;
7)
kwotę dotacji z budżetu państwa, w tym środków otrzymanych z Unii Europejskiej, na finansowanie zadań wynikających z ustawy;
8)
odsetki od lokat środków Funduszu w bankach;
9)
wpływy z inwestycji w papiery wartościowe emitowane przez Skarb Państwa lub z inwestycji w jednostki uczestnictwa funduszy rynku pieniężnego;
10)
kwotę wpłat z tytułu spłaty rat kapitałowych od udzielonych kredytów technologicznych;
11)
kwotę pozostających do wypłacenia rat kapitałowych od udzielonych kredytów technologicznych;
12)
wynagrodzenie Banku Gospodarstwa Krajowego z tytułu obsługi Funduszu;
13)
pozostałe przychody i wydatki.
2.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera informacje kwartalne oraz narastająco do końca kwartału, którego dotyczy sprawozdanie.
3.
Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 1, zawiera szczegółowy opis przyczyn zaistniałych rozbieżności między planem a jego wykonaniem.
§  6.
Projekt planu na rok 2009, przygotowany przez dysponenta Funduszu przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 9 maja 2008 r. w sprawie szczegółowego sposobu, trybu i terminu opracowania materiałów do projektu ustawy budżetowej na rok 2009 (Dz. U. Nr 87, poz. 537), podlega zatwierdzeniu w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki (Dz. U. Nr 216, poz. 1593).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i Nr 62, poz. 504.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 83, poz. 719, Nr 183, poz. 1537 i 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 112, poz. 769, z 2008 r. Nr 231, poz. 1546 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 341.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.70.601

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Funduszu Kredytu Technologicznego.
Data aktu: 24/04/2009
Data ogłoszenia: 08/05/2009
Data wejścia w życie: 23/05/2009