Zmiana rozporządzenia w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 marca 2009 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych

Na podstawie art. 196 ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (Dz. U. z 2004 r. Nr 159, poz. 1667, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 5 kwietnia 2005 r. w sprawie obowiązków informacyjnych funduszy emerytalnych (Dz. U. Nr 70, poz. 627) wprowadza się następujące zmiany:
1)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. 1. Wzór informacji, o której mowa w:

1) art. 192 ust. 1 ustawy, określa w przypadku:

a) otwartego funduszu - załącznik nr 3 do rozporządzenia,

b) pracowniczego funduszu - załącznik nr 4 do rozporządzenia;

2) art. 192 ust. 2 ustawy - określa załącznik nr 4a do rozporządzenia;

3) art. 192 ust. 3 ustawy - określa w przypadku informacji przekazywanej do członka otwartego funduszu załącznik nr 4b do rozporządzenia.

2. Informacja jest przesyłana przesyłką listową, niebędącą przesyłką najszybszej kategorii, w terminie 14 dni od dnia:

1) otrzymania pisemnego żądania członka funduszu w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 1 ustawy;

2) otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w art. 14 ust. 1 albo art. 25 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych (Dz. U. Nr 228, poz. 1507), w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 2 ustawy;

3) wygaśnięcia prawa do okresowej emerytury kapitałowej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, w przypadku, o którym mowa w art. 192 ust. 3 ustawy.

3. Informacja, o której mowa w art. 192 ust. 3 ustawy, jest przekazywana do Zakładu za pomocą środków komunikacji elektronicznej w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego Zakładu w terminie 14 dni od dnia wygaśnięcia prawa do okresowej emerytury kapitałowej, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych.";

2)
w § 10:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Okresowe sprawozdanie, dotyczące działalności funduszu, obejmuje dane w zakresie:

1) liczby członków funduszu na koniec każdego kwartału;

2) zmiany liczby członków funduszu w stosunku do poprzedniego kwartału oraz w stosunku do analogicznego okresu w roku poprzednim;

3) liczby osób, o których mowa w art. 86 ust. 2 ustawy, na koniec każdego kwartału;

4) liczby osób, które zawiadomiły dotychczasowy otwarty fundusz o zawarciu umowy z nowym otwartym funduszem;

5) liczby zawartych przez otwarty fundusz umów o członkostwo z osobami, które złożyły oświadczenie o dotychczasowym nieuczestniczeniu w otwartym funduszu, z wyszczególnieniem liczby umów zawartych w trybie korespondencyjnym oraz liczby umów nieobjętych zestawieniem, o którym mowa w przepisach w sprawie trybu i terminu powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych przez otwarty fundusz o zawarciu umowy z członkiem oraz dokonywania wypłaty transferowej;

6) liczby zawartych przez otwarty fundusz umów o członkostwo z osobami, które złożyły oświadczenie o uczestnictwie w innym otwartym funduszu, z wyszczególnieniem liczby umów zawartych w trybie korespondencyjnym oraz liczby umów nieobjętych zestawieniem, o którym mowa w przepisach powołanych w pkt 5;

7) liczby osób, dla których otwarty fundusz otworzył rachunek w trybie art. 128, art. 129 i art. 131 ust. 3 ustawy, oraz liczby osób wyznaczonych do otwartego funduszu w drodze losowania;

8) liczby dokonanych zapisów na rachunku uprawnionego do otrzymania środków oraz na rachunku, z którego są przenoszone środki, w przypadkach, o których mowa w art. 126, art. 128 ust. 1, art. 129 oraz art. 131 ust. 1 ustawy, jeżeli te rachunki są prowadzone przez ten sam otwarty fundusz, oraz kwoty zapisywanych środków;

9) liczby członków otwartego funduszu, którym Zakład ustalił prawo do okresowej emerytury kapitałowej i jej wysokość;

10) kwot środków zgromadzonych na rachunkach członków otwartego funduszu, którym Zakład ustalił prawo do okresowej emerytury kapitałowej;

11) kwot środków:

a) nieprzekazanych na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej lub przekazanych w niepełnej wysokości oraz o łącznej kwocie obciążenia z tego tytułu rachunku bankowego, o którym mowa w art. 14 ust. 7 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, zwanego dalej "rachunkiem bankowym otwartego funduszu",

b) nienależnie pobranych przez Zakład z rachunku bankowego otwartego funduszu, z wyszczególnieniem odsetek należnych z tego tytułu;

12) liczby wypłat jednorazowych i ratalnych dokonanych z pracowniczego funduszu, dokonanych w danym roku kalendarzowym i według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale, z podziałem na wypłaty:

a) z tytułu uzyskania uprawnień emerytalnych, o których mowa w art. 42 ust. 1 pkt 1-3 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o pracowniczych programach emerytalnych (Dz. U. Nr 116, poz. 1207, z 2005 r. Nr 143, poz. 1202, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 oraz z 2008 r. Nr 220, poz. 1432),

b) dokonane na wniosek osoby uprawnionej, w przypadku śmierci uczestnika,

c) dokonane w przypadkach, o których mowa w art. 130 ustawy;

13) informacji dotyczących struktury aktywów pracowniczego funduszu według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale;

14) bilansu, rachunku zysków i strat oraz zestawienia zmian w kapitale własnym pracowniczego funduszu, sporządzonych zgodnie z przepisami o rachunkowości według stanu na ostatni dzień wyceny przypadający w danym kwartale.

2. Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1-3 i pkt 12, jest sporządzane co kwartał i przekazywane do organu nadzoru w terminie 30 dni od ostatniego dnia kwartału, za który sprawozdanie jest sporządzane.",

b)
ust. 4 i 5 otrzymują brzmienie:

"4. Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-11, jest sporządzane co miesiąc według stanu na koniec każdego miesiąca i przekazywane do organu nadzoru w terminie 15 dni od ostatniego dnia miesiąca, za który sprawozdanie jest sporządzane.

5. Okresowe sprawozdanie w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 13 i 14, jest sporządzane co kwartał i przekazywane do organu nadzoru w terminie 7 dni od ostatniego dnia roboczego kończącego dany kwartał.";

3)
w § 12 dodaje się pkt 17 w brzmieniu:

"17) kwot środków przekazanych przez otwarty fundusz na:

a) rachunek bankowy Zakładu, o którym mowa w art. 14 ust. 6 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o emeryturach kapitałowych, na wypłatę okresowych emerytur kapitałowych wraz z podaniem liczby członków otwartego funduszu, dla których przekazano środki na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej,

b) fundusz emerytalny wyodrębniony w ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, o którym mowa w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, wraz z podaniem liczby osób, dla których przekazano środki.";

4)
w § 13 dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6) kwota środków utrzymywanych na rachunku bankowym otwartego funduszu.";

5)
w § 14 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Informacje, o których mowa w § 10 ust. 1, § 11 ust. 1, § 12 pkt 9-12, pkt 14 i 17 oraz § 13, są przekazywane do organu nadzoru za pomocą środków komunikacji elektronicznej w formacie danych zgodnym z formatem danych systemu teleinformatycznego organu nadzoru.";

6)
w § 16 w ust. 1 pkt 15 otrzymuje brzmienie:

"15) każdorazowej zmiany w zakresie osób zatrudnionych przez powszechne towarzystwo i podejmujących decyzje o sposobie lokowania aktywów otwartego funduszu, wraz z informacją o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym osób nowo zatrudnionych, a także wskazaniem, które z tych osób są doradcami inwestycyjnymi.";

7)
w § 18:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Bieżące informacje, o których mowa w § 12 pkt 1-14, pkt 16 i 17, § 15 pkt 1-8, § 16 ust. 1 pkt 1-13 oraz w § 17 ust. 1 pkt 1-5, pkt 7 i 8 oraz ust. 2, są przekazywane do organu nadzoru w ciągu 24 godzin od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie lub powzięcia o nich informacji przez fundusz lub towarzystwo.",

b)
po ust. 4 dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

"5. Informacje, o których mowa w § 16 ust. 1 pkt 15, są przekazywane do organu nadzoru w terminie 7 dni od zaistnienia zdarzenia uzasadniającego ich sporządzenie.";

8)
załącznik nr 1 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 1 do niniejszego rozporządzenia;
9)
załącznik nr 3 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 2 do niniejszego rozporządzenia;
10)
po załączniku nr 4 do rozporządzenia dodaje się załączniki nr 4a i 4b w brzmieniu określonym w załącznikach nr 3 i 4 do niniejszego rozporządzenia;
11)
załącznik nr 5 do rozporządzenia otrzymuje brzmienie określone w załączniku nr 5 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Do dnia 31 marca 2010 r. otwarty fundusz może przekazywać do Zakładu informację, o której mowa w art. 192 ust. 3 ustawy, na nośnikach elektronicznych, zgodnie z formatem określonym przez Zakład.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 143, poz. 1202 i Nr 183, poz. 1538, z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711 i Nr 157, poz. 1119, z 2007 r. Nr 17, poz. 95, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109 i Nr 228, poz. 1507 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1 

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o środkach

znajdujących się na rachunku członka ....................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu ......, tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

Informujemy, że ostatnia stopa zwrotu podana przez organ

nadzoru do publicznej wiadomości, osiągnięta przez nasz

otwarty fundusz emerytalny za okres 36 miesięcy (od ........

do .........) wyniosła ....... %, podczas gdy średnia ważona

stopa zwrotu wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w tym

okresie wyniosła ............ %.

Informujemy, że nasz otwarty fundusz emerytalny osiągnął

następującą stopę zwrotu za okres:

- 12 miesięcy (od ..... do .....) ........... %

- 60 miesięcy (od ..... do .....) ........... %.

Wyniki zostały obliczone w ostatnim dniu roboczym kwartału

poprzedzającego kwartał, w którym informacja została

sporządzona.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o środkach

znajdujących się na rachunku zawiera błędne dane, należy

skontaktować się z naszym otwartym funduszem emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji na rachunku, które

odbyły się pomiędzy dniem sporządzenia poprzedniej informacji

a dniem sporządzenia informacji obecnej:

Lp. Data operacji Opis operacji Kwota operacji

(w zł)

Odsetki od ZUS z tytułu nieprzekazania w terminie składki do OFE

(w zł)

Kwota opłaty potrąconej od środków przekazanych przez ZUS

(w zł)

Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona dla operacji

(w zł)

Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6 (poz. 3 + poz. 4 - poz. 5) poz. 7 poz. 8 (poz. 6 / poz. 7)
1 Liczba jednostek rozrachunkowych na koniec poprzedniego okresu sprawozdawczego
2
3
4
n-1 Razem: w okresie sprawozdawczym X
n Łączna liczba jednostek rozrachunkowych zgromadzona na rachunku członkowskim

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  2 

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu ......, tj. dniu sporządzenia informacji:

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

Treść nieobligatoryjna:

Poniższa tabela zawiera wykaz operacji dokonanych na rachunku

nr .....................,

w okresie od dnia ............ do dnia .............:

Lp. Data operacji Opis operacji Kwota operacji (w zł) Odsetki od ZUS z tytułu nieprzekazania w terminie składki do OFE

(w zł)

Kwota opłaty potrąconej od środków przekazanych przez ZUS

(w zł)

Kwota inwestowanych środków

(w zł)

Wartość jednostki rozrachunkowej ustalona dla operacji

(w zł)

Liczba nabytych lub umorzonych jednostek rozrachunkowych
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4 poz. 5 poz. 6 (poz. 3 + poz. 4 - poz. 5) poz. 7 poz. 8 (poz. 6 / poz. 7)
Razem: X

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  3 

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku na dzień .......................................

(dzień, miesiąc, rok)

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  4 

WZÓR
LOGO, nazwa i adres otwartego Imię, nazwisko i adres
funduszu emerytalnego do korespondencji*

Informacja o wartości środków pieniężnych

zgromadzonych na rachunku członka ........................

(nazwa otwartego

funduszu emerytalnego)

Imiona i nazwisko członka funduszu: ..........................

Data urodzenia: ..............................................

Numer PESEL: .................................................

Numer NIP: ...................................................

Seria i numer dowodu osobistego lub paszportu: ...............

Adres miejsca zamieszkania: ..................................

Numer rachunku członka funduszu: .............................

Stan rachunku w dniu .......... po dokonaniu ostatniej wypłaty

(dzień, miesiąc, rok)

okresowej emerytury kapitałowej:

- liczba zgromadzonych jednostek rozrachunkowych: ............

- wartość jednostki rozrachunkowej: ....................... zł

- łączna wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku: ... zł.

W przypadku uznania, że otrzymana informacja o wartości

środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku zawiera błędne

dane, należy skontaktować się z naszym otwartym funduszem

emerytalnym:

- pisemnie pod adresem: .................................. lub

- faksem pod numerem: ..................................., lub

- przez internet pod adresem: ..........................., lub

- telefonicznie pod numerem: .................................

* Informacja nieobligatoryjna.

ZAŁĄCZNIK Nr  5 

WZÓR

Zakres informacji objętych kwartalnym sprawozdaniem dotyczącym sytuacji finansowej powszechnego towarzystwa

I. Wprowadzenie do kwartalnej informacji obejmuje w szczególności:

1) nazwę (firmę) powszechnego towarzystwa;

2) wskazanie okresu, za który sporządzana jest informacja;

3) wyjaśnienia dotyczące istotnych pozycji bilansu i rachunku wyników;

4) informacje o pozycjach pozabilansowych, w szczególności należnościach i zobowiązaniach warunkowych, zabezpieczeniach ustanowionych na majątku powszechnego towarzystwa.

II. Bilans powszechnego towarzystwa

Aktywa Dzień bilansowy Pasywa Dzień bilansowy
1 2 3 4
A. Aktywa trwałe A. Kapitał własny
I. Wartości niematerialne i prawne I. Kapitał podstawowy
II. Rzeczowe aktywa trwałe II. Udziały (akcje) własne
III. Należności długoterminowe III. Kapitał zapasowy
1. Od jednostek powiązanych IV. Kapitał z aktualizacji wyceny
2. Od pozostałych jednostek V. Pozostałe kapitały rezerwowe
IV. Inwestycje długoterminowe VI. Zysk (strata) z lat ubiegłych
1. Nieruchomości VII. Zysk (strata) netto
2. Wartości niematerialne i prawne VIII. Odpisy z zysku netto w ciągu roku obrotowego
3. Długoterminowe aktywa finansowe B. Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania
I. Rezerwy na zobowiązania
II. Zobowiązania długoterminowe
4. Inne inwestycje długoterminowe 1. Wobec jednostek powiązanych
V. Długoterminowe rozliczenia międzyokresowe 2. Wobec pozostałych jednostek
B. Aktywa obrotowe
I. Zapasy III. Zobowiązania krótkoterminowe
II. Należności krótkoterminowe
1. Z tytułu dostaw i usług, w tym: 1. Z tytułu dostaw i usług, w tym:
a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym: a) z tytułu zarządzania funduszem, w tym:
i) należności od OFE, w tym: i) zobowiązania wobec OFE, w tym:
- tytułem opłat od składek, za zarządzanie - tytułem pokrycia niedoboru
- tytułem refinansowania kosztów ponoszonych przez fundusz - tytułem refinansowania kosztów ponoszonych przez fundusz
- tytułem wypłaty z aktywów funduszu - tytułem wpłat na rachunek premiowy
- tytułem zwrotów z rachunku rezerwowego - tytułem wpłat na rachunek rezerwowy
- tytułem wpłat na rachunek części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego
ii) należności od ZUS - tytułem wpłat na rachunek części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego
iii) należności od KDPW ii) zobowiązania wobec Depozytariusza
iv) należności od Depozytariusza iii) pozostałe
v) pozostałe b) z tytułu akwizycji na rzecz OFE
b) z tytułu akwizycji na rzecz OFE c) z tytułu wypłat transferowych, w tym:
i) zobowiązania wobec ZUS
ii) zobowiązania wobec KDPW
d) zobowiązania z tytułu wypłat okresowych emerytur kapitałowych
2. Tytułem podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych świadczeń 2. Tytułem podatków, ceł, ubezpieczeń i innych świadczeń
3. Tytułem wynagrodzeń
3. Należności dochodzone na drodze sądowej
4. Pozostałe należności 4. Tytułem zaciągniętych kredytów, pożyczek, emisji dłużnych papierów wartościowych i innych zobowiązań finansowych
III. Inwestycje krótkoterminowe
1. Krótkoterminowe aktywa finansowe 5. Pozostałe zobowiązania
2. Środki pieniężne i inne aktywa pieniężne 6. Fundusze specjalne
3. Inne inwestycje krótkoterminowe IV. Rozliczenia międzyokresowe
IV. Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe
Aktywa razem Pasywa razem

III. Rachunek zysków i strat powszechnego towarzystwa

Koszty i straty za okres

........

Przychody i zyski za okres

.......

B. Koszty związane z zarządzaniem OFE A. Przychody wynikające z zarządzania OFE
I. Obowiązkowe obciążenia z tytułu zarządzania OFE I. Przychody z tytułu kwot pobieranych przez OFE od wpłacanych składek
1. Koszty z tytułu opłat agenta transferowego/rejestru członków funduszu II. Wynagrodzenie za zarządzanie OFE
2. Koszty z tytułu opłat na funkcjonowanie organu nadzoru/rzecznika ubezpieczonych III. Przychody z tytułu opłat na rzecz PTE uiszczanych przez członków OFE i związanych z wypłatami transferowymi
3. Koszty z tytułu tworzenia w OFE rachunku premiowego IV. Przychody od OFE przeznaczone na tworzenie rachunku premiowego
4. Koszty z tytułu wpłat na rachunek części podstawowej Funduszu Gwarancyjnego V. Przychody z tytułu wykorzystania rachunku rezerwowego OFE
5. Koszty z tytułu wpłat na rachunek części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego VI. Przychody z wykorzystania części dodatkowej Funduszu Gwarancyjnego
6. Koszty pokrycia niedoboru w OFE VII. Pozostałe przychody
7. Koszty z tytułu opłat transakcji nabycia/zbycia aktywów OFE
8. Koszty z tytułu prowizji dla ZUS od składek członków OFE
9. Koszty z tytułu transferów - prowizja dla ZUS
10. Koszty z tytułu transferów - opłata dla KDPW
11. Koszty odsetek dla ZUS z tytułu nieprzekazania środków na wypłatę okresowej emerytury kapitałowej lub przekazania ich w niepełnej wysokości
12. Koszty z tytułu pozostałych obowiązkowych obciążeń i opłat operacyjnych
II. Pozostałe obciążenia
1. Koszty usług akwizycyjnych
2. Koszty marketingu i promocji
3. Koszty ogólne zarządzania PTE:
a) zużycie materiałów i energii,
b) amortyzacja,
c) wynagrodzenia,
d) ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia,
e) usługi obce,
f) podatki i opłaty, w tym:
- wpłaty na rzecz organu nadzoru, - wpłaty na rzecznika ubezpieczonych,
g) pozostałe koszty rodzajowe
C. Zysk / strata techniczna powszechnego towarzystwa na zarządzaniu OFE
E. Pozostałe koszty operacyjne D. Pozostałe przychody operacyjne
1. Strata ze zbycia aktywów niefinansowych 1. Zysk ze zbycia aktywów niefinansowych
2. Aktualizacja wartości aktywów niefinansowych 2. Inne przychody według tytułów
3. Inne koszty według tytułów
F. Zysk/ strata operacyjna
H. Koszty finansowe G. Przychody finansowe
1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach powiązanych 1. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach powiązanych
2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach pozostałych 2. Aktualizacja wartości aktywów finansowych w jednostkach pozostałych
3. Inne koszty finansowe związane z jednostkami powiązanymi według tytułów 3. Inne przychody finansowe związane z jednostkami powiązanymi według tytułów
4. Inne koszty finansowe związane z jednostkami pozostałymi według tytułów 4. Inne przychody finansowe związane z jednostkami pozostałymi według tytułów
I. Zysk / strata na działalności gospodarczej
K. Nadzwyczajne straty według tytułów J. Nadzwyczajne zyski według tytułów
L. Zysk / strata brutto
1. Podatek dochodowy
2. Korekta aktywów lub pasywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego
M. Zysk / strata netto

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024