Analiza spółki, przeprowadzana przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lutego 2009 r.
w sprawie analizy spółki, przeprowadzanej przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa zakres analizy spółki, o której mowa w art. 32 ust. 1 pkt 1 i 2 lit. a i b ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, sposób jej zlecania, opracowania, odbioru i finansowania oraz warunki, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy.
§  2.
1. 1
Analizy mającej na celu ustalenie sytuacji prawnej majątku spółki dokonuje się w szczególności na podstawie następujących dokumentów źródłowych:
1)
odpisów z ksiąg wieczystych;
2)
wpisów w rejestrach sądowych;
3)
wpisów w rejestrach zastawów;
4)
informacji z ewidencji i rejestrów organów administracji rządowej i samorządowej;
5)
dokumentacji prawnej, organizacyjnej lub finansowo-księgowej spółki.
2. 2
Zakres analizy, o której mowa w ust. 1, obejmuje informacje niezbędne do oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki, z uwzględnieniem specyfiki spółki oraz poziomu zaangażowania kapitałowego Skarbu Państwa w spółce, dotyczące w szczególności:
1)
praw własności składników majątkowych;
2)
ograniczonych praw rzeczowych ustanowionych na rzecz spółki na majątku osób trzecich;
3)
ograniczonych praw rzeczowych ustanowionych na majątku spółki na rzecz osób trzecich;
4)
praw na dobrach niematerialnych o charakterze majątkowym;
5)
wierzytelności i zobowiązań;
6)
innych praw majątkowych i niemajątkowych;
7)
stanu roszczeń oraz podjętych czynności windykacyjnych i egzekucyjnych;
8)
posiadanych koncesji i zezwoleń, a w przypadku prowadzenia działalności wydobywczej - raportu z analizy złóż i zgodności ich eksploatacji z prawem.
3.
Jeżeli spółka jest zobowiązana do wypełniania obowiązków z zakresu obronności i bezpieczeństwa państwa, ustalenie sytuacji prawnej powinno zawierać również opis obowiązków wynikających z ochrony interesów obronności i bezpieczeństwa państwa, w szczególności przygotowania i możliwości realizacji zadań programu mobilizacji gospodarki.
4.
Prezentacja każdego z zagadnień wymienionych w ust. 2 powinna zawierać wnioski wskazujące ewentualne zagrożenia dla spółki oraz podstawowe problemy wymagające rozwiązania.
§  3.
1. 3
Oszacowanie wartości przedsiębiorstwa spółki jest dokonywane przy użyciu co najmniej dwóch metod wyceny.
2.
Wyboru metody wyceny dokonuje się w zależności od sytuacji ekonomiczno-finansowej spółki. Wybór metody wyceny wymaga uzasadnienia.
3.
Porównanie wyników oszacowania wartości spółki stanowi podstawę do określenia ceny jej akcji.
§  4.
1.
Ustalenia stanu i perspektyw rozwoju spółki należy dokonać po przeprowadzeniu:
1)
analizy ekonomiczno-finansowej obejmującej w szczególności:
a)
analizę sprawozdań finansowych, raportów z badań sprawozdań finansowych oraz opinii biegłego rewidenta,
b)
analizę kosztów, z wyznaczeniem progu rentowności,
c)
analizę wskaźnikową,
d)
analizę ilościową majątku;
2)
analizy marketingowej obejmującej w szczególności:
a)
przegląd rynków, na których działa spółka,
b)
ogólne informacje dotyczące pozycji spółki na rynku,
c)
charakterystykę wyrobów spółki,
d)
charakterystykę konkurencji w sektorze,
e)
charakterystykę powiązań spółki z kooperantami i klientami,
f)
charakterystykę obecnego i przewidywanego popytu,
g)
istotne czynniki sukcesu w branży;
3)
oceny wykorzystywanych technologii w porównaniu z konkurentami w kraju i za granicą;
4)
analizy systemu organizacji i zarządzania.
2.
Ustalenie stanu i perspektyw rozwoju spółki powinno zawierać:
1)
opis stanu spółki, dokonany na podstawie analiz, o których mowa w ust. 1;
2)
perspektywiczny plan działalności spółki, wraz z prognozą wyników;
3)
kierunki restrukturyzacji spółki, z określeniem szacunkowych wielkości środków finansowych na ten cel.
3.
Analizy, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, przeprowadza się za okres co najmniej ostatnich trzech lat obrotowych. W przypadku gdy sprawozdania finansowe nie były poddane badaniu przez biegłego rewidenta, należy przeprowadzić badanie za ostatni rok obrotowy.
4.
Załącznikami do analiz, o których mowa w ust. 1 pkt 1, są sprawozdania finansowe, raporty z badania tych sprawozdań oraz opinie biegłego rewidenta.
§  5.
1.
Oceny realizacji obowiązków wynikających z wymagań ochrony środowiska dokonuje się na podstawie badania wpływu działalności spółki na stan środowiska.
2.
Ocena, o której mowa w ust. 1, obejmuje w szczególności:
1)
mapę nieruchomości spółki i krótką charakterystykę sąsiednich nieruchomości, z uwzględnieniem rodzaju prowadzonej na nich działalności wraz z podstawowymi danymi geofizycznymi i hydrogeologicznymi dotyczącymi tych nieruchomości;
2)
opis istniejących zanieczyszczeń gruntów i wód oraz opis stopni emisji zanieczyszczeń do powietrza;
3)
analizę procesów produkcyjnych i technologicznych, zastosowanych metod ochrony gruntu, powietrza i wody oraz ochrony przed hałasem, a także gospodarki surowcowej i odpadowej;
4)
ocenę stopnia realizacji zobowiązań dotyczących stwierdzonego stanu środowiska, wynikających z decyzji organów administracji bądź z przepisów prawa;
5)
wskazanie szczególnie istotnych zagadnień wynikających z analizy stanu środowiska, wymagających dalszych szczegółowych badań;
6)
opis najważniejszych niezbędnych inwestycji w zakresie ochrony środowiska, z określeniem przewidywanego okresu realizacji i kosztów;
7)
szacunkowe skutki finansowe związane z ewentualną odpowiedzialnością za naruszenie środowiska;
8)
ocenę zagrożeń dla zdrowia pracowników oraz wynikających ze skutków tych zagrożeń świadczeń.
§  6.
1.
Analiza, o której mowa w § 1, powinna być opracowana w formie pisemnej.
2.
Analiza powinna uwzględniać stan faktyczny i prawny na dzień jej sporządzenia oraz zawierać wnioski z niej wynikające.
3.
Do analizy należy dołączyć, w formie załączników, kopie lub odpisy dokumentów stanowiących podstawę jej dokonania.
§  7.
Komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa, złożona z osób wskazanych przez Ministra Obrony Narodowej i ministra właściwego do spraw gospodarki, może wykonać analizę sytuacji prawnej w części, o której mowa w § 2 ust. 3.
§  8.
Szczegółowe warunki, jakim powinna odpowiadać analiza oraz jej opracowanie, określa się w umowie o jej dokonanie.
§  9.
1.
Wykonanie analizy zleca, jednemu lub kilku podmiotom, minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
2.
Zlecanie wykonania analizy następuje na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz. 1655, z późn. zm.2)). W przypadku gdy finansowanie zlecenia odbywa się bez udziału środków publicznych, zlecanie wykonania analizy następuje według procedury przewidzianej w rozporządzeniu.
§  10.
1.
Ogłoszenie o przetargu zamieszcza się w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim.
2.
Ogłoszenie o przetargu powinno zawierać w szczególności:
1)
nazwę i adres organizującego przetarg;
2)
wskazanie podmiotu, którego dotyczy przetarg;
3)
określenie:
a)
wymagań stawianych oferentom, w tym wymogu niepozostawania ze spółką w stosunku prawnym lub faktycznym mogącym budzić uzasadnione wątpliwości co do bezstronności oferenta,
b)
warunków, jakim powinna odpowiadać analiza i sposób jej opracowania,
c)
kryteriów oceny ofert;
4)
wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat wymagań, warunków i kryteriów, o których mowa w pkt 3;
5)
wskazanie miejsca i sposobu uzyskania informacji na temat spółki;
6)
określenie miejsca, sposobu i terminu składania ofert, przy czym termin ich składania nie może być krótszy niż 15 dni od dnia publikacji ogłoszenia;
7)
wskazanie terminu związania ofertą;
8)
określenie sposobu powiadamiania oferentów o wynikach przetargu.
§  11.
Oferta powinna zostać złożona w języku polskim i składać się z dwóch oddzielnych części - merytorycznej i cenowej.
§  12.
1.
Oceny złożonych ofert dokonuje komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa w drodze zarządzenia, spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
2.
Ocena ofert jest przeprowadzana w dwóch etapach:
1)
w pierwszym etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami formalnymi oraz postanawia o dopuszczeniu ofert do drugiego etapu przetargu;
2)
w drugim etapie komisja ocenia oferty zgodnie z przyjętymi kryteriami merytorycznymi oraz wyłania ofertę zawierającą najkorzystniejsze warunki wykonania analizy.
3.
Wyboru oferty dokonuje minister właściwy do spraw Skarbu Państwa.
§  13.
Z zastrzeżeniem art. 39 ustawy z dnia 30 kwietnia 1993 r. o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji (Dz. U. Nr 44, poz. 202, z późn. zm.3)), opracowanie analizy spółki jest finansowane:
1)
ze środków, o których mowa w art. 56 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, jeżeli zlecającym jest minister właściwy do spraw Skarbu Państwa;
2)
przez spółkę, zgodnie z umową zawartą ze zlecającym.
§  14.
Osoby dokonujące analizy mają prawo żądać od organów spółki udostępnienia wszelkich niezbędnych informacji w zakresie objętym analizą, z zachowaniem przepisów o ochronie informacji prawnie chronionych.
§  15.
Odbioru analiz dokonuje komisja powołana przez ministra właściwego do spraw Skarbu Państwa.
§  16.
1.
Od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki oraz od oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki można odstąpić, jeżeli:
1)
analizy te zostały wykonane przed komercjalizacją przedsiębiorstwa państwowego, zaś zbycie akcji ma nastąpić bezpośrednio po wpisaniu spółki do rejestru przedsiębiorców;
2) 4
akcje spółki są notowane lub sprzedawane na rynku regulowanym lub sprzedawane na podstawie oferty publicznej oraz prospektu emisyjnego, w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 185, poz. 1439) sporządzonego w związku z tą ofertą publiczną oraz dopuszczeniem tych akcji do obrotu na rynku regulowanym;
3) 5
cena akcji przeznaczonych do zbycia lub sposób jej ustalenia zostały określone w umowie sprzedaży akcji tej spółki zawartej uprzednio przez Skarb Państwa i Skarb Państwa posiada w tej spółce mniej niż 50 % kapitału zakładowego;
4) 6
akcje należące do Skarbu Państwa w spółce są zbywane na rzecz innych państwowych osób prawnych lub są zbywane tej spółce na zasadach określonych w art. 359 i 362 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.4));
5) 7
zbywane są akcje spółki, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 25 % kapitału zakładowego;
6) 8
akcje są zbywane w trybie przetargu publicznego, aukcji ogłoszonej publicznie albo w trybie innym niż określony w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji, za zgodą Rady Ministrów wyrażoną na podstawie art. 33 ust. 3 tej ustawy, o ile w każdym z tych trybów są spełnione łącznie następujące warunki:
a)
tryb zbywania akcji ma charakter nieograniczony, niedyskryminujący, przejrzysty i otwarty dla wszystkich,
b)
w umowie prywatyzacyjnej nie występują żadne warunki pozacenowe, które mogą prowadzić do obniżenia ceny sprzedaży akcji,
c)
zbycie akcji ma nastąpić na rzecz oferenta, który zaproponował najwyższą cenę nabycia akcji,
d)
oferentom zapewnia się wystarczającą ilość czasu i informacji do przeprowadzenia własnego oszacowania wartości przedsiębiorstwa spółki, której nabyciem akcji są zainteresowani.
2.
Od ustalenia sytuacji prawnej majątku spółki można odstąpić, jeżeli zbywane są akcje spółki, w której Skarb Państwa posiada nie więcej niż 50 % kapitału zakładowego.
§  17.
Wykonanie analizy nie jest wymagane dla spółek, dla których wykonanie analizy zostało zlecone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, a analiza spełnia wymogi określone w rozporządzeniu.
§  18.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.5)
______

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2003 r. Nr 60, poz. 535 i Nr 90, poz. 844, z 2004 r. Nr 6, poz. 39, Nr 116, poz. 1207, Nr 123, poz. 1291 i Nr 273, poz. 2703 i 2722, z 2005 r. Nr 167, poz. 1400, Nr 169, poz. 1418, Nr 178, poz. 1479 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 107, poz. 721 i Nr 208, poz. 1532, z 2008 r. Nr 180, poz. 1109 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 70.

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 171, poz. 1058, Nr 220, poz. 1420 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 101.

3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 84, poz. 385, z 1997 r. Nr 30, poz. 164, Nr 47, poz. 298 i Nr 107, poz. 691, z 2000 r. Nr 122, poz. 1319, z 2001 r. Nr 63, poz. 637, z 2002 r. Nr 240, poz. 2055, z 2004 r. Nr 281, poz. 2775 oraz z 2007 r. Nr 50, poz. 331.

4) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2001 r. Nr 102, poz. 1117, z 2003 r. Nr 49, poz. 408 i Nr 229, poz. 2276, z 2005 r. Nr 132, poz. 1108, Nr 183, poz. 1538 i Nr 184, poz. 1539, z 2006 r. Nr 133, poz. 935 i Nr 208, poz. 1540, z 2008 r. Nr 86, poz. 524, Nr 118, poz. 747, Nr 217, poz. 1381 i Nr 231, poz. 1547 oraz z 2009 r. Nr 13, poz. 69, Nr 42, poz. 341 i Nr 104, poz. 860.

5) Zakres spraw uregulowany niniejszym rozporządzeniem był poprzednio uregulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 3 czerwca 1997 r. w sprawie zakresu analizy spółki oraz przedsiębiorstwa państwowego, sposobu jej zlecania, opracowania, zasad odbioru i finansowania oraz warunków, w razie spełnienia których można odstąpić od opracowania analizy (Dz. U. Nr 64, poz. 408, z 1999 r. Nr 77, poz. 866, z 2003 r. Nr 147, poz. 1430, z 2004 r. Nr 261, poz. 2599 oraz z 2008 r. Nr 82, poz. 487).

1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.
2 § 2 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.
3 § 3 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.
4 § 16 ust. 1 pkt 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2009 r. (Dz.U.10.8.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lutego 2010 r.
5 § 16 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. a) rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.
6 § 16 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 30 grudnia 2009 r. (Dz.U.10.8.53) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 lutego 2010 r.
7 § 16 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 lit. b) rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.
8 § 16 ust. 1 pkt 6 dodany przez § 1 pkt 3 lit. c) rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 2010 r. (Dz.U.10.68.439) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 2010 r.

Zmiany w prawie

Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2009.37.288

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Analiza spółki, przeprowadzana przed zaoferowaniem do zbycia akcji należących do Skarbu Państwa.
Data aktu: 17/02/2009
Data ogłoszenia: 10/03/2009
Data wejścia w życie: 18/03/2009