Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością w zakresie funduszy emerytalnych i pracowniczych programów emerytalnych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 21 grudnia 2009 r.
w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością w zakresie funduszy emerytalnych i pracowniczych programów emerytalnych

Na podstawie art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o nadzorze ubezpieczeniowym i emerytalnym oraz Rzeczniku Ubezpieczonych (Dz. U. Nr 124, poz. 1153, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat powszechnych towarzystw emerytalnych na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością funduszy emerytalnych i pracowniczych programów emerytalnych, zwanych dalej "kosztami nadzoru nad rynkiem emerytalnym".
§  2.
1.
Wysokość należnych wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym za dany rok oblicza się jako iloczyn procentowego udziału składki wpłaconej do zarządzanego przez dane powszechne towarzystwo emerytalne otwartego funduszu emerytalnego w składkach wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w danym roku oraz poniesionych ogółem kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym w danym roku, nie więcej jednak niż iloczyn procentowego udziału składki wpłaconej do zarządzanego przez dane powszechne towarzystwo emerytalne otwartego funduszu emerytalnego w składkach wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w danym roku oraz kwoty stanowiącej 0,14 % składek wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w danym roku.
2.
Wysokość składek wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych, a także wysokość kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym, ustala się na podstawie informacji uzyskanych od Komisji Nadzoru Finansowego, zwanej dalej "organem nadzoru".
§  3.
1.
Powszechne towarzystwo emerytalne ustala co miesiąc zaliczkę na poczet kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym w wysokości 0,1064 % sumy składek wpłaconych w danym miesiącu do otwartego funduszu emerytalnego zarządzanego przez to powszechne towarzystwo emerytalne, przy czym sumę składek wpłaconych w danym miesiącu do otwartego funduszu emerytalnego ustala się według daty wpływu składek na rachunek funduszu.
2.
Zaliczkę, o której mowa w ust. 1, powszechne towarzystwo emerytalne wpłaca za każdy miesiąc najpóźniej do końca następnego miesiąca, jednocześnie informując organ nadzoru o podstawie jej naliczenia, okresie, jakiego dotyczy, oraz jej wysokości. Zaliczka za ostatni miesiąc roku kalendarzowego jest wpłacana do końca tego miesiąca, w wysokości zaliczki wpłaconej za miesiąc poprzedni.
3.
Wpłaty zaliczek ulegają wstrzymaniu w przypadku, gdy kwota uiszczonych zaliczek po dokonaniu przez powszechne towarzystwa emerytalne wpłat za 6. miesiąc albo kolejne miesiące danego roku kalendarzowego będzie wyższa niż prognoza dochodów na pokrycie zaplanowanych wydatków z tytułu kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym.
4.
Organ nadzoru w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w ust. 3, informuje powszechne towarzystwa emerytalne o wstrzymaniu wpłat zaliczek najpóźniej na dwa tygodnie przed upływem terminu wpłaty kolejnej zaliczki, o którym mowa w ust. 2.
§  4.
1.
Jeżeli suma wpłaconych zaliczek, o których mowa w § 3 ust. 1, jest wyższa niż obliczona na podstawie § 2 ust. 1 wysokość należnej wpłaty, powstaje nadpłata. Nadpłata jest zaliczana na poczet zaliczek za rok następny bądź podlega zwrotowi na pisemny wniosek powszechnego towarzystwa emerytalnego.
2.
Organ nadzoru informuje o wysokości nadpłaty, o której mowa w ust. 1, powszechne towarzystwo emerytalne, w którym wystąpiła nadpłata, w terminie do dnia 31 sierpnia następnego roku.
3.
Nadpłata podlega zwrotowi na wniosek powszechnego towarzystwa emerytalnego w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku.
§  5.
1.
Jeżeli suma wpłaconych zaliczek, o których mowa w § 3 ust. 1, jest niższa niż obliczona na podstawie § 2 ust. 1 wysokość należnej wpłaty, powstaje niedopłata.
2.
Organ nadzoru informuje o wysokości niedopłaty, o której mowa w ust. 1, powszechne towarzystwo emerytalne, w którym wystąpiła niedopłata, w terminie do dnia 31 sierpnia następnego roku.
3.
Powszechne towarzystwo emerytalne pokrywa niedopłatę bez wezwania, w terminie 30 dni od dnia otrzymania informacji, o której mowa w ust. 2.
§  6.
1.
Wraz z informacją, o której mowa w § 4 ust. 2 albo § 5 ust. 2, organ nadzoru przekazuje powszechnemu towarzystwu emerytalnemu również informacje o wysokości składek wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w roku będącym przedmiotem rozliczenia, wysokości procentowego udziału składki wpłaconej do otwartego funduszu emerytalnego zarządzanego przez dane powszechne towarzystwo emerytalne w składkach wpłaconych do wszystkich otwartych funduszy emerytalnych w roku będącym przedmiotem rozliczenia, wysokości kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym ogółem w roku będącym przedmiotem rozliczenia, wysokości należnej od powszechnego towarzystwa emerytalnego wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru oraz wysokości wpłaconych przez powszechne towarzystwo emerytalne zaliczek na pokrycie kosztów nadzoru za rok będący przedmiotem rozliczenia.
2.
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy suma wpłaconych zaliczek jest równa wysokości należnej wpłaty obliczonej na podstawie § 2 ust. 1.
§  7.
Wysokość składki wpłaconej do otwartego funduszu emerytalnego, o której mowa w § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1, oblicza się jako sumę składek wpłaconych do otwartego funduszu emerytalnego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych w danym okresie, pomniejszonych o należności Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu poniesionych kosztów poboru i dochodzenia tych składek oraz o zwrócone w tym okresie do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nienależnie przekazane składki.
§  8.
Zaliczki wpłacone na koszty nadzoru w okresie od dnia 1 stycznia 2009 r. do dnia wejścia w życie przepisów rozporządzenia uwzględnia się w rozliczeniu kosztów nadzoru nad rynkiem emerytalnym za rok 2009 dokonywanym zgodnie z § 2 ust. 1.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.2)
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 170, poz. 1651, z 2004 r. Nr 93, poz. 891 i Nr 96, poz. 959, z 2005 r. Nr 48, poz. 447, Nr 83, poz. 719, Nr 143, poz. 1204 i Nr 163, poz. 1362, z 2006 r. Nr 157, poz. 1119, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 557 i Nr 171, poz. 1206, z 2008 r. Nr 228, poz. 1507 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 341.

2) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2008 r. w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad działalnością ubezpieczeniową, działalnością z zakresu pośrednictwa ubezpieczeniowego, funduszy emerytalnych i pracowniczych programów emerytalnych (Dz. U. Nr 236, poz. 1628), które utraciło moc z dniem 18 czerwca 2009 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 13 lutego 2009 r. o zmianie ustawy o działalności ubezpieczeniowej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 42, poz. 341).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024