Szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Anoplophora chinensis (Forster).

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI 1
z dnia 18 listopada 2009 r.
w sprawie szczegółowych sposobów postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Anoplophora chinensis (Forster) 2

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1, 3 i 4 oraz art. 20 ust. 1 pkt 4-6 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin (Dz. U. z 2008 r. Nr 133, poz. 849, z późn. zm. 3 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe sposoby postępowania przy zwalczaniu i zapobieganiu rozprzestrzenianiu się organizmu Anoplophora chinensis (Forster), zwanego dalej "organizmem szkodliwym", w tym:
a)
metody zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się organizmu szkodliwego,
b)
sposób wyznaczania stref, w których powinny być stosowane środki w celu zwalczania lub zapobiegania rozprzestrzenianiu się organizmu szkodliwego,
c)
warunki prowadzenia produkcji, obrotu oraz przemieszczania roślin podatnych na porażenie przez organizm szkodliwy;
2)
wymagania specjalne, jakie powinny spełniać rośliny podatne na porażenie przez organizm szkodliwy, wraz ze wskazaniem wymagań, które powinny być zawarte w świadectwie fitosanitarnym, jeżeli rośliny te są wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przemieszczane przez terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich;
3)
rośliny podatne na porażenie przez organizm szkodliwy:
a)
które zaopatruje się w paszport roślin lub świadectwo fitosanitarne i poddaje się kontroli zdrowotności,
b)
których uprawianie, wytwarzanie, magazynowanie, pakowanie, sortowanie, wprowadzanie lub przemieszczanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej mogą prowadzić podmioty wpisane do rejestru przedsiębiorców, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o ochronie roślin, zwanego dalej "rejestrem przedsiębiorców".
§  2.
1.
Wojewódzki inspektor ochrony roślin i nasiennictwa, zwany dalej "wojewódzkim inspektorem", w przypadku stwierdzenia w wyniku urzędowej kontroli występowania organizmu szkodliwego, wyznacza:
1)
strefę porażenia obejmującą zasięgiem:
a)
obszar, na którym stwierdzono występowanie organizmu szkodliwego,
b)
rośliny, które wykazują objawy porażenia przez organizm szkodliwy,
c)
rośliny pochodzące z tej samej partii roślin przeznaczonej do sadzenia co rośliny, o których mowa w lit. b, jeżeli istnieje podejrzenie, że zostały one porażone przez organizm szkodliwy;
2)
strefę bezpieczeństwa wokół strefy porażenia, której granica przebiega w odległości co najmniej:
a)
1 km od granicy strefy porażenia, jeżeli występowanie organizmu szkodliwego zostało stwierdzone na tym obszarze po raz pierwszy, albo
b)
2 km od granicy strefy porażenia.
2.
Wyznaczając strefę porażenia i strefę bezpieczeństwa, o których mowa w ust. 1, wojewódzki inspektor uwzględnia stopień porażenia roślin w strefie porażenia, biologię organizmu szkodliwego i możliwości jego rozprzestrzeniania się oraz obecność w sąsiedztwie strefy porażenia innych niż określone w ust. 1 pkt 1 lit. b i c roślin podatnych na porażenie przez organizm szkodliwy.
§  3.
1.
W strefie porażenia przeprowadza się zabiegi mające na celu zniszczenie organizmu szkodliwego, w tym corocznie, przed dniem 30 kwietnia, zabiegi polegające na zniszczeniu roślin wykazujących objawy porażenia przez ten organizm wraz z ich układem korzeniowym.
2.
W strefie porażenia i strefie bezpieczeństwa wojewódzki inspektor przeprowadza co najmniej raz w roku kontrole występowania organizmu szkodliwego.
§  4.
Jeżeli podczas kontroli, o których mowa w § 3 ust. 2, w strefie porażenia i w strefie bezpieczeństwa w okresie czterech kolejnych lat nie zostanie stwierdzone występowanie organizmu szkodliwego, w strefach tych zaprzestaje się przeprowadzania zabiegów i kontroli, o których mowa w § 3.
§  5.
1.
Rośliny przeznaczone do sadzenia, inne niż nasiona, gatunków: Acer spp., Aesculus hippocastanum, Alnus spp., Betula spp., Carpinus spp., Citrus spp., Corylus spp., Cotoneaster spp., Fagus spp., Lagerstroemia spp., Malus spp., Platanus spp., Populus spp., Prunus spp., Pyrus spp., Salix spp., Ulmus spp., podatne na porażenie przez organizm szkodliwy, zwane dalej "roślinami podatnymi na porażenie", mogą być wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich, w których występuje organizm szkodliwy, jeżeli:
1)
podmioty, które wprowadzają je na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, zostały wpisane do rejestru przedsiębiorców;
2)
zostały zaopatrzone w świadectwo fitosanitarne;
3)
w wyniku przeprowadzonej granicznej kontroli fitosanitarnej zostały uznane za wolne od organizmu szkodliwego.
2.
Świadectwo fitosanitarne, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, w rubryce "dodatkowa deklaracja" powinno zawierać informacje o tym, że rośliny podatne na porażenie, wprowadzane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państw trzecich, w których występuje organizm szkodliwy, były uprawiane:
1)
na obszarze państwa trzeciego wolnym od organizmu szkodliwego, ustanowionym zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 4 , przy czym nazwę tego obszaru umieszcza się w rubryce "miejsce pochodzenia", lub
2)
przez co najmniej dwa lata przed wywozem w miejscu produkcji:
a)
uznanym za wolne od organizmu szkodliwego zgodnie z Międzynarodowym Standardem w zakresie Środków Fitosanitarnych 5 oraz
b)
wpisanym do rejestru prowadzonego przez organizację ochrony roślin państwa trzeciego oraz podlegającym co najmniej raz w roku kontrolom przeprowadzanym przez tę organizację,
c)
w którym:
co najmniej dwa razy w roku przeprowadzane były urzędowe kontrole i w czasie tych kontroli nie stwierdzono występowania organizmu szkodliwego,
rośliny podatne na porażenie znajdowały się w izolacji uniemożliwiającej ich porażenie przez organizm szkodliwy lub w miejscu uprawy roślin podatnych na porażenie stosowano zapobiegawczo zabiegi zwalczające ten organizm oraz miejsce to było otoczone strefą buforową o promieniu co najmniej 2 km, w której co najmniej raz w roku przeprowadza się kontrole występowania tego organizmu, a w przypadku stwierdzenia jego występowania niezwłocznie podejmuje się działania zwalczające ten organizm,
w wyniku urzędowej kontroli roślin podatnych na porażenie, przeprowadzonej bezpośrednio przed ich wysyłką, nie stwierdzono występowania organizmu szkodliwego.
§  6.
Rośliny podatne na porażenie pochodzące z państw trzecich, w których występuje organizm szkodliwy, mogą być przemieszczane na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli spełniają wymagania określone w § 5 i zostały zaopatrzone w paszport roślin.
§  7.
Rośliny podatne na porażenie pochodzące z obszarów objętych strefami, o których mowa w § 2 ust. 1, albo pochodzące z obszarów innych państw członkowskich objętych takimi strefami, wyznaczonymi w związku ze stwierdzeniem występowania organizmu szkodliwego, mogą być przemieszczane na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli:
1)
zostały zaopatrzone w paszport roślin;
2)
były uprawiane przez co najmniej dwa lata przed wywozem w miejscu produkcji:
a)
wpisanym do rejestru prowadzonego przez wojewódzkiego inspektora albo organizację ochrony roślin innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
b)
w którym:
co najmniej dwa razy w roku były przeprowadzane urzędowe kontrole i w czasie tych kontroli nie stwierdzono występowania organizmu szkodliwego,
rośliny podatne na porażenie znajdowały się w izolacji uniemożliwiającej ich porażenie przez organizm szkodliwy lub
w miejscu uprawy roślin podatnych na porażenie stosowano zapobiegawczo zabiegi zwalczające organizm szkodliwy oraz miejsce to było otoczone strefą buforową o promieniu co najmniej 2 km, w której co najmniej raz w roku przeprowadza się kontrole występowania tego organizmu, a w przypadku stwierdzenia jego występowania niezwłocznie podejmuje się działania zwalczające ten organizm.
§  8.
W czasie kontroli, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 oraz § 7 pkt 2 lit. b tiret pierwsze, mogą być stosowane metody prowadzące do zniszczenia badanej próby roślin podatnych na porażenie.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 216, poz. 1599).
2 Przepisy rozporządzenia wdrażają postanowienia decyzji Komisji 2008/840/WE z dnia 7 listopada 2008 r. w sprawie środków nadzwyczajnych zapobiegających wprowadzaniu do Wspólnoty i rozprzestrzenianiu się we Wspólnocie organizmu Anoplophora chinensis (Forster) (Dz. Urz. UE L 300 z 11.11.2008, str. 36).
3 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2008 r. Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 20, poz. 106, Nr 31, poz. 206 i Nr 98, poz. 817.
4 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych - International Standards for Phytosanitary Measures, Part 4 - Pest Surveillance, Requirements for the establishment of Pest Free Areas, Publication No 4, FAO, Rome, przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).
5 Międzynarodowy Standard w zakresie Środków Fitosanitarnych - International Standards for Phytosanitary Measures, Part 10 - Requirements for the establishment of Pest Free Places of Production and Pest Free Production Sites, Publication No 10, FAO, Rome, przyjęty na podstawie art. X Międzynarodowej konwencji ochrony roślin, sporządzonej w Rzymie dnia 6 grudnia 1951 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 15, poz. 151 oraz z 2007 r. Nr 73, poz. 485).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024