Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 września 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunków, jakie muszą spełniać te programy, podmiotów dokonujących oceny programów oraz sposobu i trybu wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie

Na podstawie art. 90u ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży objętych Rządowym programem wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych", ustanowionym uchwałą nr 179/2008 Rady Ministrów z dnia 16 września 2008 r. w sprawie Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych";
2)
warunki, jakie musi spełniać regionalny lub lokalny program wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży, zwany dalej "programem";
3)
udział środków własnych niezbędnych do ubiegania się o udzielenie dofinansowania;
4)
podmioty dokonujące oceny programów;
5)
sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
§  2.
Projektodawcami i realizatorami programów mogą być jednostki samorządu terytorialnego oraz organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm. 2 ), zwane dalej "podmiotami ubiegającymi się o dofinansowanie".
§  3.
1.
Program musi koncentrować się na przynajmniej dwóch spośród następujących celów:
1)
zwiększenie liczby zajęć edukacyjno-wspomagających dla dzieci w wieku przedszkolnym, w tym realizowanych w innych formach wychowania przedszkolnego;
2)
wzmocnienie funkcji wychowawczej i opiekuńczej szkoły, rodziny oraz środowiska lokalnego skierowanej do dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne oraz uczących się w klasach I-III szkoły podstawowej i ogólnokształcącej szkoły muzycznej I stopnia;
3)
opracowanie i wdrożenie regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych skoncentrowanych na podwyższaniu jakości funkcjonowania systemu oświaty przez wprowadzenie rozwiązań zwiększających efektywność kształcenia i wychowania, ze szczególnym uwzględnieniem małych dzieci;
4)
wyrównywanie szans edukacyjnych, kulturowych i społecznych uczniów niepełnosprawnych.
2.
Program musi uwzględniać funkcję wychowawczą, w szczególności polegającą na:
1)
rozwijaniu poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania;
2)
wspieraniu inicjatyw i aktywności uczniów;
3)
kształtowaniu postaw obywatelskich;
4)
współpracy nauczycieli z uczniami, rodzicami, opiekunami dzieci oraz środowiskiem lokalnym;
5)
udzielaniu pomocy w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i podejmowaniu wspólnych inicjatyw wychowawczych.
3.
Program określa:
1)
cel;
2)
zasięg;
3)
formę realizacji;
4)
przewidywaną skuteczność;
5)
liczbę i strukturę odbiorców;
6)
realizatorów.
§  4.
1.
Wojewoda ogłasza konkurs na programy spełniające warunki określone w § 3 oraz zgodne z założeniami Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych".
2.
W ogłoszeniu o konkursie określa się:
1)
rodzaj programów, które mogą być dofinansowane;
2)
rodzaj podmiotów, które mogą ubiegać się o dofinansowanie;
3)
kwotę środków przeznaczonych na dofinansowanie programów dla danego województwa (w ramach limitu środków dla danego województwa);
4)
kryteria wyboru programów;
5)
termin rozstrzygnięcia konkursu;
6)
wzór wniosku o dofinansowanie programu;
7)
termin, miejsce i sposób składania wniosków o dofinansowanie programów;
8)
wzór umowy o dofinansowanie programu.
§  5.
1.
Wniosek o dofinansowanie programu, zwany dalej "wnioskiem", zawiera:
1)
pełną nazwę i adres podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
2)
nazwę programu;
3)
numer w Krajowym Rejestrze Sądowym lub w innym rejestrze, w przypadku podmiotu niebędącego jednostką samorządu terytorialnego;
4)
informację o zgodności przedstawionego programu z przedmiotem działalności statutowej podmiotu ubiegającego się o dofinansowanie programu;
5)
termin realizacji programu;
6)
miejsce realizacji programu;
7)
zasięg programu;
8)
formę realizacji programu;
9)
opis, cel i uzasadnienie programu;
10)
zakres podejmowanych działań mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci i młodzieży;
11)
informację o innych programach pomocy realizowanych na rzecz dzieci i młodzieży;
12)
informację o współrealizatorach programu;
13)
harmonogram realizacji programu;
14)
kalkulację kosztów ze wskazaniem:
a)
wysokości środków własnych,
b)
źródeł finansowania,
c)
wysokości dofinansowania, o jaką ubiega się podmiot,
d)
struktury dochodów i wydatków;
15)
w przypadku zakupu niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, informację o możliwości kontynuacji działań po zakończeniu dofinansowania;
16)
informację o zgodności programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną.
2.
Przez środki własne, o których mowa w ust. 1 pkt 14 lit. a, rozumie się wkład finansowy, wkład osobowy oraz wkład rzeczowy.
3.
Wnioskodawca do wniosku dołącza oświadczenie, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
§  6.
1.
Wojewoda powołuje zespół do oceny wniosków, zwany dalej "zespołem". W skład zespołu wchodzą co najmniej 4 osoby, w tym co najmniej po jednym przedstawicielu wojewody i kuratora oświaty. Pozostałe osoby zostaną wybrane przez wojewodę ze środowisk zapewniających obiektywną i rzetelną ocenę wniosków.
2.
Zespół opracowuje kryteria oceny wniosków, uwzględniające wymagania określone w rozporządzeniu.
3.
Wnioski ocenia się pod względem formalnym, merytorycznym i finansowym, uwzględniając w szczególności:
1)
spełnianie wszystkich wymogów formalnych określonych we wzorze wniosku;
2)
merytoryczną jakość programu, w tym jego zasięg, przewidywaną skuteczność i trwałość rezultatów;
3)
zgodność programu z regionalną lub lokalną polityką edukacyjną;
4)
celowość programu, w tym możliwość rozwiązania lub złagodzenia istniejących problemów edukacyjnych oraz wykorzystania potencjału regionalnego lub lokalnego;
5)
zasadność zaplanowanych kosztów;
6)
wysokość kosztów obsługi;
7)
możliwość realizacji programu zgodnie z przedstawionym harmonogramem.
4.
Na podstawie oceny wniosków zespół przygotowuje listę programów, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program, uwzględniając wielkość środków przekazanych wojewodzie na dofinansowanie programów (w ramach limitu środków dla danego województwa).
5.
Wojewoda ogłasza listę realizatorów, którzy otrzymają dofinansowanie, wraz z wysokością przyznanego dofinansowania na każdy program.
6.
Realizatorzy programów, przed przystąpieniem do ich realizacji, potwierdzają pisemnym oświadczeniem, że zadanie nie jest dofinansowane z innych środków publicznych, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
7.
Wojewoda przekazuje listę realizatorów programów do wiadomości ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania i marszałkowi województwa.
8.
Podmiot, któremu przyznano dofinansowanie, podaje do publicznej wiadomości zakres świadczeń edukacyjnych dla uczniów, przewidzianych w programie, oraz warunki uczestnictwa w programie.
§  7.
W przypadku niewykorzystania całości środków zaplanowanych dla województwa w trakcie konkursu wojewoda może ogłaszać ponowne konkursy na zasadach określonych w § 4.
§  8.
1.
Dofinansowanie na realizację programów przyznaje wojewoda w formie dotacji. Dotację przyznaje się w wysokości 70 % środków niezbędnych do realizacji programu, z tym że łączna kwota dotacji przyznanych przez wojewodę nie może przekraczać wysokości środków przeznaczonych na dofinansowanie programów, będących w dyspozycji wojewody. Pozostałe 30 % środków stanowią środki własne realizatora programu.
2.
W każdym województwie co najmniej 15 % przyznanych środków przeznacza się na programy, które obejmują uczniów niepełnosprawnych.
3.
Minister właściwy do spraw finansów publicznych przekazuje wojewodzie środki na realizację Rządowego programu wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r. "Aktywizacja jednostek samorządu terytorialnego i organizacji pozarządowych" w wysokości, w jakiej jest planowane udzielenie dofinansowania, uwzględniając limit środków dla województwa.
4.
Podmiot, który otrzymał dotację, sporządza sprawozdanie merytoryczne i finansowe z realizacji programu oraz przekazuje je wojewodzie w terminie do dnia 28 grudnia 2008 r.
5.
Wojewoda, do dnia 15 lutego 2009 r., przekazuje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania zbiorczą informację merytoryczną i finansową o zrealizowanych programach, uwzględniając w szczególności:
1)
liczbę uczniów poszczególnych typów szkół, którym przyznano pomoc;
2)
formy przyznanej pomocy.
§  9.
Realizator programu może przeznaczyć nie więcej niż 5 % dotacji otrzymanej na realizację programu, na jego obsługę.
§  10.
1.
Realizator programu może przeznaczyć do 50 % otrzymanej dotacji na zakup niezbędnego do realizacji programu wyposażenia, które będzie wykorzystywane w kolejnych latach do prowadzenia działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych wobec dzieci.
2.
Ze środków otrzymanej dotacji nie mogą być finansowane zakupy środków trwałych oraz działania o charakterze inwestycyjnym.
3.
Zasady przyznawania środków oraz ich rozliczania przez realizatorów programu określa wojewoda.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292 oraz z 2008 r. Nr 70, poz. 416 i Nr 145, poz. 917.
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593, Nr 116, poz. 1203 i Nr 210, poz. 2135, z 2005 r. Nr 155, poz. 1298, Nr 169, poz. 1420, Nr 175, poz. 1462 i Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 94, poz. 651.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2008.171.1059

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki dofinansowania regionalnych lub lokalnych programów wyrównywania szans edukacyjnych dzieci i młodzieży w 2008 r., warunki, jakie muszą spełniać te programy, podmioty dokonujące oceny programów oraz sposób i tryb wyboru programów, którym zostanie udzielone dofinansowanie.
Data aktu: 16/09/2008
Data ogłoszenia: 23/09/2008
Data wejścia w życie: 23/09/2008