Szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej na przedsięwzięcia będące inwestycjami związanymi z odnawialnymi źródłami energii.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 16 stycznia 2008 r.
w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy publicznej na przedsięwzięcia będące inwestycjami związanymi z odnawialnymi źródłami energii

Na podstawie art. 405 ust. 4 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2006 r. Nr 129, poz. 902, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki udzielania pomocy publicznej przeznaczonej na przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska będące inwestycjami związanymi z odnawialnymi źródłami energii, udzielanej na podstawie art. 405 ust. 1-3 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska, zwanej dalej "pomocą".
§  2.
1.
Pomoc może być udzielana na inwestycje polegające w szczególności na:
1)
budowie lub przebudowie elektrowni wodnych, z wyjątkiem obiektów piętrzących dla elektrowni wodnych o mocy elektrycznej powyżej 10 MW;
2)
budowie elektrowni wiatrowych;
3)
budowie lub przebudowie instalacji do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła z wykorzystaniem biomasy;
4)
budowie lub przebudowie instalacji do wytwarzania energii elektrycznej lub ciepła z wykorzystaniem biogazu uzyskiwanego w procesie fermentacji metanowej osadów ściekowych, odpadów komunalnych, poprodukcyjnych odpadów pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego, w tym odchodów zwierzęcych;
5)
budowie lub przebudowie instalacji do wytwarzania biopaliw ciekłych, stałych lub gazowych;
6)
budowie lub przebudowie instalacji do wytwarzania biokomponentów stosowanych w paliwach ciekłych i biopaliwach ciekłych;
7)
budowie lub przebudowie infrastruktury przyłączeniowej, niezbędnej do odbioru i przesyłu energii elektrycznej lub ciepła z odnawialnych źródeł energii oraz urządzeń związanych z automatyką tych systemów;
8)
budowie lub przebudowie instalacji pozyskiwania energii wód termalnych;
9)
budowie kolektorów słonecznych lub ogniw fotowoltaicznych;
10)
budowie nowych lub przystosowaniu istniejących instalacji energetycznych do wykorzystywania metanu pochodzącego z odmetanowania kopalń węgla kamiennego i szybów wydobywczych ropy naftowej;
11)
zastosowaniu pomp ciepła wykorzystujących ciepło ziemi lub ciepło z otoczenia.
2.
Pomoc może być udzielana w formie:
1)
dotacji lub
2)
pożyczek preferencyjnych, lub
3)
preferencyjnych kredytów bankowych, lub
4)
dopłat do oprocentowania preferencyjnych pożyczek lub preferencyjnych kredytów bankowych, lub
5)
częściowych umorzeń pożyczek preferencyjnych lub preferencyjnych kredytów bankowych.
§  3.
1.
Do kosztów inwestycji, o której mowa w § 2 ust. 1, zalicza się koszty związane z inwestycją poniesione bezpośrednio na:
1)
prace przedrealizacyjne, w tym niezbędne studia, ekspertyzy, koncepcje, projekty techniczne, projekty budowlane, raport oddziaływania na środowisko i inwentaryzację powykonawczą;
2)
nabycie gruntu i przygotowanie terenu budowy;
3)
nabycie lub wykonanie budowli i budynków;
4)
nabycie maszyn i urządzeń, wraz z kosztami transportu, załadunku i wyładunku;
5)
roboty budowlane oraz związane z instalacją i uruchomieniem urządzeń oraz całego obiektu;
6)
obiekty i infrastrukturę związane z inwestycją, w tym zaopatrzenie w wodę, energię elektryczną, ciepło, gaz oraz przyłączenie do systemu odprowadzania ścieków, ogrodzenie, oświetlenie, zagospodarowanie terenu i obszaru ograniczonego użytkowania, urządzenia automatyki i sterowania, aparaturę kontrolno-pomiarową, zaplecze techniczne i laboratoryjne;
7)
nabycie wartości niematerialnych i prawnych w formie: patentów, licencji, nieopatentowanej wiedzy technicznej, technologicznej lub z zakresu organizacji i zarządzania, jeżeli spełniają łącznie następujące warunki:
a)
będą wykorzystywane wyłącznie w przedsiębiorstwie, które otrzymało pomoc,
b)
będą podlegać amortyzacji,
c)
będą nabyte od osób trzecich na warunkach rynkowych,
d)
będą stanowić aktywa przedsiębiorstwa, które otrzymało pomoc, i pozostaną w nim przez co najmniej pięć lat;
8) 3
usługi niezbędne do realizacji inwestycji, w tym nadzór i badania potwierdzające osiągnięcie efektu ekologicznego.
2.
Wartość kosztów inwestycji ustala się zgodnie z ustawą z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm. 4 ).
§  4.
1.
Pomoc może być przeznaczona na budowę lub przebudowę infrastruktury związanej z odnawialnymi źródłami energii.
2.
Pomoc nie dotyczy inwestycji realizowanych w zakresie działalności rolniczej obejmującej produkty, o których mowa w załączniku I do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską (Dz. Urz. UE C 321 E z 29.12.2006, str. 37).
3. 5
W sektorze rybołówstwa pomocy udziela się z uwzględnieniem przepisów rozporządzenia Rady (WE) nr 1198/2006 z dnia 27 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. Urz. UE L 223 z 15.08.2006, str. 1) oraz Wytycznych do celów analizy pomocy państwa dla rybołówstwa i akwakultury (Dz. Urz. UE C 84 z 03.04.2008, str. 10).
§  4a. 6
 
1.
Pomoc może być udzielona pod warunkiem, że wniosek o udzielenie pomocy został złożony przed dniem rozpoczęcia realizacji inwestycji.
2.
Przez rozpoczęcie realizacji inwestycji należy rozumieć rozpoczęcie robót budowlanych lub zaciągnięcie zobowiązania do zamówienia urządzeń lub robót budowlanych.
3.
W przypadku przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca, mały lub średni przedsiębiorca pomoc może być udzielona, jeżeli z dokumentacji załączonej do wniosku o udzielenie pomocy wynika, że inwestycja bez pomocy nie byłaby w ogóle realizowana, a w szczególności, że:
1)
inwestycja referencyjna (bez pomocy) jest wiarygodna i stanowi ekonomicznie racjonalną alternatywę dla inwestycji;
2)
inwestycja nie jest wystarczająco rentowna, aby przedsiębiorca podjął się jej realizacji bez pomocy.
§  5.
1.
Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą są równe nadwyżce kosztów inwestycji związanej z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w porównaniu do kosztów wybudowania konwencjonalnego źródła energii o porównywalnej mocy.
2.
Koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą pomniejsza się o planowane w okresie pierwszych pięciu lat eksploatacji obiektu będącego przedmiotem inwestycji:
1)
dochody wynikające ze zwiększenia mocy produkcyjnych;
2)
oszczędności w ponoszonych kosztach;
3)
dochody z dodatkowej produkcji pomocniczej.
3. 7
Wartość kosztów inwestycji oraz uzyskiwanych dochodów i oszczędności dyskontuje się na dzień udzielenia pomocy z zastosowaniem stopy dyskonta równej stopie bazowej, ustalanej przez Komisję Europejską i publikowanej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, powiększonej o 100 punktów bazowych.
§  6. 8
 
1.
Intensywność pomocy, liczona jako stosunek ekwiwalentu dotacji brutto do kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, nie może przekraczać 60 %.
2.
Intensywność pomocy, o której mowa w ust. 1, podwyższa się o:
1)
10 punktów procentowych - w przypadku średniego przedsiębiorcy;
2)
20 punktów procentowych - w przypadku mikroprzedsiębiorcy i małego przedsiębiorcy.
3.
Za mikroprzedsiębiorcę, małego i średniego przedsiębiorcę uznaje się mikroprzedsiębiorstwo, małe i średnie przedsiębiorstwo w rozumieniu załącznika I do rozporządzenia Komisji (WE) nr 800/2008 z dnia 6 sierpnia 2008 r. uznającego niektóre rodzaje pomocy za zgodne ze wspólnym rynkiem w zastosowaniu art. 87 i 88 Traktatu (ogólnego rozporządzenia w sprawie wyłączeń blokowych) (Dz. Urz. UE L 214 z 09.08.2008, str. 3).
§  7.
1.
Pomoc może być udzielana, jeżeli stanowi uzupełnienie środków własnych.
2.
Za środki własne uznaje się środki, które nie zostały uzyskane przez przedsiębiorcę w ramach udzielonego mu wsparcia ze środków publicznych.
§  8.
1.
Pomoc podlega sumowaniu z inną pomocą udzielaną w związku z tą samą inwestycją, bez względu na jej formę i źródło pochodzenia, w tym ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej.
2.
Całkowita pomoc udzielana przedsiębiorcy w związku z inwestycją, o której mowa w § 2 ust. 1, nie może przekroczyć wielkości pomocy określonej w rozporządzeniu dla tej inwestycji.
3. 9
Jeżeli całkowita pomoc udzielana przedsiębiorcy na realizację inwestycji, o której mowa w § 2 ust. 1, przekracza 7.500.000 euro, pomoc podlega notyfikacji Komisji Europejskiej.
4. 10
(uchylony).
§  9.
1.
Pomoc dla przedsiębiorcy innego niż mikroprzedsiębiorca lub mały przedsiębiorca, o którym mowa w § 6 ust. 3, znajdującego się w okresie restrukturyzacji przeprowadzanej z wykorzystaniem pomocy publicznej, o której mowa w Wytycznych wspólnotowych dotyczących pomocy państwa w celu ratowania i restrukturyzacji zagrożonych przedsiębiorstw (Dz. Urz. UE C 244 z 01.10.2004, str. 2), podlega notyfikacji do Komisji Europejskiej jako pomoc indywidualna.
2. 11
Pomoc nie podlega notyfikacji Komisji Europejskiej jako pomoc indywidualna w przypadku, gdy przedsiębiorca, o którym mowa w ust. 1:
1)
zamierza skorzystać lub korzysta z indywidualnej pomocy na restrukturyzację, jeżeli wraz z notyfikacją projektu pomocy indywidualnej na restrukturyzację informacja o pomocy została przekazana do Komisji Europejskiej, lub
2)
prowadzi działalność w sektorze górnictwa węgla.
3.
W przypadku, o którym mowa w ust. 2, pomoc może być udzielona po zatwierdzeniu przez Komisję Europejską pomocy indywidualnej na restrukturyzację.
§  10.
Wnioski o udzielenie pomocy złożone i nierozpatrzone przed dniem wejścia w życie rozporządzenia rozpatruje się zgodnie z przepisami rozporządzenia.
§  11.
Rozporządzenie obowiązuje do dnia 31 grudnia 2012 r.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 216, poz. 1606).
2 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 169, poz. 1199, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1832 oraz z 2007 r. Nr 21, poz. 124, Nr 75, poz. 493, Nr 88, poz. 587, Nr 124, poz. 859, Nr 147, poz. 1033, Nr 176, poz. 1238, Nr 181, poz. 1286 i Nr 191, poz. 1374.
3 § 3 ust. 1 pkt 8 dodany przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 60, poz. 535, Nr 124, poz. 1152, Nr 139, poz. 1324 i Nr 229, poz. 2276, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 145, poz. 1535, Nr 146, poz. 1546 i Nr 213, poz. 2155, z 2005 r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539 i Nr 267, poz. 2252 oraz z 2006 r. Nr 157, poz. 1119 i Nr 208, poz. 1540.
5 § 4 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
6 § 4a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
7 § 5 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
8 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
9 § 8 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 6 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
10 § 8 ust. 4 uchylony przez § 1 pkt 6 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.
11 § 9 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 września 2009 r. (Dz.U.09.162.1295) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 października 2009 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024