Izby aptekarskie.

USTAWA
z dnia 19 kwietnia 1991 r.
o izbach aptekarskich 1

Rozdział  1

Przepisy ogólne

Art.  1.  [Funkcje i niezależność samorządu zawodu farmaceuty; osobowość prawna izb aptekarskich]
1. 
Naczelna Izba Aptekarska i okręgowe izby aptekarskie stanowią samorząd zawodu farmaceuty, jako reprezentację zawodowych, społecznych i gospodarczych interesów tego zawodu.
2. 
Samorząd zawodu farmaceuty jest niezależny i podlega tylko ustawom.
3. 
Naczelna Izba Aptekarska i okręgowe izby aptekarskie mają osobowość prawną.
Art.  1a.  [Definicje legalne]
1. 
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1)
państwo członkowskie Unii Europejskiej - inne niż Rzeczpospolita Polska państwo członkowskie Unii Europejskiej lub państwo członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) - stronę umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, lub Konfederację Szwajcarską;
2)
obywatele państwa członkowskiego Unii Europejskiej - obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej, a także:
a)
obywateli polskich, którzy uzyskali kwalifikacje w państwie członkowskim Unii Europejskiej,
b)
członków ich rodzin w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 lipca 2006 r. o wjeździe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, pobycie oraz wyjeździe z tego terytorium obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej i członków ich rodzin (Dz. U. z 2021 r. poz. 1697),
c)
obywateli państw trzecich posiadających zezwolenie na pobyt rezydenta długoterminowego Unii Europejskiej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z 2020 r. poz. 35, 2023, 2320 i 2369 oraz z 2021 r. poz. 159),
d)
obywateli państw trzecich posiadających zezwolenie na pobyt czasowy udzielone w związku z okolicznością, o której mowa w art. 151 ust. 1, art. 151b ust. 1, art. 157a ust. 1 lub art. 157g ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
da)
obywateli państw trzecich posiadających wizę krajową w celu odbycia studiów pierwszego stopnia, studiów drugiego stopnia lub jednolitych studiów magisterskich albo kształcenia się w szkole doktorskiej, z adnotacją "student", wizę krajową w celu prowadzenia badań naukowych lub prac rozwojowych, wizę krajową w celu odbycia stażu lub wizę krajową w celu udziału w programie wolontariatu europejskiego,
db)
obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności krótkoterminowej naukowca na warunkach określonych w art. 156b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
dc)
obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z korzystaniem z mobilności studenta na warunkach określonych w art. 149b ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
e)
cudzoziemców posiadających status uchodźcy lub objętych ochroną uzupełniającą,
f)
cudzoziemców, którzy przybywają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub przebywają na tym terytorium w celu połączenia się z rodziną i są członkami rodziny cudzoziemca zamieszkującego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z nadaniem mu statusu uchodźcy lub udzieleniem mu ochrony uzupełniającej,
g)
obywateli państw trzecich, którzy ubiegają się o przyjęcie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu podjęcia pracy w zawodzie wymagającym wysokich kwalifikacji, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach,
h)
obywateli państw trzecich, którzy zostali przyjęci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celach innych niż wykonywanie pracy zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub prawem krajowym i mają prawo do wykonywania pracy oraz posiadają dokument pobytowy wydany zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE) nr 1030/2002 z dnia 13 czerwca 2002 r. ustanawiającym jednolity wzór dokumentów pobytowych dla obywateli państw trzecich (Dz. Urz. UE L 157 z 15.06.2002, str. 1, z późn. zm.), oraz obywateli państw trzecich, którzy zostali przyjęci na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w celu wykonywania pracy zgodnie z prawem Unii Europejskiej lub prawem krajowym.
3)
cudzoziemiec - obywatela państwa innego niż państwo członkowskie Unii Europejskiej.
2. 
Ilekroć w ustawie jest mowa o "tytule magistra farmacji" należy przez to rozumieć również "tytuł magistra uzyskany na kierunku farmacja".
Art.  2.  [Siedziba Naczelnej Izby Aptekarskiej; obszar działania okręgowych izb aptekarskich oraz ich siedziby]
1. 
Siedzibą Naczelnej Izby Aptekarskiej i jej organów jest miasto stołeczne Warszawa.
2. 
Obszar działania poszczególnych okręgowych izb aptekarskich oraz ich siedziby ustala Naczelna Rada Aptekarska, uwzględniając zasadniczy podział terytorialny państwa.
3. 
(uchylony).
Art.  2a. 

(uchylony).

Art.  2b. 

(uchylony).

Art.  2c. 

(uchylony).

Art.  3. 

(uchylony).

Art.  4. 

(uchylony).

Art.  4a. 

(uchylony).

Art.  4b. 

(uchylony).

Art.  4c. 

(uchylony).

Art.  4d. 

(uchylony).

Art.  4e. 

(uchylony).

Art.  4f. 

(uchylony).

Art.  4g. 

(uchylony).

Art.  4h. 

(uchylony).

Art.  5. 

(uchylony).

Art.  5a. 

(uchylony).

Art.  5b. 

(uchylony).

Art.  6. 

(uchylony).

Art.  6a. 

(uchylony).

Art.  6b. 

(uchylony).

Art.  6c. 

(uchylony).

Art.  6d. 

(uchylony).

Rozdział  2

Zadania i zasady działania samorządu zawodu farmaceuty 

Art.  7.  [Zadania samorządu zawodu farmaceuty]
1. 
Zadaniami samorządu zawodu farmaceuty są w szczególności:
1)
reprezentowanie zawodu farmaceuty i obrona jego interesów;
2)
troska o zachowanie godności i niezależności zawodu;
3)
kodyfikowanie, krzewienie i strzeżenie zasad etyki i deontologii zawodowej;
4)
integracja środowiska zawodowego;
5)
sprawowanie pieczy i nadzoru nad wykonywaniem zawodu;
6)
współdziałanie z organami administracji publicznej, związkami zawodowymi i samorządami zawodowymi oraz innymi organizacjami społecznymi w sprawach związanych z wykonywaniem zawodu i innych dotyczących farmacji, a mających wpływ na ochronę zdrowia publicznego;
7)
współpraca z towarzystwami naukowymi, szkołami wyższymi i jednostkami badawczo-rozwojowymi w kraju i za granicą;
8)
prowadzenie działalności samopomocowej oraz innych form pomocy materialnej dla członków samorządu i ich rodzin;
9)
zajmowanie stanowiska w sprawach organizacji ochrony zdrowia i gospodarki produktami leczniczymi;
9a)
udzielanie informacji dotyczących zasad wykonywania zawodu, zasad etyki zawodowej, przepisów dotyczących ochrony zdrowia i ubezpieczeń społecznych;
10)
wykonywanie innych zadań określonych odrębnymi przepisami.
2. 
Zadania określone w ust. 1 samorząd zawodu farmaceuty wykonuje w szczególności przez:
1)
przyznawanie prawa wykonywania zawodu farmaceuty;
1a)
zawieszanie i pozbawianie prawa wykonywania zawodu oraz ograniczanie w wykonywaniu zawodu;
1b)
prowadzenie postępowania w przedmiocie niezdolności do wykonywania zawodu farmaceuty;
2)
prowadzenie rejestru farmaceutów;
3)
(uchylony);
4)
współdziałanie w sprawach specjalizacji zawodowej;
5)
udział w komisjach konkursowych na stanowiska określone w odrębnych przepisach;
6)
opiniowanie projektów aktów normatywnych dotyczących produktów leczniczych, aptek i wykonywania zawodu farmaceuty oraz występowanie z wnioskiem o podjęcie inicjatywy ustawodawczej;
7)
wydawanie opinii w sprawach udzielania lub cofania zezwoleń na prowadzenie aptek lub hurtowni;
8)
(uchylony);
9)
opiniowanie i wnioskowanie w sprawach kształcenia przed- i podyplomowego farmaceutów i techników farmaceutycznych;
10)
prowadzenie badań dotyczących służb farmaceutycznych i wykonywania zawodu farmaceuty;
11)
występowanie w obronie interesów indywidualnych i zbiorowych członków izb aptekarskich;
12)
sprawowanie sądownictwa dyscyplinarnego w zakresie odpowiedzialności zawodowej farmaceutów oraz sądownictwa polubownego;
12a)
współpracę z samorządami zawodów medycznych i innymi organizacjami reprezentującymi zawody medyczne w kraju i za granicą oraz organami państw członkowskich Unii Europejskiej w zakresie spraw określonych w ustawie;
12b)
organizowanie doskonalenia zawodowego prowadzonego przez samorząd zawodu farmaceuty;
13)
prowadzenie działalności gospodarczej, wydawniczej i zarządzanie majątkiem izby.
3. 
Współpraca z organami państw członkowskich Unii Europejskiej jest realizowana za pośrednictwem Systemu Wymiany Informacji na Rynku Wewnętrznym IMI, zwanego dalej "systemem IMI", w zakresie określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1024/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie współpracy administracyjnej za pośrednictwem systemu wymiany informacji na rynku wewnętrznym i uchylającym decyzję Komisji 2008/49/WE ("rozporządzeniu w sprawie IMI") (Dz. Urz. UEL 316 z 14.11.2012, str. 1, z późn. zm.).
Art.  7a.  [Wpis do rejestru farmaceutów]
1. 
Farmaceuta podlega obowiązkowi wpisu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową radę aptekarską, która przyznała prawo wykonywania zawodu farmaceuty.
2. 
Jeżeli farmaceuta wykonuje zawód na terenie innej izby niż izba, której rada przyznała prawo wykonywania zawodu, podlega obowiązkowi wpisu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez radę okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której farmaceuta wykonuje zawód.
3. 
Farmaceuta wykonujący zawód na terenie więcej niż jednej okręgowej izby aptekarskiej podlega obowiązkowi wpisu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez wskazaną przez niego radę okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której wykonuje zawód.
4. 
Kierownik apteki, punktu aptecznego, działu farmacji szpitalnej oraz farmaceuta sprawujący funkcję, o której mowa w art. 2 pkt 21a-21c ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne, podlega wpisowi do rejestru farmaceutów prowadzonego przez radę okręgowej izby aptekarskiej, na terenie której jest kierownikiem lub sprawuje funkcję.
5. 
Farmaceuta, który po przyznaniu prawa wykonywania zawodu farmaceuty nie podejmuje zatrudnienia jako aptekarz, podlega obowiązkowi wpisu do rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową radę aptekarską, która podjęła uchwałę o przyznaniu tego prawa.
6. 
Farmaceuta, który przestaje wykonywać zawód farmaceuty, pozostaje wpisany w rejestrze farmaceutów, do którego był ostatnio wpisany.
7. 
Farmaceuta, który przestaje wykonywać zawód na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w związku z przeniesieniem do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, pozostaje wpisany w rejestrze farmaceutów, do którego był ostatnio wpisany, chyba że przedstawi oświadczenie, że w czasie wykonywania zawodu farmaceuty w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej podlegać będzie nadzorowi sprawowanemu przez właściwą organizację lub instytucję zawodową.
8. 
Właściwa okręgowa rada aptekarska podejmuje uchwałę o dokonaniu wpisu niezwłocznie, nie później niż w terminie 7 dni od dnia otrzymania wniosku o wpis.
Art.  8.  [Organ prowadzący rejestr farmaceutów; dane gromadzone w rejestrze]
1. 
Rejestr farmaceutów prowadzi okręgowa rada aptekarska.
2. 
Rejestr farmaceutów zawiera następujące dane:
1)
imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, imiona rodziców, obywatelstwo oraz miejsce zamieszkania;
2)
dane dotyczące wykształcenia, w tym:
a)
numer dyplomu ukończenia studiów,
b)
nazwę szkoły wyższej i jej siedzibę,
c)
rok ukończenia studiów,
d)
datę i miejsce ukończenia rocznej praktyki w aptece,
e)
rodzaj i stopień posiadanej specjalizacji, datę jej uzyskania oraz nazwę jednostki szkolącej,
f)
rodzaj i datę uzyskania stopnia i tytułu naukowego oraz nazwę jednostki nadającej ten stopień i tytuł,
g)
informacje dotyczące dopełnienia obowiązku podnoszenia kwalifikacji zawodowych wynikającego z art. 107zf ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne;
3)
dane dotyczące prawa wykonywania zawodu, w tym:
a)
numer prawa wykonywania zawodu,
b)
numer uchwały rady aptekarskiej przyznającej prawo wykonywania zawodu,
c)
informację o posiadaniu prawa wykonywania zawodu w innym państwie,
d)
informację o ograniczeniach w wykonywaniu zawodu;
4)
numer PESEL;
5)
datę zgonu.
3. 
Farmaceuta ma obowiązek informować niezwłocznie okręgową izbę aptekarską, o której mowa w ust. 1, o danych objętych rejestrem farmaceutów i każdej zmianie tych danych.
4. 
Okręgowa rada aptekarska, za pośrednictwem Naczelnej Rady Aptekarskiej, jest obowiązana na żądanie ministra właściwego do spraw zdrowia przekazywać informacje objęte rejestrem farmaceutów.
4a. 
Okręgowa rada aptekarska za pośrednictwem Naczelnej Rady Aptekarskiej udostępnia systemowi informacji w ochronie zdrowia, o którym mowa w ustawie z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2021 r. poz. 666 i 1292), dane objęte rejestrem farmaceutów.
4b. 
Rejestr farmaceutów jest prowadzony w postaci elektronicznej.
4c. 
Dane zawarte w rejestrze farmaceutów mogą zostać udostępnione podmiotom biorącym udział w procesie kształcenia podyplomowego farmaceuty:
1)
uczelniom wyższym,
2)
Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego,
3)
Centrum Egzaminów Medycznych,
4)
szkołom wyższym prowadzącym studia na kierunku farmacja, które uzyskały akredytację określoną w art. 107a ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne,
5)
wojewodom,
6)
konsultantom krajowym w ochronie zdrowia

– w związku z wykonywanymi przez nich zadaniami.

5. 
Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru farmaceutów, uwzględniając w szczególności tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze oraz wykreśleń z rejestru.
Art.  8a.  [Rejestr uproszczony]
1. 
Okręgowa rada aptekarska prowadzi rejestr uproszczony obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej wykonujących na terenie tej izby tymczasowo i okazjonalnie czynności zawodowe farmaceuty.
2. 
Rejestr uproszczony, o którym mowa w ust. 1, zawiera następujące dane:
1)
imię (imiona) i nazwisko;
2)
obywatelstwo (obywatelstwa);
3)
miejsce i datę urodzenia;
4)
nazwę i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość;
5)
adres miejsca zamieszkania w państwie, w którym na stałe wykonuje zawód farmaceuty;
6)
adres pobytu farmaceuty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
7)
cechy identyfikacyjne zaświadczenia wydanego przez właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej, potwierdzającego wykonywanie czynności zawodowych farmaceuty w tym państwie oraz spełnienie wymagań dotyczących postawy etycznej do wykonywania zawodu farmaceuty;
8)
cechy identyfikacyjne zaświadczenia wydanego przez właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub innego dokumentu potwierdzającego posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty;
9)
czas, o ile jest to możliwe, miejsce i charakter zamierzonego tymczasowego i okazjonalnego wykonywania czynności zawodowych farmaceuty.
3. 
Wpis do rejestru uproszczonego, o którym mowa w ust. 1, jest bezpłatny i nie może powodować opóźnień i utrudnień w tymczasowym i okazjonalnym wykonywaniu czynności zawodowych farmaceuty.
4. 
Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób prowadzenia rejestru uproszczonego, o którym mowa w ust. 1, uwzględniając w szczególności tryb dokonywania wpisów i zmian w rejestrze oraz wykreśleń z rejestru.
Art.  8b.  [Ostrzeżenia w systemie IMI]
1. 
Okręgowa rada aptekarska informuje, w trybie ostrzeżenia w systemie IMI, właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej o farmaceucie, wobec którego:
1)
rada aptekarska podjęła uchwałę o:
a)
zawieszeniu w prawie wykonywania zawodu,
b)
ograniczeniu w wykonywaniu określonych czynności,
2)
sąd aptekarski wydał orzeczenie o:
a)
zawieszeniu prawa wykonywania zawodu,
b)
pozbawieniu prawa wykonywania zawodu,
c)
tymczasowym zawieszeniu w czynnościach zawodowych,
3)
sąd powszechny orzekł zakaz wykonywania zawodu,
4)
sąd powszechny albo prokurator tytułem środka zapobiegawczego zastosował zawieszenie w wykonywaniu zawodu

- w terminie 3 dni od dnia uprawomocnienia się albo wykonalności uchwały, orzeczenia albo postanowienia o zastosowaniu środka zapobiegawczego.

2. 
Ostrzeżenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje:
1)
imię (imiona) i nazwisko farmaceuty oraz datę jego urodzenia;
2)
tytuł zawodowy;
3)
informację o organie, który nałożył sankcję, o której mowa w ust. 1;
4)
zakres oraz okres obowiązywania ograniczenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 lit. b;
5)
okres obowiązywania zawieszenia albo zakazu, o których mowa w ust. 1;
6)
informację o pozbawieniu prawa wykonywania zawodu.
3. 
Okręgowa rada aptekarska informuje właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej, w trybie ostrzeżenia w systemie IMI, o tożsamości farmaceuty, który w postępowaniu o uznanie kwalifikacji zawodowych posłużył się podrobionym lub przerobionym dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji zawodowych, w terminie 3 dni od dnia uprawomocnienia się wyroku sądu w tej sprawie.
4. 
Okręgowa rada aptekarska niezwłocznie informuje właściwe organy państw członkowskich Unii Europejskiej, za pośrednictwem systemu IMI, o wygaśnięciu sankcji, o których mowa w ust. 1, oraz o wszelkich decyzjach wpływających na zmianę terminu ich wygaśnięcia.
5. 
Okręgowa rada aptekarska niezwłocznie zawiadamia na piśmie farmaceutę, którego dotyczy ostrzeżenie, o którym mowa w ust. 1 lub 3, o jego przekazaniu, za pośrednictwem systemu IMI, właściwym organom państw członkowskich Unii Europejskiej oraz o możliwości złożenia wniosku o jego sprostowanie albo usunięcie.
6. 
W wyniku rozpatrzenia wniosku, o którym mowa w ust. 5, okręgowa rada aptekarska:
1)
dokonuje sprostowania w systemie IMI informacji objętej wnioskiem i zawiadamia farmaceutę o sposobie jej sprostowania albo
2)
usuwa informację objętą wnioskiem z systemu IMI i zawiadamia o tym farmaceutę, albo
3)
odmawia sprostowania albo usunięcia z systemu IMI informacji objętej wnioskiem i zawiadamia o tym farmaceutę.
7. 
Informacje przekazane w trybie ostrzeżenia, o którym mowa w ust. 1, mogą być przetwarzane w systemie IMI wyłącznie przez okres obowiązywania sankcji, o których mowa w ust. 1. Ostrzeżenia usuwa się z systemu IMI w terminie 3 dni od dnia wykonania albo uchylenia uchwały, orzeczenia albo postanowienia o zastosowaniu środka zapobiegawczego, o których mowa w ust. 1.
Art.  8c.  [Kontrola autentyczności dyplomów, świadectw lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty]
1. 
W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących autentyczności dyplomów, świadectw lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty, wydanych przez właściwe organy państwa członkowskiego, lub dokumentów, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, ust. 4 i 5 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty (Dz. U. z 2021 r. poz. 97 i 1559), lub w przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących spełnienia wymagań w zakresie kształcenia określonych w przepisach prawa Unii Europejskiej Naczelna Rada Aptekarska składa do właściwych organów państwa członkowskiego Unii Europejskiej wniosek o potwierdzenie ich autentyczności lub potwierdzenie spełnienia wymagań w zakresie kształcenia.
2. 
Jeżeli Naczelna Rada Aptekarska albo okręgowa rada aptekarska posiadają informacje dotyczące postępowań dyscyplinarnych lub nałożonych sankcji karnych, lub innych okoliczności, które mogą wpływać na wykonywanie zawodu farmaceuty, informują o tym właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym farmaceuta uzyskał uprawnienia do wykonywania zawodu lub w którym ten zawód wykonuje.
3. 
Naczelna Rada Aptekarska albo okręgowe rady aptekarskie mają obowiązek:
1)
dokonania weryfikacji informacji, o których mowa w ust. 2, o które wnoszą właściwe organy państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
2)
informowania o wynikach weryfikacji, o której mowa w pkt 1, właściwych organów państwa członkowskiego Unii Europejskiej;
3)
udzielania informacji dotyczących autentyczności dyplomów, świadectw lub innych dokumentów potwierdzających posiadanie kwalifikacji do wykonywania zawodu farmaceuty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz potwierdzania spełniania wymagań w zakresie kształcenia.
Art.  8d.  [Wymiana informacji z właściwymi organami innych państw członkowskich UE]

W przypadku uzasadnionych wątpliwości Naczelna Rada Aptekarska może wystąpić do właściwych organów państwa członkowskiego Unii Europejskiej o potwierdzenie faktu, że osoba, która złożyła wniosek o uznanie kwalifikacji w zawodzie farmaceuty, nie jest objęta zawieszeniem prawa wykonywania zawodu lub zakazem wykonywania zawodu. Naczelna Rada Aptekarska odpowiada na zapytania właściwych organów państw członkowskich Unii Europejskiej w tym zakresie odnoszące się do osób, które uzyskały prawo wykonywania zawodu farmaceuty.

Art.  8e.  [Pozyskiwanie informacji o farmaceutach od właściwych organów innych państw członkowskich UE]
1. 
Okręgowa rada aptekarska w przypadku uzasadnionych wątpliwości może zwrócić się do właściwego organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej, w którym farmaceuta, o którym mowa w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty, posiada prawo do wykonywania zawodu, o przedstawienie informacji potwierdzających, że farmaceuta prowadzi działalność zgodnie z prawem, jak również że nie zostały na niego nałożone kary dyscyplinarne lub sankcje karne związane z wykonywaniem zawodu, a także sama udziela informacji w tym zakresie w odniesieniu do farmaceutów posiadających prawo wykonywania zawodu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
2. 
Okręgowa rada aptekarska występuje do właściwego organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej o informacje, a także na wniosek właściwego organu państwa członkowskiego Unii Europejskiej przekazuje informacje niezbędne do rozpatrywania skarg składanych na farmaceutów, o których mowa w art. 38 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty. Podmiot, który złożył skargę, jest informowany o sposobie rozpatrzenia skargi.
Art.  8f.  [Skreślenie z rejestru farmaceutów]
1. 
Skreślenie z rejestru farmaceutów prowadzonego przez okręgową radę aptekarską następuje wskutek:
1)
śmierci;
2)
utraty prawa wykonywania zawodu farmaceuty w przypadkach określonych w art. 21 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty;
3)
ustania przesłanek uzasadniających wpis do danego rejestru farmaceutów określonych w art. 7a, w szczególności przeniesienia się farmaceuty na teren innej okręgowej izby aptekarskiej;
4)
wykonywania przez aptekarza zawodu lekarza, lekarza dentysty, felczera, starszego felczera, lekarza weterynarii, pielęgniarki lub położnej;
5)
nieopłacenia składek członkowskich przez okres dłuższy niż 24 miesiące.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 4 i 5, okręgowa rada aptekarska podejmuje uchwałę, od której przysługuje odwołanie do Naczelnej Rady Aptekarskiej, która podejmuje w tej sprawie uchwałę.
Art.  9.  [Kadencja organów izb aptekarskich; wybory; czynne i bierne prawo wyborcze]
1. 
Kadencja organów izb aptekarskich trwa 4 lata.
2. 
Funkcje prezesa rady aptekarskiej, wiceprezesa rady aptekarskiej, sekretarza rady aptekarskiej, skarbnika rady aptekarskiej, rzecznika odpowiedzialności zawodowej, przewodniczącego sądu aptekarskiego, przewodniczącego komisji rewizyjnej można nieprzerwanie pełnić nie dłużej niż przez 2 następujące po sobie kadencje. Jeżeli wyboru dokonano na skutek wygaśnięcia mandatu poprzednika przed upływem 24 miesięcy danej kadencji, pełnienie funkcji do końca tej kadencji uznaje się za pełnienie jej przez pełną kadencję.
3. 
Wybory do organów izb aptekarskich odbywają się w głosowaniu tajnym, przy nieograniczonej liczbie kandydatów.
4. 
Czynne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom izb aptekarskich, z wyłączeniem farmaceutów zawieszonych w prawie wykonywania zawodu.
5. 
Bierne prawo wyborcze przysługuje wszystkim członkom izb aptekarskich, z wyłączeniem farmaceutów ukaranych karą wymienioną w art. 46 ust. 1 pkt 1-3.
6. 
Na członków sądów aptekarskich mogą kandydować farmaceuci mający co najmniej siedmioletni staż pracy w zawodzie.
Art.  10.  [Zasada bezpłatnego pełnienia obowiązków przez członków organów izb aptekarskich i wyjątki od tej zasady; obowiązek zwolnienia od pracy pracownika pełniącego funkcję w organach izb aptekarskich]
1. 
Członkowie organów izb aptekarskich pełnią swoje obowiązki bezpłatnie.
2. 
Krajowy Zjazd Aptekarzy może ustalić wykaz stanowisk w organach izb aptekarskich, do których nie stosuje się przepisu ust. 1.
3. 
Na wniosek okręgowej lub Naczelnej Rady Aptekarskiej pracodawca obowiązany jest zwolnić od pracy pracownika pełniącego określoną funkcję z wyboru w organach izb lub wykonującego czynności na rzecz izby, bez prawa do wynagrodzenia.
4. 
Izby aptekarskie określają zasady i tryb zwrotu kosztów podróży, utraconych zarobków oraz innych uzasadnionych wydatków poniesionych przez członków samorządu w związku z wykonywaniem czynności na rzecz izby.
Art.  11.  [Wygaśnięcie mandatu członka organu izby aptekarskiej]

Mandat członka organu izby aptekarskiej wygasa wskutek:

1)
śmierci;
2)
zrzeczenia się mandatu;
3)
skreślenia z listy członków izby aptekarskiej;
4)
odwołania przez organ, który dokonał wyboru;
5)
ukarania prawomocnym orzeczeniem sądu aptekarskiego na kary określone w art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4;
6)
prawomocnego orzeczenia pozbawienia praw publicznych lub zakazu wykonywania zawodu farmaceuty.
Art.  12.  [Podejmowanie uchwał przez organy samorządu zawodu farmaceuty]

Uchwały organów samorządu zawodu farmaceuty podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków danego organu.

Art.  13.  [Zaskarżanie przez ministra uchwał organów izb aptekarskich]
1. 
Minister właściwy do spraw zdrowia może zaskarżyć do Sądu Najwyższego uchwałę organu okręgowej izby aptekarskiej lub Naczelnej Izby Aptekarskiej pod zarzutem niezgodności z prawem w terminie trzech miesięcy od dnia powzięcia wiadomości o uchwale. Sąd Najwyższy utrzymuje zaskarżoną uchwałę w mocy lub ją uchyla.
2. 
Minister właściwy do spraw zdrowia może zwrócić się do Krajowego Zjazdu Aptekarzy lub do Naczelnej Rady Aptekarskiej o podjęcie uchwały w sprawie należącej do właściwości samorządu zawodu farmaceuty.
3. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 2, powinien rozpatrzyć najbliższy Krajowy Zjazd Aptekarzy, Naczelna Rada Aptekarska zaś w terminie miesiąca od dnia jego wpływu.
Art.  14.  [Pieczęć urzędowa]

Naczelna Izba Aptekarska i okręgowe izby aptekarskie mają prawo używania pieczęci urzędowej.

Rozdział  3

Okręgowe izby aptekarskie. Obowiązki i prawa członków

Art.  15.  [Członkowie okręgowej izby aptekarskiej]

Członkami okręgowej izby aptekarskiej są farmaceuci wpisani do rejestru farmaceutów prowadzonego przez radę tej okręgowej izby aptekarskiej.

Art.  16. 

(uchylony).

Art.  17. 

(uchylony).

Art.  18. 

(uchylony).

Art.  18a. 

(uchylony).

Art.  19. 

(uchylony).

Art.  20. 

(uchylony).

Art.  20a. 

(uchylony).

Art.  21.  [Podstawowe obowiązki członków samorządu zawodu farmaceuty]

Członkowie samorządu zawodu farmaceuty są obowiązani:

1)
przestrzegać zasad etyki i deontologii zawodowej, godnie zachowywać się i sumiennie wykonywać swoje obowiązki zawodowe;
2)
zachować w tajemnicy wiadomości dotyczące zdrowia pacjenta, uzyskane w związku z wykonywaniem zawodu.
Art.  22.  [Podstawowe prawa członków samorządu zawodu farmaceuty]

Członkowie samorządu zawodu farmaceuty mają prawo:

1)
wybierać i być wybierani do organów samorządu zawodu farmaceuty, z zastrzeżeniem art. 9 ust. 4 i 5;
2)
korzystać z pomocy izb aptekarskich w zakresie rozwijania kwalifikacji zawodowych oraz zapewniania właściwych warunków wykonywania zawodu;
3)
korzystać z ochrony i pomocy prawnej organów izb aptekarskich;
4)
korzystać ze świadczeń instytucji izb aptekarskich i działalności samopomocowej.
Art.  23.  [Ochrona stosunku pracy farmaceutów pełniących funkcję z wyboru w organach izb aptekarskich]
1. 
Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę farmaceucie pełniącemu funkcję z wyboru w organach izb aptekarskich w czasie jej pełnienia bez uzyskania zgody właściwej rady aptekarskiej.
2. 
Przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadkach określonych w art. 40 i 411 Kodeksu pracy.
3. 
Pracodawca nie może wypowiedzieć farmaceucie, o którym mowa w ust. 1, warunków pracy i płacy na jego niekorzyść, chyba że zachodzą przyczyny określone w art. 43 Kodeksu pracy.
Art.  24.  [Organy okręgowej izby aptekarskiej]

Organami okręgowej izby aptekarskiej są:

1)
okręgowy zjazd aptekarzy;
2)
okręgowa rada aptekarska;
3)
okręgowa komisja rewizyjna;
4)
okręgowy sąd aptekarski;
5)
okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej.
Art.  25.  [Uczestnicy okręgowego zjazdu aptekarzy]
1. 
Najwyższą władzą okręgowej izby aptekarskiej jest okręgowy zjazd aptekarzy. W okręgowym zjeździe uczestniczą członkowie okręgowych izb aptekarskich osobiście lub przez swoich delegatów.
2. 
W okręgowym zjeździe sprawozdawczo-wyborczym uczestniczą także, z głosem doradczym, niebędący delegatami członkowie ustępujących organów izby.
3. 
Delegatów wybiera się i odwołuje na zebraniach zwoływanych w poszczególnych rejonach, obejmujących część obszaru działania izby. Zasady podziału izby na rejony ustala okręgowa rada aptekarska.
4. 
Mandat delegata trwa 4 lata.
Art.  26.  [Zwołanie okręgowego zjazdu aptekarzy i nadzwyczajnego okręgowego zjazdu aptekarzy]
1. 
Okręgowa rada aptekarska zwołuje corocznie okręgowy zjazd aptekarzy, a co 4 lata zjazd sprawozdawczo-wyborczy.
2. 
Nadzwyczajny okręgowy zjazd aptekarzy zwołuje okręgowa rada aptekarska:
1)
z własnej inicjatywy;
2)
na wniosek Naczelnej Rady Aptekarskiej;
3)
na wniosek okręgowej komisji rewizyjnej;
4)
na wniosek co najmniej 1/5 członków okręgowej izby aptekarskiej.
3. 
Nadzwyczajny okręgowy zjazd aptekarzy powinien być zwołany w ciągu miesiąca od dnia wpływu wniosku w sprawie jego zwołania.
Art.  27.  [Kompetencje okręgowego zjazdu aptekarzy]

Okręgowy zjazd aptekarzy w szczególności:

1)
podejmuje uchwały w sprawach objętych zakresem działania izby;
2)
uchwala budżet i ustala zasady gospodarki finansowej izby;
3)
rozpatruje i zatwierdza roczne i kadencyjne sprawozdania okręgowej rady aptekarskiej, okręgowej komisji rewizyjnej, okręgowego sądu aptekarskiego i okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej;
4)
uchwala regulaminy organów izby, z wyłączeniem okręgowego sądu aptekarskiego;
5)
ustala liczbę członków organów izby i zastępców rzecznika odpowiedzialności zawodowej;
6)
dokonuje wyboru prezesa i członków okręgowej rady aptekarskiej, członków okręgowej komisji rewizyjnej, członków okręgowego sądu aptekarskiego oraz okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej i jego zastępców;
7)
dokonuje wyboru delegatów na Krajowy Zjazd Aptekarzy.
Art.  28.  [Prezydium okręgowej rady aptekarskiej]
1. 
Okręgowa rada aptekarska wybiera spośród swoich członków prezydium. Prezydium okręgowej rady aptekarskiej stanowią: prezes oraz wybrani przez radę jego zastępcy, sekretarz, skarbnik i członkowie.
2. 
Prezydium okręgowej rady aptekarskiej działa w imieniu rady w sprawach określonych jej uchwałą.
3. 
Pracami okręgowej rady aptekarskiej kieruje prezes, który zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy, a także reprezentuje okręgową radę aptekarską na zewnątrz.
Art.  29.  [Kompetencje okręgowej rady aptekarskiej]

Okręgowa rada aptekarska kieruje działalnością izby w okresie między okręgowymi zjazdami aptekarzy, a w szczególności:

1)
wykonuje zadania i czynności określone w art. 7 ust. 2 pkt 1-2, 4-7, 9-13;
2)
wykonuje uchwały okręgowego zjazdu aptekarzy;
3)
określa wysokość składki członkowskiej;
4)
składa przed okręgowym zjazdem aptekarzy sprawozdanie z działalności i wykonania budżetu;
5)
wydaje opinię w sprawach udzielania lub cofania koncesji na prowadzenie aptek lub hurtowni;
6)
współdziała z samorządem terytorialnym w sprawie rozmieszczenia aptek;
7)
prowadzi bieżące sprawy izby;
8)
wykonuje zadania zlecone przez Naczelną Radę Aptekarską.
Art.  30.  [Osoby uprawnione do udziału w posiedzeniach okręgowej rady aptekarskiej i jej prezydium]

Przewodniczącemu okręgowej komisji rewizyjnej, przewodniczącemu okręgowego sądu aptekarskiego oraz okręgowemu rzecznikowi odpowiedzialności zawodowej służy prawo do udziału w posiedzeniach okręgowej rady aptekarskiej i jej prezydium.

Art.  31.  [Kompetencje okręgowej komisji rewizyjnej]

Okręgowa komisja rewizyjna:

1)
kontroluje działalność finansową i gospodarczą izby;
2)
przedstawia sprawozdania z działalności kontrolnej okręgowemu zjazdowi aptekarzy;
3)
występuje z wnioskiem o udzielenie absolutorium okręgowej radzie aptekarskiej.
Art.  32.  [Kompetencje okręgowego sądu aptekarskiego]

Okręgowy sąd aptekarski:

1)
rozpatruje sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej członków okręgowych izb aptekarskich oraz sprawuje sądownictwo polubowne;
2)
składa roczne i kadencyjne sprawozdania okręgowemu zjazdowi aptekarzy.
Art.  33.  [Kompetencje okręgowego rzecznika odpowiedzialności zawodowej]

Okręgowy rzecznik odpowiedzialności zawodowej prowadzi postępowanie w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów.

Rozdział  4

Naczelna Izba Aptekarska

Art.  34.  [Organy Naczelnej Izby Aptekarskiej]

Organami Naczelnej Izby Aptekarskiej są:

1)
Krajowy Zjazd Aptekarzy;
2)
Naczelna Rada Aptekarska;
3)
Naczelna Komisja Rewizyjna;
4)
Naczelny Sąd Aptekarski;
5)
Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej.
Art.  35.  [Najwyższa władza samorządu zawodu farmaceuty]

Najwyższą władzą samorządu zawodu farmaceuty jest Krajowy Zjazd Aptekarzy.

Art.  36.  [Delegaci na Krajowy Zjazd Aptekarzy; zwołanie Krajowego Zjazdu Aptekarzy i Nadzwyczajnego Krajowego Zjazdu Aptekarzy]
1. 
W Krajowym Zjeździe Aptekarzy biorą udział delegaci wybrani przez okręgowe zjazdy aptekarzy oraz, z głosem doradczym, niebędący delegatami członkowie ustępujących organów Izby.
2. 
Liczbę delegatów z poszczególnych izb aptekarskich określa Naczelna Rada Aptekarska zgodnie z regulaminem, o którym mowa w art. 37 pkt 3.
3. 
Krajowy Zjazd Aptekarzy zwołuje Naczelna Rada Aptekarska co 4 lata.
4. 
Nadzwyczajny Krajowy Zjazd Aptekarzy zwołuje Naczelna Rada Aptekarska:
1)
z własnej inicjatywy;
2)
na wniosek Naczelnej Komisji Rewizyjnej;
3)
na wniosek co najmniej 1/3 okręgowych rad aptekarskich.
5. 
Nadzwyczajny Zjazd powinien być zwołany w ciągu 3 miesięcy od dnia wpływu wniosku o zwołanie Zjazdu.
Art.  37.  [Kompetencje Krajowego Zjazdu Aptekarzy]

Krajowy Zjazd Aptekarzy w szczególności:

1)
uchwala zasady etyki i deontologii zawodowej;
2)
uchwala program działalności samorządu zawodu farmaceuty;
3)
zatwierdza regulaminy wyborów do organów samorządu;
4)
rozpatruje i zatwierdza sprawozdania Naczelnej Rady Aptekarskiej, Naczelnej Komisji Rewizyjnej, Naczelnego Sądu Aptekarskiego i Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej;
5)
zatwierdza zasady gospodarki finansowej samorządu, o których mowa w art. 39 ust. 1 pkt 17;
6)
uchwala regulaminy naczelnych organów Izby i ogólne wytyczne do regulaminu sądów aptekarskich;
7)
ustala liczbę członków organów Izby i zastępców Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej;
8)
wybiera Prezesa i członków Naczelnej Rady Aptekarskiej, członków Naczelnej Komisji Rewizyjnej, członków Naczelnego Sądu Aptekarskiego oraz Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej i jego zastępców;
9)
ustala zasady podziału składki członkowskiej.
Art.  38.  [Skład Naczelnej Rady Aptekarskiej; Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej]
1. 
W skład Naczelnej Rady Aptekarskiej wchodzą: Prezes Naczelnej Rady Aptekarskiej, prezesi okręgowych rad aptekarskich oraz członkowie wybrani przez Krajowy Zjazd Aptekarzy.
2. 
Naczelna Rada Aptekarska wybiera spośród swoich członków Prezydium. Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej stanowią: Prezes oraz wybrani przez Radę wiceprezesi, sekretarz, skarbnik i członkowie.
3. 
Prezydium Naczelnej Rady Aptekarskiej działa w imieniu Rady w sprawach określonych jej uchwałą.
4. 
Pracami Naczelnej Rady Aptekarskiej kieruje Prezes, który zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy, a także reprezentuje Naczelną Radę Aptekarską na zewnątrz.
Art.  39.  [Kompetencje Naczelnej Rady Aptekarskiej]
1. 
Naczelna Rada Aptekarska kieruje działalnością samorządu zawodu farmaceuty w okresie między Krajowymi Zjazdami Aptekarzy, a w szczególności:
1)
realizuje uchwały Krajowego Zjazdu Aptekarzy;
2)
czuwa nad prawidłową realizacją zadań samorządu zawodu farmaceuty;
3)
koordynuje i nadzoruje działalność okręgowych rad aptekarskich;
4)
reprezentuje zawód farmaceuty;
5)
opracowuje ramowe regulaminy organizacji i trybu działania organów okręgowych izb aptekarskich, z wyłączeniem okręgowych sądów aptekarskich;
6)
przedstawia do zatwierdzenia Krajowemu Zjazdowi Aptekarzy regulaminy wyborów do organów samorządu zawodu farmaceuty oraz tryb odwoływania tych organów i ich członków;
7)
określa zasady podejmowania uchwał przez organy samorządu zawodu farmaceuty;
8)
przedstawia do zatwierdzenia Krajowemu Zjazdowi Aptekarzy zasady gospodarki finansowej samorządu zawodu farmaceuty;
9)
wybiera Prezesa Naczelnej Rady Aptekarskiej oraz Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej, jeśli ich mandat wygasł w czasie kadencji;
10)
rozpatruje odwołania od uchwał okręgowych rad aptekarskich;
11)
analizuje i opiniuje działalność w zakresie asortymentu, jakości, produkcji i dystrybucji produktów leczniczych;
12)
opiniuje projekty aktów normatywnych dotyczące farmacji;
13)
negocjuje warunki pracy i płacy pracowników aptek lub hurtowni;
14)
uchwala budżet Naczelnej Izby Aptekarskiej oraz rozpatruje sprawozdanie z jego wykonania;
15)
prowadzi Centralny Rejestr Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej;
16)
koordynuje doskonalenie zawodowe farmaceutów prowadzone przez samorząd zawodu farmaceuty;
17)
ustala zasady gospodarki finansowej samorządu zawodu farmaceuty.
2. 
Naczelna Rada Aptekarska uchyla uchwały okręgowych rad aptekarskich sprzeczne z prawem lub z uchwałami i regulaminami wydanymi na podstawie ustawy.
3. 
Naczelna Rada Aptekarska może zwrócić się do okręgowej rady aptekarskiej o podjęcie uchwały w określonej sprawie należącej do zakresu działania rady. Uchwała rady powinna być podjęta w ciągu miesiąca od dnia doręczenia wniosku Naczelnej Rady Aptekarskiej.
4. 
Naczelna Rada Aptekarska wydaje Biuletyn Aptekarski oraz może prowadzić inną działalność wydawniczą.
Art.  39a.  [Centralny Rejestr Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej]
1. 
Centralny Rejestr Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej obejmuje dane uzyskiwane od okręgowych rad aptekarskich, o których mowa w art. 8 ust. 2 i art. 8a ust 2.
2. 
Naczelna Rada Aptekarska jest obowiązana, na żądanie ministra właściwego do spraw zdrowia, przekazywać informacje objęte Centralnym Rejestrem Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej.
2a. 
Naczelna Rada Aptekarska udziela organowi innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej, na jego wniosek, informacji na temat prawa wykonywania zawodu farmaceuty osoby wskazanej we wniosku, do celów świadczenia transgranicznej opieki zdrowotnej. Informacji udziela się za pośrednictwem systemu IMI.
3. 
Sposób przekazywania danych przez okręgową radę aptekarską do Centralnego Rejestru Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej określa w formie uchwały Naczelna Rada Aptekarska.
Art.  40.  [Coroczne informacje o działalności samorządu zawodu farmaceuty przedstawiane ministrowi]

Naczelna Rada Aptekarska przedstawia ministrowi właściwemu do spraw zdrowia coroczne informacje o działalności samorządu zawodu farmaceuty.

Art.  41.  [Osoby uprawnione do udziału w posiedzeniach Naczelnej Rady Aptekarskiej i jej Prezydium]

Przewodniczącemu Naczelnej Komisji Rewizyjnej, Przewodniczącemu Naczelnego Sądu Aptekarskiego oraz Naczelnemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej służy prawo udziału w posiedzeniach Naczelnej Rady Aptekarskiej i jej Prezydium.

Art.  42.  [Kompetencje Naczelnej Komisji Rewizyjnej]

Naczelna Komisja Rewizyjna:

1)
kontroluje finansową i gospodarczą działalność Naczelnej Izby Aptekarskiej;
2)
przedstawia sprawozdania z działalności kontrolnej Krajowemu Zjazdowi Aptekarzy;
3)
sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych komisji rewizyjnych;
4)
zgłasza wniosek o udzielenie absolutorium Naczelnej Radzie Aptekarskiej.
Art.  43.  [Kompetencje Naczelnego Sądu Aptekarskiego]

Naczelny Sąd Aptekarski:

1)
uchwala regulamin sądów aptekarskich;
2)
rozpatruje sprawy z zakresu odpowiedzialności zawodowej farmaceutów;
3)
sprawuje pieczę nad działalnością okręgowych sądów aptekarskich;
4)
składa Naczelnej Radzie Aptekarskiej okresowe informacje o stanie spraw z zakresu odpowiedzialności zawodowej;
5)
składa sprawozdania z działalności Krajowemu Zjazdowi Aptekarzy.
Art.  44.  [Kompetencje Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej]

Naczelny Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej prowadzi postępowanie w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów oraz sprawuje nadzór nad działalnością okręgowych rzeczników odpowiedzialności zawodowej.

Rozdział  5

Odpowiedzialność zawodowa

Art.  45.  [Zakres odpowiedzialności zawodowej]

Członkowie samorządu zawodu farmaceuty podlegają odpowiedzialności zawodowej przed sądami aptekarskimi za postępowanie sprzeczne z zasadami etyki i deontologii zawodowej oraz przepisami prawnymi dotyczącymi wykonywania zawodu farmaceuty.

Art.  45a.  [Obwiniony]

Za obwinionego uważa się farmaceutę, wobec którego w toku postępowania wyjaśniającego rzecznik odpowiedzialności zawodowej wydał postanowienie o przedstawieniu zarzutów lub przeciwko któremu skierował do sądu aptekarskiego wniosek o ukaranie.

Art.  46.  [Kary orzekane przez sąd aptekarski]
1. 
Sąd aptekarski może orzekać kary:
1)
upomnienia;
2)
nagany;
3)
zawieszenia prawa wykonywania zawodu farmaceuty na okres od trzech miesięcy do trzech lat;
4)
pozbawienia prawa wykonywania zawodu farmaceuty.
2. 
(uchylony).
3. 
(uchylony).
Art.  46a.  [Prawomocność i doręczanie orzeczeń Naczelnego Sądu Aptekarskiego]
1. 
Orzeczenia wydane przez Naczelny Sąd Aptekarski w drugiej instancji, kończące postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, są prawomocne z chwilą ogłoszenia.
2. 
Orzeczenie Naczelnego Sądu Aptekarskiego doręcza się podmiotom, o których mowa w art. 46b ust. 1, w terminie 2 miesięcy od dnia jego ogłoszenia.
Art.  46b.  [Kasacja do Sądu Najwyższego]
1. 
Od prawomocnego orzeczenia wydanego przez Naczelny Sąd Aptekarski w drugiej instancji, kończącego postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej:
1)
osobie fizycznej, osobie prawnej lub jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone działaniem lub zaniechaniem farmaceuty i która wniosła skargę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej,
2)
obwinionemu farmaceucie,
3)
Naczelnemu Rzecznikowi Odpowiedzialności Zawodowej,
4)
ministrowi właściwemu do spraw zdrowia,
5)
Prezesowi Naczelnej Rady Aptekarskiej

- przysługuje kasacja do Sądu Najwyższego w terminie 2 miesięcy od dnia doręczenia orzeczenia.

2. 
Kasację w stosunku do tego samego obwinionego i od tego samego orzeczenia każdy uprawniony może wnieść tylko raz.
Art.  46c.  [Podstawy kasacji]
1. 
Kasacja może być wniesiona z powodu uchybień wymienionych w art. 439 § 1 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 534 i 1023) lub innego rażącego naruszenia prawa. Kasacja może być wniesiona również z powodu niewspółmierności kary.
2. 
Niedopuszczalne jest uwzględnienie kasacji na niekorzyść obwinionego wniesionej po upływie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia.
Art.  46d.  [Wniesienie kasacji]

Kasację wnosi się do Sądu Najwyższego za pośrednictwem Naczelnego Sądu Aptekarskiego.

Art.  46e.  [Wymogi formalne kasacji; przymus adwokacko-radcowski]
1. 
W kasacji należy podać, na czym polega zarzucane uchybienie.
2. 
Kasacja wnoszona przez podmioty, o których mowa w art. 46b ust. 1 pkt 1-3 powinna być sporządzona i podpisana przez obrońcę będącego adwokatem albo radcą prawnym albo pełnomocnika będącego adwokatem albo radcą prawnym.
Art.  47.  [Zawieszenie farmaceuty w czynnościach zawodowych]
1. 
Farmaceuta, wobec którego sąd aptekarski orzekł w I instancji karę wymienioną w art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4, może być przez ten sąd tymczasowo zawieszony w czynnościach zawodowych. Postanowienie o zawieszeniu wydaje sąd aptekarski z urzędu lub na wniosek rzecznika odpowiedzialności zawodowej.
2. 
Postanowienie sądu aptekarskiego o tymczasowym zawieszeniu jest natychmiast wykonalne. Jeżeli okres tymczasowego zawieszenia trwa dłużej niż trzy miesiące, Naczelny Sąd Aptekarski bada z urzędu zasadność zawieszenia.
Art.  48.  [Odszkodowanie w razie uniewinnienia lub umorzenia postępowania]
1. 
W razie uniewinnienia lub umorzenia postępowania w drodze rewizji nadzwyczajnej 2  lub w wyniku wznowienia postępowania, farmaceucie przysługuje w stosunku do okręgowej izby aptekarskiej roszczenie o odszkodowanie.
2. 
Roszczenie wygasa w razie niezłożenia wniosku w terminie rocznym od daty uprawomocnienia się orzeczenia.
3. 
W sprawach roszczeń o odszkodowanie orzekają sądy powszechne.
Art.  49.  [Publikacja o uniewinnieniu farmaceuty lub umorzeniu postępowania w sprawie z zakresu odpowiedzialności zawodowej]

Na wniosek zainteresowanego farmaceuty orzeczenie o uniewinnieniu lub umorzeniu postępowania w sprawie z zakresu odpowiedzialności zawodowej podlega opublikowaniu w organie prasowym samorządu zawodu farmaceuty.

Art.  50.  [Właściwość rzeczowa sądów aptekarskich]
1. 
Sprawy odpowiedzialności zawodowej farmaceutów rozpatrują okręgowe sądy aptekarskie i Naczelny Sąd Aptekarski.
2. 
Okręgowe sądy aptekarskie orzekają we wszystkich sprawach jako I instancja, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 2, z tym że w sprawach odpowiedzialności zawodowej członków okręgowej rady aptekarskiej i okręgowej komisji rewizyjnej orzeka okręgowy sąd aptekarski wyznaczony przez Naczelny Sąd Aptekarski.
3. 
Naczelny Sąd Aptekarski:
1)
rozpatruje odwołania od orzeczeń okręgowych sądów aptekarskich;
2)
orzeka jako I instancja w sprawach odpowiedzialności zawodowej członków: Naczelnej Rady Aptekarskiej, Naczelnej Komisji Rewizyjnej, Naczelnego Sądu Aptekarskiego, Naczelnego Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej i jego zastępców, a także członków okręgowych sądów aptekarskich oraz okręgowych rzeczników odpowiedzialności zawodowej i ich zastępców;
3)
rozpatruje w innym składzie odwołania od orzeczeń wydanych w trybie określonym w pkt 2.
Art.  51.  [Konsekwencje nałożenia kar przez sąd aptekarski: utrata czynnego prawa wyborczego, wygaśnięcie stosunku pracy, skreślenie z listy członków okręgowej izby aptekarskiej]
1. 
Kary: upomnienia, nagany i zawieszenia prawa wykonywania zawodu pociągają za sobą utratę prawa wybieralności do organów izb aptekarskich do czasu usunięcia z rejestru wzmianki o ukaraniu.
2. 
W razie prawomocnego ukarania karą wymienioną w art. 46 ust. 1 pkt 3 i 4, stosunek pracy farmaceuty wygasa z mocy prawa. Wygaśnięcie to pociąga za sobą skutki, jakie przepisy prawa wiążą z rozwiązaniem umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracownika.
3. 
Kara pozbawienia prawa wykonywania zawodu farmaceuty powoduje skreślenie z listy członków okręgowej izby aptekarskiej bez prawa ubiegania się o ponowne uzyskanie prawa wykonywania zawodu przez okres dziesięciu lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia o karze pozbawienia prawa wykonywania zawodu.
Art.  52.  [Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej a postępowanie karne lub inne postępowanie dyscyplinarne]

Postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej o ten sam czyn toczy się niezależnie od postępowania karnego lub postępowania dyscyplinarnego wszczętego w jednostce organizacyjnej, w której przepisy szczególne przewidują takie postępowanie. Może jednak być ono zawieszone do czasu ukończenia postępowania karnego.

Art.  53.  [Nieusprawiedliwione niestawiennictwo świadka lub biegłego albo odmowa zeznań]
1. 
Jeżeli w postępowaniu w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej świadek lub biegły nie stawił się na rozprawę bez usprawiedliwienia albo bezpodstawnie odmawia zeznań, sąd aptekarski może zwrócić się do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania osoby wezwanej o przesłuchanie jej w charakterze świadka lub biegłego na okoliczności wskazane przez sąd aptekarski. O terminie przesłuchania sąd rejonowy zawiadamia strony, a protokół przesłuchania przesyła sądowi aptekarskiemu.
2. 
Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, jeżeli świadek lub biegły nie stawił się bez usprawiedliwienia na wezwanie rzecznika odpowiedzialności zawodowej albo bezpodstawnie odmawia złożenia przed nim zeznań.
Art.  54.  [Odstąpienie od wszczęcia lub umorzenie postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej; dalsze prowadzenie postępowania mimo śmierci obwinionego]
1. 
Postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej nie wszczyna się, a wszczęte umarza, jeżeli zaszła okoliczność, która według Kodeksu postępowania karnego wyłącza ściganie.
2. 
W razie śmierci obwinionego przed ukończeniem postępowania, toczy się ono nadal, jeżeli zażąda tego - w terminie dwumiesięcznym od dnia zgonu obwinionego - jego małżonek, krewny w linii prostej, brat lub siostra.
Art.  55. 

(uchylony).

Art.  56.  [Przedawnienie karalności czynu]
1. 
Nie można wszcząć postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, jeżeli od chwili popełnienia czynu upłynęły trzy lata.
2. 
Jeżeli czyn zawiera znamiona przestępstwa, przedawnienie odpowiedzialności zawodowej następuje nie wcześniej niż przedawnienie karne.
3. 
Karalność przewinienia ustaje, jeżeli od czasu jego popełnienia upłynęło pięć lat.
Art.  57.  [Oskarżyciel w postępowaniu dotyczącym odpowiedzialności zawodowej]

Oskarżycielem w postępowaniu dotyczącym odpowiedzialności zawodowej jest rzecznik odpowiedzialności zawodowej.

Art.  58.  [Udział obrońcy w postępowaniu dotyczącym odpowiedzialności zawodowej]

Farmaceuta, którego dotyczy postępowanie oraz obwiniony farmaceuta może przybrać w postępowaniu dotyczącym odpowiedzialności zawodowej nie więcej niż dwóch obrońców spośród członków izby aptekarskiej, adwokatów lub radców prawnych.

Art.  58a.  [Pełnomocnik osoby pokrzywdzonej]
1. 
Osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której dobro prawne zostało bezpośrednio naruszone lub zagrożone działaniem lub zaniechaniem farmaceuty i która wniosła skargę do rzecznika odpowiedzialności zawodowej, może ustanowić nie więcej niż dwóch pełnomocników spośród farmaceutów, adwokatów lub radców prawnych.
2. 
W razie śmierci osoby, o której mowa w ust. 1, jej prawa w postępowaniu w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej, w tym prawo dostępu do informacji medycznej oraz dokumentacji medycznej, może wykonywać małżonek, wstępny, zstępny, rodzeństwo, powinowaty w tej samej linii lub stopniu, osoba pozostająca w stosunku przysposobienia oraz jej małżonek, a także osoba pozostająca we wspólnym pożyciu.
3. 
W przypadku gdy organ prowadzący postępowanie dysponuje informacjami o osobach, o których mowa w ust. 2, powinien pouczyć o przysługujących uprawnieniach co najmniej jedną z nich.
4. 
Organ prowadzący postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej może ograniczyć osobie, o której mowa w ust. 1, dostęp do akt sprawy w zakresie przewidzianym w ustawach.
Art.  59.  [Niezawisłość członków sądów aptekarskich]

Członkowie sądów aptekarskich w zakresie orzekania są niezawiśli i podlegają tylko ustawom oraz zasadom etyki i deontologii zawodowej.

Art.  60.  [Rejestr ukaranych; usunięcie wzmianki o ukaraniu]
1. 
Naczelna Rada Aptekarska prowadzi rejestr ukaranych.
2. 
Informacji o ukaraniu udziela się organom izb aptekarskich oraz osobom i instytucjom posiadającym lub mogącym wykazać interes prawny w uzyskaniu takich informacji.
2a. 
Informacji o ukaraniu okręgowa rada aptekarska jest obowiązana udzielić na wniosek odpowiednich władz lub organizacji innego niż Rzeczpospolita Polska państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
3. 
Usunięcie z rejestru wzmianki o ukaraniu następuje z urzędu po upływie:
1)
roku od daty uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu karą upomnienia,
2)
dwóch lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu karą nagany,
3)
pięciu lat od odbycia kary zawieszenia prawa wykonywania zawodu,
4)
piętnastu lat od daty uprawomocnienia się orzeczenia o ukaraniu karą pozbawienia prawa wykonywania zawodu farmaceuty,

jeżeli farmaceuta nie zostanie w tym czasie ukarany lub nie zostanie wszczęte przeciwko niemu postępowanie w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej.

4. 
(uchylony).
Art.  61. 

(uchylony).

Art.  62.  [Posiłkowe stosowanie przepisów k.k. i k.p.k.; delegacja ustawowa]
1. 
W sprawach nieuregulowanych w ustawie do postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej stosuje się odpowiednio przepisy:
1)
ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego; nie stosuje się przepisów o oskarżycielu prywatnym, powodzie cywilnym, przedstawicielu społecznym, o postępowaniu przygotowawczym oraz środkach przymusu, z wyjątkiem przepisów o karze pieniężnej;
2)
rozdziałów I-III i art. 53 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks karny (Dz. U. z 2020 r. poz. 1444 i 1517 oraz z 2021 r. poz. 1023).
2. 
Minister właściwy do spraw zdrowia w porozumieniu z Ministrem Sprawiedliwości, po zasięgnięciu opinii Naczelnej Rady Aptekarskiej, określi, w drodze rozporządzenia, postępowanie w sprawach odpowiedzialności zawodowej farmaceutów, uwzględniając właściwość i skład sądów aptekarskich, a także sposób postępowania wyjaśniającego, postępowania w I i II instancji, koszty postępowania oraz sposób wykonywania prawomocnych orzeczeń sądów aptekarskich.

Rozdział  6

Polubowne rozstrzyganie sporów

Art.  63.  [Okręgowe sądy aptekarskie jako sądy polubowne]
1. 
Okręgowe sądy aptekarskie, za pisemną zgodą stron, mogą rozpatrywać - jako sąd polubowny - spory między farmaceutami oraz między farmaceutami a innymi pracownikami służby zdrowia, a także między farmaceutami a innymi osobami lub instytucjami, jeżeli spory te dotyczą wykonywania zawodu farmaceuty.
2. 
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, sądy aptekarskie stosują odpowiednio przepisy Kodeksu postępowania cywilnego o sądach polubownych.

Rozdział  7

Majątek i gospodarka finansowa

Art.  64.  [Majątek i dochody izby aptekarskiej]
1. 
Dochodami izby aptekarskiej są:
1)
składki członkowskie;
2)
zapisy, darowizny, dotacje;
3)
wpływy z działalności gospodarczej;
4)
inne wpływy.
2. 
Majątkiem i dochodami izby zarządza właściwa rada aptekarska.
Art.  65.  [Dotacje z budżetu państwa]
1. 
Izby aptekarskie mogą otrzymywać z budżetu państwa dotacje na pokrycie kosztów czynności:
1)
stwierdzania prawa wykonywania zawodu i wydawania dokumentu "Prawo wykonywania zawodu farmaceuty";
2)
prowadzenia rejestru farmaceutów oraz Centralnego Rejestru Farmaceutów Rzeczypospolitej Polskiej;
3)
prowadzenia spraw związanych z odpowiedzialnością zawodową, wykonywania czynności rzeczników odpowiedzialności zawodowej;
4)
wykonywania czynności sądu aptekarskiego.
2. 
Środki finansowe, o których mowa w ust. 1, przeznaczone są także na pokrycie kosztów czynności samorządu zawodowego w odniesieniu do obywateli państw członkowskich Unii Europejskiej.
3. 
Minister właściwy do spraw zdrowia określi, w drodze rozporządzenia, sposób naliczania wysokości dotacji, o której mowa w ust. 1, uwzględniając w szczególności kryteria naliczania wysokości dotacji oraz tryb przekazywania dotacji.
Art.  66.  [Ściągnięcie nieopłaconych w terminie składek członkowskich i kosztów postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej]

Nieopłacone w terminie składki członkowskie i koszty postępowania w przedmiocie odpowiedzialności zawodowej podlegają ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

Rozdział  8

Zmiany w przepisach obowiązujących

Art.  67. 

W ustawie z dnia 23 grudnia 1988 r. o działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 41, poz. 324, z 1990 r. Nr 26, poz. 149, Nr 34, poz. 198 i Nr 86, poz. 504 oraz z 1991 r. Nr 31, poz. 128) w art. 11 w ust. 1 po pkt 8 dodaje się pkt 8a w brzmieniu: (zmiany pominięte).

Rozdział  9

Przepisy szczególne, przejściowe i końcowe

Art.  68.  [Członkowie izb aptekarskich pełniący zawodową lub okresową służbę wojskową, funkcjonariusze resortowej służby zdrowia MSW - odesłanie do odrębnych przepisów]
1. 
Stosunek służbowy i wynikające z niego prawa i obowiązki członków izb aptekarskich pełniących zawodową lub okresową służbę wojskową, a także ich odpowiedzialność za przewinienia dyscyplinarne, określają odrębne przepisy.
2. 
Żołnierze, o których mowa w ust. 1, nie mogą być pociągnięci do odpowiedzialności zawodowej przed sądami aptekarskimi za swoje czynności służbowe bez zgody Ministra Obrony Narodowej.
3. 
Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio do funkcjonariuszy resortowej służby zdrowia Ministerstwa Spraw Wewnętrznych pełniących obowiązki aptekarzy, którym Minister Spraw Wewnętrznych przedłużył służbę do dnia 31 grudnia 1991 r.
Art.  69.  [Uprawnienia ministra właściwego do spraw zdrowia przysługujące również Ministrowi Obrony Narodowej]

Uprawnienia ministra właściwego do spraw zdrowia, o których mowa w art. 13 ust. 1 i 2 niniejszej ustawy i art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 10 grudnia 2020 r. o zawodzie farmaceuty, przysługują odpowiednio Ministrowi Obrony Narodowej.

Art.  70.  [Stosowanie "Zbioru zasad etyczno-deontologicznych polskiego farmaceuty"]

Do czasu opracowania zasad etyki i deontologii zawodowej, o których mowa w art. 37 pkt 1, sądy aptekarskie stosują "Zbiór zasad etyczno-deontologicznych polskiego farmaceuty".

Art.  71.  [Czyny popełnione przed wejściem w życie ustawy uważane za przewinienia w zakresie odpowiedzialności zawodowej; niezakończone sprawy wszczęte przez komisje kontroli zawodowej lub rzeczników dobra służby zdrowia albo prowadzone przed komisjami kontroli zawodowej]
1. 
Czyny aptekarzy popełnione przed wejściem w życie ustawy, a stanowiące w myśl przepisów dotychczasowych wykroczenie zawodowe, uważa się za przewinienie w zakresie odpowiedzialności zawodowej w rozumieniu ustawy.
2. 
Sprawy wszczęte przez komisje kontroli zawodowej, a niezakończone prawomocnie, są prowadzone dalej po ich przekazaniu sądom aptekarskim według zasad ustawy.
3. 
Sprawy wszczęte przez rzeczników dobra służby zdrowia bądź prowadzone przed komisjami kontroli zawodowej ulegają przekazaniu właściwym rzecznikom odpowiedzialności zawodowej lub sądom aptekarskim w ciągu roku od dnia wejścia w życie ustawy i są prowadzone dalej według zasad w niej określonych.
Art.  72.  [Powołanie Komitetu Organizacyjnego Izb Aptekarskich]

Minister Zdrowia i Opieki Społecznej na wniosek Polskiego Towarzystwa Farmaceutycznego i związków zawodowych powoła, w terminie trzech miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, Komitet Organizacyjny Izb Aptekarskich.

Art.  73.  [Zadania Komitetu Organizacyjnego Izb Aptekarskich]
1. 
Zadaniem Komitetu, o którym mowa w art. 72, jest:
1)
opracowanie regulaminów: wyboru delegatów na Krajowy Zjazd Aptekarzy i wyboru organów okręgowych izb aptekarskich oraz projektu regulaminu pierwszego Krajowego Zjazdu Aptekarzy,
2)
ustalenie liczby, obszaru i siedzib tymczasowych okręgowych izb aptekarskich,
3)
zwołanie, zgodnie z przepisami ustawy, pierwszych zjazdów tymczasowych okręgowych izb aptekarskich oraz Krajowego Zjazdu Aptekarzy.
2. 
Do czasu wyboru krajowych organów samorządu aptekarskiego Komitet ma uprawnienia Naczelnej Rady Aptekarskiej.
3. 
Do członków Komitetu, delegatów na pierwszy Krajowy Zjazd Aptekarzy oraz osób wykonujących czynności związane z organizacją izb aptekarskich stosuje się odpowiednio przepis art. 10 ust. 3.
4. 
Prezydenci i burmistrzowie miast, na których terenie ustalono siedziby Naczelnej i okręgowych izb aptekarskich, zapewnią warunki lokalowe i techniczne niezbędne dla działalności izb.
5. 
Koszty działania Komitetu pokrywa budżet państwa.
Art.  74.  [Wpisy na listę członków tymczasowej okręgowej izby aptekarskiej]

Farmaceutów, którzy w dniu wejścia w życie ustawy posiadali prawo wykonywania zawodu na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów i zawód ten wykonywali w aptece lub hurtowni, wpisuje się na listę członków tymczasowej okręgowej izby aptekarskiej, na której obszarze wykonują zawód. Przepis art. 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

Art.  75.  [Obowiązek zawiadomienia komisji organizacyjnej tymczasowej okręgowej izby aptekarskiej o osobach wykonujących zawód aptekarza]

Osoby posiadające koncesje na prowadzenie apteki oraz kierownicy jednostek organizacyjnych prowadzących apteki lub hurtownie są obowiązani zawiadomić, w terminie trzech miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy, komisję organizacyjną tymczasowej okręgowej izby aptekarskiej o osobach wykonujących zawód aptekarza w prowadzonych przez siebie aptekach lub hurtowniach.

Art.  76.  [Uprawnienie do dalszego prowadzenia działalności w zakresie obrotu hurtowego lekami gotowymi i surowcami farmaceutycznymi oraz artykułami sanitarnymi]

Przedsiębiorcy prowadzący działalność w zakresie obrotu hurtowego lekami gotowymi i surowcami farmaceutycznymi przeznaczonymi do produkcji lub sporządzania leków w aptekach oraz artykułami sanitarnymi mogą prowadzić ją nadal pod warunkiem uzyskania koncesji na prowadzenie tej działalności w terminie sześciu miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Art.  77.  [Utrzymanie w mocy dotychczasowych przepisów wykonawczych]

Do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie zachowują moc przepisy dotychczasowe, nie dłużej jednak niż przez okres roku od dnia wejścia ustawy w życie.

Art.  78.  3

 (uchylony).

Art.  79.  [Przepis derogacyjny]

Tracą moc art. 4 i 6 ustawy z dnia 8 stycznia 1951 r. o aptekach (Dz. U. poz. 2, z 1987 r. poz. 19 oraz z 1989 r. poz. 192).

Art.  80.  [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów art. 15-18, art. 45-63, art. 67, art. 78 i art. 79, które wchodzą w życie po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia.

1 Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2005/36/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych (Dz. Urz. UE L 255 z 30.09.2005, str. 22, z późn. zm.).
2 Obecnie kasacji na podstawie ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. - Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2021 r. poz. 534 i 1023), która weszła w życie z dniem 1 września 1998 r.
3 Art. 78 uchylony przez art. 86 ustawy z dnia 17 sierpnia 2023 r. (Dz.U.2023.1972) zmieniającej nin. ustawę z dniem 26 marca 2024 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024