Wprowadzenie środków przewidzianych przepisami o ogólnym bezpieczeństwie produktów w odniesieniu do zapalniczek.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 kwietnia 2007 r.
w sprawie wprowadzenia środków przewidzianych przepisami o ogólnym bezpieczeństwie produktów w odniesieniu do zapalniczek 1

Na podstawie art. 28 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 12 grudnia 2003 r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. Nr 229, poz. 2275 oraz z 2007 r. Nr 35, poz. 215) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
środki mające na celu wyeliminowanie zagrożeń stwarzanych przez zapalniczki;
2)
sposób, w jaki producenci i dystrybutorzy są zobowiązani wykazać, że środki te zostały zrealizowane;
3)
rodzaje jednostek przeprowadzających badania zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
norma PN-EN 13869:2006 - Polską Normę PN-EN 13869:2006 Zapalniczki - Zapalniczki z utrudnionym uruchamianiem dla dzieci - Wymagania bezpieczeństwa i metody badań;
2)
zapalniczka - obsługiwane ręcznie urządzenie do wytwarzania płomienia, zasilane paliwem, wyposażone w zbiorniczek paliwa, który może być wielokrotnie napełniany lub nie, używane w szczególności do zapalania papierosów, cygar i fajek, które może być używane również do zapalania różnych materiałów lub produktów, w szczególności papieru, knotów, świec lub latarń;
3)
zapalniczka-gadżet - zapalniczkę, o której mowa w punkcie 3.2 normy PN-EN 13869:2006;
4)
zapalniczka zabezpieczona przed uruchomieniem przez dzieci - zapalniczkę skonstruowaną i wyprodukowaną w taki sposób, że w normalnych lub możliwych do przewidzenia warunkach użytkowania, w szczególności ze względu na siłę potrzebną do jej uruchomienia, konstrukcję, zabezpieczenie mechanizmu zapłonowego, skomplikowaną lub sekwencyjną obsługę, nie jest możliwe jej uruchomienie przez dzieci poniżej 51. miesiąca życia;
5)
model zapalniczki - grupę zapalniczek wyprodukowanych przez tego samego producenta, które nie różnią się między sobą konstrukcją i innymi cechami w sposób mogący zmienić poziom zabezpieczenia przed uruchomieniem przez dzieci;
6)
badania zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci - systematyczne badania zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci, dotyczące danego modelu zapalniczek, prowadzone na próbie zapalniczek, w szczególności badania przeprowadzone zgodnie z normą PN-EN 13869:2006 z wyłączeniem punktów 3.1, 3.4, 5.2.3 tej normy lub badania przeprowadzone zgodnie z wymaganiami dotyczącymi badań zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci określonymi w stosownych przepisach krajów niebędących członkami UE, w których obowiązują wymagania dotyczące zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci.
§  3.
W odniesieniu do zapalniczek-gadżetów oraz zapalniczek niezabezpieczonych przed uruchomieniem przez dzieci:
1)
zakazuje się wprowadzania ich na rynek,
2)
w przypadku produktów wprowadzonych na rynek nakazuje się natychmiastowe wycofanie z rynku

- z zastrzeżeniem § 13.

§  4.
1.
Środków, o których mowa w § 3, nie stosuje się do zapalniczek przeznaczonych do wielokrotnego napełniania, skonstruowanych, wyprodukowanych i wprowadzonych na rynek z zapewnieniem stałego, bezpiecznego i długotrwałego użytkowania przez okres co najmniej pięciu lat i przeznaczonych do naprawy, niebędących zapalniczkami-gadżetami, które:
1)
posiadają pisemną gwarancję producenta obejmującą okres co najmniej dwóch lat, sporządzoną zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. Nr 141, poz. 1176 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959);
2)
są skonstruowane w taki sposób, by istniała możliwość naprawy i bezpiecznego wielokrotnego napełniania zapalniczki podczas całego cyklu jej przydatności do użycia, a w szczególności naprawy jej mechanizmu zapłonowego;
3)
zawierają części nieulegające zużyciu, lecz mogące ulec zniszczeniu lub zepsuciu w wyniku ciągłego użytkowania, które po upływie okresu gwarancji nadają się do wymiany albo naprawy przez upoważnione bądź wyspecjalizowane centrum obsługi posprzedażnej zlokalizowane na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA) - stron porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym.
2.
Producent przedstawia na żądanie Inspekcji Handlowej lub organu nadzoru dokumenty potwierdzające spełnianie wymagań, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 14 dni.
§  5.
Producent wprowadzający na rynek zapalniczki zabezpieczone przed uruchomieniem przez dzieci jest zobowiązany do przeprowadzenia badań zabezpieczeń przed uruchomieniem zapalniczek przez dzieci, zastosowanych w każdym modelu zapalniczki, oraz przechowywania sprawozdania z tych badań wraz z próbkami zapalniczek modelu poddanego badaniu.
§  6.
Badania zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci mogą być prowadzone wyłącznie przez:
1)
jednostki badawcze posiadające akredytację do przeprowadzania badań zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci udzieloną przez Polskie Centrum Akredytacji lub innego członka Współpracy Międzynarodowej w zakresie Akredytacji Laboratoriów;
2)
jednostki badawcze w inny sposób uznane przez właściwy organ Państwa Członkowskiego UE za właściwe do przeprowadzania badań zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci;
3)
jednostki badawcze, których sprawozdania z badań zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci są uznawane przez jeden z krajów, w których obowiązują wymagania dotyczące zabezpieczeń zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci.
§  7.
Sprawozdanie z badań zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci zawiera w szczególności:
1)
nazwę, adres i oznaczenie głównej siedziby producenta zapalniczek;
2)
pełny opis zapalniczki, a w szczególności dane dotyczące jej rozmiaru, kształtu, wagi, rodzaju paliwa, pojemności zbiorniczka, mechanizmu zapłonowego, rodzaju zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci, konstrukcji, zastosowanych rozwiązań technicznych oraz innych cech, które sprawiają, że zapalniczka taka jest zabezpieczona przed uruchomieniem przez dzieci; opis obejmuje przede wszystkim szczegółowe objaśnienia dotyczące wszystkich wymiarów, siły potrzebnej do uruchomienia lub innych cech, które mogłyby mieć wpływ na zabezpieczenia zapalniczki przed uruchomieniem przez dzieci, a w szczególności - progi tolerancji określone przez producenta w odniesieniu do każdej cechy;
3)
szczegółowy opis badań oraz uzyskanych wyników, daty i miejsce przeprowadzenia badań, informacje na temat jednostki badawczej, która badania przeprowadziła, oraz szczegóły dotyczące kwalifikacji i kompetencji tej jednostki w zakresie przeprowadzenia badań;
4)
określenie miejsca, w którym zapalniczki zostały wyprodukowane;
5)
określenie miejsca przechowywania dokumentacji wymaganej zgodnie z przepisami rozporządzenia;
6)
numery akredytacji lub odniesienia do innego urzędowego uznania jednostki badawczej.
§  8.
Producent jest zobowiązany do poświadczenia, że wszystkie zapalniczki z każdej wprowadzonej na rynek partii są identyczne z modelem poddanym badaniu zabezpieczeń przed uruchomieniem przez dzieci.
§  9.
Producent jest zobowiązany do monitorowania, przy zastosowaniu odpowiednich metod badawczych, zgodności produkowanych zapalniczek z rozwiązaniami technicznymi przyjętymi w celu zabezpieczenia zapalniczek przed uruchomieniem przez dzieci.
§  10.
Dystrybutor jest zobowiązany do przechowywania dokumentów potrzebnych do określenia wszystkich dostawców zapalniczek w łańcuchu dostaw, aby było możliwe ustalenie producenta zapalniczek.
§  11.
Producent lub dystrybutor przedstawia na żądanie Inspekcji Handlowej lub organu nadzoru dokumenty, o których mowa w § 5, 8 lub 10, niezwłocznie, ale nie później niż w ciągu 14 dni.
§  12.
W odniesieniu do zapalniczek, dla których producent lub dystrybutor nie przedstawi dokumentów, o których mowa w § 5, 8 lub 10, nakazuje się ich natychmiastowe wycofanie z rynku.
§  13.
Zapalniczki-gadżety oraz zapalniczki niezabezpieczone przed uruchomieniem przez dzieci wprowadzone na rynek przed wejściem w życie rozporządzenia mogą znajdować się na rynku do wyczerpania zapasów, ale nie dłużej niż do dnia 11 marca 2008 r.
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
1 Rozporządzenie stanowi wykonanie decyzji Komisji Europejskiej 2006/502/WE z dnia 11 maja 2006 r. zobowiązującej państwa członkowskie do podjęcia środków w celu zapewnienia, by na rynek wprowadzane były wyłącznie zapalniczki zabezpieczone przed uruchomieniem przez dzieci oraz w celu zakazania wprowadzania na rynek zapalniczek-gadżetów (Dz. Urz. WE L 198 z 20.07.2006, str. 41).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024