Kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 25 września 2007 r.
w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na organizowanie i finansowanie określonych zadań powierzonych przez ministra

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę, przeznaczonych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki, zwanej dalej "ustawą".
§  2.
1.
Środki finansowe, o których mowa w § 1, mogą być przyznawane jednostce organizacyjnej posiadającej osobowość prawną, zwanej dalej "jednostką", która spełnia następujące kryteria:
1)
posiada siedzibę w Polsce, strukturę organizacyjną umożliwiającą prawidłową realizację zadań oraz wyposażenie w sprzęt komputerowy, oprogramowanie i infrastrukturę informatyczną z dostępem do sieci informatycznych;
2)
zatrudnia lub ma możliwość zatrudnienia pracowników, których liczba, kwalifikacje i doświadczenie zawodowe zapewnią prawidłową realizację poszczególnych rodzajów działalności określonych w art. 17 ust. 1 ustawy, zwanych dalej "zadaniami".
2.
Osoby zatrudnione przez jednostkę nie mogą uczestniczyć w realizacji określonych przez ministra właściwego do spraw nauki, zwanego dalej "ministrem", projektów zakwalifikowanych do realizacji, w tym:
1)
współfinansowanych ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy,
2)
projektów realizowanych w ramach programów lub przedsięwzięć określonych przez ministra, zwanych dalej "projektami",
3)
zadań z zakresu działalności wspomagającej badania, zwanych dalej "zadaniami DWB"

- finansowanych przez tę jednostkę ze środków finansowych na naukę.

§  3.
1.
Wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań jednostka składa na podstawie ogłoszenia ministra o konkursie na realizację zadania. Ogłoszenie określa w szczególności:
1)
podstawę prawną ogłoszenia konkursu;
2)
rodzaje projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
3)
wysokość i sposób finansowania poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przewidzianych do finansowania w ramach zadania;
4)
termin składania wniosków.
2.
Minister zamieszcza ogłoszenie w dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym oraz na stronie internetowej urzędu obsługującego ministra.
§  4.
1.
Minister może w szczególnie uzasadnionych przypadkach powierzyć realizację wszystkich lub niektórych rodzajów zadań bez ogłaszania konkursu na realizację zadania jednostce, która:
1)
ma doświadczenie w realizacji danego rodzaju zadań lub realizowała zadania powierzone przez ministra;
2)
spełnia kryteria, o których mowa w § 2 ust. 1, i wyraża zgodę na realizację danego rodzaju zadań;
3)
przedłoży informacje określone w § 5 ust. 2 i w § 6;
4)
wyrazi zgodę na dokonanie kontroli, o której mowa w § 7 ust. 1.
2.
Przed powierzeniem zadań w trybie określonym w ust. 1, minister zasięga opinii zespołu powołanego na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy albo zespołu zadaniowego powołanego na podstawie art. 30 ust. 2a ustawy, zwanych dalej "zespołem".
§  5.
1.
Jednostka składa wniosek o przyznanie środków finansowych na realizację zadań w urzędzie obsługującym ministra w dwóch egzemplarzach.
2.
We wniosku należy podać:
1)
nazwę jednostki, adres, numer telefonu, faksu oraz imiona i nazwiska członków organu zarządzającego jednostką;
2)
informacje niezbędne do dokonania oceny, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1;
3)
dziedziny albo tematy badań naukowych lub prac rozwojowych objętych konkursami - w przypadku wniosków dotyczących organizowania i finansowania konkursów na finansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów;
4)
sposób oraz harmonogram realizacji zadań;
5)
kosztorys realizacji zadań w układzie kalkulacyjnym, w tym wysokość środków finansowych planowanych do przekazania wykonawcom projektów oraz wysokość środków finansowych przeznaczonych na koszty prac organizacyjnych i na obsługę finansową;
6)
określenie sposobu zarządzania realizacją zadania;
7)
określenie sposobu sprawowania przez jednostkę kontroli nad prawidłowością realizacji poszczególnych rodzajów projektów i zadań DWB przez ich wykonawców.
§  6.
Do wniosku należy dołączyć:
1)
aktualną informację z Krajowego Rejestru Sądowego;
2)
informację o stanie prawnym i majątkowym jednostki, w tym statut lub umowę spółki i roczne sprawozdanie finansowe za rok poprzedzający złożenie wniosku;
3)
kopię zaświadczenia o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej NIP i numeru identyfikacyjnego REGON;
4)
zaświadczenie właściwego urzędu skarbowego o niezaleganiu z wpłatami z tytułu należności budżetowych;
5)
zaświadczenie Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
6)
zaświadczenie banku, w którym prowadzony jest rachunek bieżący, o posiadaniu płynności finansowej.
§  7.
1.
Eksperci wyznaczeni przez ministra mogą, w uzgodnieniu z jednostką, dokonać w jej siedzibie kontroli rzetelności informacji zawartych we wniosku w zakresie niezbędnym do dokonania jego oceny, a w szczególności do ustalenia, czy jednostka spełnia kryteria określone w § 2 ust. 1.
2.
W przypadku braku zgody jednostki na dokonanie kontroli, wniosek pozostawia się bez dalszego biegu.
§  8.
1.
Minister przekazuje wniosek jednostki do zaopiniowania właściwemu zespołowi, w terminie nie dłuższym niż 45 dni od dnia upływu terminu określonego w ogłoszeniu o konkursie na realizację zadania. Zespół wydaje opinię wraz ze szczegółowym uzasadnieniem dotyczącą spraw, o których mowa w § 5 ust. 2 pkt 4-7.
2.
Po uzyskaniu opinii minister wydaje decyzję o przyznaniu jednostce dotacji celowej na realizację wszystkich lub niektórych zadań określonych we wniosku albo zawiadamia tę jednostkę o odmowie przyznania dotacji.
§  9.
Przy ocenie wniosków o dofinansowanie określonych przez ministra rodzajów projektów i zadań DWB oraz rozliczaniu środków finansowych przyznanych na realizację tych projektów i zadań DWB, jednostka jest obowiązana do stosowania kryteriów przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 14 ust. 5 i 6 oraz art. 15 ust. 3 ustawy.
§  10.
W umowie zawartej przez ministra z jednostką ustala się szczegółowe warunki i terminy realizacji zadania, w tym:
1)
sposób organizowania i finansowania konkursów na realizację projektów i zadań DWB;
2)
sposób przekazywania środków finansowych i dokonywania rozliczeń;
3)
wysokość dotacji celowej;
4)
zobowiązanie jednostki do przekazywania informacji o wynikach projektów i zadań DWB;
5)
warunki zwrotu środków wykorzystanych nieprawidłowo;
6)
postanowienia dotyczące kar umownych.
§  11.
1.
Rozliczanie środków finansowych przekazywanych jednostce na realizację zadań jest dokonywane na podstawie raportów rocznych i końcowych.
2.
Jednostka jest obowiązana do przedkładania ministrowi:
1)
w terminie do dnia 31 marca - rocznego raportu merytorycznego i finansowego dotyczącego realizacji zadań w roku kalendarzowym poprzedzającym rok złożenia raportu, nie wcześniej jednak niż po półrocznym okresie realizacji tych zadań;
2)
w terminie 3 miesięcy od dnia zakończenia realizacji zadania - raportu końcowego, zawierającego zbiorcze rozliczenie poniesionych kosztów, opis wykonanych prac i podsumowanie osiągniętych wyników.
3.
Raporty składane przez jednostkę są oceniane pod względem zgodności wykonanych prac z zawartą umową.
4.
Na podstawie oceny raportu końcowego dokonuje się rozliczenia środków finansowych i zawiadamia jednostkę o uznaniu umowy za:
1)
wykonaną i rozliczoną;
2)
wykonaną, z wezwaniem do zwrotu niewykorzystanych środków finansowych;
3)
niewykonaną w całości lub w części, z równoczesnym wezwaniem do zwrotu środków finansowych wykorzystanych nieprawidłowo oraz wezwaniem do zapłacenia kar umownych.
§  12.
Niezłożenie przez jednostkę rocznego raportu w terminie, o którym mowa w § 11 ust. 2 pkt 1, stanowi podstawę do wstrzymania dalszego finansowania realizacji zadań określonych w umowie oraz do odstąpienia od umowy.
§  13.
1.
Należności finansowe wynikające z rozliczenia środków finansowych przyznawanych na prowadzenie działalności, o której mowa w art. 17 ust. 1 ustawy, umarza się, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
dłużnik został wykreślony z właściwego rejestru, a odpowiedzialność za długi nie przeszła na osoby trzecie;
2)
zachodzi uzasadnione przypuszczenie, że w postępowaniu egzekucyjnym nie uzyska się kwoty wyższej od kosztów dochodzenia i egzekucji tej należności lub postępowanie egzekucyjne okazało się nieskuteczne;
3)
zostały zastosowane umorzenia w ramach zawartego układu z wierzycielami dłużnika;
4)
sąd oddalił wniosek o ogłoszenie upadłości dłużnika lub umorzył postępowanie upadłościowe.
2.
Minister, na uzasadniony wniosek dłużnika lub z urzędu, może umorzyć należność finansową w całości lub w części, odroczyć termin spłaty lub rozłożyć spłatę na raty, jeżeli wystąpi jedna z następujących przesłanek:
1)
wystąpiła nadzwyczajna zmiana stosunków gospodarczych, której strony nie mogły przewidzieć w dniu zawarcia umowy, z powodu której zapłata należności przez dłużnika groziłaby znacznym pogorszeniem jego sytuacji ekonomicznej;
2)
wystąpiły ważne okoliczności losowe niezależne od dłużnika;
3)
jest to uzasadnione ryzykiem naukowym wynikającym z charakteru wykonywanych badań.
3.
Spłata należności finansowej odroczonej lub rozłożonej na raty następuje na podstawie umowy zawartej z dłużnikiem.
§  14.
W przypadku stwierdzenia przez właściwe organy kontroli lub przez biegłych rewidentów, że przekazane ministrowi rozliczenie zawarte w raporcie końcowym, stanowiące podstawę do uznania umowy za wykonaną i rozliczoną, nie zostało sporządzone prawidłowo lub jest nierzetelne, minister może zarządzić dokonanie ponownej oceny raportu końcowego i prawidłowości wykonania zadań.
§  15.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. Nr 131, poz. 912).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2004 r. Nr 273, poz. 2703, z 2005 r. Nr 85, poz. 727 i Nr 179, poz. 1484 oraz z 2007 r. Nr 115, poz. 795.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024