Zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 17 lipca 2007 r.
w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców

Na podstawie art. 94 ust. 6 ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz. U. Nr 50, poz. 331 i Nr 99, poz. 660) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe warunki, jakim powinno odpowiadać zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców, w tym wykaz informacji i dokumentów, zwany dalej "wykazem", które powinno to zgłoszenie zawierać;
2)
wysokość opłat od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji oraz tryb ich uiszczania.
2.
Wykaz, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów;
2)
koncentracji - rozumie się przez to stany faktyczne określone w art. 13 ust. 2 ustawy;
3)
zgłoszeniu - rozumie się przez to zgłoszenie zamiaru koncentracji przedsiębiorców;
4)
przedsiębiorcach dokonujących zgłoszenia - rozumie się przez to przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, zobowiązanych do dokonania zgłoszenia w rozumieniu art. 94 ust. 2 i 3 ustawy;
5)
Prezesie Urzędu lub Urzędzie - rozumie się przez to Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów lub Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;
6)
KRS - rozumie się przez to Krajowy Rejestr Sądowy.
§  3.
Zgłoszenie stanowi wniosek o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji, o którym mowa w art. 49 ust. 2 ustawy.
§  4.
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia przedstawia kompletne i zgodne ze stanem faktycznym informacje i dokumenty według wykazu, z zastrzeżeniem § 5 i 6.
§  5.
1.
Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia, zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, mimo braku informacji lub dokumentów objętych wykazem, jeżeli jednocześnie:
1)
przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie ma dostępu do całości lub części tych informacji lub dokumentów;
2)
podjęte przez niego działania w celu ich uzyskania nie przyniosły rezultatu;
3)
przedsiębiorca ten uprawdopodobnił należytą staranność w podjęciu działań zmierzających do uzyskania tych informacji lub dokumentów.
2.
W przypadkach, o których mowa w ust. 1, przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia jest obowiązany do podania danych szacunkowych oraz wskazania źródeł i podstaw dokonanych szacunków. Jeżeli przedsiębiorca w trakcie postępowania uzyska informacje lub dokumenty, o których mowa w ust. 1, przesyła je niezwłocznie Prezesowi Urzędu.
3.
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia nie może powoływać się na brak dostępu do informacji lub dokumentów dotyczących grupy kapitałowej, do której należy.
§  6.
1.
Prezes Urzędu może, na wniosek przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia, zawarty w zgłoszeniu, uznać je za spełniające wymogi określone w § 4, mimo braku informacji lub dokumentów objętych wykazem, jeżeli przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia uprawdopodobni, że te informacje lub dokumenty nie są obiektywnie niezbędne do wydania decyzji w sprawie zgłoszonego zamiaru koncentracji.
2.
Przepis ust. 1 nie ma zastosowania do zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców będących konkurentami w rozumieniu art. 4 pkt 11 ustawy.
3.
Uznanie zgłoszenia, o którym mowa w ust. 1, za spełniające wymogi określone w § 4 nie zwalnia przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia z obowiązku przedstawienia, na żądanie Prezesa Urzędu, informacji lub dokumentów, jeżeli w toku postępowania stały się one niezbędne do wydania decyzji w sprawie zgłoszonego zamiaru koncentracji.
§  7.
Dokumenty zawarte w zgłoszeniu muszą odpowiadać wymogom określonym w art. 51 ustawy.
§  8.
1.
Kwoty pieniężne zawarte w wykazie podaje się w tysiącach złotych.
2.
Przeliczenia na złote wartości wyrażonych pierwotnie w euro lub innej walucie obcej dokonuje się na zasadach określonych w art. 5 ustawy.
§  9.
Przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia, który uznaje przedstawione w zgłoszeniu informacje za tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, jest obowiązany wskazać w zgłoszeniu, które z informacji stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa, lub w przypadku zgłoszenia zamiaru koncentracji przez więcej niż jednego przedsiębiorcę przedstawić wraz ze zgłoszeniem wniosek, o którym mowa w art. 69 ust. 4 ustawy.
§  10.
Od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawach koncentracji przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedsiębiorca uiszcza opłatę w wysokość 5.000 zł od zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców.
§  11.
Opłatę, o której mowa w § 10, zobowiązany do jej uiszczenia przedsiębiorca wpłaca w gotówce do kasy lub na rachunek bankowy urzędu skarbowego właściwego ze względu na swoją siedzibę.
§  12.
Przedsiębiorca występujący z wnioskiem o wszczęcie postępowania antymonopolowego w sprawie koncentracji dołącza do wniosku dowód uiszczenia opłaty, o której mowa w § 10.
§  13.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 3 kwietnia 2002 r. w sprawie zgłoszenia zamiaru koncentracji przedsiębiorców (Dz. U. Nr 37, poz. 334).
§  14.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.1)
______

1) Niniejsze rozporządzenie w zakresie dotyczącym wysokości opłat od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego oraz trybu ich uiszczania było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2001 r. w sprawie wysokości opłat od wniosków o wszczęcie postępowania antymonopolowego oraz trybu ich uiszczania (Dz. U. Nr 34, poz. 404), które traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

ZAŁĄCZNIK 

WYKAZ INFORMACJI I DOKUMENTÓW (WID), KTÓRE POWINNO ZAWIERAĆ ZGŁOSZENIE ZAMIARU KONCENTRACJI PRZEDSIĘBIORCÓW

Wprowadzenie (objaśnienia ogólne)

1. Niniejszy Wykaz Informacji i Dokumentów (WID) stanowi wzór formularza zgłoszeniowego. WID należy sporządzić zgodnie z numeracją rozdziałów i punktów. W punkcie, który nie ma zastosowania do danego przedsiębiorcy lub rynku, należy wpisać "nie dotyczy". Dokumenty przewidziane w WID lub udostępniane z własnej inicjatywy należy przedłożyć w formie załączników. Stanowią one integralną część WID. Wszelkie informacje i dokumenty stanowiące element niniejszego WID powinny być dodatkowo przekazane w wersji elektronicznej (dyskietka, CD-ROM, DVD lub przesłane pocztą elektroniczną na adres e-mailowy właściwego departamentu Centrali lub właściwej delegatury Urzędu).

2. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest osoba fizyczna, o której mowa w art. 4 pkt 1 lit. c ustawy, w miejsce informacji o nazwie (pkt 1.1.1 lub pkt 1.3.1) należy podać jej imię i nazwisko. Pozostałe informacje identyfikujące należy podać wtedy, jeżeli mają one zastosowanie do tej formy przedsiębiorcy.

3. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest jednostka samorządu terytorialnego, w miejsce informacji o nazwie (pkt 1.1.1 lub pkt 1.3.1) należy podać jej nazwę i zasięg terytorialny. Pozostałe informacje identyfikujące należy podać wtedy, jeżeli mają one zastosowanie do tej formy przedsiębiorcy.

4. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest przedsiębiorca niedziałający na podstawie prawa polskiego (podmiot zagraniczny), w informacji o nazwie (firmie) (pkt 1.1.1 i pkt 1.3.1) należy podać także nazwę i adres, ewentualnie e-mail jednostek powiązanych z nim osobowo, kapitałowo i organizacyjnie oraz oddziałów i przedstawicielstw działających na terytorium RP. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest przedsiębiorca niedziałający na podstawie prawa polskiego (podmiot zagraniczny), w informacjach i dokumentacji identyfikacyjnych należy podać numer rejestru (pkt 1.1.2 i pkt 1.3.2) oraz dołączyć odpis z KRS lub innego rejestru (pkt 6.1), jeżeli rejestr taki istnieje.

5. Jeżeli przedsiębiorcą uczestniczącym w koncentracji jest instytucja finansowa, informacje o sprzedaży (pkt 8.2) i strukturze podaży (pkt 9.1) należy podać przy użyciu miar właściwych dla świadczonych przez nie usług.

CZĘŚĆ  I

INFORMACJE I DOKUMENTY IDENTYFIKUJĄCE PRZEDSIĘBIORCÓW UCZESTNICZĄCYCH W KONCENTRACJI ORAZ OPISUJĄCE ZAMIERZONĄ KONCENTRACJĘ

Rozdział  I

Informacje podstawowe o przedsiębiorcach bezpośrednio uczestniczących w koncentracji

1.1. Informacje identyfikujące przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia

Dla każdego przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia należy podać:

1.1.1. nazwę (firmę) oraz adres siedziby (oraz ewentualnie adres e-maliowy),

1.1.2. numer identyfikacyjny (dla przedsiębiorców polskich NIP lub REGON),

1.1.3. formę prawną (spółka akcyjna, spółka z o.o., inna spółka handlowa, przedsiębiorca działający jako wspólnik spółki cywilnej, przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnia, inna),

1.1.4. przedmiot faktycznej działalności - według obowiązujących klasyfikacji,

1.1.5. osoby pełniące funkcje członków organu zarządzającego (imiona i nazwiska, funkcje, adresy i ewentualnie adresy e-mailowe, jeżeli są inne niż w pkt 1.1.1, numery telefonów i faksów),

1.1.6. imiona i nazwiska pełnomocników, jeżeli zostali ustanowieni (ich adresy pocztowe i ewentualnie e-mailowe, numery telefonów i faksów),

1.1.7. imię i nazwisko osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem (jeżeli jest inna niż w pkt 1.1.6, a w razie niewyznaczenia pełnomocników - jeżeli jest inna niż w pkt 1.1.5, jej adres i adres e-mailowy, numery telefonów i faksów).

1.2. W przypadku zgłoszenia wspólnego, w którym wyznaczono wspólnego pełnomocnika, należy podać jego imię i nazwisko, adres i ewentualnie adres e-mailowy oraz imię i nazwisko oraz adres i adres e-mailowy osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem, jeżeli jest to inna osoba niż pełnomocnik.

1.3. Informacje identyfikujące pozostałych przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji

Dla każdego pozostałego przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczącego w koncentracji należy podać:

1.3.1. nazwę (firmę) oraz adres siedziby (oraz ewentualnie adres e-mailowy),

1.3.2. numer identyfikacyjny (dla przedsiębiorców polskich NIP lub REGON),

1.3.3. formę prawną (spółka akcyjna, spółka z o.o., inna spółka handlowa, przedsiębiorca działający jako wspólnik spółki cywilnej, przedsiębiorstwo państwowe, spółdzielnia, inna),

1.3.4. przedmiot faktycznej działalności według obowiązujących klasyfikacji,

1.3.5. osoby pełniące funkcje członków organu zarządzającego (imiona i nazwiska, funkcje, adresy i ewentualnie adresy e-maliowe, jeżeli są inne niż w pkt 1.3.1, numery telefonów i faksów),

1.3.6. imię i nazwisko osoby upoważnionej do kontaktów z Urzędem (jeżeli jest inna niż w pkt 1.3.5 - jej adres i ewentualnie adres e-mailowy, numery telefonów i faksów).

Rozdział  II

Szczegółowy opis zamierzonej koncentracji

Należy dokonać szczegółowego opisu zamierzonej koncentracji:

2.1. Należy wskazać tę formę koncentracji (połączenie, przejęcie kontroli, utworzenie wspólnego przedsiębiorcy) i dokonać jej krótkiej charakterystyki, a w szczególności:

2.1.1. W przypadku gdy koncentracja ma dokonać się poprzez połączenie dwóch lub więcej przedsiębiorców, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1 ustawy, należy określić jej formę w świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych dotyczących łączenia spółek lub innych przepisów.

2.1.2. W przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie przejęcia kontroli, o której mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy - należy podać:

2.1.2.1. czy kontrolę przejmuje jeden, czy więcej przedsiębiorców,

2.1.2.2. czy przedsiębiorca przejmuje w ramach jednej transakcji kontrolę nad jednym, czy większą liczbą przedsiębiorców,

2.1.2.3. czy koncentracja związana jest z nabyciem lub objęciem akcji dopuszczonych do publicznego obrotu

- w jakiej formie koncentracja ma doprowadzić do przejęcia kontroli.

2.1.3. W przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie utworzenia wspólnego przedsiębiorcy, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy - należy:

2.1.3.1. podać nazwę (firmę) oraz adres tworzonego przedsiębiorcy,

2.1.3.2. wskazać zakres jego zamierzonej działalności,

2.1.3.3. określić, na czym polega koncentracyjny charakter operacji.

2.1.4. W przypadku gdy koncentracja ma dokonać się w formie nabycia przez przedsiębiorcę części mienia innego przedsiębiorcy (całości lub części przedsiębiorstwa), o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy - należy określić:

2.1.4.1. czy przedmiotem koncentracji jest całość, czy część przedsiębiorstwa,

2.1.4.2. na czym polega koncentracyjny charakter operacji.

2.2. Należy ponadto:

2.2.1. scharakteryzować:

2.2.1.1. przyczyny koncentracji,

2.2.1.2. jej cele gospodarcze,

2.2.1.3. sposób finansowania,

2.2.1.4. przewidywane skutki koncentracji dla jej uczestników, konkurencji i konsumentów,

2.2.1.5. opis wpływu koncentracji na rynek właściwy, koszty produkcji, ceny produktu oraz efekt skali rynku,

2.2.2. podać, czy oferta nabycia akcji dopuszczonych do publicznego obrotu, z którą ma zamiar wystąpić przedsiębiorca dokonujący zgłoszenia, ma poparcie władz spółki, której akcje mają być nabyte,

2.2.3. podać planowany harmonogram koncentracji,

2.2.4. wskazać planowaną strukturę własności i kontroli po dokonaniu koncentracji,

2.2.5. wskazać rodzaje oraz wielkość pomocy publicznej mającej związek ze zgłaszaną koncentracją.

Rozdział  III

Obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji

3.1. Należy wykazać, że łączny obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza wielkości określone w art. 13 ust. 1 ustawy oraz że do zamierzonej koncentracji nie ma zastosowania wyłączenie zgłoszenia przewidziane w art. 14 pkt 1 ustawy.

Przy obliczaniu obrotu na potrzeby ustawy należy uwzględnić zasady określone w art. 16 ustawy oraz rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 17 ustawy.

3.2. Należy wykazać, iż obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji nie przekracza wielkości określonych w art. 1 rozporządzenia Rady WE nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (z uwzględnieniem zasad liczenia obrotu w nim przewidzianych).

3.3. Podając powyższe informacje, należy wskazać również obrót uzyskiwany oddzielnie przez każdego z uczestników koncentracji.

Rozdział  IV

Informacje dotyczące własności i kontroli w ramach grupy kapitałowej

Dla każdego z przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji należy podać zestawienie wszystkich przedsiębiorców należących do jego grupy kapitałowej w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy (z wyodrębnieniem przedsiębiorców realizujących obrót na terenie Polski) oraz wskazać formalne i faktyczne podstawy bezpośredniej lub pośredniej kontroli, jaką sprawuje on nad innymi przedsiębiorcami albo jaka jest sprawowana nad nim, z przedstawieniem charakterystyki grup kapitałowych.

Informacje wymagane w tym rozdziale powinny być przedstawione w formie opisowej oraz w formie wykresów, schematów graficznych lub tabel.

Rozdział  V

Informacje dotyczące wcześniejszych koncentracji

Dla każdego z przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji oraz dla każdego z przedsiębiorców ujętych w zestawieniu, o którym mowa w rozdziale IV, należy sporządzić wykaz i krótką charakterystykę koncentracji dokonanych w ciągu ostatnich dwóch lat przez przedsiębiorców należących do grup kapitałowych zidentyfikowanych w rozdziale IV.

W każdym przypadku należy wskazać, czy koncentracja podlegała obowiązkowi zgłoszenia, a jeśli tak, to czy, kiedy i do jakiego organu została zgłoszona.

Rozdział  VI

Dokumenty potwierdzające informacje zawarte w rozdziałach I-V

Przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia są zobowiązani załączyć do niniejszego wykazu:

6.1. Aktualny odpis z Krajowego Rejestru Sądowego albo innego rejestru.

6.2. Kopie ostatecznych lub najbardziej aktualnych wersji umów lub dokumentów identyfikujących czynności, na podstawie których ma dokonać się koncentracja.

6.3. W przypadku połączenia spółek - kopie planu połączenia, o którym mowa w art. 499 i 518 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych.

6.4. W przypadku publicznej oferty przejęcia - prospekt emisyjny lub kopię oferty w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi.

6.5. Kopie rocznych zatwierdzonych sprawozdań finansowych przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji z ostatnich dwóch lat poprzedzających (w szczególności bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie z przepływów pieniężnych, zestawienie zmian w kapitale własnym).

6.6. Przedsiębiorcy dysponujący skonsolidowanymi sprawozdaniami finansowymi wypełniają powyższy obowiązek, załączając do wniosku zatwierdzone sprawozdanie skonsolidowane.

6.7. W przypadku zgłoszenia zamiaru koncentracji w terminie uniemożliwiającym przedłożenie sprawozdania finansowego za ostatni rok obrotowy przedsiębiorca obowiązany jest przedstawić wiarygodne dane szacunkowe w zakresie wyników finansowych za ten rok, wskazując przyczynę nieprzedłożenia pełnej dokumentacji w tym zakresie. Brakujące sprawozdanie finansowe należy niezwłocznie dostarczyć do Urzędu w przypadku jego sporządzenia i zatwierdzenia przez uprawniony organ przedsiębiorcy.

6.8. Kopie analiz, raportów, studiów i badań przygotowanych dla członków lub na posiedzenie zarządu, rady nadzorczej lub walnego zgromadzenia lub zgromadzenia wspólników w celu oceny lub analizy koncentracji pod względem warunków konkurencji, konkurentów aktualnych i potencjalnych, a także warunków panujących na rynku.

6.9. Wykaz publicznie dostępnych źródeł informacji o rynkach, na które zamierzona koncentracja wywiera wpływ, w szczególności periodyków branżowych, statystyk i analiz udostępnianych (również odpłatnie) osobom trzecim, stron internetowych zawierających informacje przydatne dla oceny zgłoszonego zamiaru koncentracji.

CZĘŚĆ  II

INFORMACJE O RYNKACH WŁAŚCIWYCH, NA KTÓRE KONCENTRACJA WYWIERA WPŁYW

Rozdział  VII

Rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ

7.1. Identyfikacja właściwych rynków produktowych i geograficznych

W tym zakresie należy podać:

7.1.1. właściwe rynki produktowe, na których działają przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji:

7.1.1.1 dla których właściwy rynek geograficzny obejmuje terytorium Polski lub jego część,

7.1.1.2 dla których właściwym rynkiem geograficznym jest rynek inny niż określony w pkt 7.1.1.1.

Rynki te należy podać, wskazując przynajmniej nazwy towaru (rozumianego zgodnie z art. 4 pkt 7 ustawy), jego oznaczenia według obowiązujących klasyfikacji oraz obszaru, który według przedsiębiorcy dokonującego zgłoszenia jest właściwym rynkiem geograficznym; identyfikacja rynków właściwych może być dokonana w formie tabelarycznej.

7.1.2. Stosownie do przepisów art. 4 pkt 9 ustawy:

7.1.2.1. właściwy rynek produktowy obejmuje towary, które ze względu na ich przeznaczenie, cenę oraz właściwości, w tym jakość, są uznawane przez ich nabywców za substytuty,

7.1.2.2. właściwy rynek geograficzny obejmuje obszar oferowania towarów, na którym - ze względu na ich rodzaj i właściwości, istnienie barier dostępu do rynku, preferencje konsumentów, znaczące różnice cen i koszty transportu - panują zbliżone warunki konkurencji.

7.2. Identyfikacja rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ

Należy wskazać:

7.2.1. wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym. Rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym (poziomym), jest każdy rynek produktowy, na którym zaangażowani są co najmniej dwaj przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji (rynki wspólne) i gdzie koncentracja prowadzi do uzyskania łącznego udziału w rynku geograficznym w wysokości większej niż 20 %,

7.2.2. wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym. Rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie wertykalnym (pionowym), jest każdy rynek produktowy, jeżeli równocześnie:

7.2.2.1. działa na nim co najmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji,

7.2.2.2. jest on równocześnie rynkiem zakupu lub sprzedaży (poprzedni lub następny szczebel obrotu), na którym działa którykolwiek z pozostałych przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

7.2.2.3. udział w rynku przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji na tych rynkach przekracza 30 %, bez względu na to, czy aktualnie istnieje powiązanie typu dostawca - odbiorca między tymi przedsiębiorcami.

Rozdział  VIII

Podstawowe informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym

Poniższe informacje należy przedstawić odrębnie dla każdego z właściwych rynków produktowych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, oddzielnie dla każdego z ostatnich dwóch lat poprzedzających oraz oddzielnie dla rynku polskiego - krajowego lub lokalnego - i dla rynku szerszego niż rynek polski, jeżeli właściwym rynkiem geograficznym nie jest rynek polski (krajowy lub lokalny).

8.1. Wielkość rynku, przy czym należy:

8.1.1. podać szacunkową wielkość rynku, wyrażoną wartościowo i ilościowo (w jednostkach naturalnych),

8.1.2. wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki,

8.1.3. podać szacunkową wielkość zdolności (mocy) produkcyjnych, które mogą zostać skierowane na rynek, w reakcji na istotny dla producentów wzrost cen.

8.2. Wielkość sprzedaży i udział w rynku przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji, przy czym należy:

8.2.1. podać wielkość sprzedaży (wyrażoną wartościowo i ilościowo) każdego przedsiębiorcy uczestniczącego w koncentracji oraz szacunkowe procentowe udziały w rynku każdego z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.2.2. wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano obliczeń lub szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te obliczenia lub szacunki.

8.3. Znaczenie handlu zagranicznego, przy czym należy:

8.3.1. podać szacunkową łączną wartość i ilość oraz kierunki importu do Polski,

8.3.2. określić udział importu grup kapitałowych, do których należą przedsiębiorstwa uczestniczące w koncentracji, w całkowitym imporcie do Polski,

8.3.3. oszacować, w jakim stopniu na import ten wpływają jakiekolwiek bariery kontyngentowe, taryfowe i inne bariery handlowe oraz koszty transportu,

8.3.4. wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki.

8.4. Główni konkurenci, przy czym należy:

8.4.1. podać szacunkowy udział w rynku wyrażony wartościowo (a jeśli to możliwe, także ilościowo) i procentowo wszystkich konkurentów (łącznie z importerami) posiadających co najmniej 10 % udziału we właściwym rynku geograficznym,

8.4.2. wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty potwierdzające te szacunki.

8.5. Główni odbiorcy i dostawcy, przy czym należy:

8.5.1. podać głównych odbiorców (co najmniej trzech), niebędących członkami grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji, oraz szacunkowy procentowy udział ich zakupów w łącznej wartości sprzedaży przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.5.2. podać trzech głównych dostawców, niebędących członkami grupy kapitałowej, do której należy przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji, oraz szacunkowy procentowy udział ich dostaw w łącznej wartości zakupów przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

8.5.3. wskazać podstawę i źródła danych, na podstawie których dokonano szacunków, oraz, o ile to możliwe, przedstawić w załączeniu dokumenty, na których opierają się te szacunki.

Rozdział  IX

Szczegółowa charakterystyka rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym i wertykalnym

Odrębnie dla każdego z rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie horyzontalnym lub wertykalnym, należy:

9.1. Określić strukturę podaży:

9.1.1. Opisać kanały dystrybucji i sieci serwisowe występujące na tych rynkach, w tym w szczególności:

9.1.1.1. przedstawić występujące na rynku systemy dystrybucji i ich znaczenie oraz określić zakres, w jakim dystrybucja prowadzona jest przez przedsiębiorców niezależnych lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji,

9.1.1.2. przedstawić występujące sieci serwisowe (np. konserwacja i naprawa) i ich znaczenie na tych rynkach oraz zakres, w jakim takie usługi świadczone są przez przedsiębiorców niezależnych lub przedsiębiorców należących do tej samej grupy kapitałowej, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji.

9.1.2. Oszacować wielkość całkowitych zdolności produkcyjnych za ostatnie dwa lata poprzedzające oraz określić, jaka część tych zdolności produkcyjnych przypada na każdego z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji i jak wysokie były wskaźniki ich wykorzystania przez każdego z nich; przedstawić materiały lub wskazać źródła, na podstawie których oszacowano wielkość całkowitych zdolności produkcyjnych na tych rynkach.

9.1.3. Podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące strukturę podaży na rynkach, na które koncentracja ma wpływ i które przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne.

9.2. Określić strukturę popytu:

9.2.1. Przedstawić strukturę i dynamikę popytu, wskazując:

9.2.1.1. fazy rozwoju rynków, np. fazę początkową, rozwoju, pełnego ukształtowania i zaniku oraz szacunkowego wzrostu popytu,

9.2.1.2. znaczenie i zmiany w preferencji odbiorców w zakresie marek produktów (w tym stopień przywiązania do marki), ich zróżnicowania oraz dostaw pełnej gamy produktów,

9.2.1.3. stopień koncentracji lub rozproszenia odbiorców,

9.2.1.4. podział odbiorców na różne grupy wraz z opisem "typowego odbiorcy" każdej z grup,

9.2.1.5. znaczenie umów o wyłączną dystrybucję i innych rodzajów umów długoterminowych,

9.2.1.6. stopień, w jakim popyt kreowany jest przez organy administracji publicznej, agencje rządowe, przedsiębiorstwa państwowe oraz inne podobne jednostki.

9.2.2. Podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące strukturę popytu, które przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne.

9.3. Wejście na rynek i wyjście z rynku

9.3.1. Należy podać, czy - według wiedzy przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia - w okresie ostatnich pięciu lat miały miejsce znaczące wejścia przedsiębiorców na którykolwiek z rynków właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, oraz jakie były szacunkowe udziały rynkowe tych przedsiębiorców w tym okresie.

9.3.2. Należy podać, czy według oceny przedsiębiorców dokonujących zgłoszenia istnieją przedsiębiorcy (łącznie z tymi, którzy obecnie działają tylko poza Polską), którzy mogliby wejść na rynek.

9.3.3. Należy opisać różne występujące w danej sprawie czynniki, które mają wpływ na wejście na rynki, na które koncentracja wywiera wpływ, rozpatrując możliwości wejścia na te rynki zarówno z geograficznego, jak i produktowego punktu widzenia, w tym w szczególności uwzględnić:

9.3.3.1. szacunkowy całkowity koszt wejścia na rynek (prace badawczo-rozwojowe, stworzenie systemów dystrybucji, promocja, reklama, serwis itp.) mierzony porównawczo do kosztów funkcjonowania liczącego się konkurenta, z określeniem udziału rynkowego tego konkurenta; przedstawić materiały lub wskazać źródła, na podstawie których oszacowano wielkość całkowitego kosztu wejścia na rynek i kosztu funkcjonowania liczącego się konkurenta,

9.3.3.2. wszelkie prawne bariery wejścia na rynek, takie jak, koncesje, zezwolenia czy jakiekolwiek normy,

9.3.3.3. wszelkie ograniczenia wynikające z patentów, know-how oraz innych praw wyłącznych w obszarze własności intelektualnej i przemysłowej na tych rynkach oraz wszelkie ograniczenia w uzyskaniu licencji na te prawa,

9.3.3.4. zakres, w jakim każdy z przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji jest licencjodawcą lub licencjobiorcą patentów, know-how i innych praw wyłącznych na rynkach właściwych,

9.3.3.5. znaczenie korzyści skali dla produkcji wyrobów na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ,

9.3.3.6. dostęp do źródeł zaopatrzenia, w tym np. dostępność surowców.

9.3.4. Można także podać wszelkie inne czynniki charakteryzujące wejście na rynek, wyjście z rynku lub obrazujące atrakcyjność działalności gospodarczej na rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, co przedsiębiorcy dokonujący zgłoszenia uważają za ważne.

9.4. Prace badawczo-rozwojowe

9.4.1. Należy ocenić znaczenie prac badawczo-rozwojowych dla zdolności konkurowania firm działających na rynkach właściwych w długim okresie.

9.4.2. Należy przedstawić rodzaje prac badawczo-rozwojowych na rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ, prowadzonych przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji.

9.4.3. Należy położyć szczególny nacisk na:

9.4.3.1. kierunki i intensywność prac badawczo-rozwojowych prowadzonych na tych rynkach, w tym przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji,

9.4.3.2. przebieg rozwoju technologicznego na tych rynkach w odpowiednio długim okresie (w tym rozwój produktów lub usług, procesów produkcyjnych, systemów dystrybucji itp.),

9.4.3.3. znaczące innowacje wprowadzone na tych rynkach i przedsiębiorstwa wprowadzające te innowacje,

9.4.3.4. cykl innowacyjny na tych rynkach i na wskazanie, w jakiej fazie tego cyklu znajdują się przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji.

9.5. Porozumienia kooperacyjne

9.5.1. Należy podać, w jakim stopniu umowy kooperacyjne (poziome lub pionowe) występują na rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ.

9.5.2. Należy podać informacje o najważniejszych porozumieniach kooperacyjnych zawartych przez przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji, dotyczących rynków, na które koncentracja wywiera wpływ, takich jak, porozumienia badawczo-rozwojowe, umowy licencyjne, porozumienia o wspólnej produkcji, porozumienia specjalizacyjne, porozumienia dystrybucyjne, porozumienia w sprawie dostaw długoterminowych oraz porozumienia dotyczące wymiany informacji.

9.6. Przynależność do związków przedsiębiorców

9.6.1. Należy podać związki przedsiębiorców funkcjonujące na terytorium RP, których członkami są przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji.

Rozdział  X

Pozostałe informacje o rynkach i skutkach koncentracji

10.1. Informacje o rynkach właściwych, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym

10.1.1. Należy podać wszystkie rynki właściwe, na które koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym.

Rynkiem właściwym, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym, jest każdy rynek produktowy, na którym między przedsiębiorcami uczestniczącymi w koncentracji nie istnieją żadne powiązania (układy) horyzontalne i wertykalne, ale przynajmniej jeden przedsiębiorca uczestniczący w koncentracji posiada więcej niż 40 % udziału w jakimkolwiek rynku właściwym.

10.1.2. Dla każdego rynku właściwego, na który koncentracja wywiera wpływ w układzie konglomeratowym, należy podać szacunkową wartość rynku oraz udziały w rynku w roku poprzedzającym każdej z grup kapitałowych, do której należą przedsiębiorcy uczestniczący w koncentracji, oddzielnie dla rynku polskiego - krajowego lub lokalnego - i dla rynku szerszego niż rynek polski, jeżeli właściwym rynkiem geograficznym nie jest rynek polski (krajowy lub lokalny).

10.2. Informacje o globalnym kontekście zamierzonej koncentracji

10.2.1. W zgłoszeniu można też opisać zamierzoną koncentrację w kontekście globalnym, charakteryzując m.in. pozycję przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w konkurencji w skali wykraczającej poza rynki powiązane z rynkami, na które koncentracja ma wpływ w układzie horyzontalnym, wertykalnym lub konglomeratowym.

10.2.2. Należy podać:

10.2.2.1. czy zamiar koncentracji podlega zgłoszeniu w innym narodowym lub ponadnarodowym organie ochrony konkurencji,

10.2.2.2. nazwy organów i daty zgłoszeń, jeżeli zostały one już dokonane,

10.2.2.3. daty i sentencje stanowisk tych organów, jeżeli zostały już przez nie zajęte.

10.3.1. Informacje o pozytywnych skutkach koncentracji równoważących jej negatywne skutki dla konkurencji, których występowanie może pozwolić na podjęcie decyzji, o której mowa w art. 19 ust. 2 ustawy.

10.3.2. W zgłoszeniu można też stwierdzić wraz z uzasadnieniem, że zamierzona koncentracja:

10.3.2.1. przyczyni się do rozwoju ekonomicznego lub postępu technicznego,

10.3.2.2. wywrze pozytywny wpływ na gospodarkę narodową,

10.3.2.3. wywrze inne skutki pozytywne.

..............................................................

(miejsce i data sporządzenia WID)

..............................................................

(pieczęć i podpis osoby reprezentującej organ zarządzający

lub pełnomocnika przedsiębiorcy dokonującego (przedsiębiorców

dokonujących) zgłoszenia)

Rozdział  XI

Objaśnienia

11. Ilekroć w wykazie jest mowa o:

11.1. przedsiębiorcach uczestniczących w koncentracji, rozumie się przez to:

11.1.1. przedsiębiorców bezpośrednio uczestniczących w koncentracji, w tym:

11.1.1.1. wspólnie łączących się przedsiębiorców - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 1,

11.1.1.2 przedsiębiorcę przejmującego kontrolę - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 2 ustawy,

11.1.1.3. wspólnie wszystkich przedsiębiorców biorących udział w utworzeniu wspólnego przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 3 ustawy,

11.1.1.4. przedsiębiorcę nabywającego część mienia innego przedsiębiorcy - w przypadku, o którym mowa w art. 13 ust. 2 pkt 4 ustawy,

11.1.2. pozostałych przedsiębiorców należących do grup kapitałowych, w rozumieniu art. 4 pkt 14 ustawy, do których należą przedsiębiorcy bezpośrednio uczestniczący w koncentracji;

11.2. instytucjach finansowych - rozumie się przez to w szczególności banki, zakłady ubezpieczeń, narodowe fundusze inwestycyjne, towarzystwa funduszy inwestycyjnych lub powierniczych, towarzystwa emerytalne i domy maklerskie;

11.3. obrocie - rozumie się przez to obrót obliczony zgodnie z przepisami art. 16 ustawy oraz rozporządzenia wydanego na podstawie art. 17 ustawy;

11.4. roku poprzedzającym - rozumie się przez to rok obrotowy poprzedzający rok zgłoszenia zamiaru koncentracji.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024