Określenie kategorii żołnierzy rezerwy, których przeznaczenie do służby w obronie cywilnej wymaga zgody wojskowego komendanta uzupełnień.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie określenia kategorii żołnierzy rezerwy, których przeznaczenie do służby w obronie cywilnej wymaga zgody wojskowego komendanta uzupełnień

Na podstawie art. 143 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 i Nr 277, poz. 2742 oraz z 2005 r. Nr 180, poz. 1496) zarządza się, co następuje:
§  1.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
kadra rezerwy - żołnierzy rezerwy będących:
a)
oficerami rezerwy,
b)
podchorążymi rezerwy, którzy zdali egzamin na oficera,
c)
podoficerami rezerwy - byłymi żołnierzami zawodowymi;
2)
wyszkoleni żołnierze rezerwy - żołnierzy rezerwy, którzy odbyli czynną służbę wojskową, z wyjątkiem jednodniowych ćwiczeń wojskowych, i złożyli przysięgę wojskową.
§  2.
Przeznaczenie do służby w obronie cywilnej wymaga zgody wojskowego komendanta uzupełnień w stosunku do następujących kategorii żołnierzy rezerwy:
1)
wyszkolonych żołnierzy rezerwy, którzy nie ukończyli czterdziestu lat życia;
2)
kadry rezerwy, która nie ukończyła pięćdziesięciu lat życia.
§  3.
1.
Wojskowy komendant uzupełnień przy udzielaniu zgody, o której mowa w § 2, bierze pod uwagę potrzeby uzupełnienia w pierwszej kolejności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zwanych dalej "Siłami Zbrojnymi", a następnie jednostek przewidzianych do militaryzacji.
2.
Celem powołania żołnierzy rezerwy, o których mowa w § 2, do służby w obronie cywilnej jest pełnienie funkcji:
1)
kierowniczych lub instruktorskich;
2)
specjalistycznych, wymagających odpowiedniego wykształcenia lub wyszkolenia;
3)
operatorów skomplikowanego sprzętu będącego na wyposażeniu jednostek organizacyjnych obrony cywilnej.
3.
Żołnierzy, o których mowa w § 2, w przypadku powołania ich do służby w obronie cywilnej, przeznacza się do wykonywania zadań przewidzianych dla obrony cywilnej, a w szczególności do:
1)
ochrony ludności, mienia publicznego i mienia pracodawców, urządzeń użyteczności publicznej oraz dóbr kultury;
2)
ratowania i udzielania pomocy poszkodowanym w czasie stanów nadzwyczajnych i w czasie wojny;
3)
zwalczania klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwania ich skutków;
4)
przygotowania ludności do uczestnictwa w powszechnej samoobronie;
5)
likwidacji skażeń i zakażeń;
6)
budowy i odbudowy awaryjnych ujęć wody pitnej.
§  4.
Wojskowy komendant uzupełnień nie udziela zgody na przeznaczenie do służby w obronie cywilnej żołnierzy rezerwy, którym wydano karty mobilizacyjne do jednostek organizacyjnych Sił Zbrojnych lub karty przydziału do jednostek zmilitaryzowanych, a także żołnierzom rezerwy zwolnionym, w drodze reklamowania, od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny.
§  5.
W razie uzasadnionych potrzeb Sił Zbrojnych oraz potrzeb kadrowych jednostek organizacyjnych przewidzianych do militaryzacji lub jednostek zmilitaryzowanych, udzielona przez wojskowego komendanta uzupełnień zgoda na przeznaczenie żołnierzy rezerwy do służby w obronie cywilnej może być cofnięta z jednoczesnym unieważnieniem nadanego przydziału organizacyjno-mobilizacyjnego do tej służby.
§  6.
Traci moc rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie określenia kategorii żołnierzy rezerwy, których przeznaczenie do służby w obronie cywilnej wymaga zgody wojskowego komendanta uzupełnień (Dz. U. z 2003 r. Nr 8, poz. 97).
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.83.576

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Określenie kategorii żołnierzy rezerwy, których przeznaczenie do służby w obronie cywilnej wymaga zgody wojskowego komendanta uzupełnień.
Data aktu: 27/04/2006
Data ogłoszenia: 16/05/2006
Data wejścia w życie: 31/05/2006