Współpraca organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 kwietnia 2006 r.
w sprawie współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych

Na podstawie art. 62 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625, z 2005 r. Nr 23, poz. 188 i Nr 33, poz. 289 oraz z 2006 r. Nr 17, poz. 127) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki, tryb i formę współpracy organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych, zwanych dalej "chorobami zakaźnymi".
§  2.
Przy zwalczaniu chorób zakaźnych współpracują ze sobą:
1)
na obszarze powiatu:
a)
powiatowy lekarz weterynarii,
b)
państwowy powiatowy inspektor sanitarny,
c)
wojewódzki inspektor farmaceutyczny,
d)
wojewódzki inspektor inspekcji handlowej,
e)
wojewódzki inspektor transportu drogowego,
f)
wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
g)
właściwy miejscowo starosta,
h)
właściwy miejscowo wójt, burmistrz lub prezydent miasta;
2)
na obszarze województwa:
a)
wojewódzki lekarz weterynarii,
b)
państwowy wojewódzki inspektor sanitarny,
c)
wojewódzki inspektor farmaceutyczny,
d)
wojewódzki inspektor inspekcji handlowej,
e)
wojewódzki inspektor transportu drogowego,
f)
wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych;
3)
na obszarze kraju:
a)
Główny Lekarz Weterynarii,
b)
Główny Inspektor Sanitarny,
c)
Główny Inspektor Farmaceutyczny,
d)
Główny Inspektor Inspekcji Handlowej,
e)
Główny Inspektor Transportu Drogowego,
f)
Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych;
4)
na obszarze przejść granicznych:
a)
graniczny lekarz weterynarii,
b)
państwowy graniczny inspektor sanitarny.
§  3.
1.
Współpraca organów, o których mowa w § 2, jest realizowana w szczególności przez:
1)
wzajemne informowanie o podejrzeniu wystąpienia lub wystąpieniu choroby zakaźnej;
2)
wzajemne wykorzystanie posiadanych sił i środków, które mogą zostać przeznaczone do zwalczania chorób zakaźnych, na podstawie podjętych ustaleń;
3)
niezwłoczne udostępnianie i wymianę informacji oraz dokumentów, w tym wyników badań laboratoryjnych, na wniosek zainteresowanego organu;
4)
koordynowanie rozpowszechniania informacji o wystąpieniu choroby zakaźnej w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie;
5)
organizowanie i przeprowadzanie wspólnych szkoleń i ćwiczeń pracowników organów, o których mowa w § 2, obejmujących zagadnienia związane ze zwalczaniem chorób zakaźnych;
6)
opracowywanie i aktualizowanie procedur postępowania poszczególnych organów na wypadek podejrzenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej.
2.
Oprócz działań, o których mowa w ust. 1, współpraca w zakresie zwalczania chorób zakaźnych jest realizowana między:
1)
organami Państwowej Inspekcji Sanitarnej i organami Inspekcji Weterynaryjnej przez:
a)
prowadzenie akcji informacyjnej w zakresie bezpieczeństwa zdrowotnego ludności,
b)
wspieranie działań:
w zakresie kontroli obrotu detalicznego produktami pochodzenia zwierzęcego w obszarze zapowietrzonym i zagrożonym,
zmierzających do wycofania z obrotu produktów pochodzenia zwierzęcego, które mogą spowodować szerzenie się choroby zakaźnej,
c)
udzielanie, w razie potrzeby, pomocy przy przeprowadzaniu odkażania związanego ze zwalczaniem chorób zakaźnych;
2)
organami Inspekcji Transportu Drogowego i organami Inspekcji Weterynaryjnej przez:
a)
przeprowadzanie kontroli pojazdów w celu sprawdzenia, czy:
przewożą one ładunki zgodnie z nakazami wydanymi w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych,
nie przewożą one ładunków, których przewóz podlega zakazom wydanym w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych,
b)
sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem ograniczeń w ruchu ludzi i pojazdów zgodnie z nakazami i zakazami wydanymi na podstawie przepisów o ochronie zdrowia zwierząt oraz o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt;
3)
jednostkami samorządu terytorialnego i organami Inspekcji Weterynaryjnej przez:
a)
współdziałanie przy oznakowaniu obszaru zapowietrzonego i zagrożonego, w tym odpowiednie oznakowanie dróg lądowych i wodnych,
b)
prowadzenie akcji informacyjnej w obszarze zapowietrzonym i zagrożonym oraz na terenach graniczących z tymi obszarami, w celu zmniejszenia ryzyka rozprzestrzeniania się chorób zakaźnych,
c)
zapewnienie, w przypadku zagrożenia wystąpienia lub wystąpienia choroby zakaźnej, pomieszczeń wyposażonych w środki łączności, sprzęt komputerowy, mapy i inne środki techniczne oraz obsługi merytorycznej i technicznej, w tym również umożliwienie korzystania z infrastruktury i zaplecza logistycznego gminnych i powiatowych zespołów reagowania kryzysowego.
3.
Organy, o których mowa w § 2, w ramach współpracy przy zwalczaniu chorób zakaźnych, mogą zawierać między sobą umowy lub porozumienia.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2006.83.575

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Współpraca organów Inspekcji Weterynaryjnej, Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Farmaceutycznej, Inspekcji Handlowej, Inspekcji Transportu Drogowego, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostek samorządu terytorialnego przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych.
Data aktu: 25/04/2006
Data ogłoszenia: 16/05/2006
Data wejścia w życie: 31/05/2006