Warunki i sposób ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA1)
z dnia 10 kwietnia 2006 r.
w sprawie warunków i sposobu ustalania kosztów weryfikacji rocznych raportów

Na podstawie art. 18 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2002 r. Nr 112, poz. 982, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa warunki i sposób ustalania kosztów ponoszonych w związku z prowadzeniem weryfikacji rocznych raportów, o których mowa w ustawie z dnia 22 grudnia 2004 r. o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji (Dz. U. Nr 281, poz. 2784).
§  2.
1.
Koszty ponoszone w związku z prowadzeniem weryfikacji rocznych raportów obliczane są według następującego wzoru:

gdzie:

K - oznacza koszty weryfikacji rocznego raportu,

B - oznacza wysokość bazowej stawki kosztów dla danego rodzaju instalacji,

WR - oznacza maksymalną teoretyczną (możliwą teoretycznie do osiągnięcia) wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w danej instalacji,

WP - oznacza progową wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w instalacji danego rodzaju.

2.
Wysokość bazowych stawek kosztów (B) oraz progowe wielkości parametrów charakteryzujących skalę działalności prowadzonej w instalacji (WP), o których mowa w ust. 1, są określone w załączniku do rozporządzenia.
3.
Wielkość wskaźnika WR wyraża się w takich samych jednostkach jak wielkość wskaźnika WP.
4.
Jeżeli na terenie zakładu jest położona więcej niż jedna instalacja tego samego rodzaju, to wskaźnik WR określa się jako sumę maksymalnych teoretycznych wielkości parametrów charakteryzujących skalę działalności poszczególnych instalacji.
5.
Jeżeli roczny raport obejmuje instalacje różnego rodzaju zlokalizowane na terenie jednego zakładu, koszty weryfikacji rocznego raportu ustala się jako sumę kosztów dla poszczególnych rodzajów instalacji, obliczonych według wzoru, o którym mowa w ust. 1.
§  3.
1.
Jeżeli obliczona wysokość kosztów weryfikacji rocznego raportu jest mniejsza niż 240 zł, to koszty weryfikacji rocznego raportu ustala się w wysokości 240 zł.
2.
Jeżeli obliczona wysokość kosztów weryfikacji rocznego raportu jest wyższa niż 8.000 zł, to koszty weryfikacji rocznego raportu ustala się w wysokości 8.000 zł.
3.
Jeżeli obliczona wysokość kosztów weryfikacji rocznego raportu dla instalacji czasowo wykluczonych ze wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2005-2007 oraz wykazu instalacji czasowo wykluczonych ze wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji w okresie od dnia 1 stycznia 2005 r. do dnia 31 grudnia 2007 r. (Dz. U. Nr 264, poz. 2206), jest wyższa niż 240 zł, to koszty weryfikacji rocznego raportu ustala się w wysokości 240 zł.
§  4.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 7 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - środowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 31 października 2005 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 220, poz. 1899).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 170, poz. 1652, Nr 190, poz. 1865 i Nr 217, poz. 2124, z 2004 r. Nr 121, poz. 1263, Nr 191, poz. 1956, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2784, z 2005 r. Nr 25, poz. 202, Nr 113, poz. 954, Nr 163, poz. 1362 i Nr 180, poz. 1495 oraz z 2006 r. Nr 50, poz. 360.

ZAŁĄCZNIK 

STAWKI BAZOWE KOSZTÓW ORAZ PROGOWE WIELKOŚCI PARAMETRÓW CHARAKTERYZUJĄCYCH SKALĘ DZIAŁALNOŚCI PROWADZONEJ W INSTALACJI

Lp. Rodzaje instalacji Kod Stawka bazowa kosztów (B) w zł Progowa wielkość parametru charakteryzującego skalę działalności prowadzonej w instalacji (WP)
1 2 3 4 5
1 W przemyśle energetycznym:
1.1 Instalacje do spalania paliw, o mocy nominalnej1) ponad 20 MW (z wyjątkiem instalacji spalania odpadów niebezpiecznych lub komunalnych) E1 2.000,00 moc nominalna1)

100 MW

1.2 Rafinerie ropy naftowej E2 3.600,00 zdolność produkcyjna2)

2.000 ton ropy naftowej na dobę

1.3 Piece koksownicze E3 4.000,00 zdolność produkcyjna2)

500 ton koksu na dobę

2 W hutnictwie i przemyśle metalurgicznym:
2.1 Instalacje prażenia i spiekania rud metali, w tym rudy siarczkowej F1 2.000,00 zdolność przetwarzania3) 1.000 ton rudy na dobę
2.2 Instalacje do pierwotnego lub wtórnego wytopu surówki żelaza lub stali surowej, w tym do ciągłego odlewania stali, o zdolności produkcyjnej2) ponad 2,5 tony wytopu na godzinę F2 2.000,00 zdolność produkcyjna2)

5 ton wytopu na godzinę

3 W przemyśle mineralnym:
3.1 Instalacje do produkcji klinkieru cementowego w piecach obrotowych o zdolności produkcyjnej2) ponad 500 ton na dobę M1.1 1.800,00 zdolność produkcyjna2)

1.000 ton klinkieru na dobę

3.2 Instalacje do produkcji wapna w piecach o zdolności produkcyjnej2) ponad 50 ton na dobę M1.2 1.200,00 zdolność produkcyjna2)

100 ton wapna na dobę

3.3 Instalacje do produkcji szkła, w tym włókna szklanego, o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton wytopu na dobę M2 2.400,00 zdolność produkcyjna2)

40 ton wytopu na dobę

3.4 Instalacje do produkcji wyrobów ceramicznych za pomocą wypalania, o zdolności produkcyjnej2) ponad 75ton na dobę lub o pojemności pieca przekraczającej 4 m3 i gęstości ponad 300 kg wyrobu na m3 pieca M3 1.200,00 zdolność produkcyjna2)

150 ton wyrobów na dobę

4 Inne:
4.1 Instalacje do produkcji masy włóknistej z drewna lub innych materiałów włóknistych O1 2.400,00 zdolność produkcyjna2)

500 ton produktów na dobę

4.2 Instalacje do produkcji papieru lub tektury, o zdolności produkcyjnej2) ponad 20 ton na dobę O2 2.400,00 zdolność produkcyjna2)

400 ton produktów na dobę

Objaśnienia:

1) Nominalna moc cieplna jest to ilość energii wprowadzonej do instalacji w paliwie w jednostce czasu przy jej nominalnym obciążeniu.

2) Największa ilość określonego wyrobu lub wyrobów, która może być wytworzona w jednostce czasu w normalnych warunkach pracy instalacji.

3) Największa ilość określonego surowca lub surowców, która może być przetworzona w jednostce czasu w normalnych warunkach pracy instalacji.

Uwaga:

Parametry tego samego rodzaju (nominalna moc, zdolność produkcyjna) charakteryzujące skalę działalności prowadzonej w instalacji i odnoszące się do więcej niż jednej instalacji tego samego rodzaju położonych na terenie jednego zakładu sumuje się.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024