Podział części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2007.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 15 września 2006 r.
w sprawie podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2007

Na podstawie art. 21 ust. 3 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966 oraz z 2005 r. Nr 249, poz. 2104) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób podziału części równoważącej subwencji ogólnej dla gmin na rok 2007.
§  2.
1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
gminie miejskiej, gminie wiejskiej lub gminie miejsko-wiejskiej - należy przez to rozumieć gminy, o których mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia, stosowania i udostępniania krajowego rejestru urzędowego podziału terytorialnego kraju oraz związanych z tym obowiązków organów administracji rządowej i jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 157, poz. 1031, z późn. zm. 2 );
2)
liczbie mieszkańców danej gminy miejskiej, wiejskiej lub miejsko-wiejskiej oraz wszystkich gmin miejskich, wiejskich lub miejsko-wiejskich - należy przez to rozumieć liczbę mieszkańców faktycznie zamieszkałych na obszarze danej gminy miejskiej, wiejskiej lub miejsko-wiejskiej oraz wszystkich gmin miejskich, wiejskich lub miejsko-wiejskich, według stanu na dzień 31 grudnia 2005 r., ustaloną przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
2.
Identyfikatory jednostek podziału administracyjnego, w rozumieniu rozporządzenia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, przyjmuje się według stanu na dzień 1 stycznia 2006 r.
3.
Dane dotyczące uzyskanych dochodów i poniesionych wydatków gmin ustala się na podstawie danych ze sprawozdań budżetowych za 2005 r., których obowiązek sporządzania wynika z odrębnych przepisów.
§  3.
Z kwoty części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, wydziela się kwoty w wysokości:
1)
50 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 4;
2)
25 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 5;
3)
25 % - której podziału dokonuje się na zasadach określonych w § 6.
§  4.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 1, rozdziela się między gminy miejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były wyższe od 80 % średnich wydatków wszystkich gmin miejskich poniesionych na ten cel w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 1, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy miejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między wydatkami na dodatki mieszkaniowe poniesionymi w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, a 80 % średnich wydatków na ten cel, poniesionych w 2005 r. przez wszystkie gminy miejskie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3)
oblicza się nadwyżkę wydatków na dodatki mieszkaniowe, poniesione w 2005 r., jako iloczyn różnicy wydatków, wyliczonej w pkt 2, i liczby mieszkańców gminy;
4)
oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału nadwyżki wydatków danej gminy, o której mowa w pkt 3, w łącznej kwocie nadwyżki wydatków gmin miejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 1;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 1.
§  5.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 2, rozdziela się między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, były wyższe od 90 % średnich wydatków wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich poniesionych na ten cel w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 2, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, wydatki na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między wydatkami na dodatki mieszkaniowe poniesionymi w 2005 r., w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy, a 90 % średnich wydatków na ten cel poniesionych w 2005 r. przez wszystkie gminy wiejskie i miejsko-wiejskie, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin;
3)
oblicza się nadwyżkę wydatków na dodatki mieszkaniowe poniesione w 2005 r., jako iloczyn różnicy wydatków, wyliczonej w pkt 2 i liczby mieszkańców gminy;
4)
oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału nadwyżki wydatków danej gminy w łącznej kwocie nadwyżki wydatków gmin wiejskich i miejsko-wiejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 2;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 2.
§  6.
1.
Kwotę, o której mowa w § 3 pkt 3, rozdziela się między gminy wiejskie i gminy miejsko-wiejskie, w których suma dochodów - zrealizowanych w 2005 r. z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych oraz dochodów, jakie gmina mogła uzyskać w 2005 r. z podatku rolnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę skupu żyta, i z podatku leśnego, stosując do ich obliczenia średnią cenę sprzedaży drewna, ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, bez ulg, zwolnień, odroczeń, umorzeń, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy - jest niższa od 80 % średnich dochodów z tych samych tytułów we wszystkich gminach wiejskich i miejsko-wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin.
2.
Wysokość należnej gminie kwoty, o której mowa w § 3 pkt 3, ustala się w następujący sposób:
1)
dla danej gminy wiejskiej lub miejsko-wiejskiej ustala się, z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku, sumę dochodów z tytułów, o których mowa w ust. 1, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
2)
dla gmin spełniających warunki, o których mowa w ust. 1, oblicza się różnicę między 80 % średnich dochodów wszystkich gmin wiejskich i miejsko-wiejskich, w przeliczeniu na jednego mieszkańca tych gmin, z tytułów, o których mowa w ust. 1, a dochodami gminy z tych samych tytułów, w przeliczeniu na jednego mieszkańca gminy;
3)
oblicza się tzw. dochody do uzupełnienia jako iloczyn wyliczonej w pkt 2 różnicy dochodów z tytułów, o których mowa w ust. 1, i liczby mieszkańców gminy;
4)
dla danej gminy oblicza się, z dokładnością do dziesiątego miejsca po przecinku, współczynnik udziału dochodów do uzupełnienia w łącznej kwocie dochodów do uzupełnienia gmin wiejskich i miejsko-wiejskich spełniających warunki otrzymania kwoty, o której mowa w § 3 pkt 3;
5)
współczynnik udziału, obliczony w sposób określony w pkt 4, mnoży się przez kwotę części równoważącej subwencji ogólnej, o której mowa w § 3 pkt 3.
§  7.
Część równoważąca subwencji ogólnej dla danej gminy stanowi sumę kwot obliczonych zgodnie z przepisami § 4-6.
§  8.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 131, poz. 908 i Nr 169, poz. 1204).
2 Zmiany wymienionego rozporządzenia zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 13, poz. 161, z 2001 r. Nr 12, poz. 100 i Nr 157, poz. 1840, z 2002 r. Nr 177, poz. 1459, z 2003 r. Nr 208, poz. 2022, z 2004 r. Nr 254, poz. 2535, z 2005 r. Nr 206, poz. 1706 oraz z 2006 r. Nr 36, poz. 246.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024