Zakres instrukcji gospodarowania wodą.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ŚRODOWISKA 1
z dnia 17 sierpnia 2006 r.
w sprawie zakresu instrukcji gospodarowania wodą

Na podstawie art. 132 ust. 10 ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 i Nr 267, poz. 2255) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
instrukcji - rozumie się przez to instrukcję gospodarowania wodą;
2)
minimalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najniższe położenie zwierciadła spiętrzonej wody umożliwiające prawidłową pracę urządzenia wodnego;
3)
minimalnym poziomie energetycznym - rozumie się przez to najniższe położenie zwierciadła spiętrzonej wody umożliwiające pracę elektrowni;
4)
normalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższe położenie zwierciadła spiętrzonej wody w okresach poza wezbraniami;
5)
maksymalnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższe położenie zwierciadła spiętrzonej wody przy uwzględnieniu pojemności powodziowej stałej; dla budowli piętrzącej niemającej pojemności powodziowej, maksymalny poziom piętrzenia równy jest normalnemu poziomowi piętrzenia;
6)
nadzwyczajnym poziomie piętrzenia - rozumie się przez to najwyższe dopuszczalne, krótkotrwałe położenie zwierciadła spiętrzonej wody ponad maksymalnym poziomem piętrzenia;
7)
maksymalnej przepustowości urządzenia wodnego - rozumie się przez to łączną przepustowość wszystkich urządzeń upustowych urządzenia wodnego przy maksymalnym poziomie piętrzenia;
8)
pojemności martwej zbiornika - rozumie się przez to pojemność poniżej minimalnego poziomu piętrzenia;
9)
pojemności użytkowej - rozumie się przez to pojemność przeznaczoną do wykorzystania dla ustalonych celów, zawartą między minimalnym poziomem piętrzenia a normalnym poziomem piętrzenia;
10)
pojemności powodziowej stałej - rozumie się przez to pojemność przeznaczoną do wykorzystywania przy przechodzeniu fali powodziowej, zawartą między normalnym poziomem piętrzenia a maksymalnym poziomem piętrzenia;
11)
pojemności powodziowej forsowanej - rozumie się przez to pojemność zawartą między maksymalnym poziomem piętrzenia a nadzwyczajnym poziomem piętrzenia;
12)
normalnych warunkach użytkowania - rozumie się przez to użytkowanie urządzenia wodnego przy poziomach wody w granicach od minimalnego poziomu piętrzenia do normalnego poziomu piętrzenia;
13)
warunkach użytkowania w okresie powodzi - rozumie się przez to użytkowanie urządzenia wodnego przy poziomach wody powyżej normalnego poziomu piętrzenia;
14)
przepływie średnim niskim - rozumie się przez to średnią arytmetyczną wartość obliczoną z minimalnych rocznych przepływów w określonych latach;
15)
przepływie gwarantowanym - rozumie się przez to przepływ poniżej budowli piętrzącej, będący sumą przepływu nienaruszalnego oraz przepływu niezbędnego do pokrycia potrzeb wodnych, w tym w szczególności potrzeb wodnych zakładów posiadających pozwolenia wodnoprawne, zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania danej budowli;
16)
przepływie nienaruszalnym - rozumie się przez to przepływ poniżej budowli piętrzącej niezbędny do zachowania życia biologicznego w cieku;
17)
przepływie dozwolonym - rozumie się przez to przepływ poniżej budowli piętrzącej, który nie powoduje szkód powodziowych na terenach poniżej tej budowli;
18)
przepływie powodziowym - rozumie się przez to przepływ poniżej budowli piętrzącej, ustalany w zależności od prognoz, dostosowany do przepustowości urządzeń upustowych, mogący powodować szkody powodziowe;
19)
przepływie katastrofalnym - rozumie się przez to przepływ powodziowy poniżej budowli piętrzącej, który jest poza możliwością sterowania urządzeniami upustowymi i powoduje katastrofalne straty w mieniu oraz zagraża życiu lub zdrowiu ludzi;
20)
przepływie wyprzedzającym - rozumie się przez to przepływ nieprzekraczający przepływu dozwolonego, który, w zależności od prognoz i aktualnej pojemności użytkowej zbiornika, umożliwia częściowe opróżnienie zbiornika przed spodziewanym wezbraniem;
21)
wysokości piętrzenia - rozumie się przez to różnicę rzędnej maksymalnego poziomu piętrzenia i rzędnej zwierciadła wody dolnej, odpowiadającej przepływowi średniemu niskiemu;
22)
stanie alarmowym dla zbiornika - rozumie się przez to stan zagrożenia powodziowego i wzmożonej gotowości dla obsługi zbiornika oraz służb realizujących osłonę zbiornika, wprowadzany w okresie powodzi, tj. w sytuacji, gdy dopływ do zbiornika przekracza przepływ dozwolony poniżej zapory przy osiągniętym normalnym poziomie piętrzenia;
23)
stanie ostrzegawczym dla zbiornika - rozumie się przez to stan podwyższonej gotowości dla obsługi zbiornika oraz służb realizujących osłonę zbiornika, wprowadzany w przypadku wystąpienia w zlewni powyżej zbiornika takiej sytuacji hydrometeorologicznej, która skutkować może koniecznością rozpoczęcia użytkowania zgodnie z zasadami gospodarowania wodą w okresie powodzi;
24)
zjawisku suszy w zbiorniku - rozumie się przez to sytuację, w której przy gospodarowaniu wodą zgodnie z instrukcją gospodarowania wodą zachodzi obawa szybkiego wyczerpania pojemności użytkowej, niepozwalając na realizację przepływu nienaruszalnego i pokrycie potrzeb zakładów posiadających pozwolenia wodnoprawne.
§  2.
W instrukcji należy posługiwać się następującymi oznaczeniami:
1)
dla minimalnego poziomu piętrzenia - Min PP;
2)
dla minimalnego poziomu energetycznego - Min PE;
3)
dla normalnego poziomu piętrzenia - NPP;
4)
dla maksymalnego poziomu piętrzenia - Max PP;
5)
dla nadzwyczajnego poziomu piętrzenia - Nad PP;
6)
dla przepływu średniego niskiego - SNQ;
7)
dla przepływu gwarantowanego - Qgw;
8)
dla przepływu nienaruszalnego - Qn;
9)
dla przepływu dozwolonego - Qdoz;
10)
dla przepływu powodziowego - Qpow;
11)
dla przepływu katastrofalnego - Qkat;
12)
dla przepływu wyprzedzającego - Qwyp;
13)
dla pojemności martwej zbiornika - Vm;
14)
dla pojemności użytkowej - Vu;
15)
dla pojemności powodziowej stałej - Vps;
16)
dla pojemności powodziowej forsowanej - Vpf.
§  3.
1.
Instrukcję dla zbiorników i stopni wodnych opracowuje się z uwzględnieniem normalnych warunków użytkowania oraz warunków użytkowania w okresie powodzi.
2.
W instrukcji, o której mowa w ust. 1, uwzględnia się okres budowy, pierwszego napełnienia oraz remontu urządzenia wodnego.
§  4.
Instrukcja dla zbiorników i stopni wodnych, z których korzysta kilka zakładów, uwzględnia zaspokojenie potrzeb wszystkich tych zakładów, stosownie do posiadanych przez nie pozwoleń wodnoprawnych, oraz zapewnienie przepływu nienaruszalnego lub gwarantowanego.
§  5.
Instrukcja składa się z części opisowej i graficznej.
§  6.
1.
Część opisowa instrukcji dla zbiorników i stopni wodnych zawiera:
1)
informacje ogólne dotyczące położenia urządzenia wodnego;
2)
nazwę właściciela, zarządcy lub użytkownika bezpośrednio odpowiedzialnego za gospodarowanie wodą i utrzymanie urządzenia wodnego;
3)
wyszczególnienie zadań, które ma spełniać urządzenie wodne;
4)
podstawowe informacje dotyczące urządzenia wodnego, odnoszące się do:
a)
poziomów piętrzenia, w tym minimalnego poziomu piętrzenia, minimalnego poziomu energetycznego, normalnego poziomu piętrzenia, maksymalnego poziomu piętrzenia, nadzwyczajnego poziomu piętrzenia, i okresów ich obowiązywania,
b)
wysokości piętrzenia,
c)
przepływów, w tym przepływu średniego niskiego, przepływu gwarantowanego, przepływu nienaruszalnego, przepływu dozwolonego, przepływu powodziowego, przepływu katastrofalnego, przepływu wyprzedzającego,
d)
dopuszczalnych prędkości obniżania i podwyższania poziomów wody na górnym i dolnym stanowisku,
e)
maksymalnej przepustowości urządzenia wodnego,
f)
zagrożeń i uwarunkowań w gospodarowaniu wodą występujących przy obniżeniu poziomu piętrzenia poniżej minimalnego;
5)
określenie sposobu gospodarowania wodą w normalnych warunkach użytkowania;
6)
określenie sposobu postępowania w okresie występowania zjawisk lodowych;
7)
opis sieci obserwacyjno-pomiarowej istotnej dla gospodarowania wodą;
8)
wykaz urządzeń pomiarowych, związanych z gospodarowaniem wodą, znajdujących się na urządzeniu wodnym;
9)
określenie podstawowych czynności związanych z gospodarowaniem wodą oraz osób odpowiedzialnych za ich wykonywanie;
10)
wykaz współdziałających zakładów i osób odpowiedzialnych za gospodarowanie wodą, wraz z określeniem zakresu ich odpowiedzialności i kompetencji oraz sposobu komunikacji pomiędzy nimi;
11)
określenie trybu powiadamiania, przez osobę odpowiedzialną za gospodarowanie wodą i utrzymanie urządzenia wodnego, ośrodka koordynacyjno-informacyjnego ochrony przeciwpowodziowej regionalnego zarządu gospodarki wodnej o wystąpieniu na urządzeniu wodnym niebezpiecznych zjawisk, będących skutkiem sytuacji hydrometeorologicznej;
12)
określenie trybu powiadamiania, przez osobę odpowiedzialną za gospodarowanie wodą i utrzymanie urządzenia wodnego, ośrodka koordynacyjno-informacyjnego ochrony przeciwpowodziowej regionalnego zarządu gospodarki wodnej, gminnego, powiatowego i wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego oraz Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej o zrzutach wody ponad przepływ dozwolony.
2.
Instrukcja dla zbiorników zawiera dodatkowo:
1)
podstawowe dane dotyczące stanu ostrzegawczego i alarmowego dla zbiornika;
2)
podstawowe dane dotyczące pojemności, w tym pojemności martwej zbiornika, pojemności użytkowej, pojemności powodziowej stałej, pojemności powodziowej forsowanej;
3)
określenie sposobu gospodarowania wodą w warunkach użytkowania w okresie powodzi, w tym sposobów:
a)
postępowania w przypadku wprowadzenia stanu ostrzegawczego dla zbiornika,
b)
postępowania w przypadku wprowadzenia stanu alarmowego dla zbiornika,
c)
postępowania przy prognozowanym nadejściu fali powodziowej, przygotowującego zbiornik wodny do wejścia w okres powodzi,
d)
tworzenia i wykorzystania pojemności powodziowej w oparciu o informacje napływające z osłony hydrometeorologicznej.
3.
Część graficzna instrukcji dla zbiorników i stopni wodnych zawiera:
1)
plany i schematy dotyczące urządzenia wodnego, związane z gospodarowaniem wodą;
2)
mapy topograficzne, w skali od 1:1.000 do 1:10.000 dostosowanej do wielkości urządzenia wodnego, obejmujące lokalizację budowli piętrzących, ujęć wodnych, pompowni, kanałów doprowadzających wodę i obiektów pobierających i zrzucających wodę;
3)
krzywe wydatku urządzeń upustowych.
§  7.
Do instrukcji dla zbiorników i stopni wodnych załącza się:
1)
odpisy pozwoleń wodnoprawnych odnoszących się do danego urządzenia wodnego,
2)
kopie pozwoleń wodnoprawnych odnoszących się do innych urządzeń wodnych lub obiektów w zasięgu wzajemnego oddziaływania

- o ile pozwolenia wodnoprawne odnoszące się do takich urządzeń zostały wydane.

§  8.
1.
Dla zależnego od siebie korzystania z wód opracowuje się jedną instrukcję, obejmującą korzystanie z wód przez wszystkie zakłady korzystające z zasobu wodnego lub z urządzeń usytuowanych kaskadowo wzdłuż cieku.
2.
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, uwzględnia warunki przewidziane dla instrukcji dla zbiorników i stopni wodnych, określone w § 3, 5 i 7.
3.
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, określa sposób gospodarowania wodą w przypadku wystąpienia zjawiska suszy w zbiorniku, w tym kolejność zaspokajania potrzeb poszczególnych zakładów oraz możliwość ewentualnych ograniczeń w korzystaniu z zasobu wodnego.
4.
Instrukcja, o której mowa w ust. 1, określa sposób gospodarowania wodą w przypadku technologicznych lub awaryjnych przestojów jednego z zakładów, szczególnie w zakresie zapewnienia przepływu nienaruszalnego lub gwarantowanego.
5.
Instrukcja dla kaskady zbiorników lub stopni wodnych obejmuje wszystkie obiekty kaskady usytuowane wzdłuż cieku oraz na kanałach derywacyjnych.
6.
Instrukcja, o której mowa w ust. 5, określa, na jakich odcinkach kaskady i w jakiej wielkości ma być zachowany przepływ nienaruszalny lub gwarantowany.
7.
W przypadku energetycznego wykorzystywania obiektów kaskady, instrukcja, o której mowa w ust. 5, zawiera informacje na temat energetycznego wykorzystania wody, z uwzględnieniem technologicznych i awaryjnych przerw w pracy elektrowni, retencjonowania wód oraz przepuszczania wody przez urządzenia upustowe zbiorników i stopni wodnych.
§  9.
1.
Do instrukcji dla zależnego od siebie korzystania z wód stosuje się odpowiednio § 6 ust. 1, 2 i 3 pkt 1 i 3.
2.
Część opisowa instrukcji dla zależnego od siebie korzystania z wód zawiera dodatkowo:
1)
określenie zakresu i trybu współdziałania zakładów w dostosowaniu do warunków wynikających z gwarancji i kolejności zaspokajania potrzeb poszczególnych zakładów;
2)
określenie zakresu i trybu współdziałania z zakładami i urządzeniami wodnymi usytuowanymi powyżej i poniżej urządzenia wodnego, w szczególności w odniesieniu do przepływów ekstremalnych.
3.
Część graficzna instrukcji dla zależnego od siebie korzystania z wód zawiera dodatkowo mapy topograficzne w skali od 1:1.000 do 1:50.000 dostosowanej do potrzeb wynikających z liczby zakładów i zasięgu wzajemnego ich oddziaływania.
§  10.
W przypadku warunków, o których mowa w § 3, lub danych, o których mowa w § 6 ust. 1 pkt 4, ust. 2, ust. 3 pkt 3 oraz § 9 ust. 2, które nie dotyczą danego urządzenia wodnego, dla którego sporządzana jest instrukcja, można odstąpić od ich uwzględnienia.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Środowiska kieruje działem administracji rządowej - gospodarka wodna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Środowiska (Dz. U. Nr 131, poz. 922).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024