Zm.: rozporządzenie w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006".

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI
z dnia 21 lipca 2006 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"

Na podstawie art. 11 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 oraz z 2005 r. Nr 90, poz. 759 i Nr 267, poz. 2251) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 8 września 2004 r. w sprawie Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006" (Dz. U. Nr 207, poz. 2117, z 2005 r. Nr 199, poz. 1645 oraz z 2006 r. Nr 69, poz. 488) w załączniku wprowadza się następujące zmiany:
1)
w ust. 3.2.3 w działaniu 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" w części "Kryteria wyborów projektów" uchyla się odnośnik nr 8;
2)
w ust. 3.2.4 w działaniu 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" w części "Kryteria dostępu" uchyla się odnośnik nr 13;
3)
ust. 4 "Tabela finansowa" otrzymuje brzmienie:

"4. TABELA FINANSOWA

Zasady podziału środków finansowych w skali kraju na poszczególne działania Programu

W celu zapewnienia zrównoważonych warunków dostępu do środków finansowych Programu w skali kraju, kwoty przeznaczone na realizację działań:

1) 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych",

2) 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom",

3) 2.2. "Scalanie gruntów",

4) 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego",

5) 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów",

6) 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi",

7) 2.6. "Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem"

- zostaną wstępnie podzielone na poszczególne województwa.

Podział ten będzie miał charakter indykatywny i będzie dotyczyć łącznych kwot przeznaczonych na realizację poszczególnych działań. Podział środków zostanie dokonany na podstawie mierzalnych kryteriów ustalonych przez KS, w sposób odzwierciedlający skalę potrzeb poszczególnych województw w odniesieniu do wyżej wymienionych działań Programu.

Podział środków przeznaczonych na finansowanie działań:

1) 1.3. "Szkolenia",

2) 1.4. "Wsparcie doradztwa rolniczego"

- zostanie dokonany między województwa przez określenie warunków konkursów na realizację projektów w ramach tych działań.

Dla pozostałych działań Programu nie dokonuje się podziału środków na poszczególne województwa.

Szacunkowa tabela finansowa Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój obszarów wiejskich 2004-2006"*

Priorytet/Działanie Środki publiczne Środki prywatne Fundusz Spójności Współfinansowanie krajowe FS Pożyczki EBI
Ogółem Wkład Unii Europejskiej Wkład krajowy
Ogółem EFRR EFS EFOiGR FIFG Ogółem Budżet państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inne
Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-żywnościowym" 1.315.641.722 839.189.238 - - 839.189.238 - 476.452.484 476.452.484 - - 789.474.952
"Inwestycje w gospodarstwach rolnych" 603.922.871 325.189.238 325.189.238 278.733.633 278.733.633 325.189.238
"Ułatwianie startu młodym rolnikom" 178.930.178 134.197.633 134.197.633 44.732.545 44.732.545
"Szkolenia" 20.000.000 16.000.000 16.000.000 4.000.000 4.000.000 -
"Wsparcie doradztwa rolniczego" 48.502.959 38.802.367 38.802.367 9.700.592 9.700.592
"Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" 464.285.714 325.000.000 325.000.000 139.285.714 139.285.714 464.285.714
Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich" 444.857.143 335.500.000 - - 335.500.000 - 109.357.143 86.857.143 22.500.000 - 155.857.143 - - -
"Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą lub pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych" 12.500.000 10.000.000 - - 10.000.000 - 2.500.000 2.500.000 - - - - - -
"Scalanie gruntów rolnych" 21.250.000 17.000.000 - - 17.000.000 - 4.250.000 4.250.000 - - - - - -
"Odnowa wsi i zachowanie dziedzictwa kulturowego" 112.500.000 90.000.000 - - 90.000.000 - 22.500.000 - 22.500.000 - - - - -
"Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" 107.142.857 75.000.000 - - 75.000.000 - 32.142.857 32.142.857 - - 107.142.857 - - -
"Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" 132.000.000 100.000.000 - - 100.000.000 - 32.000.000 32.000.000 - - 8.000.000 - - -
"Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem" 40.714.286 28.500.000 - - 28.500.000 - 12.214.286 12.214.286 - - 40.714.286 - - -
"Pilotażowy Program Leader +" 18.750.000 15.000.000 - - 15.000.000 - 3.750.000 3.750.000 - - - - - -
Priorytet 3. "Pomoc techniczna" 24.000.000 18.000.000 - - 18.000.000 6.000.000 6.000.000 - - - - - -
"Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania programu" 10.529.760 7.897.320 - - 7.897.320 - 2.632.440 2.632.440 - - - - - -
"Rozwój instytucjonalny" 8.630.200 6.472.650 - - 6.472.650 - 2.157.550 2.157.550 - - - - - -
"Informowanie i promocja programu" 4.840.040 3.630.030 - - 3.630.030 - 1.210.010 1.210.010 - - - - - -
Program ogółem (łącznie priorytety) 1.784.498.865 1.192. 689.238 1.192.689.238 591.809.627 569.309.627 22.500.000 945.332.095
Koszty całkowite związane z EFRR
Koszty całkowite związane z EFS
Koszty całkowite związane z EFOiGR 1.192.689.238 1.192.689.238
Koszty całkowite związane z FIFG

* Przeliczenie według cen z 2004 r. w euro według deflatora KE (deflator=1,130288298). Tabela dotyczy zobowiązań finansowych na lata 2004-2006.

W planach finansowych ujęte są tylko koszty kwalifikowalne, zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 448/2004 z dnia 10 marca 2004 r. zmieniającym rozporządzenie (WE) nr 1685/2000 ustanawiające szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 1260/1999 w odniesieniu do warunków, jakie muszą spełniać wydatki na działanie współfinansowane z funduszy strukturalnych, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1145/2003 (Dz. Urz. WE L 72 z 11.03.2004).

Priorytet/Działanie/Rok Środki publiczne Środki prywatne Fundusz Spójności Współfinansowanie krajowe FS Pożyczki EBI
Ogółem Wkład Unii Europejskiej Wkład krajowy
Ogółem EFRR EFS EFOiGR FIFG Ogółem Budżet państwa Budżety jednostek samorządu terytorialnego Inne
1=2+7 2=3+4+5+6 3 4 5 6 7=8+9+10 8 9 10 11 12 13 14
Priorytet 1. "Wspieranie zmian i dostosowań w sektorze rolno-spożywczym" 1.315.641.722 839.189.238 - - 839.189.238 - 476.452.484 476.452.484 - - 789.474.952
2004 307.278.868 196.051.627 196.051.627 111.227.241 111.227.241 184.437.362
2005 439.084.663 280.147.030 280.147.030 158.937.633 158.937.633 263.550.880
2006 569.278.191 362.990.581 362.990.581 206.287.610 206.287.610 341.486.710
2004-2006 1.315.641.722 839.189.238 839.189.238 476.452.484 476.452.484 789.474.952
Działanie 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych" 603.922.871 325.189.238 325.189.238 278.733.633 278.733.633 325.789.238
2004 141.088.632 75.970.802 75.970.802 65.117.830 65.117.830 75.970.802
2005 201.607.921 108.558.112 108.558.112 93.049.809 93.049.809 108.558.112
2006 261.226.318 140.660.324 140.660.324 120.565.994 120.565.994 140.660.324
2004-2006 603.922.871 325.189.238 325.189.238 278.733.633 278.733.633 325.189.238
Działanie 1.2. "Ułatwianie 178.930.178 134.197.633 134.197.633 44.732.545 44.732.545
startu młodym rolnikom"
2004 40.494.181 30.370.636 30.370.636 10.123.545 10.123.545
2005 57.863.968 43.397.976 43.397.976 14.465.992 14.465.992
2006 80.572.029 60.429.021 60.429.021 20.143.008 20.143.008
2004-2006 178.930.178 134.197.633 134.197.633 44.732.545 44.732.545
Działanie 1.3. "Szkolenia" 20.000.000 16.000.000 16.000.000 4.000.000 4.000.000 -
2004 4.672.406 3.737.925 3.737.925 934.481 934.481
2005 6.676.611 5.341.289 5.341.289 1.335.322 1.335.322
2006 8.650.983 6.920.786 6.920.786 1.730.197 1.730.197
2004-2006 20.000.000 16.000.000 16.000.000 4.000.000 4.000.000
Działanie 1.4. "Wsparcie doradztwa rolniczego" 48.502.959 38.802.367 38.802.367 9.700.592 9.700.592
2004 12.557.090 10.045.672 10.045.672 2.511.418 2.511.418
2005 17.943.394 14.354.715 14.354.715 3.588.679 3.588.679
2006 18.002.475 14.401.980 14.401.980 3.600.495 3.600.495
2004-2006 48.502.959 38.802.367 38.802.367 9.700.592 9.700.592
Działanie 1.5. "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" 464.285.714 325.000.000 325.000.000 139.285.714 139.285.714 464.285.714
2004 108.466.559 75.926.592 75.926.592 32.539.967 32.539.967 108.466.560
2005 154.992.769 108.494.938 108.494.938 46.497.831 46.497.831 154.992.768
2006 200.826.386 140.578.470 140.578.470 60.247.916 60.247.916 200.826.386
2004-2006 464.285.714 325.000.000 325.000.000 139.285.714 139.285.714 464.285.714
Priorytet 2. "Zrównoważony rozwój obszarów wiejskich" 444.857.143 335.500.000 - - 335.500.000 - 109.357.143 86.857.143 22.500.000 - 155.857.143 - - -
2004 103.926.988 78.379.594 78.379.594 25.547.394 20.290.939 5.256.455 36.411.221
2005 148.505.919 112.000.143 112.000.143 36.505.776 28.994.589 7.511.187 52.029.628
2006 192.424.236 145.120.263 145.120.263 47.303.973 37.571.615 9.732.358 67.416.294
2004-2006 444.857.143 335.500.000 335.500.000 109.357.143 86.857.143 22.500.000 155.857.143
Działanie 2.1. "Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą lub pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych" 12.500.000 10.000.000 - - 10.000.000 - 2.500.000 2.500.000 - - - - - -
2004 2.920.254 2.336.203 2.336.203 584.051 584.051
2005 4.172.881 3.338.305 3.338.305 834.576 834.576
2006 5.406.865 4.325.492 4.325.492 1.081.373 1.081.373
2004-2006 12.500.000 10.000.000 10.000.000 2.500.000 2.500.000
Działanie 2.2. "Scalanie gruntów" 21.250.000 17.000.000 - - 17.000.000 - 4.250.000 4.250.000 - - - - - -
2004 4.964.430 3.971.544 3.971.544 992.886 992.886
2005 7.093.899 5.675.119 5.675.119 1.418.780 1.418.780
2006 9.191.671 7.353.337 7.353.337 1.838.334 1.838.334
2004-2006 21.250.000 17.000.000 17.000.000 4.250.000 4.250.000
Działanie 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" 112.500.000 90.000.000 - - 90.000.000 - 22.500.000 - 22.500.000 - - - - -
2004 26.282.277 21.025.822 21.025.822 5.256.455 5.256.455
2005 37.555.935 30.044.748 30.044.748 7.511.187 7.511.187
2006 48.661.788 38.929.430 38.929.430 9.732.358 9.732.358
2004-2006 112.500.000 90.000.000 90.000.000 22.500.000 22.500.000
Działanie 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" 107.142.857 75.000.000 - - 75.000.000 - 32.142.857 32.142.857 - - 107.142.857 - - -
2004 25.030.741 17.521.519 17.521.519 7.509.222 7.509.222 25.030.741
2005 35.767.557 25.037.290 25.037.290 10.730.267 10.730.267 35.767.557
2006 46.344.559 32.441.191 32.441.191 13.903.368 13.903.368 46.344.559
2004-2006 107.142.857 75.000.000 75.000.000 32.142.857 32.142.857 107.142.857
Działanie 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" 132.000.000 100.000.000 - - 100.000.000 - 32.000.000 32.000.000 - - 8.000.000 - - -
2004 30.837.225 23.362.025 23.362.025 7.475.200 7.475.200 1.868.800
2005 44.064.653 33.383.053 33.383.053 10.681.600 10.681.600 2.670.400
2006 57.098.122 43.254.922 43.254.922 13.843.200 13.843.200 3.460.800
2004-2006 132.000.000 100.000.000 100.000.000 32.000.000 32.000.000 8.000.000
Działanie 2.6. "Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem" 40.714.286 28.500.000 - - 28.500.000 - 12.214.286 12.214.286 - - 40.714.286 - - -
2004 9.511.682 6.658.177 6.658.177 2.853.505 2.853.505 9.511.680
2005 13.591.671 9.514.170 9.514.170 4.077.501 4.077.501 13.591.671
2006 17.610.933 12.327.653 12.327.653 5.283.280 5.283.280 17.610.935
2004-2006 40.714.286 28.500.000 28.500.000 12.214.286 12.214.286 40.714.286
Działanie 2.7. "Pilotażowy Program Leader +" 18.750.000 15.000.000 - - 15.000.000 - 3.750.000 3.750.000 - - - - - -
2004 4.380.379 3.504.304 3.504.304 876.075 876.075
2005 6.259.323 5.007.458 5.007.458 1.251.865 1.251.865
2006 8.110.298 6.488.238 6.488.238 1.622.060 1.622.060
2004-2006 18.750.000 15.000.000 15.000.000 3.750.000 3.750.000
Priorytet 3. "Pomoc techniczna" 24.000.000 18.000.000 18.000.000 6.000.000 6.000.000 - - - - - -
2004 5.606.884 4.205.163 4.205.163 1.401.721 1.401.721
2005 8.011.928 6.008.946 6.008.946 2.002.982 2.002.982
2006 10.381.188 7.785.891 7.785.891 2.595.297 2.595.297
2004-2006 24.000.000 18.000.000 18.000.000 6.000.000 6.000.000
Działanie 3.1. "Wsparcie systemu zarządzania i wdrażania programu" 10.529.760 7.897.320 - - 7.897.320 - 2.632.440 2.632.440 - - - - - -
2004 2.459.964 1.844.973 1.844.973 614.991 614.991
2005 3.515.153 2.636.365 2.636.365 878.788 878.788
2006 4.554.643 3.415.982 3.415.982 1.138.661 1.138.661
2004-2006 10.529.760 7.897.320 7.897.320 2.632.440 2.632.440
Działanie 3.2. "Rozwój instytucjonalny" 8.630.200 6.472.650 - - 6.472.650 - 2.157.550 2.157.550 - - - - - -
2004 2.016.189 1.512.142 1.512.142 504.047 504.047
2005 2.881.023 2.160.767 2.160.767 720.256 720.256
2006 3.732.988 2.799.741 2.799.741 933.247 933.247
2004-2006 8.630.200 6.472.650 6.472.650 2.157.550 2.157.550
Działanie 3.3. "Informowanie i promocja programu" 4.840.040 3.630.030 - - 3.630.030 - 1.210.010 1.210.010 - - - - - -
2004 1.130.731 848.048 848.048 282.683 282.683
2005 1.615.752 1.211.814 1.211.814 403.938 403.938
2006 2.093.557 1.570.168 1.570.168 523.389 523.389
2004-2006 4.840.040 3.630.030 3.630.030 1.210.010 1.210.010
SOP ogółem (łącznie priorytety) 1.784.498.865 1.192.689.238 1.192.689.238 591.809.627 569.309.627 22.500.000 945.332.095
2004 416.812.740 278.636.384 278.636.384 138.176.356 132.919.901 5.256.455 220.848.583
2005 595.602.510 398.156.119 398.156.119 197.446.391 189.935.204 7.511.187 315.580.508
2006 772.083.615 515.896.735 515.896.735 256.186.880 246.454.522 9.732.358 408.903.004
2004-2006 1.784.498.865 1.192.689.238 1.192.689.238 591.809.627 569.309.627 22.500.000 945.332.095
Koszty całkowite związane z EFRR 1.192.689.238 1.192.689.238
Koszty całkowite związane z EFS
Koszty całkowite związane z EFOiGR
Koszty całkowite związane z FIFG
4)
ust. 5.7. "Zasady rozliczania projektów oraz dokonywania płatności na rzecz beneficjenta" otrzymuje brzmienie:

"5.7. Zasady rozliczania projektów oraz dokonywania płatności na rzecz beneficjenta

Pomoc udzielana w ramach Programu polega na refundacji części lub całości kosztów kwalifikowalnych poniesionych przez beneficjenta na realizację projektu lub - w przypadku działania 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom" - na wypłacie premii.

Środki wypłacane beneficjentom pochodzą z Sekcji Orientacji EFOiGR oraz budżetu państwa. W przypadku działania 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" krajowe współfinansowanie projektu zapewnia się przez środki publiczne gmin będących beneficjentami tego działania lub środki przeznaczone na ten cel przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.

Jeżeli beneficjent działań: 2.2. "Scalanie gruntów", 2.5. "Gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi" lub działań w ramach priorytetu 3. "Pomoc techniczna" otrzymał środki z budżetu państwa na ich realizację:

1) w kwocie odpowiadającej wysokości współfinansowania krajowego - to ARiMR nie dokonuje wypłaty środków współfinansowania krajowego;

2) w kwocie odpowiadającej wysokości finansowania projektu z Sekcji Orientacji EFOiGR (wyprzedzające finansowanie) - to równowartość środków wypłacanych przez ARiMR z Sekcji Orientacji EFOiGR, stanowiących refundację kosztów kwalifikowalnych, beneficjent zwraca na rachunek dochodów budżetu państwa prowadzony przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.

Jeżeli z przyczyn leżących po stronie beneficjenta, którym jest samorząd województwa, kwota środków otrzymanych jako refundacja kosztów kwalifikowalnych wypłaconych ze środków pochodzących z Sekcji Orientacji EFOiGR jest niższa niż kwota środków otrzymanych jako wyprzedzające finansowanie, beneficjent uzupełnia brakującą kwotę ze środków własnych poprzez jej odprowadzenie na rachunek dochodów budżetu państwa prowadzony przez wojewodę właściwego ze względu na siedzibę samorządu województwa.

Jeżeli z przyczyn leżących po stronie beneficjenta, będącego państwową osobą prawną, kwota środków otrzymanych jako refundacja kosztów kwalifikowalnych wypłaconych ze środków pochodzących z Sekcji Orientacji EFOiGR jest niższa niż kwota środków otrzymanych jako wyprzedzające finansowanie, beneficjent uzupełnia brakującą kwotę ze środków własnych poprzez jej odprowadzenie na rachunek dochodów budżetu państwa prowadzony przez ministra właściwego do spraw rozwoju wsi.

Istnieje możliwość prefinansowania projektów realizowanych przez beneficjentów - podmioty należące do sektora finansów publicznych. Prefinansowanie jest dokonywane wyłącznie ze środków krajowych.

Podstawą dokonania refundacji jest umowa o dofinansowanie projektu lub decyzja o dofinansowaniu projektu oraz wniosek o płatność. Wnioski o płatność składa się zgodnie z harmonogramem określonym w umowie o dofinansowanie projektu lub decyzji o dofinansowaniu projektu.

Premia dla beneficjentów działania 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom" jest wypłacana jednorazowo na podstawie umowy o dofinansowanie projektu. Beneficjent nie składa wniosku o płatność.

Projekty dofinansowywane w ramach działań:

1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych", 2.1. "Przywracanie potencjału produkcji leśnej zniszczonego naturalną katastrofą lub pożarem oraz wprowadzenie odpowiednich instrumentów zapobiegawczych", 2.4. "Różnicowanie działalności rolniczej i zbliżonej do rolnictwa w celu zapewnienia różnorodności działań lub alternatywnych źródeł dochodów" oraz działania 2.6. "Rozwój i ulepszanie infrastruktury technicznej związanej z rolnictwem" mogą być realizowane w dwóch etapach, co oznacza możliwość dokonywania wypłat dwukrotnie, po zakończeniu każdego z etapów. W działaniu 2.3. "Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego" projekt może być realizowany maksymalnie w 3 etapach, natomiast w działaniu 1.5. "Poprawa przetwórstwa i marketingu artykułów rolnych" - w 4 etapach. Dla wyżej wymienionych działań przyjmuje się zasadę, że płatność końcowa powinna stanowić nie mniej niż 25 % łącznej kwoty refundacji przyznanej dla danego projektu.

W działaniu 2.7. "Pilotażowy Program Leader +" planowana, na etapie wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, wartość jednego etapu powinna wynosić nie mniej niż 50 tys. zł w Schemacie I i 150 tys. zł w Schemacie II.

Dla pozostałych działań Programu nie wprowadza się szczegółowych wytycznych dotyczących sposobu ustalania harmonogramu płatności. Kwestia ta jest ustalana na poziomie ogłoszeń lub umów o dofinansowanie projektu, stosownie do specyfiki konkretnego projektu.

Podstawą dokonania płatności jest wniosek o płatność, określający wielkość poniesionych kosztów, wraz z wymaganymi załącznikami, w szczególności dokumentami potwierdzającymi poniesienie poszczególnych kosztów. Nie dotyczy to:

1) działania 1.2. "Ułatwianie startu młodym rolnikom", w którym płatność jest wypłacana w postaci premii niezwiązanej z poniesieniem kosztów kwalifikowalnych;

2) działania 1.4. "Wsparcie doradztwa rolniczego", w którym rozliczenie jest dokonywane ryczałtowo, na podstawie liczby i rodzaju zrealizowanych usług.

Instytucja wdrażająca przeprowadza weryfikację formalno-rachunkową wniosków o płatność oraz weryfikację kwalifikowalności i zgodności z umową o dofinansowanie projektu lub decyzją o dofinansowaniu projektu wydatków poniesionych przez beneficjentów.

Płatności na rzecz beneficjenta dokonuje ARiMR jako beneficjent końcowy. Płatności dokonuje się wyłącznie w formie przelewu na rachunek bankowy wskazany przez beneficjenta.

Beneficjent końcowy może dochodzić należności z tytułu środków wypłaconych w ramach Programu.

Projekty współfinansowane w ramach działań nie mogą być realizowane z udziałem innych środków publicznych, w tym kredytów lub pożyczek preferencyjnych dofinansowywanych ze środków publicznych lub dotacji, oraz nie mogą być dofinansowane w ramach innych programów operacyjnych współfinansowanych ze środków funduszy strukturalnych.

Nie jest dozwolone łączenie środków na realizację danego projektu, w tym finansowanie dostosowań gospodarstwa rolnego do standardów Unii Europejskiej, w oparciu o pomoc uzyskaną w ramach działania PROW "Dostosowanie gospodarstw do standardów Unii Europejskiej" i jednoczesne realizowanie takich inwestycji w ramach działania 1.1. "Inwestycje w gospodarstwach rolnych" lub przeprowadzanie modernizacji zakładu przetwórstwa artykułów rolno-spożywczych w oparciu o kredyt preferencyjny i środki Programu.

Jeżeli beneficjent otrzymał środki publiczne w związku z realizacją innego zadania lub projektu inwestycyjnego lub otrzymał płatności niezwiązane z realizacją danego projektu inwestycyjnego lub płatności w ramach PROW, w tym w zakresie działania "Wspieranie gospodarstw niskotowarowych", środki te mogą zostać przeznaczone na realizację projektu w ramach Programu.".

§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024