Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ
z dnia 16 grudnia 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006

Na podstawie art. 6b ust. 10 ustawy z dnia 9 listopada 2000 r. o utworzeniu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (Dz. U. Nr 109, poz. 1158, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 16 września 2004 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 207, poz. 2115) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 2 po pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

"5) podmiocie działającym w partnerstwie - należy przez to rozumieć podmiot działający na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich występujący w ramach zawartej umowy partnerskiej wspólnie z innym podmiotem działającym na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich organizującym szkolenia w ramach projektu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1.";

2)
w § 3 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) podmiotowi działającemu na rzecz zatrudnienia lub rozwoju zasobów ludzkich organizującemu szkolenia w ramach projektu, zwanemu dalej "Ostatecznym Odbiorcą (beneficjentem) ";";

3)
w § 5 uchyla się ust. 3;
4)
w § 7 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Szkolenie objęte pomocą finansową powinno odbywać się w całości na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z wyjątkiem szkoleń prowadzonych przez organizatora szkolenia, które mogą odbywać się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.";

5)
w § 8 ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. Umowa szkoleniowa, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zawiera w szczególności:

1) miejsce szkolenia;

2) czas trwania szkolenia;

3) program szkolenia;

4) liczbę uczestników szkolenia, w tym liczbę pracowników w gorszym położeniu;

5) koszt szkolenia w przeliczeniu na jednego uczestnika;

6) wielkość wkładu własnego przedsiębiorcy, o którym mowa w § 12 ust. 5, w przeliczeniu na jednego pracownika;

7) wielkość wkładu własnego przedsiębiorcy ogółem;

8) obowiązki obu stron umowy związane z informacją i sprawozdawczością dotyczącą pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy.";

6)
w § 9 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) szkoleń oraz doradztwa bezpośrednio związanego ze szkoleniem;";

7)
§ 10 otrzymuje brzmienie:

"§ 10. 1. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą finansową poniesionymi przez Instytut lub Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta) są:

1) wydatki związane z personelem poniesione w związku z wykonywaniem zadań bezpośrednio związanych z realizacją szkolenia, w tym:

a) wynagrodzenia osób prowadzących szkolenie oraz osób świadczących doradztwo bezpośrednio związane ze szkoleniem, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz wypłatami wynikającymi z regulaminów wewnętrznych, podlegającymi opodatkowaniu,

b) wynagrodzenia osób wykonujących zadania związane z obsługą administracyjno-biurową szkolenia oraz tłumaczeniami, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz wypłatami wynikającymi z regulaminów wewnętrznych, podlegającymi opodatkowaniu,

c) wynagrodzenia, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne oraz wypłatami wynikającymi z regulaminów wewnętrznych podlegającymi opodatkowaniu, osób zarządzających organizacją szkolenia, wykonujących obsługę prawną, prowadzących księgowość oraz przygotowujących wnioski o płatność, wykonujących zadania związane ze sprawozdawczością, zadania związane z informacją i promocją szkoleń oraz badaniami, analizami i ekspertyzami, w tym związanymi z oceną potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia, z oceną efektywności szkolenia, będących uzupełnieniem i aktualizacją diagnozy, o której mowa w § 15 ust. 2 pkt 1 lit. a,

d) wydatki na pokrycie kosztów netto podróży, zakwaterowania i wyżywienia osób prowadzących szkolenie, osób świadczących doradztwo bezpośrednio związane ze szkoleniem oraz osób wykonujących obowiązki związane z obsługą administracyjno-biurową szkolenia oraz tłumaczeniami,

e) wydatki na pokrycie kosztów netto podróży, zakwaterowania i wyżywienia osób wymienionych w lit. c, z wyjątkiem osób wykonujących obsługę prawną i księgowość;

2) wydatki dotyczące uczestników szkoleń, w tym:

a) wydatki na pokrycie kosztów netto podróży uczestników szkolenia,

b) wydatki na pokrycie kosztów netto zakwaterowania i wyżywienia uczestników szkolenia;

3) inne wydatki, w tym na:

a) pokrycie kosztów netto:

- najmu pomieszczeń związanych bezpośrednio z realizacją szkolenia oraz pomieszczeń biurowych wykorzystywanych na potrzeby obsługi szkolenia, o ile Instytut, Ostateczny Odbiorca (beneficjent) jest bezpośrednim najemcą pomieszczeń,

- najmu sprzętu w liczbie i w okresie niezbędnym do przeprowadzenia szkolenia, o ile Instytut, Ostateczny Odbiorca (beneficjent) jest bezpośrednim najemcą sprzętu, a najmowany sprzęt nie jest zakupiony w ramach pomocy uzyskanej ze środków publicznych w okresie siedmiu lat przed rozpoczęciem realizacji szkolenia,

b) pokrycie kosztów netto materiałów szkoleniowych,

c) pokrycie innych wydatków bieżących netto, w szczególności wydatków na zakup towarów i usług administracyjno-biurowych bezpośrednio związanych z realizacją szkolenia - do wysokości nieprzekraczającej 15 % wartości projektu,

d) amortyzację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowiących własność Instytutu lub Ostatecznego Odbiorcy (beneficjenta), z wyłączeniem środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zakupionych wcześniej w ramach pomocy uzyskanej ze środków publicznych - w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby szkolenia po zawarciu umowy o dofinansowanie projektu, o której mowa w § 1 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 października 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 234, poz. 2348 oraz z 2005 r. Nr 124, poz. 1036),

e) spłatę rat leasingowych za leasing środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do przeprowadzenia szkolenia, pod warunkiem że:

- Ostateczny Odbiorca (beneficjent) lub Instytut jest bezpośrednio leasingobiorcą,

- kontrakt leasingowy nie przewiduje opcji kupna przedmiotu,

- kontrakt leasingowy trwa nie krócej niż okres amortyzacji aktywu, którego dotyczy kontrakt,

- są udokumentowane fakturą z potwierdzonym odbiorem przedmiotu leasingu lub dowodem zapłaty,

- są ponoszone proporcjonalnie do okresu trwania szkolenia, podczas którego używany był przedmiot leasingu,

- nie przekroczą wartości rynkowej przedmiotu będącego przedmiotem leasingu,

- Ostateczny Odbiorca (beneficjent) lub Instytut jest w stanie wykazać, że leasing był najbardziej efektywną pod względem kosztów metodą pozyskania wyposażenia,

- nie dotyczą kosztów związanych z umową leasingu, w szczególności: podatku, marży leasingodawcy, kosztów spłaty odsetek, kosztów ogólnych oraz opłat związanych z ubezpieczeniem,

f) pokrycie kosztów netto:

- zakupu usług szkoleniowych i doradztwa bezpośrednio związanego ze szkoleniem,

- zakupu usług związanych z tłumaczeniami,

- zakupu usług prawnych związanych z realizacją projektu,

- zakupu usług księgowych związanych z realizacją projektu,

- zakupu usług w zakresie badań, analiz i ekspertyz, w tym związanych z oceną potrzeb szkoleniowych uczestników szkolenia oraz z oceną efektywności szkolenia, w zakresie wynikającym z realizacji projektu i będących uzupełnieniem i aktualizacją diagnozy, o której mowa w § 15 ust. 2 pkt 1 lit. a, do wysokości nieprzekraczającej 5 % wartości projektu,

- zakupu towarów i usług w zakresie działań promocyjnych i informacyjnych, które w przypadku Instytutu i Ostatecznego Odbiorcy (beneficjenta) mogą być związane wyłącznie z rekrutacją uczestników szkolenia oraz informowaniem społeczeństwa o celach i wynikach szkolenia oraz o wkładzie Europejskiego Funduszu Społecznego do wysokości nieprzekraczającej 10 % wartości projektu,

- zakupu usług audytorskich bezpośrednio związanych ze szkoleniem, o ile umowa o dofinansowanie projektu nakłada na Instytut lub Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta) obowiązek przeprowadzenia takiego audytu,

g) pokrycie kosztów ustanowienia zabezpieczenia prawidłowej realizacji projektu,

h) pokrycie kosztów opłat notarialnych wynikających bezpośrednio z realizacji projektu i z przepisów odrębnych,

i) pokrycie kosztów netto opłat z tytułu egzaminów zewnętrznych związanych ze szkoleniem z wyjątkiem egzaminów poprawkowych;

4) wydatki na pokrycie podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami, o których mowa w pkt 1 lit. a i b oraz lit. d, pkt 2, pkt 3 lit. a-e, lit. f tiret pierwsze i drugie oraz lit. i, a także w ust. 2, przez Instytut lub Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta), jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiednio Instytutowi, Ostatecznemu Odbiorcy (beneficjentowi) nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku;

5) wydatki na pokrycie podatku od towarów i usług, zapłaconego w związku z wydatkami niewymienionymi w pkt 4, przez Instytut lub Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta), jeżeli zgodnie z odrębnymi przepisami odpowiednio Instytutowi, Ostatecznemu Odbiorcy (beneficjentowi) nie przysługuje prawo zwrotu lub odliczenia tego podatku.

2. Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia pomocą finansową poniesionymi przez przedsiębiorców uczestniczących w szkoleniu lub delegujących pracowników na szkolenie są wydatki z tytułu wynagrodzeń uczestników szkolenia będących przedsiębiorcami uczestniczącymi w szkoleniu lub pracownikami delegowanymi na to szkolenie, obliczone jak za czas urlopu, wraz ze składkami na obowiązkowe ubezpieczenie społeczne - do wysokości nieprzekraczającej wkładu własnego przedsiębiorcy, o którym mowa w § 12 ust. 5; wydatki te mogą dotyczyć tylko czasu faktycznego uczestnictwa w szkoleniu, nie mogą natomiast obejmować czasu uczestnictwa w szkoleniu, które odbywa się w czasie wolnym od pracy lub podczas którego wytwarzane są produkty lub usługi.

3. W przypadku organizatora szkolenia pomoc finansowa może być przeznaczona na pokrycie wydatków, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a i b oraz lit. d, pkt 2, pkt 3 lit. a-e oraz lit. f tiret pierwsze i drugie oraz lit. i, pkt 4, a także w ust. 2, oraz zapłatę za usługi, z której organizator pokryje w szczególności wydatki wymienione w ust. 1 pkt 1 lit. c i e, pkt 3 lit. f tiret trzecie-tiret siódme, lit. g i lit. h oraz pkt 5, wydatki związane z przygotowaniem programów szkoleniowych oraz wynagrodzenia osób wykonujących zadania związane z propagowaniem i popularyzacją kształcenia kadr i rozwoju zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach.

4. Wartość projektu należy rozumieć jako sumę wydatków, o których mowa w ust. 1 i 2, kwalifikujących się do objęcia pomocą finansową w ramach projektu.

5. Za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą finansową nie uważa się wydatków poniesionych do dnia zawarcia umowy o dofinansowanie projektu ani wydatków poniesionych po dniu zawarcia tej umowy, lecz odnoszących się do kosztów powstałych do dnia jej zawarcia.

6. Ograniczeń procentowych wydatków i kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. c i lit. f tiret czwarte i piąte, nie stosuje się do organizatorów szkolenia.

7. Wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą finansową obliczone zgodnie z ust. 1, 2 i 5 w dniu złożenia wniosku nie mogą być niższe niż równowartość w złotych 15.000 euro obliczona według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia ogłoszenia konkursu.

8. Poniesione wydatki, o których mowa w ust. 1 i 2, powinny być udokumentowane odpowiednimi dowodami księgowymi, w szczególności fakturami i dowodami zapłaty.

9. Dowody księgowe, o których mowa w ust. 8, powinny być opisane w sposób jednoznacznie potwierdzający związek między organizowanym szkoleniem i poniesionym wydatkiem.

10. Doradztwo bezpośrednio związane ze szkoleniem może być prowadzone wyłącznie przez podmiot, który prowadzi to szkolenie.

11. Wydatki kwalifikowalne, o których mowa w ust. 1 i 2, mogą być ponoszone również przez podmiot działający w partnerstwie.";

8)
w § 11:
a)
w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wydatki, o których mowa w § 10 ust. 1 pkt 1 lit. a, b i d, pkt 2, pkt 3 lit. a-e i lit. f tiret pierwsze i drugie oraz lit. i, pkt 4 oraz w ust. 2 - zwane dalej "wydatkami objętymi regułami pomocy publicznej";",

b)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. W przypadku gdy Ostateczny Odbiorca (beneficjent) uzyska z tytułu szkolenia przychód ze środków publicznych lub niepublicznych inny niż pomoc finansowa, o której mowa w niniejszym rozporządzeniu, oraz inny niż wkład przedsiębiorcy uczestniczącego w szkoleniu lub delegującego pracowników na szkolenie określony w § 12 ust. 5, całkowite wydatki projektu ulegają pomniejszeniu o kwotę przychodu.

6. Łączna kwota pomocy publicznej z tytułu szkolenia uczestników będących pojedynczym przedsiębiorcą lub pracownikami jednego przedsiębiorcy w ramach jednej umowy o dofinansowanie projektu nie może przekroczyć równowartości w złotych 1.000.000 euro obliczonej według średniego kursu Narodowego Banku Polskiego z dnia udzielenia pomocy.";

9)
w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wielkość pomocy finansowej stanowiącej pomoc publiczną dla przedsiębiorców z tytułu szkolenia jednej osoby wynosi:

1) w przypadku szkoleń ogólnych w rozumieniu art. 2 lit. e rozporządzenia 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r.:

a) do 80 % przypadających na tę osobę wydatków objętych regułami pomocy publicznej - w przypadku osoby będącej małym lub średnim przedsiębiorcą, wspólnikiem takiego przedsiębiorcy lub pracownikiem tego przedsiębiorcy,

b) do 60 % przypadających na tę osobę wydatków objętych regułami pomocy publicznej - w przypadku osoby innej niż określona w lit. a;

2) w przypadku szkoleń specjalistycznych w rozumieniu art. 2 lit. d rozporządzenia 68/2001 z dnia 12 stycznia 2001 r.:

a) do 45 % przypadających na tę osobę wydatków objętych regułami pomocy publicznej - w przypadku osoby określonej w pkt 1 lit. a,

b) do 35 % przypadających na tę osobę wydatków objętych regułami pomocy publicznej - w przypadku osoby innej niż określona w pkt 1 lit. a.";

10)
w § 15:
a)
ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W odpowiedzi na konkurs Ostateczny Odbiorca (beneficjent) składa wniosek o dofinansowanie realizacji projektu zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 października 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 w regionalnej instytucji finansującej, właściwej ze względu na siedzibę Ostatecznego Odbiorcy (beneficjenta), przy czym w przypadku Ostatecznego Odbiorcy (beneficjenta) mającego siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej właściwa jest regionalna instytucja finansująca działająca w województwie mazowieckim.",

b)
po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

"1a. W przypadku gdy Ostatecznym Odbiorcą (beneficjentem) jest regionalna instytucja finansująca lub podmiot zależny od regionalnej instytucji finansującej, wniosek, o którym mowa w ust. 1, jest składany do Agencji. Agencja dokonuje formalnej i merytorycznej oceny wniosku.

1b. Przez podmioty zależne rozumie się podmioty pozostające we wzajemnym związku polegającym na posiadaniu 25 % lub więcej kapitału bądź praw głosu w organach drugiego podmiotu.",

c)
w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) program szkolenia zawierający:

a) diagnozę potrzeb edukacyjnych szkolonych osób, wynikających z potrzeb przedsiębiorców zatrudniających te osoby,

b) założenia organizacyjno-programowe określające:

- nazwę formy szkolenia oraz określenie szkolenia jako ogólne lub specjalistyczne,

- nazwę i treść kierunku, przedmiotów lub tematów nauczania,

- szacunkową liczbę uczestników,

- sposób doboru uczestników,

- liczebność grup szkoleniowych,

- liczbę godzin lekcyjnych przypadających na szkolenie oraz rozbicie na poszczególne przedmioty lub tematy,

- metodykę nauczania oraz odpowiednie dane dotyczące szkolenia, w czasie którego są wytwarzane produkty lub usługi,

- wykaz wykładowców wraz z życiorysami oraz deklaracjami uczestnictwa w projekcie co najmniej połowy wykładowców;",

d)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Regionalna instytucja finansująca informuje Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta), który złożył wniosek o dofinansowanie realizacji projektu, o wyniku oceny formalnej w terminie do 14 dni od dnia złożenia wniosku.",

e)
ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. W razie stwierdzenia uchybień formalnych we wniosku regionalna instytucja finansująca wzywa Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta) do poprawienia bądź uzupełnienia wniosku w terminie do 7 dni od dnia wezwania.",

f)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Regionalna instytucja finansująca informuje Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta), który dokonał poprawienia lub uzupełnienia wniosku o dofinansowanie realizacji projektu, o wyniku oceny formalnej w terminie do 7 dni od dnia złożenia poprawki lub uzupełnienia.",

g)
ust. 5 otrzymuje brzmienie:

"5. W razie niedokonania lub niewłaściwego dokonania w terminie, o którym mowa w ust. 4, poprawy lub uzupełnienia wniosku regionalna instytucja finansująca pozostawia wniosek bez rozpoznania.",

h)
uchyla się ust. 7;
11)
w § 16:
a)
ust. 1-3 otrzymują brzmienie:

"1. Agencja ocenia prawidłowe wnioski o dofinansowanie realizacji projektu według zasad określonych w Uzupełnieniu Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 przyjętego rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie przyjęcia Uzupełnienia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006 (Dz. U. Nr 197, poz. 2024 oraz z 2005 r. Nr 40, poz. 382), zwanym dalej "Uzupełnieniem".

2. Agencja dokonuje łącznej oceny wszystkich prawidłowych wniosków złożonych w okresie dwóch kolejnych miesięcy kalendarzowych po dniu ogłoszenia konkursu w terminie 55 dni roboczych od dnia upływu tych dwóch miesięcy. W przypadku pierwszego konkursu Agencja dokonuje łącznej oceny wszystkich prawidłowych wniosków złożonych w okresie jednego miesiąca po dniu ogłoszenia konkursu w terminie 45 dni roboczych od dnia upływu tego miesiąca.

3. Na podstawie oceny, o której mowa w ust. 1, Agencja dokonuje wyboru Ostatecznych Odbiorców (beneficjentów), z którymi zostaną zawarte umowy o dofinansowanie projektu.",

b)
ust. 5 i 6 otrzymują brzmienie:

"5. Agencja podpisuje umowę z Ostatecznym Odbiorcą (beneficjentem), którego wniosek został wybrany do zawarcia umowy o dofinansowanie projektu, w uzgodnionym pomiędzy stronami terminie po złożeniu przez tego Ostatecznego Odbiorcę (beneficjenta) kompletnej dokumentacji niezbędnej do zawarcia umowy.

6. Formy zabezpieczeń prawidłowej realizacji projektów określa rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 października 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.";

12)
w § 19 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Instytut składa w Agencji wniosek o dofinansowanie realizacji projektu zgodnie ze wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 8 października 2004 r. w sprawie trybu składania i wzoru wniosku o dofinansowanie realizacji projektu oraz wzoru umowy o dofinansowanie projektu w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.";

13)
użyty w § 5 ust. 1, w § 6 ust. 7, w § 7 ust. 4, w § 8 ust. 1 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 2 i 3, w § 9 ust. 1, w § 13 pkt 1, w § 14 ust. 1, w § 15 ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia i w ust. 6 oraz w § 16 ust. 4 w różnej liczbie i przypadku wyraz "projektodawca" zastępuje się użytymi w odpowiedniej liczbie i przypadku wyrazami "Ostateczny Odbiorca (beneficjent)".
§  2.
Do realizacji i rozliczania projektów, dofinansowanych na podstawie umów o dofinansowanie projektu zawartych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  3.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 216, poz. 1824, z 2004 r. Nr 145, poz. 1537 i Nr 281, poz. 2785 oraz z 2005 r. Nr 132, poz. 1110, Nr 179, poz. 1484 i Nr 249, poz. 2104.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2005.265.2220

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.
Data aktu: 16/12/2005
Data ogłoszenia: 30/12/2005
Data wejścia w życie: 14/01/2006