Warunki, jakie musi spełniać rynek regulowany.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 19 października 2005 r.
w sprawie warunków, jakie musi spełniać rynek regulowany

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi;
2)
sesji - rozumie się przez to sesję giełdową na rynku giełdowym, sesję lub dzień obrotu na towarowym rynku instrumentów finansowych, jak również dzień transakcyjny na rynku pozagiełdowym;
3)
członkach - rozumie się przez to podmioty dopuszczone do działalności na danym rynku regulowanym na podstawie umowy zawartej ze spółką prowadzącą rynek regulowany.
§  2.
Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia warunki do prowadzenia sprawnego i bezpiecznego obrotu na prowadzonym przez siebie rynku regulowanym, w tym w zakresie przebiegu zawieranych na tym rynku transakcji i rozliczeń.
§  3.
1.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest do zarządzania ryzykiem operacyjnym, na które narażony jest prowadzony przez nią rynek regulowany, a w szczególności do:
1)
opracowania zasad identyfikacji i szacowania poziomu tego ryzyka;
2)
zastosowania środków skutecznie ograniczających to ryzyko.
2.
W celu właściwego zarządzania ryzykiem spółka prowadząca rynek regulowany ustala pisemne procedury dotyczące:
1)
zarządzania technicznym funkcjonowaniem systemów informatycznych rynku regulowanego;
2)
bezpieczeństwa dostępu do systemów informatycznych rynku regulowanego przez jego członków;
3)
planów awaryjnych i zasad zachowania ciągłości działania w przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych.
3.
Spółka prowadząca rynek regulowany ustala pisemne zasady sprawowania nadzoru nad przestrzeganiem procedur, o których mowa w ust. 2 pkt 2.
§  4.
Spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia upowszechnienie:
1)
informacji dotyczących ofert, transakcji i obrotów na prowadzonym przez nią rynku regulowanym, zawierających co najmniej następujące dane:
a)
pięć najlepszych ofert kupna i ofert sprzedaży w stosunku do ofert zamieszczonych w arkuszu zleceń - z wyszczególnieniem liczby zleceń i łącznego wolumenu zleceń dla każdego z poziomów cenowych,
b)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę i czas zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej na sesji,
c)
wielkość obrotów w ujęciu ilościowym oraz cenę zawarcia transakcji - dla każdej transakcji zawartej poza sesją (transakcji pakietowej),
d)
kursy otwarcia i zamknięcia, o ile obowiązek ich ustalenia wynika z regulacji obowiązujących na danym rynku regulowanym, kursy minimalny i maksymalny oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań ciągłych,
e)
kursy jednolite oraz wielkość obrotów w ujęciu wartościowym i ilościowym - dla instrumentów finansowych notowanych w systemie notowań jednolitych,
f)
wartość indeksów obliczanych przez spółkę, które są podstawą do określenia ceny (wartości) instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy,
g)
dzienną i ostateczną cenę rozliczeniową - dla instrumentów finansowych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c i d ustawy;
2)
informacji, otrzymanych od firmy inwestycyjnej organizującej alternatywny system obrotu lub zawierającej transakcje bezpośrednie, o kursach i obrotach instrumentami finansowymi, które są przedmiotem obrotu na danym rynku regulowanym i jednocześnie przedmiotem transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu lub przedmiotem transakcji bezpośrednich.
§  5.
Warunki upowszechniania przez spółkę prowadzącą rynek regulowany informacji, o których mowa w § 4 pkt 2, ustala się w umowie zawartej pomiędzy spółką prowadzącą rynek regulowany a firmą inwestycyjną organizującą alternatywny system obrotu lub zawierającą transakcje bezpośrednie.
§  6.
Upowszechnienie informacji, o których mowa w § 4:
1)
pkt 1 lit. a - następuje w czasie rzeczywistym;
2)
pkt 1 lit. b - następuje niezwłocznie po zawarciu transakcji;
3)
pkt 1 lit. c - następuje najpóźniej przed rozpoczęciem następnej sesji;
4)
pkt 1 lit. d, e i g - następuje niezwłocznie po zakończeniu sesji, z zastrzeżeniem, że kurs otwarcia jest upowszechniany niezwłocznie po jego ustaleniu;
5)
pkt 1 lit. f - następuje zgodnie z zasadami konstrukcji danego indeksu; zasady powinny przewidywać upowszechnienie niezwłocznie po zakończeniu sesji oraz nie rzadziej niż raz dziennie;
6)
pkt 2 - następuje niezwłocznie po ich otrzymaniu przez spółkę prowadzącą rynek regulowany.
§  7.
1.
Informacje, o których mowa w § 4, są upowszechniane w formie przekazu elektronicznego oraz przekazywane do agencji informacyjnej, o której mowa w art. 58 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych (Dz. U. Nr 184, poz. 1539).
2.
W odniesieniu do udostępnianych w formie przekazu elektronicznego informacji, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia zabezpieczenie ich w sposób uniemożliwiający dokonanie w nich zmian przez osoby nieuprawnione.
3.
W przypadku stwierdzenia wprowadzenia przez osoby nieuprawnione zmian do udostępnionych w formie przekazu elektronicznego informacji, o których mowa w § 4 pkt 1 lit. d, e i g, spółka prowadząca rynek regulowany zapewnia dokonania ich korekty z jednoczesnym wskazaniem, kiedy taka zmiana została wykryta, a także które informacje zostały zmienione oraz kiedy miała miejsce korekta.
§  8.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach, jeżeli wymaga tego bezpieczeństwo obrotu lub interes jego uczestników, spółka prowadząca rynek regulowany może podjąć decyzję o opóźnieniu bądź zawieszeniu upowszechniania informacji, o których mowa w § 4, zgodnie z warunkami określonymi w regulaminie rynku regulowanego obowiązującym na tym rynku.
§  9.
1.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest zapewnić, aby członkami prowadzonego przez nią rynku regulowanego były wyłącznie podmioty dysponujące odpowiednimi środkami organizacyjno-technicznymi, w tym w szczególności zatrudniające osoby, których kwalifikacje i doświadczenie gwarantują sprawny i bezpieczny udział w obrocie na danym rynku regulowanym.
2.
Spółka prowadząca rynek regulowany obowiązana jest dokonywać oceny w zakresie spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, w oparciu o obiektywne kryteria przyjęte w formie pisemnej przez właściwy organ tej spółki.
3.
Upoważnienie osób, o których mowa w ust. 1, do dostępu do systemów giełdowych rynku regulowanego następuje po uprzednim dokonaniu weryfikacji ich kwalifikacji.
§  10.
Spółka prowadząca rynek regulowany organizuje i prowadzi system nadzoru nad członkami w celu zapewnienia przestrzegania przez te podmioty regulaminu oraz innych regulacji i procedur dotyczących funkcjonowania danego rynku regulowanego, wprowadzonych przez spółkę prowadzącą rynek regulowany.
§  11.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 24 października 2005 r., z wyjątkiem przepisów § 3 i 10, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2006 r.2).
_________

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 134, poz. 1427).

2) Zakres spraw objętych w niniejszym rozporządzeniu był regulowany w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 17 lipca 2001 r. w sprawie określenia warunków, jakie muszą spełniać urzędowe rynki giełdowe oraz emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na tych rynkach (Dz. U. Nr 86, poz. 939 oraz z 2002 r. Nr 150, poz. 1241).

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024