Zm.: rozporządzenie w sprawie zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia 13 maja 2005 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową

Na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (Dz. U. z 2002 r. Nr 147, poz. 1230, z późn. zm. 1 ) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 sierpnia 1992 r. w sprawie zasad i trybu wykonywania zadań przez Wojskową Ochronę Przeciwpożarową (Dz. U. Nr 66, poz. 334) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w § 1 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Wojskowa Ochrona Przeciwpożarowa, zwana dalej "WOP", o której mowa w art. 3 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, zwanej dalej "ustawą", wykonuje w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych zadania Państwowej Straży Pożarnej przewidziane w tej ustawie, a w szczególności:

1) organizuje i prowadzi akcje ratownicze w czasie walki z pożarami oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń, w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

2) udziela pomocy Państwowej Straży Pożarnej w prowadzeniu akcji ratowniczych, a także wykonuje pomocnicze czynności ratownicze w czasie klęsk żywiołowych oraz innych miejscowych zagrożeń na rzecz innych służb ratowniczych, poza komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanymi,

3) rozpoznaje zagrożenia pożarowe i inne miejscowe zagrożenia w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

4) szkoli kadry dla potrzeb WOP i ochrony przeciwpożarowej komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

5) podejmuje działania organizacyjno-techniczne usprawniające system alarmowania i współdziałania WOP z jednostkami organizacyjnymi Państwowej Straży Pożarnej oraz innymi służbami i podmiotami ratowniczymi w ramach krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

6) sprawuje nadzór nad przestrzeganiem przepisów o ochronie przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.";

2)
§ 2 otrzymuje brzmienie:

"§ 2. W sprawach nieuregulowanych w rozporządzeniu do wykonywania zadań przez WOP stosuje się odpowiednio przepisy ustawy oraz aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, dotyczące Państwowej Straży Pożarnej, a także przepisy dotyczące krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.";

3)
w § 3:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. WOP tworzą:

1) Szef WOP i podległy mu Inspektorat WOP,

2) szefowie delegatur WOP i podległe im delegatury WOP,

3) wojskowe straże pożarne.

2. Siedziby i właściwość terytorialną szefa WOP i podległych mu szefów delegatur WOP określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.",

b)
dodaje się ust. 5 i 6 w brzmieniu:

"5. W postępowaniu administracyjnym, w sprawach związanych z wykonywaniem zadań i kompetencji WOP, jeżeli inne przepisy nie stanowią inaczej, organem właściwym jest szef delegatury WOP na terenie swojego działania.

6. W postępowaniu administracyjnym w sprawach, o których mowa w ust. 5, organami wyższego stopnia są:

1) w stosunku do szefa delegatury WOP - Szef WOP,

2) w stosunku do Szefa WOP - Minister Obrony Narodowej.";

4)
w § 4:
a)
ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Do zakresu działania Szefa WOP należy w szczególności:

1) organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych i kierowanie tym systemem,

2) nadzorowanie rozpoznawania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń oraz egzekwowanie ich usunięcia,

3) określanie norm liczebności i wyposażenia wojskowych straży pożarnych,

4) organizowanie kształcenia zawodowego dla potrzeb ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

5) inicjowanie przedsięwzięć oraz prac naukowo-badawczych w zakresie ochrony przeciwpożarowej,

6) opracowywanie projektów aktów normatywnych w sprawach dotyczących ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

7) organizowanie współpracy w zakresie ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa pomiędzy komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez Ministra Obrony Narodowej oraz komórkami i jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez innych ministrów,

8) analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz przedstawianie Ministrowi Obrony Narodowej meldunków i wniosków w tym zakresie,

9) kierowanie działalnością Inspektoratu WOP oraz nadzorowanie działalności jednostek organizacyjnych wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 2,

10) współdziałanie z Komendantem Głównym Państwowej Straży Pożarnej w sprawach dotyczących organizacji ochrony przeciwpożarowej i ratownictwa.

2. Do zakresu działania szefów delegatur WOP należy w szczególności:

1) organizowanie systemu ratowniczo-gaśniczego, w tym przygotowywanie analiz zabezpieczenia operacyjnego oraz planów ratowniczych, w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

2) dowodzenie akcjami ratowniczymi podczas pożarów i innych miejscowych zagrożeń, a także ustalanie przyczyn i okoliczności powstawania oraz rozprzestrzeniania się pożarów,

3) prowadzenie rozpoznania zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

4) nadzorowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych oraz egzekwowanie usunięcia stwierdzonych zagrożeń,

5) współpraca z dowódcami (komendantami) garnizonów i jednostek wojskowych w zakresie ochrony przeciwpożarowej jednostek wojskowych,

6) planowanie potrzeb materiałowo-technicznych, a także sprzętu ratowniczego dla wojskowych straży pożarnych,

7) nadzorowanie szkolenia pożarniczego i ratowniczego oraz wyposażenia i gotowości operacyjnej wojskowych straży pożarnych, a także organizowanie współdziałania w tym zakresie z jednostkami Państwowej Straży Pożarnej i innymi służbami i podmiotami ratowniczymi,

8) analizowanie stanu ochrony przeciwpożarowej na terenie swojego działania oraz przedstawianie Szefowi WOP meldunków i wniosków w tym zakresie,

9) kierowanie działalnością delegatury WOP oraz nadzorowanie działalności wojskowych straży pożarnych i inspektorów ochrony przeciwpożarowej w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych,

10) nadzorowanie ćwiczeń oraz analizowanie działań ratowniczych,

11) współdziałanie z właściwymi miejscowo komendantami powiatowymi (miejskimi) i wojewódzkimi Państwowej Straży Pożarnej w sprawach dotyczących aktualizowania analiz zagrożeń i analiz zabezpieczenia operacyjnego oraz planów ratowniczych, a także organizacji ćwiczeń i inspekcji gotowości operacyjnej.",

b)
uchyla się ust. 3;
5)
w § 5 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Wojskowe straże pożarne podlegają dowódcom właściwych jednostek (instytucji) wojskowych, którzy je wyposażają w porozumieniu z właściwym terytorialnie szefem delegatury WOP, na zasadach określonych decyzją Ministra Obrony Narodowej w sprawie tworzenia i wyposażania wojskowych straży pożarnych.";

6)
§ 7 otrzymuje brzmienie:

"§ 7. Czynności kontrolno-rozpoznawcze wykonywane przez WOP w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych obejmują w szczególności:

1) kontrolowanie przestrzegania przepisów o ochronie przeciwpożarowej,

2) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń,

3) sprawdzanie funkcjonowania sprzętu i urządzeń pożarniczych,

4) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożarów.";

7)
w § 8 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) Szef WOP oraz szefowie delegatur WOP,";

8)
§ 9 otrzymuje brzmienie:

"§ 9. Czynności kontrolno-rozpoznawcze, o których mowa w § 7, wykonuje się na podstawie planów kontroli albo z inicjatywy Szefa WOP lub szefa delegatury WOP, a także na polecenie sądu, prokuratora lub Najwyższej Izby Kontroli. Czynności te mogą być również wykonywane na zlecenie dowódcy (kierownika) komórki lub jednostki organizacyjnej podległej Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanej.";

9)
w § 10 w ust. 1 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

"1) wstępu, bez szczególnego zezwolenia, do komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych określonych w upoważnieniu do wykonywania tych czynności oraz poruszania się po ich terenach,";

10)
w § 12 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. W razie stwierdzenia rażących naruszeń przepisów o ochronie przeciwpożarowej Szef WOP albo szef delegatury WOP może wystąpić z wnioskiem o wszczęcie postępowania dyscyplinarnego przeciwko osobie winnej tych naruszeń do właściwego przełożonego tej osoby.";

11)
w § 13 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Akcje ratownicze w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych w czasie walki z pożarami oraz likwidacji innych miejscowych zagrożeń organizują i prowadzą przede wszystkim wojskowe straże pożarne.

2. Akcje ratownicze w komórkach i jednostkach, o których mowa w ust. 1, mogą być prowadzone wspólnie z jednostkami ratowniczo-gaśniczymi Państwowej Straży Pożarnej i innymi jednostkami ochrony przeciwpożarowej, a także innymi służbami i podmiotami ratowniczymi oraz wyznaczonymi siłami i środkami wojska, określonymi w planach ratowniczych i planach ochrony przeciwpożarowej.";

12)
w § 15 ust. 1 i 2 otrzymują brzmienie:

"1. Wojskowe straże pożarne działają w rejonach własnych na terenach jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone, oraz w rejonach pomocy wzajemnej poza terenami jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone, w tym poza terenami komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.

2. Granice rejonu pomocy wzajemnej ustalają właściwi miejscowo szefowie delegatur WOP w porozumieniu z dowódcami jednostek (instytucji) wojskowych, w których są utworzone wojskowe straże pożarne, oraz z komendantami powiatowymi (miejskimi) Państwowej Straży Pożarnej.";

13)
§ 16-19 otrzymują brzmienie:

"§ 16. Wojskowe straże pożarne w rejonach pomocy wzajemnej oraz jednostki ochrony przeciwpożarowej wezwane na tereny komórek i jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych biorą bezpośredni udział w akcji ratowniczej oraz wykonują inne uzgodnione czynności ratownicze ujęte w planie ratowniczym.

§ 17. 1. Ilość i rodzaj jednostek ratowniczo-gaśniczych Państwowej Straży Pożarnej i innych jednostek ochrony przeciwpożarowej lub podmiotów ratowniczych kierowanych - w przypadkach, o których mowa w § 13 ust. 2 - do akcji ratowniczych w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych, określają - według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do rozporządzenia - właściwy miejscowo szef delegatury WOP wspólnie z komendantem powiatowym (miejskim) Państwowej Straży Pożarnej.

2. Ilość i rodzaj wojskowych straży pożarnych oraz sił i środków wojska kierowanych do akcji ratowniczej na wypadek pożaru lub innego miejscowego zagrożenia poza tereny jednostek (instytucji) wojskowych określają - według wzoru stanowiącego załącznik nr 3 do rozporządzenia - właściwy miejscowo komendant powiatowy (miejski) Państwowej Straży Pożarnej wspólnie z szefem delegatury WOP w porozumieniu z dowódcami właściwych jednostek (instytucji) wojskowych.

3. Ilość i rodzaj sił i środków ratowniczych z wojewódzkich odwodów operacyjnych kierowanych do akcji ratowniczych w przypadkach, o których mowa w ust. 1, lub ilość i rodzaj sił i środków ratowniczych wojskowych straży pożarnych oraz sił i środków ratowniczych wojska kierowanych do akcji ratowniczych na obszarze województwa, w szczególności podczas katastrof i klęsk żywiołowych, określa właściwy miejscowo komendant wojewódzki Państwowej Straży Pożarnej wspólnie z szefem delegatury WOP w porozumieniu z dowódcami właściwych jednostek organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych.

4. Procedury postępowania z zakresu gaszenia pożarów oraz ratownictwa technicznego, chemicznego, ekologicznego i pierwszej pomocy medycznej, a także wykaz sił i środków, o których mowa w ust. 3 oraz w załącznikach nr 2 i 3 do rozporządzenia, są ujęte w planach ratowniczych.

§ 18. W komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych wspólną akcją ratowniczą, o której mowa w § 13 ust. 2, kieruje komendant wojskowej straży pożarnej lub przedstawiciel nadrzędnej jednostki organizacyjnej WOP obecny na miejscu zdarzenia, a poza tymi terenami - właściwy dowódca jednostki ochrony przeciwpożarowej.

§ 19. 1. Na wezwanie służb i podmiotów ratowniczych wojskowe straże pożarne wykonują w czasie klęsk żywiołowych i innych miejscowych zagrożeń pomocnicze czynności ratownicze poza terenami jednostek (instytucji) wojskowych, jeżeli nie pozbawi to jednostki (instytucji) wojskowej, w której straż jest utworzona, niezbędnej ochrony przeciwpożarowej.

2. W czasie wykonywania czynności, o których mowa w ust. 1, wojskowe straże pożarne przestrzegają wskazań lub instrukcji osób kierujących działaniem służb lub podmiotów ratowniczych.";

14)
uchyla się § 20;
15)
w § 21 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Jednostki ratowniczo-gaśnicze Państwowej Straży Pożarnej przewidziane do udzielania pomocy w akcjach ratowniczych w komórkach i jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Obrony Narodowej lub przez niego nadzorowanych uczestniczą w ćwiczeniach i innych formach doskonalenia zawodowego organizowanych przez jednostki (instytucje) wojskowe.";

16)
uchyla się § 23;
17)
załączniki nr 1, 2 i 3 do rozporządzenia otrzymują brzmienie określone w załącznikach nr 1, 2 i 3 do niniejszego rozporządzenia;
18)
dodaje się załącznik nr 4 do rozporządzenia w brzmieniu określonym w załączniku nr 4 do niniejszego rozporządzenia.
§  2. 
Upoważnienia do przeprowadzania czynności kontrolno-rozpoznawczych wydane na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zachowują ważność do dnia 31 grudnia 2005 r.
§  3. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

UPOWAŻNIENIE

ZAŁĄCZNIK Nr  2

ZESTAWIENIE

sił i środków Państwowej Straży Pożarnej przewidzianych jako wsparcie w akcjach ratowniczych dla garnizonu wojskowego (jednostki wojskowej)

w .............................. gm. ................................. pow. ............................. woj. ...........................

Dyżurny operacyjny powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania tel. ...................

Oficer inspekcyjny garnizonu (dyżurny jednostki wojskowej) tel. ..................................

Rzut Nazwa

służby lub podmiotu ratowniczego

Siły i środki,

rodzaj sprzętu

Sposób

alarmowania

SK tel. .....

Odległość

w km

Czas

przybycia

w minutach

d/n*)

Miejsce zgłoszenia

się służby lub

podmiotu

ratowniczego

1 2 3 4 5 6 7

Szef Delegatury WOP Dowódca Garnizonu (JW.........) Komendant Powiatowy (Miejski)

Państwowej Straży Pożarnej

w .......................... w ..................................... w ............................

........................................................ ............................................................. ...............................................................

(stopień, imię i nazwisko) (stopień, imię i nazwisko) (stopień, imię i nazwisko)

Uwagi:

1. Zestawienie należy włączyć do instrukcji oficera dyżurnego oraz "Planu ratowniczego i planu ochrony przeciwpożarowej" właściwych jednostek wojskowych oraz do powiatowego planu ratowniczego i dokumentacji powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

2. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest oficer dyżurny jednostki wojskowej, w której ma miejsce zdarzenie.

*) Szacunkowy czas przybycia w warunkach dziennych (d) i nocnych (n) oraz przy utrudnionych warunkach komunikacyjnych w zależności od pory roku i pory dnia, a także rodzaju zagrożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

ZESTAWIENIE

sił i środków wojskowych straży pożarnych i innych pododdziałów jednostek wojskowych z garnizonu

w ......... gm. ......... pow. ........ woj. .........

przewidzianych do udziału w akcjach ratowniczych

na terenie ..............

Oficer inspekcyjny garnizonu (dyżurny jednostki wojskowej)

tel. ...................

Dyżurny operacyjny powiatowego (miejskiego) stanowiska

kierowania tel. ............

Lp. Rodzaj sprzętu Liczba sprzętu Liczba ludzi Sposób alarmowania Czas przybycia Miejsce zgłoszenia
ratownicy żołnierze w minutach d/n*) pododdziału
1 2 3 4 5 6 7 8

Komendant Powiatowy Dowódca Garnizonu Szef Delegatury

(Miejski) Państwowej (JW .......) WOP

Straży Pożarnej

w .............. w ................. w ...............

................. .................. ...................

(stopień, imię (stopień, imię (stopień, imię

i nazwisko) i nazwisko) i nazwisko)

Uwagi:

1. Zestawienie należy włączyć do instrukcji oficera dyżurnego oraz "Planu ratowniczego i planu ochrony przeciwpożarowej" właściwych jednostek wojskowych oraz do powiatowego planu ratowniczego i dokumentacji powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

2. Właściwy do wzywania pomocy sił i środków wykazanych w zestawieniu jest dyżurny powiatowego (miejskiego) stanowiska kierowania Państwowej Straży Pożarnej.

*) Szacunkowy czas przybycia w warunkach dziennych (d) i nocnych (n) oraz przy utrudnionych warunkach komunikacyjnych w zależności od pory roku i pory dnia, a także rodzaju zagrożenia.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SIEDZIBY I WŁAŚCIWOŚĆ TERYTORIALNA SZEFA WOP I PODLEGŁYCH MU SZEFÓW DELEGATUR WOP

1.
Szef Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Warszawie, właściwy dla obszaru całej Polski
2.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Bydgoszczy, właściwy dla obszaru województwa kujawsko-pomorskiego i łódzkiego
3.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Gdyni, właściwy dla obszaru województwa pomorskiego
4.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Krakowie, właściwy dla obszaru województwa małopolskiego, śląskiego i świętokrzyskiego
5.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Lublinie, właściwy dla obszaru województwa lubelskiego i podkarpackiego
6.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Olsztynie, właściwy dla obszaru województwa warmińsko-mazurskiego i podlaskiego
7.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Poznaniu, właściwy dla obszaru województwa wielkopolskiego
8.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Szczecinie, właściwy dla obszaru województwa zachodniopomorskiego
9.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Warszawie, właściwy dla obszaru województwa mazowieckiego
10.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą we Wrocławiu, właściwy dla obszaru województwa dolnośląskiego i opolskiego
11.
Szef Delegatury Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej z siedzibą w Zielonej Górze, właściwy dla obszaru województwa lubuskiego
1 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 153, poz. 1271, z 2003 r. Nr 59, poz. 516 i Nr 166, poz. 1609 oraz z 2004 r. Nr 210, poz. 2135 i Nr 273, poz. 2703.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024