Przyjęcie Programu wsparcia na rok 2004.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 marca 2004 r.
w sprawie przyjęcia Programu wsparcia na rok 2004

Na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego (Dz. U. Nr 48, poz. 550, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rada Ministrów przyjmuje Program wsparcia na rok 2004, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2000 r. Nr 95, poz. 1041 i Nr 109, poz. 1158, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 100, poz. 1085, Nr 111, poz. 1197 i Nr 154, poz. 1800, z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 66, poz. 596 i Nr 230, poz. 1921, z 2003 r. Nr 84, poz. 774 oraz z 2004 r. Nr 42, poz. 386.

ZAŁĄCZNIK

PROGRAM WSPARCIA NA ROK 2004

Rozdział  1

Przepisy ogólne

§  1.
1.
Program wsparcia na rok 2004, zwany dalej "Programem wsparcia", określa:
1)
zakres, tryb i warunki wspierania przez Państwo programów wojewódzkich;
2)
cel generalny, priorytety i działania oraz zakres, tryb i warunki ich realizacji na podstawie kontraktu wojewódzkiego;
3)
tryb powoływania, skład i zadania Komitetu Monitorującego Program Wsparcia.
2.
Limit wydatków na finansowanie działań objętych Programem wsparcia określa art. 35 ustawy budżetowej na rok 2004 z dnia 23 stycznia 2004 r. (Dz. U. Nr 17, poz. 167).
3.
Program wsparcia w części finansowej odnosi się także do określonych szacunkowo w Narodowym Planie Rozwoju 2004-2006 środków na współfinansowanie w roku budżetowym 2004 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego oraz Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III.
§  2.
Ilekroć w Programie wsparcia jest mowa o:
1)
ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 12 maja 2000 r. o zasadach wspierania rozwoju regionalnego;
2)
ustawie o finansach publicznych - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, z późn. zm.2));
3)
ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966);
4)
ustawie o samorządzie województwa - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590, z późn. zm.3));
5)
ustawie budżetowej na rok 2004 - należy przez to rozumieć ustawę budżetową na rok 2004 z dnia 23 stycznia 2004 r.;
6)
ministrze - należy przez to rozumieć ministra kierującego działem administracji rządowej, o którym mowa w art. 23a ustawy z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 159, poz. 1548, Nr 162, poz. 1568 i Nr 190, poz. 1864 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177);
7)
strategii - należy przez to rozumieć Narodową Strategię Rozwoju Regionalnego przyjętą uchwałą nr 105 Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2000 r. w sprawie przyjęcia Narodowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2001-2006 (M.P. Nr 43, poz. 851);
8)
programach wojewódzkich - należy przez to rozumieć programy, o których mowa w art. 11 ust. 3 ustawy o samorządzie województwa;
9)
działaniu - należy przez to rozumieć zadanie lub grupę zadań, realizujących ten sam cel w obrębie tego samego priorytetu w ramach dotacji udzielanej ze środków krajowych, a także projekt lub grupę projektów, realizujących ten sam cel w obrębie tego samego priorytetu w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III;
10)
zadaniu (projekcie) - należy przez to rozumieć najmniejszą dającą się wydzielić jednostkę o charakterze inwestycyjnym lub nieinwestycyjnym stanowiącą przedmiot wsparcia;
11)
inwestycji wieloletniej jednostki samorządu terytorialnego - należy przez to rozumieć inwestycję określoną w załączniku nr 7 do ustawy budżetowej na rok 2000 z dnia 21 stycznia 2000 r. (Dz. U. Nr 7, poz. 85) i wpisaną do kontraktu wojewódzkiego na podstawie art. 53 ustawy;
12)
ZPORR - należy przez to rozumieć Zintegrowany Operacyjny Program Rozwoju Regionalnego 2004-2006 przyjęty przez Radę Ministrów w dniu 16 marca 2004 r.;
13)
IW INTERREG III - należy przez to rozumieć programy podejmowane w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III.

Rozdział  2

Cel, priorytety i działania Programu wsparcia

§  3.
1.
Celem generalnym Programu wsparcia jest wspieranie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju oraz poszczególnych jego województw dla wzmacniania konkurencyjności, wzrostu poziomu życia i spójności społecznej, gospodarczej oraz przestrzennej, zarówno w relacjach wewnętrznych, jak i z państwami oraz regionami Wspólnoty Europejskiej.
2.
Cel generalny jest realizowany na terenie całego kraju, w ramach priorytetów poprzez działania wynikające z programów wojewódzkich, które uzyskały wsparcie Rady Ministrów.
§  4.
Priorytety Programu wsparcia będą realizowane przez działania wynikające z programów wojewódzkich.
§  5.
Określa się następujące priorytety Programu wsparcia służące realizacji celu generalnego:
1)
Priorytet I - rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej oraz społecznej w regionie;
2)
Priorytet II - pobudzanie inicjatyw gospodarczych i społecznych służących podnoszeniu jakości życia mieszkańców regionu.
§  6.
1.
Realizacja priorytetów, o których mowa w § 5, odbywa się przez działania.
2.
Priorytet I jest realizowany przez następujące działania:
1)
podnoszenie standardu infrastruktury transportowej, w szczególności drogowej;
2)
rozwój lokalnego transportu publicznego;
3)
wzmacnianie systemu ochrony środowiska;
4)
unowocześnianie i rozbudowa systemu ochrony zdrowia;
5)
restrukturyzacja i unowocześnianie bazy: oświatowo-wychowawczej, szkolnictwa wyższego, turystyczno-sportowo-rekreacyjnej i kulturalnej;
6)
modernizacja bazy i podnoszenie standardu instrumentów pomocy społecznej.
3.
Priorytet II jest realizowany przez następujące działania:
1)
tworzenie oraz dokapitalizowywanie regionalnych funduszy kredytowych, pożyczkowych i gwarancyjnych;
2)
popularyzowanie regionu oraz jego środowisk z wykorzystaniem miejscowych zasobów dziedzictwa kulturowego;
3)
wspieranie projektów z zakresu promocji, edukacji, zdrowia i ekologii, realizowanych przez organizacje pozarządowe i społeczne.
4.
Zakres obszarów wyboru zadań służących realizacji działań wynikających z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie w ramach kontraktów wojewódzkich, określa załącznik nr 1 do Programu wsparcia.
5.
W przypadku zadań należących do ustawowych kompetencji innych ministrów zastosowanie mają przepisy art. 5 ust. 2 ustawy.
6.
Priorytety, o których mowa w § 5, oraz działania, o których mowa w § 6 ust. 2 i 3, mogą być realizowane na odpowiadających Jednostkom Terytorialnym do Celów Statystycznych (NTS 3) obszarach wsparcia wskazanych w załączniku nr 2 do Programu wsparcia.

Rozdział  3

Środki przeznaczone na finansowanie Programu wsparcia

§  7.
1.
Program wsparcia w zakresie działań wynikających z programów wojewódzkich, które mogą uzyskać wsparcie Rady Ministrów, jest finansowany ze środków publicznych.
2.
Środki przewidziane na realizację Programu wsparcia w roku 2004 w zakresie, o którym mowa w ust. 1, określa ustawa budżetowa na rok 2004 jako limit wydatków na finansowanie zadań objętych Programem wsparcia w kwocie 1.397.400 tys. zł.
3.
Środki, o których mowa w ust. 2, obejmują:
1)
dotacje w kwocie 777.000 tys. zł na wsparcie, wynikających z programów wojewódzkich, zadań wybranych do objęcia kontraktami wojewódzkimi, w tym inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego, przy czym do 5 % tej części dotacji można przeznaczyć na współfinansowanie zadań o charakterze nieinwestycyjnym;
2)
szacunkowe środki z budżetu państwa w kwocie 425.400 tys. zł na współfinansowanie projektów realizowanych w ramach ZPORR z funduszy strukturalnych Wspólnoty Europejskiej, z uwzględnieniem projektów z priorytetu Pomoc Techniczna oraz kosztów operacyjnych wdrażania, oraz na współfinansowanie programów IW INTERREG III, z uwzględnieniem projektów z programu Pomoc Techniczna oraz kosztów operacyjnych wdrażania;
3)
środki w wysokości 150.000 tys. zł określone w ustawie budżetowej na rok 2004, z przeznaczeniem na budowę metra w Warszawie;
4)
środki w wysokości 30.000 tys. zł przeznaczone na przeciwdziałanie negatywnym skutkom restrukturyzacji w sektorze górnictwa na terenie województw: małopolskiego i śląskiego;
5)
środki w wysokości 15.000 tys. zł przeznaczone na Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych.
4.
W tabeli finansowej stanowiącej załącznik nr 3 do Programu wsparcia wprowadza się jako dodatkową, poza limitem środków określonych w art. 35 ustawy budżetowej na rok 2004, kwotę 200.000 tys. zł z rezerwy celowej cz. 83, poz. 71, przeznaczoną na dofinansowanie inwestycji w zakresie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych.
5.
Podział środków, o których mowa w ust. 2 i 4, określa załącznik nr 3 do Programu wsparcia.
§  8.
1.
Środki przeznaczone na działania wynikające z programów wojewódzkich dzieli się w następujący sposób:
1)
80 % środków dzieli się pomiędzy wszystkie województwa proporcjonalnie do liczby mieszkańców;
2)
10 % środków dzieli się proporcjonalnie do liczby mieszkańców pomiędzy województwa, w których produkt krajowy brutto (PKB) na jednego mieszkańca jest niższy niż 80 % średniej krajowej PKB w przeliczeniu na jednego mieszkańca;
3)
10 % środków dzieli się proporcjonalnie do liczby mieszkańców w powiatach, w których stopa bezrobocia przekracza w każdym z ostatnich 3 lat 150 % średniej krajowej stopy bezrobocia.
2.
Modelowe udziały poszczególnych województw, ustalone w sposób określony w ust. 1, wynoszą:
Województwo Udział %
dolnośląskie 8,10
kujawsko-pomorskie 5,14
lubelskie 7,28
lubuskie 2,99
łódzkie 5,69
małopolskie 6,71
mazowieckie 10,87
opolskie 2,78
podkarpackie 6,96
podlaskie 3,98
pomorskie 5,78
śląskie 10,14
świętokrzyskie 4,82
warmińsko-mazurskie 6,59
wielkopolskie 7,10
zachodniopomorskie 5,07
POLSKA 100,00
3.
Środki, o których mowa w § 7 ust. 4, dzieli się w równych częściach pomiędzy wszystkie województwa.
§  9.
1.
Wykorzystanie w okresie obowiązywania Programu wsparcia środków w ramach limitów dla poszczególnych województw powinno zapewniać kontynuację finansowania inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Środki z budżetu państwa określone przez samorząd województwa w kontrakcie na finansowanie i współfinansowanie inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego nie mogą być przeznaczone na inne zadania ujęte w kontrakcie wojewódzkim.
3.
Rezygnacja przez samorząd województwa z kontynuacji finansowania lub współfinansowania środkami z budżetu państwa inwestycji, o których mowa w ust. 1, jest równoznaczna z rozliczeniem finansowo-rzeczowym takiej inwestycji i wymaga złożenia przez stronę samorządową pisemnej deklaracji.
§  10.
Do podmiotów uprawnionych realizujących priorytety i działania Programu wsparcia i otrzymujących w tym celu dotacje zalicza się:
1)
samorządy województw;
2)
samorządy powiatów;
3)
samorządy gmin;
4)
regionalne i lokalne instytucje publiczne oraz działające nie dla zysku instytucje i organizacje pozarządowe i społeczne wspierające w ramach swej działalności statutowej rozwój społeczno-gospodarczy.
§  11.
Poziom dofinansowania środkami z budżetu państwa zadań kontraktu jest ustalany w toku negocjacji i może być zróżnicowany w zależności od typu i rodzaju zadania.

Rozdział  4

Zakres wniosku zarządu województwa o wsparcie środkami z budżetu państwa działań zawartych w programach wojewódzkich

§  12.
1.
Zarząd województwa przedstawia ministrowi wniosek o wsparcie środkami z budżetu państwa realizacji programów wojewódzkich oraz określenie szacunkowej kwoty współfinansowania środkami budżetu państwa regionalnych programów operacyjnych.
2.
Treść wniosku zarządu województwa określa art. 17 ust. 1 ustawy. Wniosek ten powinien ponadto zawierać:
1)
informację o kontynuacji inwestycji wieloletnich jednostek samorządu terytorialnego z ich wykazem i harmonogramem wydatków;
2)
informację o szacunkowej wielkości kwot, które zostaną w roku 2004 udostępnione województwu na współfinansowanie projektów wynikających z ZPORR oraz programów realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III;
3)
oświadczenie zarządu województwa, że środki, o których mowa w pkt 1, zostaną wykorzystane wyłącznie na finansowanie kontynuacji inwestycji wieloletnich, wraz z harmonogramem wydatków realizowanych na terenie województwa w roku budżetowym 2004;
4)
oświadczenie zarządu województwa, że kwoty, o których mowa w pkt 2, zostaną wykorzystane wyłącznie na finansowanie projektów wynikających z ZPORR oraz realizowanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III.
3.
Do przyznanych środków stosuje się przepisy ustawy o finansach publicznych oraz przepisy ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego.
§  13.
1.
W ramach ZPORR współfinansowaniu środkami budżetu podlegają w szczególności projekty realizowane w ramach:
1)
priorytetu 2 "Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach" - działania: 2.1. "Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego w regionie", 2.2. "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne", 2.3. "Reorientacja zawodowa osób odchodzących z rolnictwa", 2.4. "Reorientacja zawodowa osób zagrożonych procesami restrukturyzacyjnymi", 2.5. "Promocja przedsiębiorczości", 2.6. "Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy";
2)
priorytetu 3 "Rozwój lokalny" - działania: 3.1. "Obszary wiejskie", 3.2. "Obszary podlegające restrukturyzacji", 3.3. "Zdegradowane obszary miejskie, poprzemysłowe i powojskowe", 3.4. "Mikroprzedsiębiorstwa", 3.5. "Lokalna infrastruktura społeczna";
3)
priorytetu 4 "Pomoc techniczna" - działania: 4.1. "Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki limitowane", 4.2. "Wsparcie procesu wdrażania ZPORR - wydatki nielimitowane", 4.3. "Działania informacyjne i promocyjne".
2.
Uruchamianie środków, o których mowa w ust. 1, następuje na wniosek właściwego dysponenta części budżetowej po przyjęciu projektu do realizacji.
§  14.
1.
W ramach Inicjatywy Wspólnotowej INTERREG III współfinansowaniu środkami budżetu podlegają projekty realizowane w ramach komponentów:
1)
III A - Fundusz Mikroprojektów, Pomoc Techniczna;
2)
III B - wszystkie projekty;
3)
III C - wszystkie projekty;
4)
ESPON i INTERACT.
2.
Uruchamianie środków, o których mowa w ust. 1, następuje na wniosek właściwego dysponenta części budżetowej po przyjęciu projektu do realizacji.
§  15.
1.
Środkami z budżetu państwa są dofinansowywane, w formie dotacji, działania wynikające z programów wojewódzkich, realizowane w ramach kontraktów wojewódzkich, na zasadach określonych w Programie wsparcia.
2.
Kwotę wsparcia poszczególnych priorytetów realizowanych w danym województwie ustala się w wyniku negocjacji pomiędzy ministrem a zarządem województwa, w ramach limitu określonego dla danego województwa w załączniku nr 3 do Programu wsparcia (tabela finansowa, kolumna 3).
3.
Po zawarciu kontraktu wojewódzkiego i dokonaniu wyboru zadań wojewoda informuje jednostki samorządu terytorialnego o ustalonych dla nich kwotach środków finansowych na realizację przyjętych przez nie zadań oraz o kwotach środków finansowych przekazywanych za ich pośrednictwem dla innych podmiotów uprawnionych. Informacje dla innych podmiotów uprawnionych o środkach finansowych na realizację przyjętych przez nie zadań przekazują odpowiednie jednostki samorządu terytorialnego.
§  16.
1.
W przypadku gdy kontrakt wojewódzki nie zostanie zawarty do dnia 30 czerwca roku budżetowego, limity środków ustalone dla województw minister dzieli pomiędzy województwa, które kontrakty podpisały, zgodnie z § 8 ust. 1 i 3, z wyłączeniem środków, których przeznaczenie określają umowy międzynarodowe.
2.
Jeżeli kontrakt wojewódzki zostanie rozwiązany lub zmieniony, minister i zarząd województwa określą warunki wykorzystywania środków przyznanych województwu na podstawie art. 17 i 21 ustawy.
3.
Środki, których w wyniku rozwiązania lub zmiany kontraktu wojewódzkiego samorząd województwa nie wykorzysta, wygasają, zgodnie z art. 93 ustawy o finansach publicznych, z wyjątkiem środków, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2a tej ustawy.

Rozdział  5

Monitorowanie i kontrola realizacji Programu wsparcia

§  17.
1.
Tworzy się Komitet Monitorujący Program Wsparcia, zwany dalej "Komitetem", w celu zapewnienia sprawnego i efektywnego wdrażania Programu wsparcia.
2.
Komitet jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia Programu wsparcia.
3.
Przewodniczącym Komitetu jest minister lub jego przedstawiciel.
4.
Obsługę prac Komitetu zapewnia minister.
5.
W skład Komitetu wchodzi po jednym przedstawicielu ministrów właściwych do spraw:
1)
administracji publicznej;
2)
finansów publicznych;
3)
gospodarki;
4)
budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej;
5)
łączności;
6)
oświaty i wychowania;
7)
pracy;
8)
rolnictwa;
9)
rozwoju regionalnego;
10)
rozwoju wsi;
11)
szkolnictwa wyższego;
12)
środowiska;
13)
transportu;
14)
turystyki;
15)
kultury fizycznej i sportu;
16)
zdrowia

oraz przedstawiciele:

17)
Głównego Urzędu Statystycznego;
18)
Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej;
19)
samorządów województw;
20)
wojewodów.
6.
Przedstawicielami, o których mowa w ust. 5 pkt 19 i 20, są odpowiednio przewodniczący Konwentu Marszałków Województw oraz Konwentu Wojewodów.
7.
Jeżeli zakres omawianych spraw tego wymaga, w obradach Komitetu, na pisemne zaproszenie przewodniczącego, mogą uczestniczyć z prawem głosu przedstawiciele innych ministrów właściwych oraz bez prawa głosu przedstawiciele innych instytucji.
8.
Przedstawiciele Wspólnoty Europejskiej uczestniczą w pracach Komitetu na zasadzie obserwatora bez prawa głosu.
9.
Posiedzenia Komitetu zwołuje przewodniczący przynajmniej cztery razy w roku.
§  18.
Do zadań Komitetu należy:
1)
monitorowanie wdrażania oraz ocena efektywności i skuteczności realizacji działań podejmowanych w ramach Programu wsparcia i ich zgodności z celem oraz priorytetami programu;
2)
zatwierdzanie, przed przedłożeniem Radzie Ministrów, informacji z wykonania Programu wsparcia, przygotowanej na podstawie sprawozdań sporządzonych przez wojewodów.
§  19.
1.
Wojewoda kontroluje prawidłowość wykorzystania środków oraz przestrzegania obowiązku ich zwrotu, w przypadkach określonych w ust. 2.
2.
Jeżeli wojewoda w trakcie roku budżetowego, na skutek kontroli albo na podstawie informacji uzyskanych od innego organu kontrolującego, zarządu województwa lub podmiotu uprawnionego, stwierdzi nieprawidłowości polegające na wykorzystaniu przez podmiot uprawniony środków z budżetu państwa niezgodnie z ich przeznaczeniem, z treścią kontraktu wojewódzkiego lub w wysokości większej niż przewidziana w kontrakcie, informuje o tym niezwłocznie zarząd województwa i żąda natychmiastowego zwrotu całości lub części środków finansowych przekazanych temu podmiotowi uprawnionemu z budżetu państwa na realizację przyjętego przez niego zadania i nie przekazuje pozostałych rat dotacji.
3.
Wojewoda przygotowuje sprawozdanie, o którym mowa w § 18 pkt 2, na podstawie danych opracowanych i przedłożonych przez zarząd województwa w formie sprawozdania rzeczowo-finansowego.
§  20.
Wojewoda niezwłocznie przekazuje ministrowi oraz ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych informacje o kwotach środków finansowych z budżetu państwa, podlegających zwrotowi w roku budżetowym do budżetu państwa w przypadku, o którym mowa w § 19 ust. 2.

Rozdział  6

Ocena efektywności i skuteczności realizacji Programu wsparcia

§  21.
1.
Efektywność i skuteczność wykorzystania środków finansowych pochodzących z budżetu państwa wydatkowanych na podstawie Programu wsparcia jest przedmiotem oceny po zakończeniu jego realizacji.
2.
Ocena efektywności i skuteczności wykorzystania środków publicznych przeznaczonych na realizację Programu wsparcia, sporządzona w formie sprawozdania, uwzględnia:
1)
kompleksowe oddziaływanie realizacji Programu wsparcia na osiąganie spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej z krajami i regionami Wspólnoty Europejskiej oraz osiąganie celów zdefiniowanych w strategii i Programie wsparcia;
2)
skutki oddziaływania realizacji priorytetów określonych w Programie wsparcia i objętych kontraktami wojewódzkimi na sytuację społeczno-gospodarczą województw;
3)
skutki oddziaływania na środowisko.
§  22.
1.
Zarządy województw opracowują ocenę w formie sprawozdania rzeczowo-finansowego, uwzględniającego elementy, o których mowa w § 21 ust. 2, i przekazują ją wojewodom do dnia 5 lutego roku następującego po roku budżetowym.
2.
Sprawozdania, o których mowa w § 21 ust. 2, sporządzają wojewodowie i przekazują ministrowi, w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku budżetowym.
3.
Minister na podstawie sprawozdań sporządzonych przez wojewodów przygotowuje i przedkłada Radzie Ministrów informację o realizacji Programu wsparcia na rok 2004 w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku budżetowym.

______

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 96, poz. 874, Nr 166, poz. 1611 i Nr 189, poz. 1851 oraz z 2004 r. Nr 19, poz. 177.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806 oraz z 2003 r. Nr 162, poz. 1568.

Załącznik Nr  1

ZAKRES OBSZARÓW WYBORU ZADAŃ*)

010 ROLNICTWO I ŁOWIECTWO

01010 Infrastruktura wodociągowa i sanitacyjna wsi

150 PRZETWÓRSTWO PRZEMYSŁOWE

15011 Rozwój przedsiębiorczości

550 HOTELE I RESTAURACJE

55001 Schroniska turystyczne

55002 Kempingi, pola biwakowe

600 TRANSPORT I ŁĄCZNOŚĆ

60002 Infrastruktura kolejowa

60004 Lokalny transport zbiorowy

60013 Drogi publiczne wojewódzkie

60014 Drogi publiczne powiatowe

60015 Drogi publiczne w miastach na prawach powiatu

60016 Drogi publiczne gminne

630 TURYSTYKA

63003 Zadania w zakresie upowszechniania turystyki

720 INFORMATYKA

72002 Inne jednostki usług informatycznych

801 OŚWIATA I WYCHOWANIE

80101; 80102 Szkoły podstawowe (także specjalne)

80104; 80105 Przedszkola (także specjalne)

80110; 80111 Gimnazja (także specjalne)

80120; 80121 Licea ogólnokształcące (także specjalne)

80123; 80124 Licea profilowane (także specjalne)

80130; 80134 Szkoły zawodowe (także specjalne)

80132 Szkoły artystyczne

80140 Centra kształcenia ustawicznego i praktycznego oraz ośrodki dokształcania zawodowego

80141 Zakłady kształcenia nauczycieli

80147 Biblioteki pedagogiczne

803 SZKOLNICTWO WYŻSZE

80306 Działalność dydaktyczna

851 OCHRONA ZDROWIA

85111 Szpitale ogólne

85117 Zakłady opiekuńczo-lecznicze i pielęgnacyjno-opiekuńcze

85141 Ratownictwo medyczne

85152 Zapobieganie i zwalczanie AIDS

85153 Zwalczanie narkomanii

85154 Przeciwdziałanie alkoholizmowi

852 POMOC SPOŁECZNA

85201 Placówki opiekuńczo-wychowawcze

85202 Domy pomocy społecznej

85203 Ośrodki wsparcia

85218 Ośrodki pomocy społecznej

85219 Powiatowe centra pomocy rodzinie

854 EDUKACYJNA OPIEKA WYCHOWAWCZA

85402; 85403 Specjalne ośrodki wychowawcze (także szkolno-wychowawcze)

85406 Poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne

85407 Placówki wychowania pozaszkolnego

85410 Internaty i bursy szkolne

85411 Domy wczasów dziecięcych

85417 Szkolne schroniska młodzieżowe

85420 Młodzieżowe ośrodki wychowawcze

85421 Młodzieżowe ośrodki socjoterapeutyczne

900 GOSPODARKA KOMUNALNA I OCHRONA ŚRODOWISKA

90001 Gospodarka ściekowa i ochrona wód

90002 Gospodarka odpadami

90004 Utrzymanie zieleni w miastach i gminach

90008 Ochrona różnorodności biologicznej i krajobrazu

921 KULTURA I OCHRONA DZIEDZICTWA NARODOWEGO

92105 Pozostałe zadania w zakresie kultury

92106 Teatry dramatyczne i lalkowe

92107 Teatry muzyczne, opery i operetki

92108 Filharmonie, orkiestry, chóry i kapele

92109 Domy i ośrodki kultury, świetlice, kluby

92114 Pozostałe instytucje kultury

92116 Biblioteki

92118 Muzea

92120 Ochrona i konserwacja zabytków

926 KULTURA FIZYCZNA I SPORT

92601 Obiekty sportowe

92605 Zadania z zakresu kultury fizycznej i sportu

________

*) Na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 marca 2003 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 68, poz. 634, Nr 137, poz. 1307 i Nr 229, poz. 2284 oraz z 2004 r. Nr 33, poz. 290).

Załącznik Nr  2

OBSZARY WSPARCIA - PODREGIONY (JEDNOSTKI TERYTORIALNE DO CELÓW STATYSTYCZNYCH - NTS 3), NA KTÓRYCH MOGĄ BYĆ REALIZOWANE PRIORYTETY I DZIAŁANIA OKREŚLONE W PROGRAMIE WSPARCIA NA ROK 2004

DOLNOŚLĄSKIE

jeleniogórsko-wałbrzyski

legnicki

wrocławski

m. Wrocław

KUJAWSKO-POMORSKIE

bydgoski

toruńsko-włocławski

LUBELSKIE

bialskopodlaski

chełmsko-zamojski

lubelski

LUBUSKIE

gorzowski

zielonogórski

ŁÓDZKIE

łódzki

piotrkowsko-skierniewicki

m. Łódź

MAŁOPOLSKIE

krakowsko-tarnowski

nowosądecki

m. Kraków

MAZOWIECKIE

ciechanowsko-płocki

ostrołęcko-siedlecki

warszawski

radomski

m. Warszawa

OPOLSKIE

opolski

PODKARPACKIE

rzeszowsko-tarnobrzeski

krośnieńsko-przemyski

PODLASKIE

białostocko-suwalski

łomżyński

POMORSKIE

słupski

gdański

Gdańsk-Gdynia-Sopot

ŚLĄSKIE

częstochowski

bielsko-bialski

centralny śląski

rybnicko-jastrzębski

ŚWIĘTOKRZYSKIE

świętokrzyski

WARMIŃSKO-MAZURSKIE

elbląski

olsztyński

ełcki

WIELKOPOLSKIE

pilski

poznański

kaliski

koniński

m. Poznań

ZACHODNIOPOMORSKIE

szczeciński

koszaliński

Załącznik Nr  3

PROGRAM WSPARCIA 2004 - TABELA FINANSOWA

w tys. zł
Wyszczególnienie Ogółem Zadania własne i inwestycje wieloletnie jednostek samorządu terytorialnego Współfinansowanie ZPORR i INTERREG III Inwestycje w środki trwałe w zakresie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych***
1 2 3 4 5
I. Województwa razem 977.000 + 180.000
dolnośląskie 79.137 62.937 16.200 12.500
kujawsko-pomorskie 50.218 39.938 10.280 12.500
lubelskie 71.126 56.566 14.560 12.500
lubuskie 29.212 23.232 5.980 12.500
łódzkie 55.591 44.211 11.380 12.500
małopolskie 65.557 + 20.000* 52.137 + 20.000* 13.420 12.500
mazowieckie 106.199 + 150.000** 84.459 + 150.000** 21.740 12.500
opolskie 27.161 21.601 5.560 12.500
podkarpackie 67.999 54.079 13.920 12.500
podlaskie 38.885 30.925 7.960 12.500
pomorskie 56.471 44.911 11.560 12.500
śląskie 99.068 + 10.000* 78.788 + 10.000* 20.280 12.500
świętokrzyskie 47.091 37.451 9.640 12.500
warmińsko-mazurskie 64.384 51.204 13.180 12.500
wielkopolskie 69.367 55.167 14.200 12.500
zachodniopomorskie 49.534 39.394 10.140 12.500
II. Współfinansowanie ZPORR i INTERREG III (rezerwa) 200.000 - - -
III. Współfinansowanie pomocy technicznej i kosztów operacyjnych wdrażania ZPORR i INTERREG III 25.400 - - -
IV. Fundusz Rozwoju Inwestycji Komunalnych 15.000 - - -
KRAJ 1.397.400 777.000 + 180.000 200.000 200.000

* Środki na przeciwdziałanie negatywnym skutkom restrukturyzacji w sektorze górnictwa.

** Środki na budowę metra w Warszawie (rezerwa celowa cz. 83, poz. 11).

*** Środki przeznaczone na współfinansowanie regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych (rezerwa celowa cz. 83, poz. 71).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024