Wymagania, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA1)
z dnia 3 marca 2004 r.
w sprawie wymagań, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne

Na podstawie art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o diagnostyce laboratoryjnej (Dz. U. Nr 100, poz. 1083, z 2002 r. Nr 240, poz. 2052 oraz z 2003 r. Nr 45, poz. 391 i Nr 171, poz. 1663) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
wymagania, jakie powinny spełniać pomieszczenia i urządzenia medycznego laboratorium diagnostycznego, zwanego dalej "laboratorium", ze szczególnym uwzględnieniem warunków sanitarnych pomieszczeń i urządzeń;
2)
wymagania fachowe wobec personelu i kierownika laboratorium.
§  2.
Pomieszczenia laboratorium powinny być dostosowane do rodzaju prac, jakie są w nich wykonywane, w sposób zapewniający poprawną jakość pomiarów i wiarygodność wyników.
§  3.
Pomieszczenia i urządzenia laboratorium muszą gwarantować bezpieczne i higieniczne warunki pracy.
§  4.
1.
W laboratorium wyodrębnia się:
1)
pomieszczenia główne;
2)
pomieszczenia specjalne;
3)
pomieszczenia socjalne;
4)
pomieszczenia służące do obsługi pacjentów, w przypadku gdy na terenie laboratorium jest również pobierany materiał do badań.
2.
W skład pomieszczeń głównych wchodzą:
1)
punkt przyjęć materiału do badań;
2)
punkt rozdziału materiału do badań;
3)
pomieszczenia do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej;
4)
pomieszczenia administracyjne.
3.
W skład pomieszczeń specjalnych wchodzą:
1)
pomieszczenia magazynowe zapewniające zachowanie właściwości fizycznych i chemicznych składowanych i przechowywanych odczynników, trucizn, odpadów radioaktywnych i drobnego sprzętu;
2)
pomieszczenia pomocnicze w zależności od zakresu wykonywanych badań zgodnie ze standardami medycznych laboratoriów diagnostycznych.
4.
W skład pomieszczeń socjalnych wchodzą w szczególności pokoje socjalne, urządzenia sanitarnohigieniczne oraz szatnie dla personelu.
5.
W skład pomieszczeń służących do obsługi pacjentów wchodzą:
1)
pokój pobrań oddzielony od pomieszczeń laboratoryjnych;
2)
poczekalnia i urządzenia sanitarnohigieniczne dla pacjentów.
6.
Pomieszczenia określone w ust. 1-5 znakuje się w sposób umożliwiający ich identyfikację oraz zgodnie z wymogami dotyczącymi bezpieczeństwa.
7.
W pomieszczeniach do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej bieżąco kontroluje się warunki mogące mieć wpływ na wyniki badań.
§  5.
1.
Laboratorium posiada wyposażenie właściwe dla zakresu prowadzonej działalności, w tym:
1)
wyposażenie podstawowe;
2)
wyposażenie pomiarowo-badawcze;
3)
wyposażenie umożliwiające pobieranie materiału;
4)
wyposażenie zapewniające bezpieczeństwo i higienę pracy;
5)
urządzenia telekomunikacyjne i systemy informatyczne.
2.
Laboratorium wyposaża się w aparaturę pomiarowo-badawczą dostosowaną do rodzaju wykonywanych badań, umożliwiającą stosowanie metod badawczych zgodnych z aktualnym stanem wiedzy.
3.
Aparaturę pomiarowo-badawczą poddaje się badaniom i kontroli z częstotliwością wynikającą z rodzaju aparatury i wskazań wytwórców.
4. 1
Laboratorium prowadzi dokumentację dotyczącą aparatury pomiarowo-badawczej oraz sprzętu, stanowiących wyposażenie laboratorium, zawierającą:
1)
karty gwarancyjne;
2)
specyfikacje techniczne;
3)
datę rozpoczęcia eksploatacji;
4)
wykaz pracowników przeszkolonych i upoważnionych do obsługi oraz osób bezpośrednio odpowiedzialnych za daną aparaturę lub sprzęt;
5)
instrukcje użytkowania;
6)
zapisy kalibracji;
7)
instrukcje postępowania przy działaniach naprawczych i korygujących;
8)
oświadczenie o dopuszczeniu do użytkowania po usunięciu awarii;
9)
dane o bieżącej obsłudze i kontroli;
10)
dane o konserwacji bieżącej i okresowej prowadzonej zgodnie ze wskazaniami wytwórców, przez użytkowników lub podmioty autoryzowane przez dystrybutorów lub wytwórców.
§  6.
Kierownikiem laboratorium jest osoba, która posiada tytuł specjalisty zgodny z profilem laboratorium.
§  7.
1.
W laboratorium zatrudnia się osoby, które posiadają kwalifikacje zawodowe odpowiadające zakresowi zadań na danym stanowisku pracy.
2.
Wykaz kwalifikacji niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych na poszczególnych stanowiskach pracy w laboratorium określa załącznik do rozporządzenia.
§  8. 2
Osoby zatrudnione na stanowisku kierownika laboratorium nie krócej niż rok przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które posiadają I stopień specjalizacji w dziedzinie mającej zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej lub nie posiadają specjalizacji, mogą być zatrudnione na tym stanowisku, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2012 r.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Zdrowia kieruje działem administracji rządowej - zdrowie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 28 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz. U. Nr 93, poz. 833 oraz z 2003 r. Nr 199, poz. 1941).

ZAŁĄCZNIK

WYKAZ KWALIFIKACJI NIEZBĘDNYCH DO WYKONYWANIA ZADAŃ ZAWODOWYCH NA POSZCZEGÓLNYCH STANOWISKACH PRACY W LABORATORIUM

Lp. Stanowisko Wymagane kwalifikacje zawodowe Liczba lat pracy w zawodzie
1 2 3 4
1 Starszy asystent diagnostyki laboratoryjnej Tytuł diagnosty laboratoryjnego oraz tytuł specjalisty w dziedzinach przydatnych do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej 7
Osoba posiadająca prawo wykonywania zawodu lekarza oraz tytuł specjalisty w dziedzinach przydatnych do wykonywania diagnostyki laboratoryjnej 7
2 Asystent diagnostyki laboratoryjnej Tytuł diagnosty laboratoryjnego oraz specjalizacja I stopnia w dziedzinach przydatnych do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej 5
Osoba posiadająca prawo wykonywania zawodu lekarza oraz specjalizacja I stopnia w dziedzinach przydatnych do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej 5
3 Młodszy asystent diagnostyki laboratoryjnej Tytuł diagnosty laboratoryjnego -
3a Młodszy asystent Osoba posiadająca prawo wykonywania zawodu lekarza -
3b Młodszy asystent Ukończone studia wyższe mające zastosowanie w diagnostyce laboratoryjnej -
4 Kierownik zespołu techników analityki medycznej Tytuł diagnosty laboratoryjnego 2
Tytuł zawodowy technika analityki medycznej 10
Tytuł zawodowy licencjata na kierunku analityka medyczna 5
5 Starszy technik analityki medycznej Tytuł zawodowy technika analityki medycznej 5
Tytuł zawodowy licencjata na kierunku analityka medyczna 2
6 Technik analityki medycznej Tytuł zawodowy technika analityki medycznej -
Tytuł zawodowy licencjata na kierunku analityka medyczna -
7 Starszy laborant* Wykształcenie średnie* 5
8 Laborant* Wykształcenie średnie* -
9 Starsza pomoc laboratoryjna Wykształcenie średnie oraz przeszkolenie w miejscu pracy 5
10 Pomoc laboratoryjna Wykształcenie średnie oraz przeszkolenie w miejscu pracy -
11 Starsza salowa/sanitariusz Wykształcenie co najmniej podstawowe 5
12 Salowa/sanitariusz Wykształcenie co najmniej podstawowe -
13 Starsza:

sekretarka medyczna,

rejestratorka medyczna

Wykształcenie średnie 5
14 Sekretarka medyczna, rejestratorka medyczna Wykształcenie średnie -
______

* Dotyczy tylko osób, które w dniu wejścia w życie rozporządzenia posiadały uprawnienia do wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w rozumieniu dotychczasowych przepisów i były zatrudnione w laboratorium.

1 § 5 ust. 4 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 21 marca 2006 r. (Dz.U.06.59.422) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 25 kwietnia 2006 r.
2 § 8:

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 21 marca 2008 r. (Dz.U.08.53.324) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 marca 2008 r.

- zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 28 grudnia 2009 r. (Dz.U.09.223.1794) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 31 grudnia 2009 r.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.43.408

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinno odpowiadać medyczne laboratorium diagnostyczne.
Data aktu: 03/03/2004
Data ogłoszenia: 16/03/2004
Data wejścia w życie: 31/03/2004