Nadanie statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 30 września 2004 r.
w sprawie nadania statutu Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych

Na podstawie art. 3 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o Polskim Instytucie Spraw Międzynarodowych (Dz. U. Nr 156, poz. 777 oraz z 2001 r. Nr 128, poz. 1403) zarządza się, co następuje:
§  1.
Polskiemu Instytutowi Spraw Międzynarodowych nadaje się statut, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT POLSKIEGO INSTYTUTU SPRAW MIĘDZYNARODOWYCH

§  1.
1.
Do szczegółowego zakresu działania Polskiego Instytutu Spraw Międzynarodowych, zwanego dalej "Instytutem", należy:
1)
prowadzenie interdyscyplinarnych i porównawczych badań naukowych w zakresie stosunków wielostronnych i dwustronnych Rzeczypospolitej Polskiej z podmiotami prawa międzynarodowego, w tym w szczególności Organizacją Traktatu Północnoatlantyckiego i państwami sąsiednimi, a także z Unią Europejską, oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej i zagadnień globalizacji;
2)
sporządzanie analiz, ekspertyz i prognoz w zakresie spraw międzynarodowych, z inicjatywy własnej albo z inicjatywy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Prezesa Rady Ministrów, ministra właściwego do spraw gospodarki, Ministra Obrony Narodowej, ministra właściwego do spraw zagranicznych oraz - w miarę możliwości - innych ministrów, Sekretarza Komitetu Integracji Europejskiej, komisji sejmowych i senackich oraz klubów poselskich i senatorskich;
3)
upowszechnianie wiedzy z dziedziny stosunków międzynarodowych oraz polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w tym problematyki integracji europejskiej - w szczególności za pośrednictwem Internetu i innych środków masowego przekazu oraz seminariów, konwersatoriów, odczytów, wykładów i publikacji własnych;
4)
gromadzenie specjalistycznego księgozbioru i dokumentacji naukowej, w szczególności w zakresie, o którym mowa w pkt 1, a także prowadzenie otwartej działalności bibliotecznej w zakresie objętym działalnością Instytutu;
5) 1
 doskonalenie zawodowe pracowników wykonujących zadania w zakresie stosunków międzynarodowych i polityki zagranicznej Rzeczypospolitej Polskiej, w szczególności pracowników urzędów obsługujących ministra właściwego do spraw gospodarki, ministra właściwego do spraw zagranicznych, Ministra Obrony Narodowej i Komitetu Integracji Europejskiej, w tym prowadzenie i organizowanie szkolenia specjalistycznego w ramach aplikacji dyplomatyczno-konsularnej;
6)
współpraca ze szkołami wyższymi, ośrodkami naukowymi i innymi instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie objętym działalnością Instytutu.
2.
Zadania określone w ust. 1 pkt 5 Instytut wykonuje w części dotyczącej służby zagranicznej w porozumieniu z dyrektorem generalnym służby zagranicznej.
§  2.
1.
Dyrektor Instytutu kieruje Instytutem i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
Dyrektor Instytutu działa przy pomocy zastępców dyrektora.
3.
Dyrektor Instytutu powoływany jest na okres 5 lat.
§  3.
Do wyłaniania kandydatów na stanowisko Dyrektora Instytutu stosuje się przepisy rozporządzenia Ministra Nauki z dnia 10 września 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad postępowania konkursowego przy wyłanianiu kandydatów na funkcję dyrektora jednostki badawczo-rozwojowej (Dz. U. Nr 101, poz. 1101).
§  4.
1.
Rada Instytutu, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczym i doradczym Instytutu.
2.
W skład Rady wchodzi 7 członków powoływanych na okres czterech lat spośród pracowników naukowych oraz ekspertów wyróżniających się wysokim poziomem wiedzy w zakresie, o którym mowa w § 1 ust. 1 pkt 1. Minister właściwy do spraw zagranicznych przed powołaniem członka Rady może zasięgnąć opinii Dyrektora Instytutu.
3.
Rada przedkłada Dyrektorowi Instytutu swoje stanowisko w sprawach dotyczących Instytutu, w szczególności wobec:
1)
projektu planu zadań podstawowych Instytutu;
2)
projektu wniosku Dyrektora Instytutu w sprawie utworzenia zamiejscowego oddziału Instytutu;
3)
wyników działania zamiejscowego oddziału Instytutu;
4)
projektu rocznego sprawozdania Dyrektora Instytutu.
§  5.
W skład Instytutu wchodzą:
1) 2
 komórki organizacyjne:
a)
Akademia Dyplomatyczna,
b)
Biuro Badań i Analiz,
c)
Biuro Informacji Publicznej,
d)
Biuro Finansowo-Administracyjne,
e)
Biblioteka,
f)
Wydział do spraw ochrony informacji niejawnych;
2)
samodzielne stanowisko pracy - audytor wewnętrzny.
1 Załącznik § 1 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 5 października 2005 r. (Dz.U.05.205.1697) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 listopada 2005 r.
2 Załącznik § 5 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 5 października 2005 r. (Dz.U.05.205.1697) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 3 listopada 2005 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024