Przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności na potrzeby obronne państwa.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 sierpnia 2004 r.
w sprawie przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa

Na podstawie art. 6 ust. 2 pkt 7 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2002 r. Nr 21, poz. 205, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
warunki i sposób przygotowania i wykorzystania systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
2)
właściwość organów władzy publicznej w sprawach, o których mowa w pkt 1.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
obronne systemy łączności - systemy łączności przygotowane do wykorzystania na potrzeby obronne;
2)
dedykowane sieci telekomunikacyjne - sieci telekomunikacyjne wydzielone lub wydzierżawione z infrastruktury operatorów telekomunikacyjnych lub wybudowane wyłącznie na potrzeby użytkowników specjalnych, przeznaczone do zapewnienia telekomunikacji w razie zagrożenia bezpieczeństwa państwa;
3) 1
 inwestycja postulowana - inwestycję realizowaną na wniosek organu administracji rządowej przez:
a)
ministra właściwego do spraw informatyzacji, który przygotowuje obronne systemy łączności w zakresie telekomunikacji,
b)
ministra właściwego do spraw łączności, który przygotowuje obronne systemy łączności w zakresie poczty;
4)
preferencyjna obsługa - przedsięwzięcia organizacyjno-techniczne umożliwiające priorytetowe zapewnienie telekomunikacji lub poczty użytkownikom specjalnym, w tym w warunkach zakłóceń funkcjonowania systemów łączności;
5)
resortowe sieci telekomunikacyjne - sieci telekomunikacyjne eksploatowane przez organy władzy publicznej na własne potrzeby;
6)
system łączności specjalnej - system łączności zabezpieczony przed nieuprawnionym dostępem do przekazywanej w nim informacji przez zastosowanie urządzeń i narzędzi kryptograficznych;
7)
użytkownik specjalny - organ władzy publicznej, Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub przedsiębiorcę o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, o którym mowa w art. 3 ustawy z dnia 23 sierpnia 2001 r. o organizowaniu zadań na rzecz obronności państwa realizowanych przez przedsiębiorców (Dz. U. Nr 122, poz. 1320 oraz z 2002 r. Nr 188, poz. 1571).
§  3.
Obronne systemy łączności powinny cechować się w szczególności:
1)
niezawodnością;
2)
odpornością na zakłócenia;
3)
zdolnością zapewnienia użytkownikom specjalnym bezpiecznego przekazywania informacji;
4)
zdolnością zachowania ciągłości łączności podczas zmian miejsc pracy, w ramach stanowisk kierowania;
5)
zdolnością do elastycznej rekonfiguracji systemu;
6)
zdolnością do preferencyjnej obsługi użytkowników specjalnych.
§  4.
Przygotowanie i wykorzystanie obronnych systemów łączności obejmuje planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć umożliwiających kierowanie państwem w warunkach zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny lub dowodzenie Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej.
§  5.
1.
Przygotowanie obronnych systemów łączności realizuje się w szczególności przez:
1)
precyzowanie potrzeb w zakresie łączności;
2)
analizę możliwości przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych w zakresie ich wykorzystania na potrzeby obronne państwa;
3)
planowanie wykorzystania istniejących systemów łączności na potrzeby obronne państwa;
4)
wytypowanie osób odpowiedzialnych za planowanie, wdrażanie, zarządzanie i eksploatację obronnych systemów łączności;
5)
utworzenie bazy danych o przedsiębiorcach telekomunikacyjnych i operatorach pocztowych, niezbędnej do przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności;
6)
precyzowanie standardów wyposażenia stanowisk kierowania;
7)
wykonywanie inwestycji;
8)
wykonywanie inwestycji postulowanych.
2.
Przygotowanie obronnych systemów łączności w zakresie telekomunikacji realizuje się w szczególności przez:
1)
opracowywanie zasad współpracy sieci przedsiębiorców telekomunikacyjnych z resortowymi sieciami telekomunikacyjnymi;
2)
dostosowywanie obiektów i infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych do współpracy z ruchomymi urządzeniami telekomunikacyjnymi zgodnie z potrzebami określanymi w szczególności przez Ministra Obrony Narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych;
3)
wskazywanie potrzeb w zakresie rozbudowy infrastruktury telekomunikacyjnej przedsiębiorców telekomunikacyjnych w ramach inwestycji postulowanych;
4)
zapewnianie bezpieczeństwa systemów łączności specjalnej.
3.
Przygotowanie obronnych systemów łączności w zakresie poczty realizuje się w szczególności przez precyzowanie potrzeb w zakresie współdziałania operatorów pocztowych z wojskową pocztą polową, z pocztą specjalną podległą ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz z pocztą kurierską podległą ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  6.
Obronne systemy łączności przygotowuje się z wykorzystaniem w szczególności:
1)
resortowych sieci telekomunikacyjnych;
2)
sieci telekomunikacyjnych przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
3)
dedykowanych sieci telekomunikacyjnych;
4)
infrastruktury operatorów pocztowych;
5)
wojskowej poczty polowej, poczty specjalnej podległej ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych oraz poczty kurierskiej podległej ministrowi właściwemu do spraw zagranicznych.
§  7.
Przygotowanie obronnych systemów łączności dokonuje się w czasie pokoju, przy uwzględnieniu konieczności ich rozwinięcia, rozbudowy i rekonfiguracji w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny.
§  8.
Sieci wewnętrzne stanowiska kierowania wykonuje organ władzy publicznej, który przygotowuje i utrzymuje dane stanowisko.
§  9.
Organy władzy publicznej przy planowaniu, budowie, rozbudowie, eksploatacji lub łączeniu systemów łączności uwzględniają potrzeby wynikające z zapewnienia bezpieczeństwa państwa.
§  10.
1.
Obronne systemy łączności wykorzystywane są na potrzeby:
1)
systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym;
2)
zapewnienia funkcjonowania państwa w razie zagrożenia bezpieczeństwa i w czasie wojny;
3)
dowodzenia Siłami Zbrojnymi Rzeczypospolitej Polskiej;
4)
współpracy z systemami łączności państw sojuszniczych;
5)
utrzymywania w stałej gotowości jednolitych systemów obserwacji, pomiarów, analiz, prognozowania i powiadamiania, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
2.
Obronne systemy łączności mogą być wykorzystywane także w czasie pokoju, w tym w razie wystąpienia działań terrorystycznych lub innych szczególnych zdarzeń.
§  11.
1.
W ramach przygotowania i wykorzystania obronnych systemów łączności organy władzy publicznej, według swojej właściwości, zaspokajają potrzeby dotyczące funkcjonowania obronnych systemów łączności w szczególności na stanowiskach kierowania, realizując przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 1, 4 i 7, a ponadto:
1) 2
 minister właściwy do spraw informatyzacji zapewnia, na wniosek organów administracji rządowej, połączenie sieci, o których mowa w § 8, z sieciami telekomunikacyjnymi przedsiębiorców telekomunikacyjnych, a także realizuje przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 6 oraz ust. 2 pkt 1 i 3, oraz:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności w zakresie telekomunikacji na potrzeby obronne państwa,
b)
powołuje ekspertów w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego i współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej - informatyzacja,
c)
precyzuje wymagania eksploatacyjne w zakresie telekomunikacji dla urządzeń łączności wykorzystywanych na potrzeby obronnych systemów łączności oraz nadzoruje ich wdrażanie przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
d)
opracowuje plany i realizuje inwestycje postulowane w zakresie telekomunikacji;
1a) 3
 minister właściwy do spraw łączności realizuje w zakresie poczty przedsięwzięcia, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 3 i 6 oraz ust. 3, a także:
a)
koordynuje przygotowanie i wykorzystanie systemów łączności w zakresie poczty na potrzeby obronne państwa,
b)
powołuje ekspertów w zakresie zarządzania kryzysowego, planowania cywilnego i współpracy cywilno-wojskowej w dziale administracji rządowej - łączność,
c)
precyzuje wymagania eksploatacyjne w zakresie poczty dla urządzeń łączności wykorzystywanych na potrzeby obronnych systemów łączności oraz nadzoruje ich wdrażanie przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
d)
opracowuje plany i realizuje inwestycje postulowane w zakresie poczty;
2)
Minister Obrony Narodowej zapewnia:
a)
wskazywanie potrzeb Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej w zakresie telekomunikacji i poczty,
b)
opracowywanie warunków wykonywania działalności telekomunikacyjnej i pocztowej, w czasie zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny, przez komórki i jednostki organizacyjne resortu obrony narodowej oraz przez jednostki sił zbrojnych państw sojuszniczych przebywające czasowo na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie umów, których Rzeczpospolita Polska jest stroną;
3) 4
 minister właściwy do spraw wewnętrznych zapewnia, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji, ministrem właściwym do spraw łączności, Ministrem Obrony Narodowej, Szefem Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, opracowywanie wykazu organów administracji rządowej uprawnionych do preferencyjnej obsługi oraz przekazanie tego wykazu przedsiębiorcom telekomunikacyjnym i operatorom pocztowym za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej;
4)
Szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Szef Wojskowych Służb Informacyjnych, każdy w zakresie swojej właściwości, zapewnia bezpieczeństwo systemów łączności specjalnej;
5) 5
 Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zapewnia realizację przedsięwzięć, o których mowa w § 5 ust. 1 pkt 2 i 5 oraz ust. 2 pkt 2, oraz kontrolę realizacji zadań na rzecz obronności wykonywanych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych i operatorów pocztowych;
6)
wojewoda zapewnia:
a)
opracowywanie potrzeb w zakresie łączności jednostek organizacyjnych podległych i nadzorowanych, przedsiębiorców, dla których jest organem założycielskim, oraz przedsiębiorców niebędących jednostkami organizacyjnymi podległymi lub nadzorowanymi przez ministrów,
b)
planowanie, organizowanie i realizację przedsięwzięć związanych z przygotowaniem systemów łączności stanowisk kierowania podmiotów, o których mowa w lit. a,
c) 6
 opracowywanie, w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, wykazu podmiotów, o których mowa w lit. a, uprawnionych do preferencyjnej obsługi oraz przekazywanie go przedsiębiorcom telekomunikacyjnym i operatorom pocztowym za pośrednictwem Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
2. 7
 Przedsięwzięcia, o których mowa w ust. 1 pkt 1 lit. a, c i d, pkt 1a lit. a, c i d oraz § 5 ust. 1 pkt 3, 5 i 6, ust. 2 pkt 1-3 i ust. 3, są realizowane w uzgodnieniu z Ministrem Obrony Narodowej i ministrem właściwym do spraw wewnętrznych.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 § 2 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
2 § 11 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
3 § 11 ust. 1 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a tiret drugie rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
4 § 11 ust. 1 pkt 3 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret trzecie rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
5 § 11 ust. 1 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a tiret czwarte rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
6 § 11 ust. 1 pkt 6 lit. c zmieniona przez art. 11 pkt 2 lit a tiret piąte rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.
7 § 11 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b rozporządzenia z dnia 16 czerwca 2016 r. (Dz.U.2016.964) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 16 lipca 2016 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024