Przyjęcie Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI I PRACY1)
z dnia 1 lipca 2004 r.
w sprawie przyjęcia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006

Na podstawie art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206) zarządza się, co następuje:
§  1.
Przyjmuje się Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich 2004-2006, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
______

1) Minister Gospodarki i Pracy kieruje działem administracji rządowej - praca, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2004 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki i Pracy (Dz. U. Nr 134, poz. 1428).

(Załącznik do rozporządzenia jest zawarty w oddzielnym załączniku do niniejszego numeru.)

ZAŁĄCZNIK  1

Sektorowy Program Operacyjny

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

Rozwój Zasobów Ludzkich

2004-2006

Rozdział I: Wprowadzenie

1.1. Wstęp

1.2. Miejsce SPO RZL w Narodowym Planie Rozwoju

1.3. Uwarunkowania realizacji działań określonych w SPO RZL

1.4. Uwarunkowania polityczne

1.5. Proces konsultacji społecznych SPO RZL

grafika

Rozdział II: Sektor zasobów ludzkich - analiza

2.1. Wprowadzenie

2.2. Polski rynek pracy a instrumenty polityki aktywnego rynku pracy

2.2.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.2.2. Zatrudnienie

2.2.3. Bezrobotni

2.2.3.1. Pośrednictwo pracy, kluby pracy oraz poradnictwo zawodowe

2.2.3.2. Inicjowanie i organizowanie szkoleń dla bezrobotnych i osób zagrożonych zwolnieniami

2.2.3.3. Pożyczki z Funduszu Pracy

2.2.3.4. Zatrudnienie subsydiowane

2.2.3.5. Roboty publiczne

2.2.3.6. Wspieranie regionalnych i lokalnych rynków pracy

2.2.4. Długotrwałe bezrobocie

2.2.5. Absolwenci szkół

2.2.6. Pracownicy w wieku powyżej 50 lat

2.2.7. Wyzwania strukturalne przed polskim rynkiem pracy

2.2.7.1. Zmiany strukturalne

2.2.7.2. Zróżnicowanie regionalne

2.2.7.3. Zmiany demograficzne a rynek pracy

2.3. Równe szanse i promocja integracji społecznej

2.3.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.3.2. Osoby niepełnosprawne

2.3.3. Ubóstwo a udział w rynku pracy i społeczeństwie

2.3.4. Młodzież zagrożona wykluczeniem społecznym

2.3.5. Osoby opuszczające zakłady karne

2.3.6. Mniejszości etniczne i narodowe

2.3.7. Uchodźcy

2.3.8. Osoby uzależnione od narkotyków i/lub alkoholu

2.3.9. Bezdomni

2.3.10. Pomoc społeczna dla osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

2.4. Poprawa szkolenia i edukacji oraz promocja kształcenia ustawicznego

2.4.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.4.2. Podnoszenie poziomu wykształcenia populacji

2.4.3. Wychowanie przedszkolne

2.4.4. Różnice poziomu umiejętności na szczeblu szkoły podstawowej

2.4.5. Szkolnictwo wyższe

2.4.6. Kształcenie i doskonalenie nauczycieli

2.4.7. Edukacja informatyczna

2.4.8. Różnice w dostępie do edukacji

2.4.9. Reformy i zmiany w systemie edukacji

2.4.9.1. Reforma systemu edukacji - opis

2.4.9.2. Reforma systemu edukacji zawodowej

2.4.9.3. Kształcenie osób dorosłych

2.5. Przedsiębiorczość i potencjał adaptacyjny

2.5.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.5.2. Obszary wzrostu zatrudnienia

2.5.3. Bariery dla rozwoju przedsiębiorstw i tworzenia miejsc pracy

2.5.4. Wpływ inwestycji zagranicznych na rozwój zatrudnienia

2.5.5. Potencjał adaptacyjny zasobów ludzkich i przedsiębiorstw

2.5.6. Wspieranie przedsiębiorczości

2.5.6.1. Działalność szkoleniowa, doradcza i informacyjna

2.5.6.2. Promocja przedsiębiorczości

2.5.6.3. Wspieranie innowacyjności i kształcenie kadr

2.6. Zwiększanie udziału kobiet w rynku pracy

2.6.1. Ogólny zarys zagadnienia

2.6.2. Sytuacja kobiet na rynku pracy

2.6.3. Programy aktywizacji zawodowej kobiet

2.7. Podsumowanie dla sektora zasobów ludzkich

2.7.1. Bezrobocie a polityka aktywnego rynku pracy

2.7.2. Promocja integracji społecznej, przedsiębiorczości i potencjału adaptacyjnego

2.8. Załącznik

2.9. Służby zatrudnienia

2.10. Dotychczasowa pomoc zagraniczna w zakresie rozwoju zasobów ludzkich

grafika

Rozdział III: Strategia rozwoju zasobów ludzkich - kontekst programowy

3.1. Wprowadzenie

3.2. Ogólny zarys sytuacji na rynku pracy

3.3. Strategia Rozwoju Zasobów Ludzkich RP

3.3.1. Narodowa Strategia Wzrostu Zatrudnienia i Rozwoju Zasobów Ludzkich

3.3.1.1. Ogólny cel Strategii

3.3.1.2. Filary Strategii

3.3.2. Dalsza reforma strukturalna rynku pracy

3.3.3. Strategia społeczno-ekonomiczna "Przedsiębiorczość - Rozwój - Praca"

3.3.4. Działania rządu na rzecz małych i średnich przedsiębiorstw

3.4. Spójność Programu Operacyjnego ze Wspólną Oceną Założeń Polskiej Polityki Zatrudnienia

3.5. Spójność Programu Operacyjnego ze Wspólnym Memorandum na rzecz Integracji Społecznej

3.5.1. Zagrożenie trwałym wykluczeniem z rynku pracy

3.5.2. Rozwiązanie problemu niekorzystnej sytuacji edukacyjnej

3.5.3. Wsparcie na rzecz wzmacniania więzi rodzinnych oraz zwalczania uzależnień, przemocy wobec dzieci i przemocy rodzinnej

3.5.4. Warunki mieszkaniowe

3.5.5. Dostęp do wysokiej jakości usług

3.5.6. Świadczenia społeczne

3.6. Oczekiwane efekty generalne realizacji programu

3.7. Podsumowanie - analiza SWOT

grafika

Rozdział IV: Priorytety i obszary wsparcia

4.1. Wprowadzenie i uzasadnienie wsparcia

4.2. Priorytet 1: Aktywna polityka rynku pracy oraz integracji zawodowej i społecznej

4.2.1. Cele Priorytetu

4.2.2. Uzasadnienie wyboru Priorytetu

4.2.3. Spodziewane rezultaty/efekty realizacji Priorytetu

4.2.4. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.2.5. Indykatywny plan finansowy Priorytetu 1

4.3. Priorytet 2: Rozwój społeczeństwa opartego na wiedzy

4.3.1. Cele Priorytetu

4.3.2. Uzasadnienie wyboru Priorytetu

4.3.3. Spodziewane rezultaty/efekty realizacji Priorytetu

4.3.4. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.3.5. Indykatywny plan finansowy Priorytetu 2

4.4. Priorytet 3: Pomoc techniczna

4.4.1. Cele i uzasadnienie Priorytetu

4.4.2. Działania realizowane w ramach Priorytetu

4.4.3. Indykatywny plan finansowy dla Priorytetu 3

4.5. Kwestie horyzontalne

4.6. Działania współfinansowane z EFS Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego i działania współfinansowane w ramach innych Funduszy Strukturalnych

grafika

Rozdział V: Wdrażanie SPO RZL

5.1. Uwagi ogólne

5.2. Zarządzanie i wdrażanie SPO RZL

5.2.1. Instytucja Zarządzająca SPO RZL

5.2.2. Instytucje Pośredniczące SPO RZL

5.2.3. Instytucje Wdrażające SPO RZL

5.2.4. Komitety Sterujące

5.2.5. Uzupełnienie Programu

5.3. Zarządzanie finansowe i kontrola

5.3.1. Rozwiązania w zakresie zarządzania finansowego i kontroli

5.3.2. Jednostka Monitorująco-Kontrolna EFS

5.3.3. Rola Instytucji Płatniczej

5.3.4. Rola Instytucji Zarządzającej, Instytucji Pośredniczących i Instytucji Wdrażających w zarządzaniu finansowym

5.3.4.1. Instytucja Zarządzająca SPO RZL

5.3.4.2. Instytucje Pośredniczące

5.3.4.3. Instytucje Wdrażające

5.3.5. Audyt i kontrola finansowa

5.3.5.1. Poświadczenie zamknięcia pomocy

5.3.5.2. Kontrola pogłębiona

5.3.5.3. Audyt wewnętrzny

5.3.5.4. Raporty w sprawie nieprawidłowości

5.3.6. Przepływ środków z EFS

5.3.6.1. Fundusze strukturalne a polskie finanse publiczne

5.3.6.2. Procedura przepływów finansowych w ramach SPO RZL angażujących środki EFS

5.3.6.3. Planowanie finansowe realizacji SPO RZL, w tym współfinansowanie

5.3.7. Rozwiązania szczególne zapewniające zgodność z politykami wspólnotowymi

5.4. Przekazywanie danych i monitorowanie

5.5. Monitoring

5.5.1. Monitorowanie projektów wdrażanych w ramach SPO RZL

5.5.2. Komitet Monitorujący SPO RZL

5.5.3. Kwantyfikacja celów i wskaźniki monitorowania

5.5.4. Roczne i końcowe raporty z wdrażania SPO RZL

5.5.4.1. Raporty roczne

5.5.4.2. Raport końcowy

5.5.4.3. Przegląd głównych rezultatów poprzedniego roku

5.6. Ocena (ewaluacja)

5.6.1. Ocena ex ante(art. 41)

5.6.2. Ocena średniookresowa i końcowa oraz ocena ex post (art. 42 i 43)

5.6.3. Budowa potencjału ewaluacyjnego, oceny uzupełniające i ocena końcowa

5.7. Partnerstwo

5.8. Informacja i promocja

grafika

Rozdział VI: Finansowanie SPO RZL

6.1. Plan finansowy

grafika

1 Załącznik zmieniony przez § 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 29 grudnia 2006 r. (Dz.U.06.251.1857) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 grudnia 2006 r. Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024