Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 26 kwietnia 2004 r.
w sprawie szczegółowych wymagań weterynaryjnych dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt2)

Na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U. Nr 69, poz. 625) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Działalność w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt prowadzi się w obiektach, które:
1)
znajdują się w miejscu ogrodzonym, zabezpieczonym przed dostępem zwierząt z zewnątrz;
2)
wyposaża się w:
a)
urządzenia do załadunku i wyładunku zwierząt,
b)
system odprowadzania ścieków.
2.
W obiektach, o których mowa w ust. 1, zapewnia się:
1)
miejsce do przeprowadzania badania zwierząt, zapewniające odpowiednie oświetlenie oraz wyposażone w urządzenia do unieruchamiania i poskramiania zwierząt;
2)
pomieszczenie do izolacji zwierząt chorych;
3)
pomieszczenie do przetrzymywania zwierząt wyposażone w urządzenia do ich karmienia i pojenia;
4)
pomieszczenie socjalne i biurowe z doprowadzoną bieżącą wodą przeznaczone dla urzędowego lekarza weterynarii;
5)
wydzielone miejsce do przetrzymywania nawozów naturalnych, w rozumieniu przepisów o nawozach i nawożeniu.
3.
W przypadku działalności w zakresie prowadzenia obrotu zwierzętami lub ich skupu stwierdzenie wymagań weterynaryjnych, o których mowa w ust. 1 i 2, jest wymagane dla każdego obiektu budowlanego, w którym ta działalność ma być prowadzona.
4.
Obiekty, o których mowa w ust. 1, poddaje się czyszczeniu i odkażaniu zgodnie z zaleceniami powiatowego lekarza weterynarii.
5.
Dopuszcza się skup zwierząt bezpośrednio z terenu gospodarstwa, z którego zwierzęta te pochodzą, jeżeli:
1)
zwierzęta pochodzące wyłącznie z jednego gospodarstwa przewozi się tym samym środkiem transportu;
2)
przewóz zwierząt odbywa się bezpośrednio do miejsca ich przeznaczenia.
§  2.
1.
Przedmiotem działalności, o której mowa w § 1, mogą być wyłącznie zwierzęta:
1)
oznakowane w sposób określony w przepisach o rejestracji i identyfikacji zwierząt;
2)
niepodlegające zakazowi wyprowadzania z gospodarstwa w związku ze zwalczaniem chorób zakaźnych zwierząt;
3)
spełniające wymagania weterynaryjne określone w przepisach dla handlu zwierzętami - w przypadku, gdy zwierzęta są przeznaczone do handlu;
4)
spełniające wymagania weterynaryjne określone w przepisach o przywozie zwierząt - w przypadku, gdy zwierzęta są przywożone z państw trzecich.
2.
Dopuszcza się obrót zwierzętami niespełniającymi wymagań, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli:
1)
zwierzęta z gospodarstwa pochodzenia zostaną dostarczone bezpośrednio do rzeźni znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wskazanej przez powiatowego lekarza weterynarii;
2)
zwierzęta te nie miały kontaktu z innymi zwierzętami w czasie ich przewożenia z gospodarstwa pochodzenia do rzeźni.
§  3.
1.
Podmiot prowadzący działalność, o której mowa w § 1, prowadzi dokumentację dotyczącą zwierząt, będących przedmiotem jego działalności.
2.
Dokumentacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:
1)
imię i nazwisko albo nazwę posiadacza zwierząt, od którego zwierzęta zostały nabyte, oraz adres i numer identyfikacyjny gospodarstwa ich pochodzenia;
2)
datę nabycia zwierząt;
3)
liczbę nabytych zwierząt, ich numer identyfikacyjny oraz numer świadectwa zdrowia lub paszportu;
4)
imię i nazwisko albo nazwę nabywcy oraz adres miejsca, do którego dostarczono zwierzęta;
5)
weterynaryjny numer identyfikacyjny podmiotu dokonującego przewozu zwierząt oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym zwierzęta są przewożone;
6)
kopię planu trasy, jeżeli jest wymagana.
3.
Dokumentację przechowuje się przez 3 lata od dnia dokonania w niej ostatniego wpisu.
§  4.
Do ponownego stwierdzenia spełniania wymagań weterynaryjnych, w przypadku wydania decyzji zakazującej prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami lub ich skupu w obiektach, w stosunku do których stwierdzono naruszenie tych wymagań, są niezbędne wymagania określone w § 1-3.
§  5.
Powiatowy lekarz weterynarii wydaje decyzję, o której mowa w:
1)
art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, zwanej dalej "ustawą" - w przypadku niespełnienia wymagań, określonych w § 1 i § 3;
2)
art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, w zakresie umieszczania na rynku zwierząt - w przypadku niespełnienia wymagań, określonych w § 2.
§  6.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do podmiotów prowadzących działalność w zakresie obrotu zwierzętami, innymi niż zwierzęta gospodarskie, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu takich zwierząt.
§  7.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

2) Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają do prawa polskiego postanowienia dyrektywy 64/432/EEC z dnia 26 czerwca 1964 r. o problemach zdrowia zwierząt w handlu bydłem i trzodą chlewną wewnątrz Wspólnoty (Dz. Urz. WE L 121, z 29.07.1964 r.) w części dotyczącej prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt. Dane dotyczące ogłoszenia aktu prawa Unii Europejskiej, zamieszczone w niniejszym rozporządzeniu, z dniem uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej, dotyczą ogłoszenia tego aktu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej - wydanie specjalne.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2004.100.1011

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania weterynaryjne dla prowadzenia działalności w zakresie obrotu zwierzętami, pośrednictwa w tym obrocie lub skupu zwierząt.
Data aktu: 26/04/2004
Data ogłoszenia: 01/05/2004
Data wejścia w życie: 01/05/2004