Szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 9 maja 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa

Na podstawie art. 7 ust. 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 1994 r. Nr 1, poz. 2, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady gospodarki finansowej Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zwanej dalej "Agencją".
2.
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"ustawie" - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 29 grudnia 1993 r. o utworzeniu Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa;
2)
"programie SAPARD" - należy przez to rozumieć Specjalny Program Akcesyjny na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich;
3)
"programie PHARE" - należy przez to rozumieć czasową pomoc finansową ze strony Wspólnoty Europejskiej udzielaną w ramach programu Pomocy gospodarczej dla Polski i Węgier;
4)
"rocznym planie finansowym" - należy przez to rozumieć plan finansowy, o którym mowa w art. 33 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, Nr 45, poz. 391 i Nr 65, poz. 594);
5)
"wolnych środkach" - należy przez to rozumieć środki finansowe, które w danej chwili nie są wykorzystywane przez Agencję na realizację zadań statutowych.
§  2.
1. 1
 Agencja prowadzi gospodarkę finansową na podstawie rocznych planów finansowych, ustalanych i uzgadnianych stosownie do przepisów art. 7 ust. 3 ustawy.
2.
Roczny plan finansowy jest ustalany na okres roku kalendarzowego.
§  3.
Projekt rocznego planu finansowego na następny rok budżetowy opracowuje Prezes Agencji, z uwzględnieniem terminów określanych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych dla materiałów do projektu ustawy budżetowej.
§  4.
Roczny plan finansowy Agencji zawiera w szczególności:
1) 2
 wielkości liczbowe dla wpływów z poszczególnych tytułów przychodów, określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, oraz wydatków, związanych z zadaniami ustawowymi Agencji;
2)
zobowiązania przewidywane do uregulowania w roku, na który sporządzany jest plan, wynikające z decyzji podjętych w latach poprzednich;
3)
przewidywane wielkości wydatków na realizację poszczególnych tytułów zobowiązań powstających w roku, na który plan jest sporządzany;
4)
zobowiązania powstałe w roku, na który plan jest sporządzany, przewidziane do realizacji w roku następnym;
5)
wielkość limitów na udzielanie gwarancji i poręczeń kredytów bankowych w roku realizacji planu;
6) 3
 wielkość środków na realizację udzielonych gwarancji i poręczeń spłaty kredytów bankowych;
7)
wielkość rezerwy, o której mowa w art. 7 ust. 3b ustawy, planowanej na realizację zadań programu SAPARD przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 maja 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu i kierunków działań oraz sposobów realizacji zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w zakresie gospodarowania środkami pochodzącymi z funduszy Unii Europejskiej (Dz. U. Nr 102, poz. 928 i Nr 222, poz. 1866);
8)
stan należności Agencji na początek i koniec roku kalendarzowego;
9)
stan środków pieniężnych na początek i na koniec roku kalendarzowego.
§  5. 4
 Do planu, o którym mowa w § 4, załącza się szczegółowe zestawienie obejmujące:
1)
zestawienie planowanych wpływów z poszczególnych tytułów;
2)
zestawienie, w układzie kwartalnym, tytułów:
a)
wydatków, odrębnie dla działalności ustawowej i działalności zleconej Agencji,
b)
zobowiązań planowanych do podjęcia, które mają być sfinansowane w roku następnym,
c)
wydatków na pokrycie kosztów utrzymania Centrali Agencji, zwanej dalej "Centralą", oddziałów regionalnych oraz biur powiatowych,
d)
wydatków na pokrycie kosztów środków trwałych w budowie w Centrali, oddziałach regionalnych i biurach powiatowych wraz ze wskazaniem przewidywanych terminów i wielkości kwot płatności dla poszczególnych tytułów,
e)
wpływów i wydatków dotyczących środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej na realizację określonych programów w ramach pomocy z programu PHARE i wielkość przewidywanego współfinansowania krajowego wraz z harmonogramem wydatków;
3)
szczegółowe pisemne uzasadnienie poszczególnych wielkości wpływów i wydatków, o których mowa w pkt 1 i 2.
§  6. 5
 Zestawienia, o których mowa w § 5 pkt 2 lit. c i d, w podziale na Centralę i poszczególne oddziały regionalne wraz z biurami powiatowymi, powinny zawierać w szczególności:
1)
przewidywane do realizacji w poszczególnych kwartałach roku wydatki na wynagrodzenia osobowe i bezosobowe;
2)
wydatki na pochodne od wynagrodzeń;
3)
pozostałe wydatki bieżące z wyszczególnieniem przewidywanych tytułów wydatków;
4)
wydatki majątkowe.
§  7.
Realizacja zadań ustawowych i zleconych oraz wydatkowanie środków publicznych przez Agencję są dokonywane w szczególności stosownie do przepisów ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.
§  8.
Realizacja poszczególnych tytułów wydatków może być dokonywana w granicach kwot ustalonych w rocznym planie finansowym z podziałem na okresy kwartalne.
§  9. 6
 Zwiększenie wydatków i zobowiązań w poszczególnych tytułach lub przyspieszenie wydatkowania środków w stosunku do zatwierdzonego w rocznym planie finansowym harmonogramu wydatków oraz zwiększenie zobowiązań przewidzianych do realizacji w kolejnym roku może nastąpić wyłącznie po zatwierdzeniu zmiany rocznego planu finansowego, w trybie, o którym mowa w art. 7 ust. 3 ustawy.
§  10.
1.
Agencja lokuje okresowo wolne środki w Narodowym Banku Polskim, w Banku Gospodarstwa Krajowego lub w innym banku. Wyboru banku innego niż Narodowy Bank Polski lub Bank Gospodarstwa Krajowego dokonuje się w trybie przepisów o zamówieniach publicznych, na następujących warunkach:
1)
lokowanie wolnych środków nie może powodować opóźnień w realizacji ustawowych zadań Agencji;
2)
lokowania wolnych środków dokonuje się przy zapewnieniu rentowności i bezpieczeństwa lokat;
3)
wolne środki mogą być lokowane na rachunkach lokat terminowych;
4)
bank musi posiadać fundusze własne w wysokości co najmniej 100 mln euro.
2.
Agencja może lokować okresowo wolne środki również w papiery wartościowe o terminie zapadalności do jednego roku, emitowane przez Skarb Państwa.
§  11.
Agencja przesyła ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych oraz ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi, w okresach kwartalnych w terminie 20 dni po zakończeniu każdego kwartału, informacje dotyczące wielkości ulokowanych wolnych środków, terminów zapadalności lokat, uzyskanych warunków oprocentowania dla każdej z lokat w poszczególnych bankach w podziale na lokaty długoterminowe i lokaty krótkoterminowe oraz warunków oprocentowania rachunków bieżących w każdym z banków.
§  12.
1.
Agencja tworzy następujące fundusze:
1)
fundusz statutowy;
2)
obowiązkowe fundusze przewidziane odrębnymi ustawami;
3)
inne fundusze, po uzyskaniu zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
2.
Fundusz statutowy tworzy się z równowartości składników majątku przekazanych przez Ministra Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, stanowiących wyposażenie Agencji w dniu rozpoczęcia przez nią działalności.
3.
Fundusz statutowy zwiększa się o wygospodarowany zysk netto, a zmniejsza się o stratę netto.
§  13. 7
 Księgi rachunkowe, o których mowa w art. 7 ust. 6a ustawy, oraz księgi rachunkowe dla środków przeznaczonych na realizację zadań, o których mowa w art. 3b ustawy, są prowadzone wyłącznie w siedzibie Centrali.
§  14.
Środki pochodzące z funduszy, o których mowa w art. 3a ust. 1 ustawy, są gromadzone, wydatkowane i ewidencjonowane w sposób określony w szczególności w umowach międzynarodowych.
§  15. 8
 
1.
Wyboru podmiotu uprawnionego do badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji dokonuje Prezes Agencji, w trybie przepisów o zamówieniach publicznych.
2.
Koszty postępowania o zamówienie publiczne oraz koszty badania rocznego sprawozdania finansowego Agencji ponosi Agencja.
3.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji Prezes Agencji przedkłada, wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania, do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju wsi.
4.
Roczne sprawozdanie finansowe Agencji wraz z opinią i raportem z przeprowadzonego badania tego sprawozdania oraz opinią ministra właściwego do spraw rozwoju wsi, o której mowa w ust. 3, Prezes Agencji przedkłada do zatwierdzenia ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych.
§  16.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisu § 10 ust. 1 w zakresie dotyczącym lokowania okresowo wolnych środków w Banku Gospodarstwa Krajowego, który wchodzi w życie z dniem 1 czerwca 2003 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

2) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1994 r. Nr 80, poz. 369 i Nr 98, poz. 473, z 1997 r. Nr 41, poz. 255, Nr 79, poz. 484 i Nr 141, poz. 943, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 48, poz. 547 i 550 i Nr 88, poz. 983, z 2001 r. Nr 3, poz. 19, Nr 29, poz. 320, Nr 38, poz. 452, Nr 125, poz. 1363 i Nr 129, poz. 1438, z 2002 r. Nr 112, poz. 976 i Nr 143, poz. 1197 oraz z 2003 r. Nr 52, poz. 450 i Nr 64, poz. 592.

1 § 2 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
2 § 4 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
3 § 4 pkt 6 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
6 § 9 zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
7 § 13 zmieniony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.
8 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 21 grudnia 2005 r. (Dz.U.05.266.2234) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2006 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024