Badanie skuteczności i efektywności pomocy publicznej.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 3 lutego 2003 r.
w sprawie badania skuteczności i efektywności pomocy publicznej

Na podstawie art. 39 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa metody badania skuteczności i efektywności udzielonej pomocy publicznej, zwanej dalej "pomocą", termin przedstawienia jego wyników organowi nadzorującemu, zakres informacji udzielanych przez przedsiębiorców oraz wzory formularzy, na których informacje te są przekazywane.
§  2.
1.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania:
1)
skuteczności udzielonej pomocy, polegającego na ocenie, czy udzielenie pomocy spowodowało zamierzone skutki;
2)
efektywności udzielonej pomocy, polegającego na ocenie, czy możliwe było osiągnięcie zakładanego celu udzielonej pomocy, przy kwocie pomocy mniejszej, niż została udzielona.
2.
Organ udzielający pomocy bada skuteczność i efektywność udzielonej pomocy przez zbieranie i systematyzowanie informacji dotyczących pomocy o określonym przeznaczeniu, wskazując ilość i wartość przypadków pomocy:
1)
skutecznej i efektywnej;
2)
skutecznej i nieefektywnej;
3)
nieskutecznej i nieefektywnej.
§  3.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania skuteczności i efektywności pomocy udzielonej w danym roku w zakresie celów, których osiągnięcie planowano w tym roku.
§  4.
1.
Organ udzielający pomocy dokonuje badania skuteczności i efektywności udzielonej pomocy na podstawie, przekazanych przez przedsiębiorców korzystających z pomocy, informacji dotyczących w szczególności:
1)
przeznaczenia pomocy;
2)
formy pomocy;
3)
wartości pomocy;
4)
podstawy prawnej udzielenia pomocy;
5)
dnia udzielenia pomocy;
6)
wykorzystania pomocy;
7)
przychodów, kosztów i wyniku finansowego oraz działalności inwestycyjnej.
2.
Informacje, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6, przedstawia się na formularzu sprawozdawczym, którego wzór określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3.
Do formularza, o którym mowa w ust. 2, dołącza się formularz sprawozdawczy F01, sporządzony zgodnie z przepisami określającymi wzory formularzy sprawozdawczych, za kwartał, w którym udzielono pomocy, oraz za kwartał, w którym osiągnięto planowane cele.
§  5.
1. 1
 Organ udzielający pomocy przedstawia organowi nadzorującemu wyniki badań skuteczności i efektywności pomocy w terminie 8 miesięcy od zakończenia roku, dla którego przeprowadził badanie skuteczności i efektywności pomocy.
2.
Wyniki badań skuteczności i efektywności pomocy organ udzielający pomocy przedstawia organowi nadzorującemu na formularzu, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  6.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

FORMULARZ SPRAWOZDAWCZY PRZEDSIĘBIORCY KORZYSTAJĄCEGO Z POMOCY PUBLICZNEJ, KTÓRA PODLEGA BADANIU POD WZGLĘDEM SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI ZA ROK ........

A. INFORMACJE DOTYCZĄCE PRZEDSIĘBIORCY, KTÓRY OTRZYMAŁ POMOC
1. Pełna nazwa (firma) przedsiębiorcy
2. Adres lub województwo powiat
siedziba gmina miejscowość
przedsiębiorcy ulica i nr domu
3. Numer identyfikacyjny REGON 4. Numer identyfikacji podatkowej (NIP)
5. Informacje o uzyskanej pomocy podlegającej badaniu
Przeznaczenie pomocy podlegającej badaniu skuteczności i efektywności w danym roku otrzymanej od określonego organu Forma pomocy Wartość pomocy w PLN Podstawa prawna udzielenia pomocy Dzień udzielenia pomocy
B. OCENA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI PRZYZNANEJ POMOCY PUBLICZNEJx

wzór

Objaśnienia do formularza nr 1

Przedsiębiorca zobowiązany do przekazania informacji na temat skuteczności i efektywności otrzymanej pomocy publicznej wypełnia tylko te punkty, które dotyczą określonego przeznaczenia pomocy otrzymanej od organu występującego o przedmiotowe informacje.

Część A

W punktach od 1 do 4 przedsiębiorca podaje informacje, które pozwolą na jego identyfikację, m.in.: nazwę, adres, numer identyfikacji podatkowej, klasę działalności i formę prawną.

W punkcie 5 przedsiębiorca podaje przeznaczenie pomocy, która została objęta badaniem skuteczności i efektywności, uzyskanej od organu, który wystąpił o informacje. Przedsiębiorca podaje także informacje na temat formy tej pomocy, podstawy prawnej, wartości i dnia jej udzielenia.

Część B

Punkty od 1 do 8 są wypełniane w przypadku, gdy przedsiębiorca uzyskuje pomoc przeznaczoną na:

- restrukturyzację,

- pomoc doraźną,

- prace badawczo-rozwojowe,

- ochronę środowiska,

- rozwój małych i średnich przedsiębiorców,

- utrzymanie poziomu zatrudnienia lub tworzenie nowych miejsc pracy,

- szkolenia.

Punkt 9 formularza jest wypełniany przez przedsiębiorcę, w przypadku gdy uzyskuje pomoc regionalną.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

FORMULARZ ZAWIERAJĄCY WYNIKI BADANIA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI UDZIELONEJ POMOCY PUBLICZNEJ

A. NAZWA ORGANU PRZEPROWADZAJĄCEGO BADANIE .................

B. NUMER IDENTYFIKACJI PODATKOWEJ (NIP) ORGANU

PRZEPROWADZAJĄCEGO BADANIE ..............................

C. ROK, ZA KTÓRY PRZEPROWADZANE JEST BADANIE ...............

D. PRZEZNACZENIE POMOCY PODLEGAJĄCEJ BADANIU ...............

E. PODSTAWY PRAWNE UDZIELONEJ POMOCY .......................

F. WYNIKI BADANIA SKUTECZNOŚCI I EFEKTYWNOŚCI UDZIELONEJ

POMOCY

Ilość Wartość
1. Przypadki pomocy udzielonej w danym roku
2. Przypadki pomocy udzielonej w danym roku podlegające badaniu, w tym:
a) skutecznych i efektywnych
b) skutecznych i nieefektywnych
c) nieskutecznych i nieefektywnych

G. Dane osoby upoważnionej do przekazywania informacji:

Imię i nazwisko: Stanowisko służbowe: Data i podpis:

Dane osoby upoważnionej do roboczych kontaktów z Urzędem

Ochrony Konkurencji i Konsumentów w sprawie informacji

i danych zawartych w sprawozdaniu:

Imię i nazwisko: Stanowisko służbowe: Telefon:

Faks:

e-mail:

Objaśnienia do formularza nr 2

Załącznik określa wzór formularza, na którym podawane są przez organ badający skuteczność i efektywność udzielonej przez siebie pomocy wyniki tego badania.

Badanie jest prowadzone na podstawie ankiety przedstawionej przez przedsiębiorcę. W przypadku gdy przedsiębiorca uzyskuje pomoc mającą określone przeznaczenie, wypełnia odpowiedni punkt ankiety. Odpowiedź twierdząca w pierwszej części określonego punktu ankiety (oznaczonej cyfrą rzymską I) oznacza, iż pomoc na to przeznaczenie była skuteczna. Odpowiedź twierdząca w drugiej części określonego punktu (oznaczonej cyfrą rzymską II) oznacza, iż pomoc na to przeznaczenie była nieefektywna. Uwaga: pomoc, która została określona jako nieskuteczna, zawsze jest nieefektywna.

Uwaga: Formularz jest wypełniany dla każdego przeznaczenia pomocy oddzielnie.

Punkty A i B załącznika określają organ udzielający pomocy, który bada skuteczność i efektywność udzielonej przez siebie pomocy o określonym przeznaczeniu. Należy tu podać nazwę i numer identyfikacji podatkowej (NIP) organu.

W punkcie C należy podać rok, za który przeprowadzane jest badanie.

W punkcie D należy podać przeznaczenie pomocy podlegającej badaniu.

W punkcie E należy podać podstawę prawną pomocy podlegającej badaniu, w przypadku gdy pomoc miała różne podstawy prawne, należy podać wszystkie podstawy.

W punkcie F należy podać informacje na temat skuteczności i efektywności pomocy o określonym przeznaczeniu. W punkcie 1 należy podać liczbę wszystkich przypadków pomocy o danym przeznaczeniu, udzielonej w danym roku, oraz wartość tej pomocy. W punkcie 2 należy podać liczbę wszystkich przypadków pomocy o danym przeznaczeniu, udzielonej w danym roku, które podlegały badaniu, i ich wartość, wraz z wyszczególnieniem, ile pośród nich i o jakiej wartości było przypadków pomocy:

a) skutecznej i efektywnej,

b) skutecznej i nieefektywnej,

c) nieskutecznej i nieefektywnej.

W punkcie G należy podać dane osoby upoważnionej do przekazywania powyższych informacji oraz osoby upoważnionej do roboczych kontaktów z UOKiK w sprawie zawartości merytorycznej danego sprawozdania.

1 § 5 ust. 1 zmieniony przez § 1 rozporządzenia z dnia 25 maja 2004 r. (Dz.U.04.118.1229) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 maja 2004 r.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu PKPiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.31.254

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Badanie skuteczności i efektywności pomocy publicznej.
Data aktu: 03/02/2003
Data ogłoszenia: 24/02/2003
Data wejścia w życie: 11/03/2003