Zasadnicze wymagania w zakresie zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 2 grudnia 2003 r.
w sprawie zasadniczych wymagań w zakresie zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy 2

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. Nr 166, poz. 1360 oraz z 2003 r. Nr 80, poz. 718, Nr 130, poz. 1188 i Nr 170, poz. 1652) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
zasadnicze wymagania w zakresie zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy podlegający ocenie zgodności;
2)
warunki i tryb dokonywania oceny zgodności sprzętu chłodniczego;
3)
metodę obliczania maksymalnego dopuszczalnego zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy;
4)
procedury oceny zgodności;
5)
sposób oznakowania sprzętu chłodniczego;
6)
wzór znaku CE.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o sprzęcie chłodniczym - należy przez to rozumieć nowe chłodziarki, chłodziarko-zamrażarki, zamrażarki i ich zestawy, przeznaczone do użytku domowego, zasilane energią elektryczną z sieci elektroenergetycznej.
§  3. 
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do sprzętu chłodniczego:
1)
który może być dodatkowo zasilany z innych źródeł energii niż sieć elektroenergetyczna, w szczególności z akumulatorów;
2)
wykorzystującego zasadę absorpcji;
3)
wykonanego na indywidualne zamówienie.
§  4. 
Sprzęt chłodniczy może być wprowadzony do obrotu, gdy wartość zużycia energii elektrycznej przez ten sprzęt jest niższa lub równa wartości zużycia energii elektrycznej obliczonej i zweryfikowanej zgodnie z metodyką określoną w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§  5. 
1. 
Ocena zgodności sprzętu chłodniczego z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu jest dokonywana przez producenta, na podstawie wewnętrznej kontroli produkcji tego sprzętu.
2. 
Wewnętrzna kontrola produkcji jest procedurą, poprzez którą producent lub jego upoważniony przedstawiciel zapewnia i deklaruje, że sprzęt chłodniczy spełnia wymagania określone w rozporządzeniu.
3. 
Przeprowadzając wewnętrzną kontrolę produkcji, producent sporządza dokumentację techniczną umożliwiającą dokonanie oceny zgodności.
4. 
Dokumentacja techniczna powinna umożliwić dokonanie oceny zgodności sprzętu chłodniczego z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu oraz zawierać w stopniu niezbędnym do dokonania tej oceny projekt, informacje dotyczące produkcji i działania urządzenia, a także:
1)
nazwę i adres producenta albo imię i nazwisko oraz adres jego upoważnionego przedstawiciela;
2)
ogólny opis modelu sprzętu chłodniczego, umożliwiający jego identyfikację;
3)
informacje dotyczące cech sprzętu chłodniczego mających znaczący wpływ na zużycie energii elektrycznej, a zwłaszcza wymiarów, pojemności oraz charakterystyki sprężarki;
4)
schematy głównych elementów budowy sprzętu chłodniczego;
5)
sposób użytkowania sprzętu chłodniczego;
6)
wyniki pomiarów zużycia energii elektrycznej, wykonanych zgodnie z właściwą normą zharmonizowaną;
7)
porównanie wyników obliczeń zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy danej kategorii, przeprowadzonych na podstawie wyników pomiarów, o których mowa w pkt 6, z maksymalnym dopuszczalnym zużyciem energii elektrycznej.
5. 
Producent powinien podjąć wszelkie działania w celu zagwarantowania, że proces produkcji zapewnia zgodność sprzętu chłodniczego z dokumentacją techniczną oraz wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
§  6. 
1. 
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje dokumentację techniczną, w celach kontrolnych, co najmniej przez okres 3 lat od daty wyprodukowania ostatniego egzemplarza sprzętu chłodniczego.
2. 
Jeżeli ani producent, ani jego upoważniony przedstawiciel nie mają siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, obowiązek przechowywania dokumentacji technicznej należy do osoby odpowiedzialnej za wprowadzenie sprzętu chłodniczego do obrotu.
§  7. 
1. 
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel wystawia dla danego sprzętu chłodniczego pisemną deklarację zgodności, po uzyskaniu potwierdzenia zgodności tego sprzętu z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu.
2. 
Producent lub jego upoważniony przedstawiciel przechowuje kopię deklaracji zgodności wraz z dokumentacją techniczną.
§  8. 
1. 
Producent umieszcza na sprzęcie chłodniczym oraz jego opakowaniu oznakowanie CE w sposób widoczny, czytelny i trwały.
2. 
Wzór znaku CE określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Jeżeli sprzęt chłodniczy podlega także innym przepisom, które przewidują umieszczenie oznakowania CE, oznakowanie to może być umieszczone pod warunkiem, że sprzęt spełnia także wymagania tych przepisów.
4. 
W przypadku gdy co najmniej jeden z przepisów, o których mowa w ust. 3, pozwala producentowi na wybór przyjętych wymagań, oznakowanie CE powinno wskazywać zgodność tych wymagań z przepisami zastosowanymi przez producenta. Szczegółowe dane o zastosowanych przepisach należy podać w dokumentacji, ostrzeżeniach lub instrukcjach wymaganych przez te przepisy.
§  9. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się od dnia uzyskania przez Rzeczpospolitą Polską członkostwa w Unii Europejskiej.
§  10. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

METODYKA OBLICZANIA MAKSYMALNEGO DOPUSZCZALNEGO ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ PRZEZ SPRZĘT CHŁODNICZY ORAZ WERYFIKACJI ZGODNOŚCI SPRZĘTU CHŁODNICZEGO Z WYMAGANIAMI DOTYCZĄCYMI ZUŻYCIA ENERGII ELEKTRYCZNEJ

1. Metoda obliczania maksymalnego dopuszczalnego zużycia energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy

1.1. Zużycie energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy zależy od kategorii sprzętu, do jakiej on należy, jego pojemności, grubości izolacji, wydajności sprężarki, a także od różnicy między temperaturą otoczenia a temperaturą wewnątrz sprzętu.

1.2. Ustalenie wymagań w zakresie zużycia energii elektrycznej powinno uwzględniać zasadnicze czynniki, które wpływają na zużycie tej energii - takie jak kategoria i pojemność sprzętu. Maksymalne dopuszczalne zużycie energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy określa równanie pierwszego stopnia, odrębnie dla każdej kategorii sprzętu oraz wyrażające zużycie energii elektrycznej w funkcji jego pojemności umownej.

1.3. W celu obliczenia maksymalnego dopuszczalnego zużycia energii elektrycznej przez dany sprzęt chłodniczy należy zakwalifikować ten sprzęt do jednej z następujących kategorii:

Kategoria Opis
1 Chłodziarka bez komór niskich temperatur 1)
2 Chłodziarka z komorą piwniczną o temperaturze 5°C lub 12°C
3 Chłodziarka z bezwgwiazdkową komorą niskich temperatur
4 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (*)
5 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (**)
6 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (***)
7 Chłodziarko-zamrażarka z komorą zamrażania (****)
8 Zamrażarka typu szafowego
9 Zamrażarka typu skrzyniowego
10 Chłodziarko-zamrażarka z większą niż dwoje liczbą drzwi lub inny sprzęt chłodniczy niemieszczący się w powyższych kategoriach

1.4. Sprzęt chłodniczy poszczególnych kategorii wyposażony jest w komory, w których utrzymują się różne temperatury, co wpływa na wielkość zużycia energii elektrycznej. Maksymalne dopuszczalne zużycie energii elektrycznej określa się jako wielkość zależną od pojemności umownej Vadj, która stanowi sumę ważoną pojemności różnych komór, obliczaną według wzoru:

Vadj = ΣVc x Wc x Fc x Cc

Wc = (25 - Tc) / 20

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

Tc - nominalna temperatura danej komory wyrażona w °C,

Vc - pojemność użytkowa danego typu komory,

Fc - współczynnik równy 1,2 dla komór bezszronowych oraz równy 1 dla pozostałych komór,

Cc = 1 dla sprzętu chłodniczego przeznaczonego do pracy w strefie klimatycznej umiarkowanej (N) i rozszerzonej umiarkowanej (SN),

Cc = Xc dla sprzętu chłodniczego przeznaczonego do pracy w strefie klimatycznej subtropikalnej (ST),

Cc = Yc dla sprzętu chłodniczego przeznaczonego do pracy w strefie klimatycznej tropikalnej (T).

1) Komora z temperaturą równą lub niższą niż -6 °C.

Pojemność umowna i pojemność użytkowa są wyrażane w litrach.

1.5. Współczynniki korekcyjne Xc i Yc zależne od temperatury panującej w komorze są następujące:

Xc Yc
Komora piwniczna 1,25 1,35
Komora do przechowywania świeżej żywności 1,20 1,30
Komora zerowa 1,15 1,25
Komora bezgwiazdkowa 1,15 1,25
Komora jednogwiazdkowa (*) 1,12 1,20
Komora dwugwiazdkowa (**) 1,08 1,15
Komora trzygwiazdkowa (***) i czterogwiazdkowa (****) 1,05 1,10

1.6. Maksymalne dopuszczalne zużycie energii elektrycznej Emax w ciągu 24 godzin, wyrażone w kWh, dla sprzętu o pojemności umownej Vadj, oblicza się dla każdej kategorii sprzętu chłodniczego według następujących równań:

Kategoria Opis Emax [kWh/24h]
1 Chłodziarka bez komór niskich temperatur (0,207 x Vadj + 218)/365
2 Chłodziarka z komorą piwniczną o temperaturze 5 °C lub 12 °C (0,207 x Vadj + 218)/365
3 Chłodziarka z bezgwiazdkową komorą niskich temperatur (0,207 x Vadj + 218)/365
4 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (*) (0,557 x Vadj + 166)/365
5 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (**) (0,402 x Vadj + 219)/365
6 Chłodziarka z komorą niskich temperatur (***) (0,573 x Vadj + 206)/365
7 Chłodziarko-zamrażarka z komorą zamrażania (****) (0,697 x Vadj + 272)/365
8 Zamrażarka typu szafowego (0,434 x Vadj + 262)/365
9 Zamrażarka typu skrzyniowego (0,480 x Vadj + 195)/365

1.7. Dla chłodziarko-zamrażarek z większą niż dwoje liczbą drzwi lub innego sprzętu chłodniczego niesklasyfikowanego w pkt 1.6 maksymalne dopuszczalne zużycie energii elektrycznej Emax jest uwarunkowane temperaturą i oznaczeniem gwiazdkowym komory, w której temperatura jest najniższa:

Temperatura najzimniejszej komory Kategoria Emax [kWh/24h]
> -6 °C 1/2/3 (0,207 x Vadj + 218)/365
≤ -6 °C (*) 4 (0,557 x Vadj + 166)/365
≤ -12 °C (**) 5 (0,402 x Vadj + 219)/365
≤ -18 °C (***) 6 (0,573 x Vadj + 206)/365
≤ -18 °C (****) 7 (0,697 x Vadj + 272)/365

2. Procedury weryfikujące zgodność sprzętu chłodniczego z wymaganiami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej

2.1. W przypadku gdy zużycie energii elektrycznej przez sprzęt chłodniczy poddany weryfikacji jest niższe lub równe wartości Emax (maksymalne dopuszczalne zużycie energii elektrycznej) powiększonej o 15 %, sprzęt ten uznaje się za zgodny z wymaganiami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej.

2.2. W przypadku gdy zużycie energii elektrycznej jest wyższe od wartości Emax powiększonej o 15 %, należy przeprowadzić pomiary zużycia energii elektrycznej przez trzy inne egzemplarze sprzętu.

Jeżeli średnia arytmetyczna zużycia energii elektrycznej przez te trzy egzemplarze sprzętu jest niższa lub równa wartości Emax powiększonej o 10 %, sprzęt uznaje się za zgodny z wymaganiami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej.

Jeżeli średnia arytmetyczna zużycia energii elektrycznej przez te trzy egzemplarze sprzętu przekracza wartość Emax powiększoną o 10 %, sprzęt zostaje uznany za niezgodny z wymaganiami dotyczącymi zużycia energii elektrycznej.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR ZNAKU CE

Znak CE składa się z liter "CE" w postaci przedstawionej poniżej:

wzór

W przypadku zmniejszenia lub powiększenia znaku CE, powinny zostać zachowane proporcje, jakie wynikają z zaopatrzonego w podziałkę powyższego obrazu graficznego.

Elementy znaku CE powinny posiadać wyraźnie tę samą wysokość, która nie może być mniejsza niż 5 milimetrów.

1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Przepisy niniejszego rozporządzenia wdrażają postanowienia dyrektywy Unii Europejskiej nr 96/57/WE z dnia 3 września 1996 r. w sprawie wymagań w dziedzinie sprawności energetycznej chłodziarek, zamrażarek i elektrycznego sprzętu kombinowanego do użytku domowego.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024