Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 4 grudnia 2003 r.
w sprawie prowadzenia rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposobu udostępniania informacji z tego rejestru

Na podstawie art. 37 ust. 7 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym (Dz. U. Nr 124, poz. 1154) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb prowadzenia przez Komisję Nadzoru Ubezpieczeń i Funduszy Emerytalnych, zwaną dalej "organem nadzoru", rejestru pośredników ubezpieczeniowych, zwanego dalej "rejestrem", oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
2.  1
 Wpis do rejestru pośredników ubezpieczeniowych jest dokonywany w formie elektronicznej w księdze rejestrowej, odpowiednio w jednym z następujących działów:
1)
dział pierwszy - rejestr agentów ubezpieczeniowych wykonujących działalność agencyjną;
2)
dział drugi - rejestr brokerów ubezpieczeniowych:
a)
rozdział pierwszy - brokerzy ubezpieczeniowi wykonujący działalność brokerską,
b)
rozdział drugi - brokerzy reasekuracyjni wykonujący działalność brokerską w zakresie reasekuracji.
§  2.  2
1. 
W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 40 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o pośrednictwie ubezpieczeniowym, zwanej dalej "ustawą".
2. 
W dziale pierwszym wpisuje się w odniesieniu do przedsiębiorców niebędących osobami fizycznymi dane, o których mowa w art. 40 ust. 2 ustawy.
3. 
W dziale pierwszym wpisuje się informacje, o których mowa w art. 40 ust. 3 ustawy.
4. 
W dziale pierwszym wpisuje się w przypadku agenta ubezpieczeniowego wykonującego czynności agencyjne przy pomocy osób fizycznych, w stosunku do których stosuje się zasady w zakresie spełniania warunku, o którym mowa w art. 9 ust. 1 pkt 5 ustawy, rodzaj działalności podstawowej oraz wykaz rodzajów umów ubezpieczenia zawieranych za jego pośrednictwem, jeżeli agent ubezpieczeniowy wykonuje działalność ubezpieczeniową jako uzupełniającą w stosunku do działalności podstawowej, albo informację, że agent ubezpieczeniowy jest bankiem, spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową lub innym podmiotem.
5. 
W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób fizycznych dane, o których mowa w art. 44 ust. 1 pkt 1-3 oraz pkt 5-8 ustawy.
6. 
W dziale drugim, w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim wpisuje się w odniesieniu do osób prawnych dane, o których mowa w art. 44 ust. 2 pkt 1 i 2 oraz pkt 4-7 ustawy.
§  3.  3
1. 
Po wykreśleniu pośrednika ubezpieczeniowego z rejestru zamieszcza się adnotację o wykreśleniu pośrednika z rejestru.
2. 
W przypadkach, o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy, dodatkowo odnotowuje się przyczynę rozwiązania umowy agencyjnej.
3. 
W dziale drugim, odpowiednio w rozdziale pierwszym i rozdziale drugim, zamieszcza się dodatkowo dane dotyczące daty i przyczyny cofnięcia zezwolenia na wykonywanie działalności brokerskiej.
§  4. 
1.  4
 Organ nadzoru, po dokonaniu wpisu, zmiany danych objętych wpisem lub wykreślenia z rejestru agentów ubezpieczeniowych, niezwłocznie, lecz nie później niż w terminie 14 dni, informuje zakład ubezpieczeń o dokonaniu wpisu, zmiany lub wykreślenia.
2. 
Informacja, o której mowa w ust. 1, jest przekazywana w formie elektronicznej.
§  5. 
1. 
Wnioski o udzielenie informacji z rejestru mogą być składane ustnie lub pisemnie, w szczególności w formie elektronicznej lub telefonicznie.
2. 
Wniosek o udzielenie informacji z rejestru powinien zawierać dane umożliwiające wyszukanie w rejestrze żądanych informacji, w szczególności umożliwiające identyfikację podmiotu.
§  6. 
W godzinach pracy organu nadzoru wnioskodawcy mogą osobiście uzyskać dostęp do informacji z rejestru w formie elektronicznej na udostępnionym stanowisku komputerowym.
§  7. 
Organ nadzoru może zapewnić dostęp do informacji z rejestru poprzez swoje oficjalne strony internetowe.
§  8. 
Brokerzy ubezpieczeniowi, wpisani do rejestru brokerów ubezpieczeniowych na podstawie art. 50 ust. 1 ustawy, są obowiązani do uzupełnienia danych, o których mowa w § 2 ust. 4 i 5, w terminie jednego roku od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - instytucje finansowe, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

1 § 1 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
2 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
3 § 3 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.
4 § 4 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 6 kwietnia 2005 r. (Dz.U.05.58.507) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 kwietnia 2005 r.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu PKPiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.211.2068

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie rejestru pośredników ubezpieczeniowych oraz sposób udostępniania informacji z tego rejestru.
Data aktu: 04/12/2003
Data ogłoszenia: 12/12/2003
Data wejścia w życie: 01/01/2004