Przepisy ogólne
Szczegółowe wymagania w zakresie kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia członków komisji egzaminacyjnej
Tryb i sposób przeprowadzania egzaminów państwowych na licencje lub uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji
- na podstawie wniosku o dopuszczenie do egzaminu teoretycznego lub egzaminu praktycznego.
uzyskuje kandydat lub organizacja lotnicza kierująca kandydata na egzamin.
Przepisy przejściowy i końcowy
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE DLA EGZAMINATORÓW PRAKTYCZNYCH
Wymagania kwalifikacyjne dla egzaminatorów praktycznych komisji egzaminacyjnej, przyjmujących egzaminy od kandydatów do licencji członka personelu lotniczego oraz uprawnień wpisywanych do tych licencji
| Lp. | Zakres upoważnienia egzaminatora do przeprowadzania egzaminów na | Wymagane uprawnienia lotnicze | Wymagana praktyka lotnicza |
| 1 | 2 | 31) | 4 |
| 1. Specjalność piloci - samoloty | |||
| 1.1 |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na klasę samolotów jednosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 1.000 - INS - 250 |
| 1.2 |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na klasę samolotów wielosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1, - uprawnienia instruktora szkolenia na klasę samolotów wielosilnikowych |
- TT - 1.000 - INS - 250, w tym 100 na samolotach wielosilnikowych |
| 1.3 |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie na klasę samolotów jednosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 2.000 - INS - 250 |
| 1.4 |
- uprawnienie na typ i instruktora szkolenia na typ samolotu jednosilnikowego z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora klasy 1, szkolenia na typ samolotu jednosilnikowego z załogą jednoosobową |
- TT - 500 |
| 1.52) |
- licencję pilota liniowego, - uprawnienie na typ samolotu i uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową, - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR) |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ samolotu z załogą wieloosobową |
- TT - 1.500 na samolotach z załogą wieloosobową, w tym jako PIC - 500 |
| 1.6 |
- uprawnienie na klasę samolotów wielosilnikowych |
- uprawnienia instruktora na klasę samolotów wielosilnikowych |
- TT - 500 |
| 1.7 |
- uprawnienie na typ samolotu z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ samolotu z załogą jednoosobową |
- TT - 500 |
| 1.8 |
- uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR), - uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- TT - 2.000, w tym: IFR - 450 i INS - 250 |
| 1.9 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000, w tym INS -500 |
| 1.10 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.000, w tym 400 jako pilot doświadczalny |
| 1.11 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 2.000, w tym 500 jako pilot doświadczalny |
| 1.12 | - uprawnienie do lotów AGRO |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów AGRO |
- TT - 2.000, w tym INS - 200 w lotach AGRO |
| 1.13 |
- uprawnienie do lotów gaśniczych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów gaśniczych |
- TT - 2.000, w tym 500 w lotach gaśniczych |
| 1.14 | - uprawnienie na typ AN-2 |
- uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 1.153) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 na samolotach z załogą wieloosobową |
| 2. Specjalność piloci - śmigłowce | |||
| 2.14) |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na typ śmigłowca, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ |
- TT - 1.000 na śmigłowcach, w tym INS - 250 |
| 2.24) |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie na typ śmigłowca, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 250 |
| 2.3 |
- uprawnienie na typ śmigłowca z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą jednoosobową |
- TT - 750 na śmigłowcach |
| 2.42) |
- licencję pilota liniowego, - uprawnienie na typ śmigłowca i uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- TT - 1.500 na śmigłowcach z załogą wieloosobową, w tym jako PIC - 500 |
| 2.5 |
- uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR), - uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym IFR - 300 i INS - 200 |
| 2.64) |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 500 |
| 2.74) |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora śmigłowcowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.000 na śmigłowcach, w tym 200 jako pilot doświadczalny |
| 2.84) |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.500 na śmigłowcach, w tym 400 jako pilot doświadczalny |
| 2.9 | - uprawnienie do lotów AGRO |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów AGRO |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 200 w lotach AGRO |
| 2.10 |
- uprawnienie do lotów gaśniczych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów gaśniczych |
- TT - 2.000, w tym 500 w lotach gaśniczych |
| 2.113) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.000 na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
| 3. Specjalność piloci - wiatrakowce | |||
| 3.1 |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000 - INS - 250 |
| 3.2 |
- uprawnienie instruktora klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000, w tym INS -500 |
| 3.3 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora wiatrakowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 400, w tym 100 jako pilot doświadczalny |
| 3.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora wiatrakowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 600, w tym 200 jako pilot doświadczalny |
| 4. Specjalność piloci - sterowce | |||
| 4.1 |
- licencję pilota sterowcowego zawodowego, - uprawnienie na klasę sterowców z załogą jednoosobową, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienia instruktora sterowcowego klasy 1, - uprawnienie do lotów nocnych |
- TT - 250, w tym PIC - 150 |
| 4.2 |
- licencję pilota sterowcowego liniowego, - uprawnienie na typ z załogą wieloosobową |
- licencja pilota sterowcowego liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 4.3 |
- uprawnienie instruktora klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 300, w tym INS - 100 |
| 4.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego |
- uprawnienie pilota doświadczalnego, - uprawnienie instruktora sterowcowego (bez względu na rodzaj i klasę) |
- TT - 400, w tym 100 jako pilot doświadczalny |
| 5. Specjalność piloci - balony wolne | |||
| 5.1 |
- licencję pilota balonu wolnego, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, - uprawnienie na typ balonu wolnego z napędem - sterowca turystycznego |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, - uprawnienie na typ balonu wolnego z napędem - sterowca turystycznego |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 5.2 |
- uprawnienie do czynności pilota balonu wolnego na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, za wynagrodzeniem |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz |
- TT - 400, w tym PIC - 350 |
| 5.3 | - do wykonywania lotów w nocy |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - do wykonywania lotów w nocy |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 5.4 |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1 |
- T - 500, w tym INS - 350 |
| 5.5 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora balonowego (bez względu na klasę), - uprawnienie pilota doświadczalnego |
- TT - 400, w tym 50 jako pilot doświadczalny |
| 6. Specjalność piloci - szybowce | |||
| 6.1 |
- licencję pilota szybowcowego, - uprawnienie dotyczące startu: - za wyciągarką, - za samolotem, - przy zastosowaniu napędu własnego szybowca |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 1, - uprawnienie dotyczące startu, odpowiednie do przyjmowanego egzaminu w zakresie tego uprawnienia |
- TT - 600, w tym INS - 200 |
| 6.2 |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 1 |
- TT - 800, w tym INS - 300 |
| 6.3 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora szybowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 1.000, w tym 300 jako pilot doświadczalny |
| 6.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora szybowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 1.500, w tym 500 jako pilot doświadczalny |
| 7. Specjalność - skoczkowie spadochronowi | |||
| 7.1 |
- licencję skoczka spadochronowego zawodowego, - uprawnienie instruktora spadochronowego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- TT - 1.500 |
| 7.2 |
- licencję skoczka spadochronowego zawodowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- TT - 2.500, w tym 300 doświadczalnych |
| 7.3 |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- TT - 1.500 |
| 7.4 |
- uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- TT - 2.500, w tym 300 doświadczalnych |
| 8. Specjalność - nawigatorzy lotniczy | |||
| 8.1 |
- licencję nawigatora lotniczego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.000, w tym na typie 100 |
| 8.2 |
- instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 200 |
| 8.35) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 |
| 8.4 |
- licencję nawigatora lotniczego z uprawnieniem na typ samolotu AN-2, - uprawnienie na typ samolotu AN-2 |
- licencja pilota zawodowego albo liniowego, - uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 9. Specjalność - mechanicy pokładowi | |||
| 9.1 |
- licencję mechanika pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 200 |
| 9.2 |
- instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 300 |
| 9.35) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 |
| 9.4 |
- licencję mechanika pokładowego z uprawnieniem na typ samolotu AN-2, - uprawnienie na typ samolotu AN-2 |
- uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 10. Specjalność - radiooperator pokładowy | |||
| 10.1 |
- radiooperatora pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- licencję radiooperatora pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- TT - 100, w tym 30 na typie, którego dotyczy uprawnienie |
Objaśnienia skrótów użytych w tabeli:
TT (Total Time) - całkowita praktyka w lotach na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu albo w liczbie skoków spadochronowych,
PIC (Pilot In Command) - praktyka pilota dowódcy statku powietrznego kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
INS (Instructor) - praktyka w lotach instruktorskich (dla pilotów na dwusterze) na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
IFR (Instrument Flight Rules) - praktyka w lotach wykonanych zgodnie z przepisami o lotach według wskazań przyrządów (IFR) na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
IR (Instrument Ratings) - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IFR),
IRI (Instrument Ratings Instructor) - uprawnienie instruktora szkolenia według wskazań przyrządów (IFR).
1) Ilekroć w kolumnie nr 3 wymieniono uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego, to uprawnienie to odnosi się do typu statku, którego dotyczy uprawnienie wymienione w kolumnie nr 2.
2) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 1.5 i 2.4 mogą przyjmować egzaminy od kandydatów na licencje nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego oraz uprawnienia na typ statku powietrznego, jeżeli egzamin ten nie może być przyjęty na symulatorze, a brak jest miejsca w kabinie załogi dla dodatkowego nawigatora albo mechanika pokładowego.
3) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 1.15 i 2.11 są uprawnieni także do uczestnictwa w egzaminach na licencję liniową i uprawnienia na typ statku powietrznego z załogą wieloosobową.
4) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 2.1, 2.2, 2.6, 2.7 i 2.8, posiadający uprawnienia na wiatrakowce, mogą przyjmować odpowiednie egzaminy praktyczne na licencje i uprawnienia lotnicze, odnoszące się do wiatrakowców.
5) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 8.3 i 9.3 są uprawnieni także do uczestnictwa w egzaminach na licencje: odpowiednio nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego oraz uprawnienia na typ statku powietrznego i uprawnienia instruktora szkolenia na typ statku powietrznego.
Tabela nr 2
Wymagania kwalifikacyjne dla egzaminatorów praktycznych komisji egzaminacyjnej, przyjmujących egzaminy od kandydatów do licencji członka personelu lotniczego niewchodzących w skład załóg lotniczych i uprawnień wpisywanych do tych licencji
| Lp. | Zakres upoważnienia egzaminatora do przeprowadzania egzaminów na | Wymagane uprawnienia lotnicze | Wymagana praktyka lotnicza w latach |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi samolotu | |||
| 1.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
3 lata |
| 1.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
3 lata |
| 1.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat |
| 1.4 |
- uprawnienie obsługi samolotu jako całości |
- uprawnienie obsługi samolotu jako całości |
6 lat |
| 2. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi śmigłowca | |||
| 2.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
3 lata |
| 2.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
3 lata |
| 2.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat |
| 2.4 |
- uprawnienie obsługi śmigłowca jako całości |
- uprawnienie obsługi śmigłowca jako całości |
6 lat |
| 3. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi wiatrakowca | |||
| 3.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
2 lata |
| 3.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
2 lata |
| 3.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
3 lata |
| 3.4 |
- uprawnienie obsługi wiatrakowca jako całości |
- uprawnienie obsługi wiatrakowca jako całości |
4 lata |
|
- uprawnienie obsługi płatowca i - uprawnienie obsługi zespołów napędowych i - uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat | ||
| 4. Specjalności pozostałe mechaników poświadczenia obsługi pozostałych kategorii statków powietrznych, odnoszące się do statku powietrznego jako całości | |||
| 4.1 | - uprawnienie obsługi sterowca |
- uprawnienia obsługi sterowca |
2 lata |
|
- uprawnienie obsługi balonu wolnego, - uprawnienie obsługi zespołu napędowego i - uprawnienie obsługi awioniki statków powietrznych innych kategorii |
5 lat | ||
| 4.2 |
- uprawnienie obsługi balonu wolnego |
- uprawnienie obsługi balonu wolnego |
4 lata |
| 4.3 | - uprawnienie obsługi szybowca |
- uprawnienie obsługi szybowca |
4 lata |
| 5. Specjalność - kontroler ruchu lotniczego | |||
| 5.1 | - uprawnienie kontroli lotniska |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli lotniska |
4 lata |
| 5.2 | - uprawnienie kontroli zbliżania |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli zbliżania |
4 lata |
| 5.3 |
- uprawnienie kontroli radarowej zbliżania |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radarowej zbliżania |
5 lat |
| 5.4 |
- uprawnienie kontroli radaru precyzyjnego podejścia |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radaru precyzyjnego podejścia |
5 lat |
| 5.5 | - uprawnienie kontroli obszaru |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego |
4 lata |
| 5.6 |
- uprawnienie kontroli radarowej obszaru |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radarowej obszaru |
5 lat |
| 5.7 |
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata praktyki instruktora -kontrolera ruchu lotniczego |
| 6. Specjalność - dyspozytor lotniczy | |||
| 6.1 |
- licencję dyspozytora lotniczego |
- licencja dyspozytora lotniczego |
5 lat |
|
- licencja pilota liniowego z uprawnieniem instruktora (bez względu na rodzaj i klasę) |
3 lata | ||
| 7. Specjalność - informator służby informacji powietrznej | |||
| 7.1 |
- licencję informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej lotniska niekontrolowanego |
- licencja informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej lotniska niekontrolowanego |
3 lata |
|
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata | ||
| 7.2 |
- licencję informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej w rejonie informacji powietrznej |
- licencja informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej w rejonie informacji powietrznej |
4 lata |
|
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata | ||
WZÓR
____________________________________________________________
URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO
____________________________________________________________
Komisja Egzaminacyjna
UPOWAŻNIENIE
EGZAMINATORA
Nr .....
Imię i nazwisko: ...........................................
Upoważnienie ważne z dowodem tożsamości ze zdjęciem nr: ....
PREZES URZĘDU
mp. LOTNICTWA CYWILNEGO
.........................
Data wydania upoważnienia
Warszawa, ...............
Strona tylna
____________________________________________________________
Zakres upoważnienia: .......................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
Upoważnienie ważne do dnia*: ...............................
* W przypadku odwołania egzaminatora upoważnienie należy
niezwłocznie zwrócić Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uwaga do załącznika:
Format 98 x 72 mm.
Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.
Monika Pogroszewska 10.12.2025Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.
Grażyna J. Leśniak 05.12.20254 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.
Grażyna J. Leśniak 05.12.2025Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.
Grażyna J. Leśniak 04.12.2025Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.
Krzysztof Koślicki 02.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2003.168.1637 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Egzaminy państwowe na licencje lub uprawnienia lotnicze. |
| Data aktu: | 18/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 26/09/2003 |
| Data wejścia w życie: | 11/10/2003 |








