Przepisy ogólne
Szczegółowe wymagania w zakresie kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia członków komisji egzaminacyjnej
Tryb i sposób przeprowadzania egzaminów państwowych na licencje lub uprawnienia lotnicze wpisywane do licencji
- na podstawie wniosku o dopuszczenie do egzaminu teoretycznego lub egzaminu praktycznego.
uzyskuje kandydat lub organizacja lotnicza kierująca kandydata na egzamin.
Przepisy przejściowy i końcowy
SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA KWALIFIKACYJNE DLA EGZAMINATORÓW PRAKTYCZNYCH
Wymagania kwalifikacyjne dla egzaminatorów praktycznych komisji egzaminacyjnej, przyjmujących egzaminy od kandydatów do licencji członka personelu lotniczego oraz uprawnień wpisywanych do tych licencji
| Lp. | Zakres upoważnienia egzaminatora do przeprowadzania egzaminów na | Wymagane uprawnienia lotnicze | Wymagana praktyka lotnicza |
| 1 | 2 | 31) | 4 |
| 1. Specjalność piloci - samoloty | |||
| 1.1 |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na klasę samolotów jednosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 1.000 - INS - 250 |
| 1.2 |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na klasę samolotów wielosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1, - uprawnienia instruktora szkolenia na klasę samolotów wielosilnikowych |
- TT - 1.000 - INS - 250, w tym 100 na samolotach wielosilnikowych |
| 1.3 |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie na klasę samolotów jednosilnikowych, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 2.000 - INS - 250 |
| 1.4 |
- uprawnienie na typ i instruktora szkolenia na typ samolotu jednosilnikowego z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora klasy 1, szkolenia na typ samolotu jednosilnikowego z załogą jednoosobową |
- TT - 500 |
| 1.52) |
- licencję pilota liniowego, - uprawnienie na typ samolotu i uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową, - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR) |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ samolotu z załogą wieloosobową |
- TT - 1.500 na samolotach z załogą wieloosobową, w tym jako PIC - 500 |
| 1.6 |
- uprawnienie na klasę samolotów wielosilnikowych |
- uprawnienia instruktora na klasę samolotów wielosilnikowych |
- TT - 500 |
| 1.7 |
- uprawnienie na typ samolotu z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ samolotu z załogą jednoosobową |
- TT - 500 |
| 1.8 |
- uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR), - uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- TT - 2.000, w tym: IFR - 450 i INS - 250 |
| 1.9 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000, w tym INS -500 |
| 1.10 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.000, w tym 400 jako pilot doświadczalny |
| 1.11 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 2.000, w tym 500 jako pilot doświadczalny |
| 1.12 | - uprawnienie do lotów AGRO |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów AGRO |
- TT - 2.000, w tym INS - 200 w lotach AGRO |
| 1.13 |
- uprawnienie do lotów gaśniczych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów gaśniczych |
- TT - 2.000, w tym 500 w lotach gaśniczych |
| 1.14 | - uprawnienie na typ AN-2 |
- uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 1.153) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 na samolotach z załogą wieloosobową |
| 2. Specjalność piloci - śmigłowce | |||
| 2.14) |
- licencję pilota turystycznego, - uprawnienie na typ śmigłowca, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ |
- TT - 1.000 na śmigłowcach, w tym INS - 250 |
| 2.24) |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie na typ śmigłowca, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 250 |
| 2.3 |
- uprawnienie na typ śmigłowca z załogą jednoosobową |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą jednoosobową |
- TT - 750 na śmigłowcach |
| 2.42) |
- licencję pilota liniowego, - uprawnienie na typ śmigłowca i uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- TT - 1.500 na śmigłowcach z załogą wieloosobową, w tym jako PIC - 500 |
| 2.5 |
- uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IR), - uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- uprawnienie instruktora w lotach według wskazań przyrządów (IRI) |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym IFR - 300 i INS - 200 |
| 2.64) |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 500 |
| 2.74) |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora śmigłowcowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.000 na śmigłowcach, w tym 200 jako pilot doświadczalny |
| 2.84) |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora samolotowego (bez względu na rodzaj) |
- TT - 1.500 na śmigłowcach, w tym 400 jako pilot doświadczalny |
| 2.9 | - uprawnienie do lotów AGRO |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów AGRO |
- TT - 2.000 na śmigłowcach, w tym INS - 200 w lotach AGRO |
| 2.10 |
- uprawnienie do lotów gaśniczych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1, - uprawnienie do lotów gaśniczych |
- TT - 2.000, w tym 500 w lotach gaśniczych |
| 2.113) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- licencja pilota liniowego, - uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.000 na śmigłowcach z załogą wieloosobową |
| 3. Specjalność piloci - wiatrakowce | |||
| 3.1 |
- licencję pilota turystycznego, - licencję pilota zawodowego, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000 - INS - 250 |
| 3.2 |
- uprawnienie instruktora klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szkolenia ogólnego klasy 1 |
- TT - 2.000, w tym INS -500 |
| 3.3 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora wiatrakowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 400, w tym 100 jako pilot doświadczalny |
| 3.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora wiatrakowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 600, w tym 200 jako pilot doświadczalny |
| 4. Specjalność piloci - sterowce | |||
| 4.1 |
- licencję pilota sterowcowego zawodowego, - uprawnienie na klasę sterowców z załogą jednoosobową, - uprawnienie do lotów nocnych |
- uprawnienia instruktora sterowcowego klasy 1, - uprawnienie do lotów nocnych |
- TT - 250, w tym PIC - 150 |
| 4.2 |
- licencję pilota sterowcowego liniowego, - uprawnienie na typ z załogą wieloosobową |
- licencja pilota sterowcowego liniowego, - uprawnienie instruktora szkolenia na typ z załogą wieloosobową |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 4.3 |
- uprawnienie instruktora klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora klasy 1 |
- TT - 300, w tym INS - 100 |
| 4.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego |
- uprawnienie pilota doświadczalnego, - uprawnienie instruktora sterowcowego (bez względu na rodzaj i klasę) |
- TT - 400, w tym 100 jako pilot doświadczalny |
| 5. Specjalność piloci - balony wolne | |||
| 5.1 |
- licencję pilota balonu wolnego, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, - uprawnienie na typ balonu wolnego z napędem - sterowca turystycznego |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, - uprawnienie na typ balonu wolnego z napędem - sterowca turystycznego |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 5.2 |
- uprawnienie do czynności pilota balonu wolnego na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz, za wynagrodzeniem |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - uprawnienie na klasę balonów na ogrzane powietrze albo klasę balonów na gaz |
- TT - 400, w tym PIC - 350 |
| 5.3 | - do wykonywania lotów w nocy |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1, - do wykonywania lotów w nocy |
- TT - 400, w tym PIC - 250 |
| 5.4 |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora balonowego klasy 1 |
- T - 500, w tym INS - 350 |
| 5.5 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora balonowego (bez względu na klasę), - uprawnienie pilota doświadczalnego |
- TT - 400, w tym 50 jako pilot doświadczalny |
| 6. Specjalność piloci - szybowce | |||
| 6.1 |
- licencję pilota szybowcowego, - uprawnienie dotyczące startu: - za wyciągarką, - za samolotem, - przy zastosowaniu napędu własnego szybowca |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 1, - uprawnienie dotyczące startu, odpowiednie do przyjmowanego egzaminu w zakresie tego uprawnienia |
- TT - 600, w tym INS - 200 |
| 6.2 |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 2 i 1 |
- uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 1 |
- TT - 800, w tym INS - 300 |
| 6.3 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 3 i 2 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego klasy 2, - uprawnienie instruktora szybowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 1.000, w tym 300 jako pilot doświadczalny |
| 6.4 |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy |
- uprawnienie pilota doświadczalnego 1 klasy, - uprawnienie instruktora szybowcowego (bez względu na klasę) |
- TT - 1.500, w tym 500 jako pilot doświadczalny |
| 7. Specjalność - skoczkowie spadochronowi | |||
| 7.1 |
- licencję skoczka spadochronowego zawodowego, - uprawnienie instruktora spadochronowego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- TT - 1.500 |
| 7.2 |
- licencję skoczka spadochronowego zawodowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- TT - 2.500, w tym 300 doświadczalnych |
| 7.3 |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego |
- TT - 1.500 |
| 7.4 |
- uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- uprawnienie instruktora spadochronowego, - uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego |
- TT - 2.500, w tym 300 doświadczalnych |
| 8. Specjalność - nawigatorzy lotniczy | |||
| 8.1 |
- licencję nawigatora lotniczego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.000, w tym na typie 100 |
| 8.2 |
- instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 200 |
| 8.35) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 |
| 8.4 |
- licencję nawigatora lotniczego z uprawnieniem na typ samolotu AN-2, - uprawnienie na typ samolotu AN-2 |
- licencja pilota zawodowego albo liniowego, - uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 9. Specjalność - mechanicy pokładowi | |||
| 9.1 |
- licencję mechanika pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 200 |
| 9.2 |
- instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego |
- TT - 1.500, w tym na typie 300 |
| 9.35) |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- uprawnienie specjalne instruktora symulatorowego |
- TT - 1.500 |
| 9.4 |
- licencję mechanika pokładowego z uprawnieniem na typ samolotu AN-2, - uprawnienie na typ samolotu AN-2 |
- uprawnienie instruktora na typ AN-2 |
- TT - 1.000, w tym PIC - 200 na AN-2, w tym INS - 50 |
| 10. Specjalność - radiooperator pokładowy | |||
| 10.1 |
- radiooperatora pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- licencję radiooperatora pokładowego, - uprawnienie na typ statku powietrznego |
- TT - 100, w tym 30 na typie, którego dotyczy uprawnienie |
Objaśnienia skrótów użytych w tabeli:
TT (Total Time) - całkowita praktyka w lotach na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu albo w liczbie skoków spadochronowych,
PIC (Pilot In Command) - praktyka pilota dowódcy statku powietrznego kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
INS (Instructor) - praktyka w lotach instruktorskich (dla pilotów na dwusterze) na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
IFR (Instrument Flight Rules) - praktyka w lotach wykonanych zgodnie z przepisami o lotach według wskazań przyrządów (IFR) na statku powietrznym kategorii, której dotyczy upoważnienie, wyrażona w liczbie godzin lotu,
IR (Instrument Ratings) - uprawnienie do lotów według wskazań przyrządów (IFR),
IRI (Instrument Ratings Instructor) - uprawnienie instruktora szkolenia według wskazań przyrządów (IFR).
1) Ilekroć w kolumnie nr 3 wymieniono uprawnienie instruktora szkolenia na typ statku powietrznego, to uprawnienie to odnosi się do typu statku, którego dotyczy uprawnienie wymienione w kolumnie nr 2.
2) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 1.5 i 2.4 mogą przyjmować egzaminy od kandydatów na licencje nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego oraz uprawnienia na typ statku powietrznego, jeżeli egzamin ten nie może być przyjęty na symulatorze, a brak jest miejsca w kabinie załogi dla dodatkowego nawigatora albo mechanika pokładowego.
3) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 1.15 i 2.11 są uprawnieni także do uczestnictwa w egzaminach na licencję liniową i uprawnienia na typ statku powietrznego z załogą wieloosobową.
4) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 2.1, 2.2, 2.6, 2.7 i 2.8, posiadający uprawnienia na wiatrakowce, mogą przyjmować odpowiednie egzaminy praktyczne na licencje i uprawnienia lotnicze, odnoszące się do wiatrakowców.
5) Egzaminatorzy wymienieni w pkt 8.3 i 9.3 są uprawnieni także do uczestnictwa w egzaminach na licencje: odpowiednio nawigatora lotniczego i mechanika pokładowego oraz uprawnienia na typ statku powietrznego i uprawnienia instruktora szkolenia na typ statku powietrznego.
Tabela nr 2
Wymagania kwalifikacyjne dla egzaminatorów praktycznych komisji egzaminacyjnej, przyjmujących egzaminy od kandydatów do licencji członka personelu lotniczego niewchodzących w skład załóg lotniczych i uprawnień wpisywanych do tych licencji
| Lp. | Zakres upoważnienia egzaminatora do przeprowadzania egzaminów na | Wymagane uprawnienia lotnicze | Wymagana praktyka lotnicza w latach |
| 1 | 2 | 3 | 4 |
| 1. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi samolotu | |||
| 1.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
3 lata |
| 1.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
3 lata |
| 1.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat |
| 1.4 |
- uprawnienie obsługi samolotu jako całości |
- uprawnienie obsługi samolotu jako całości |
6 lat |
| 2. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi śmigłowca | |||
| 2.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
3 lata |
| 2.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
3 lata |
| 2.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat |
| 2.4 |
- uprawnienie obsługi śmigłowca jako całości |
- uprawnienie obsługi śmigłowca jako całości |
6 lat |
| 3. Specjalność - mechanik poświadczenia obsługi wiatrakowca | |||
| 3.1 | - uprawnienie obsługi płatowca |
- uprawnienie obsługi płatowca |
2 lata |
| 3.2 |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
- uprawnienie obsługi zespołów napędowych |
2 lata |
| 3.3 | - uprawnienie obsługi awioniki |
- uprawnienie obsługi awioniki |
3 lata |
| 3.4 |
- uprawnienie obsługi wiatrakowca jako całości |
- uprawnienie obsługi wiatrakowca jako całości |
4 lata |
|
- uprawnienie obsługi płatowca i - uprawnienie obsługi zespołów napędowych i - uprawnienie obsługi awioniki |
5 lat | ||
| 4. Specjalności pozostałe mechaników poświadczenia obsługi pozostałych kategorii statków powietrznych, odnoszące się do statku powietrznego jako całości | |||
| 4.1 | - uprawnienie obsługi sterowca |
- uprawnienia obsługi sterowca |
2 lata |
|
- uprawnienie obsługi balonu wolnego, - uprawnienie obsługi zespołu napędowego i - uprawnienie obsługi awioniki statków powietrznych innych kategorii |
5 lat | ||
| 4.2 |
- uprawnienie obsługi balonu wolnego |
- uprawnienie obsługi balonu wolnego |
4 lata |
| 4.3 | - uprawnienie obsługi szybowca |
- uprawnienie obsługi szybowca |
4 lata |
| 5. Specjalność - kontroler ruchu lotniczego | |||
| 5.1 | - uprawnienie kontroli lotniska |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli lotniska |
4 lata |
| 5.2 | - uprawnienie kontroli zbliżania |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli zbliżania |
4 lata |
| 5.3 |
- uprawnienie kontroli radarowej zbliżania |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radarowej zbliżania |
5 lat |
| 5.4 |
- uprawnienie kontroli radaru precyzyjnego podejścia |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radaru precyzyjnego podejścia |
5 lat |
| 5.5 | - uprawnienie kontroli obszaru |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego |
4 lata |
| 5.6 |
- uprawnienie kontroli radarowej obszaru |
- uprawnienie kontrolera ruchu lotniczego, - uprawnienie kontroli radarowej obszaru |
5 lat |
| 5.7 |
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata praktyki instruktora -kontrolera ruchu lotniczego |
| 6. Specjalność - dyspozytor lotniczy | |||
| 6.1 |
- licencję dyspozytora lotniczego |
- licencja dyspozytora lotniczego |
5 lat |
|
- licencja pilota liniowego z uprawnieniem instruktora (bez względu na rodzaj i klasę) |
3 lata | ||
| 7. Specjalność - informator służby informacji powietrznej | |||
| 7.1 |
- licencję informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej lotniska niekontrolowanego |
- licencja informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej lotniska niekontrolowanego |
3 lata |
|
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata | ||
| 7.2 |
- licencję informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej w rejonie informacji powietrznej |
- licencja informatora służby informacji powietrznej, - uprawnienie do informacji powietrznej w rejonie informacji powietrznej |
4 lata |
|
- uprawnienie instruktora - kontrolera ruchu lotniczego |
3 lata | ||
WZÓR
____________________________________________________________
URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO
____________________________________________________________
Komisja Egzaminacyjna
UPOWAŻNIENIE
EGZAMINATORA
Nr .....
Imię i nazwisko: ...........................................
Upoważnienie ważne z dowodem tożsamości ze zdjęciem nr: ....
PREZES URZĘDU
mp. LOTNICTWA CYWILNEGO
.........................
Data wydania upoważnienia
Warszawa, ...............
Strona tylna
____________________________________________________________
Zakres upoważnienia: .......................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
............................................................
Upoważnienie ważne do dnia*: ...............................
* W przypadku odwołania egzaminatora upoważnienie należy
niezwłocznie zwrócić Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Uwaga do załącznika:
Format 98 x 72 mm.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
Marcin Szymankiewicz 15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
Grażyna J. Leśniak 10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2003.168.1637 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Egzaminy państwowe na licencje lub uprawnienia lotnicze. |
| Data aktu: | 18/07/2003 |
| Data ogłoszenia: | 26/09/2003 |
| Data wejścia w życie: | 11/10/2003 |








