Szczegółowe zasady i tryb postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ 1
z dnia 12 czerwca 2003 r.
w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

Na podstawie art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776, z późn. zm. 2 ) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe zasady i tryb postępowania w sprawach udzielania zakładom pracy chronionej:
a)
dofinansowania w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych,
b) 3
 zwrotu kosztów za szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych, w związku z koniecznością zmiany profilu produkcji,
c)
jednorazowej pożyczki w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych,
d)
refundacji zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub niewidomych, w wysokości 75% najniższego wynagrodzenia;
2)
terminy składania oraz rozpatrywania wniosków;
3)
sposób i tryb sporządzania informacji o wykorzystaniu środków.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
bank - bank, w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz. U. z 2002 r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm. 4 ), kredytujący prowadzącego zakład pracy chronionej;
2)
dofinansowanie - dofinansowanie w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych;
3)
Fundusz - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych;
4)
kredyt - kredyt inwestycyjny lub obrotowy zaciągnięty w banku przez prowadzącego zakład pracy chronionej na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych;
5)
najniższe wynagrodzenie - minimalne wynagrodzenie za pracę obowiązujące w grudniu roku poprzedniego, ustalane na podstawie odrębnych przepisów;
6) 5
 pomoc publiczna - pomoc publiczną udzieloną pracodawcy w okresie 3 kolejnych lat poprzedzających dzień złożenia wniosku o udzielenie dofinansowania, zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców;
7)
pożyczka - jednorazową pożyczkę w celu ochrony istniejących w zakładzie miejsc pracy osób niepełnosprawnych;
8)
pracodawca - pracodawcę prowadzącego zakład pracy chronionej;
9)
refundacja - refundację zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub niewidomych, w wysokości 75% najniższego wynagrodzenia;
10)
stan zatrudnienia - średni stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych z okresu ostatnich trzech pełnych miesięcy poprzedzających złożenie przez pracodawcę wniosku, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy, wyliczony jako średnia arytmetyczna za każdy dzień od pierwszego do ostatniego dnia miesiąca;
11)
ustawa - ustawę z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych;
12)
zaległości w wymagalnych zobowiązaniach wobec Funduszu - zobowiązania, których termin zapłaty upłynął;
13) 6
 zwrot kosztów za szkolenie - zwrot kosztów za szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych, w związku z koniecznością zmiany profilu produkcji.
§  3.
1.
Pracodawca ubiegający się o otrzymanie pomocy finansowej ze środków Funduszu składa wniosek:
1)
do Funduszu - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. a i d;
2)
we właściwej jednostce organizacyjnej samorządu województwa - w przypadku pomocy, o której mowa w § 1 pkt 1 lit. b i c.
2.
Wniosek powinien zawierać:
1)
nazwę i adres siedziby pracodawcy;
2)
status prawny i podstawę działania;
3)
numery NIP i REGON;
4)
dane osoby upoważnionej do reprezentowania pracodawcy w sprawie;
5)
kserokopię aktualnej decyzji o nadaniu statusu zakładu pracy chronionej;
6)
informację o stanie zatrudnienia ogółem, w tym osób niepełnosprawnych według stopnia niepełnosprawności;
7)
oświadczenie o niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu;
8) 7
 informację o pomocy publicznej.
3.
Wnioski rozpatruje się w terminie 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku.
4.
W terminie 14 dni od dnia:
1)
pozytywnego rozpatrzenia wniosku następuje podpisanie umowy;
2)
negatywnego rozpatrzenia wniosku powiadamia się o tym pracodawcę, dołączając uzasadnienie.
§  4.
1.
Pracodawca może uzyskać ze środków Funduszu dofinansowanie, jeżeli:
1)
posiada status zakładu pracy chronionej przez okres co najmniej 12 miesięcy lub w wyniku przekształceń własnościowych stał się następcą prawnym podmiotu, który otrzymywał z Funduszu dofinansowanie do oprocentowania kredytu;
2)
nie zalega z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu;
3)
podpisał umowę kredytową z bankiem lub objął zobowiązanie z tytułu kredytu w formie umowy o przejęcie długów.
2.
W przypadku gdy stopa oprocentowania kredytu jest wyższa od przeciętnych stóp osiąganych na rynku usług finansowych, do objęcia dofinansowaniem bierze się pod uwagę oprocentowanie na poziomie nie wyższym niż przeciętna stopa oprocentowania kredytu.
3.
Dofinansowanie może uzyskać w pierwszej kolejności pracodawca, który nie prowadzi działalności leasingowej, lombardowej, obsługi ratalnej, faktoringu, obrotu wierzytelnościami.
4.
Dofinansowaniem nie mogą być objęte kredyty:
1)
przeznaczone na:
a)
zakup nieruchomości, z wyjątkiem tych nieruchomości, które będą przeznaczone na prowadzenie tego zakładu,
b)
finansowanie inwestycji pod wynajem,
c)
zakup samochodów osobowych;
2)
których zabezpieczeniem jest lokata na rachunku bankowym pracodawcy.
5.
Warunkiem rozpatrzenia wniosku w sprawie dofinansowania na cel, o którym mowa w ust. 4 pkt 1 lit. a, jest złożenie przez pracodawcę oświadczenia i udokumentowanie przeznaczenia nieruchomości.
§  5.
1.
Dofinansowanie w wysokości do 50% oprocentowania kredytów może uzyskać pracodawca, jeżeli:
1)
posiada co najmniej 50% wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych lub co najmniej 40% niewidomych lub psychicznie chorych albo upośledzonych umysłowo zaliczonych do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności;
2)
miesięczna wysokość pomocy publicznej uzyskana na 1 zatrudnioną osobę niepełnosprawną w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy nie przekroczyła 300% najniższego wynagrodzenia.
2.
Dofinansowanie w wysokości do 30% oprocentowania kredytów może uzyskać pracodawca, jeżeli:
1)
nie osiąga wskaźnika zatrudnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2)
miesięczna wysokość pomocy publicznej uzyskana na 1 osobę niepełnosprawną w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy była wyższa od 300% najniższego wynagrodzenia i nie przekroczyła 400% najniższego wynagrodzenia.
3.
Jeżeli miesięczna wysokość pomocy publicznej uzyskana na 1 zatrudnioną osobę niepełnosprawną w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy przekroczyła 400% najniższego wynagrodzenia, dofinansowanie nie przysługuje.
§  6.
Fundusz przekazuje dofinansowanie do banku kredytującego pracodawcę, pod warunkiem zapłacenia przez pracodawcę miesięcznej raty i przypadającego na niego oprocentowania raty kredytu.
§  7.
Maksymalna wysokość kredytów, do których pracodawca może uzyskać dofinansowanie, nie może przekroczyć sumy kwot:
1)
55.000 zł na jedną osobę niepełnosprawną o znacznym stopniu niepełnosprawności;
2)
35.000 zł na jedną osobę niepełnosprawną o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności;
3)
25.000 na jedną osobę niepełnosprawną o lekkim stopniu niepełnosprawności.
§  8.
1.
Pracodawca korzystający z dofinansowania powinien utrzymać stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych będący podstawą wyliczenia wysokości kredytów objętych dofinansowaniem w okresie, na jaki zostało ono przyznane.
2.
Fundusz kontroluje u pracodawcy stan zatrudnienia osób niepełnosprawnych na podstawie sprawozdań kwartalnych.
3.
Zmniejszenie w okresie korzystania z dofinansowania stanu zatrudnienia o co najmniej 10% w porównaniu ze stanem wykazanym we wniosku o dofinansowanie powoduje wstrzymanie przyznanego dofinansowania od pierwszego dnia kwartału, którego dotyczy dofinansowanie, a w którym nastąpiło zmniejszenie stanu zatrudnienia.
4.
W przypadku gdy nastąpi spadek zatrudnienia będący następstwem zdarzeń losowych, następuje ponowne ustalenie maksymalnej wysokości dofinansowania.
5.
W przypadku zwiększenia stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych pracodawca może wystąpić z wnioskiem do Funduszu o ponowne przeliczenie maksymalnej wysokości kredytów objętych dofinansowaniem.
§  9.
1.
Dofinansowanie ze środków Funduszu nie przysługuje w przypadku:
1)
utraty przez pracodawcę statusu zakładu pracy chronionej, począwszy od dnia utraty tego statusu;
2)
wykorzystania przez pracodawcę kredytu niezgodnie z przeznaczeniem;
3)
zalegania z wymagalnyni zobowiązaniami wobec Funduszu.
2.
Dofinansowaniem nie mogą być objęte kredyty spłacone przed datą złożenia kompletnego wniosku do Funduszu.
§  10.
1.
W celu uzyskania dofinansowania do wniosku, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem kserokopię zawartej umowy kredytu;
2)
informację z banku kredytującego o wysokości odsetek, jakie zakład zapłaci z tytułu zaciągniętych umów kredytowych za okres objęty wnioskiem, wraz z informacją o wysokości stopy procentowej przyjętej do wyliczenia odsetek.
2.
W przypadku stwierdzenia braków w złożonym przez pracodawcę wniosku Fundusz wzywa pracodawcę do ich uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia doręczenia. Nieuzupełnienie braków powoduje pozostawienie wniosku bez rozpatrzenia.
§  11.
1.
Dofinansowanie może być przyznane tylko do kredytu wymienionego we wniosku o dofinansowanie.
2.
W przypadku odnowienia umowy kredytu, zaciągnięcia nowego kredytu lub zawarcia aneksu do umowy, pracodawca występuje do Funduszu z nowym wnioskiem o dofinansowanie, wraz z załącznikami, o których mowa w § 10.
§  12.
1.
Dofinansowanie przyznaje się od dnia zawarcia umowy kredytu, jeżeli wniosek został złożony w Funduszu w terminie 30 dni od dnia zawarcia przez pracodawcę umowy kredytu.
2.
W przypadku przekroczenia terminu, o którym mowa w ust. 1, dofinansowanie przyznaje się od dnia przyjęcia przez Fundusz wniosku.
3.
Wnioski o dofinansowanie na dany rok kalendarzowy składane są do dnia 15 listopada tego roku.
§  13.
1.
Dofinansowanie może być udzielone pracodawcy na okres do 12 miesięcy, nie dłużej jednak niż do końca danego roku kalendarzowego.
2.
Po upływie terminu, o którym mowa w ust. 1, pracodawca może wystąpić z wnioskiem do Funduszu o dofinansowanie oprocentowania kredytów, których termin spłaty jest dłuższy niż 12 miesięcy.
§  14.
Dofinansowanie podlega zwrotowi w części lub w całości wraz z odsetkami ustawowymi w przypadku:
1)
niewłaściwego wykorzystania kredytu - od dnia udzielenia dofinansowania,
2)
ujawnienia u pracodawcy, któremu przyznano dofinansowanie, zaległości w wymagalnych zobowiązaniach wobec Funduszu w okresie przekazywania dofinansowania - od dnia ujawnienia zaległości w wymagalnych zobowiązaniach,
3)
utraty przez pracodawcę statusu zakładu pracy chronionej - od dnia utraty statusu zakładu pracy chronionej

- niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od powzięcia przez Fundusz wiadomości o zaistnieniu zdarzeń, o których mowa w pkt 1-3.

§  15.
W celu uzyskania zwrotu kosztów za szkolenie do wniosku, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
wskazanie jednostki szkolącej wraz z uzasadnieniem jej wyboru;
2)
program szkolenia;
3) 8
 kosztorys szkolenia;
4)
wykaz zatrudnionych osób niepełnosprawnych przewidzianych do szkolenia oraz ich oświadczenia o:
a)
wyrażeniu zgody na udział w szkoleniu,
b)
zadeklarowaniu przepracowania u tego pracodawcy okresu nie krótszego niż 24 miesiące od dnia zakończenia szkolenia,
c)
zobowiązaniu się do zwrotu Funduszowi za pośrednictwem pracodawcy kosztów szkolenia, w przypadku rozwiązania stosunku pracy z przyczyn leżących po stronie pracownika,
5)
zaświadczenia o braku przeciwwskazań do wykonywania pracy na nowym stanowisku pracy przez niepełnosprawnych kandydatów na szkolenie wydane przez lekarza sprawującego profilaktyczną opiekę zdrowotną nad nimi,
6)
oświadczenie pracodawcy, że w ciągu ostatnich trzech lat przed dniem złożenia wniosku nie otrzymał dofinansowania ze środków Funduszu na szkolenie na podstawie przepisów ustawy.
§  16.
Przy rozpatrywaniu wniosku o zwrot kosztów za szkolenie bierze się pod uwagę:
1)
zasadność zmiany kwalifikacji przez zatrudnione osoby niepełnosprawne, w tym:
a)
czy zmiana kwalifikacji jest konieczna,
b)
czy przeszkolenie tych osób spowoduje utrzymanie ich w zatrudnieniu;
2)
stopnie oraz rodzaje niepełnosprawności zatrudnionych osób niepełnosprawnych wymagających szkolenia;
3)
przewidywany całkowity i jednostkowy koszt szkolenia;
4)
udział środków własnych pracodawcy lub z innych źródeł, które nie mogą być niższe niż 25%;
5)
merytoryczne przygotowanie szkolenia;
6)
gwarancję zdobycia umiejętności niezbędnych na nowych stanowiskach pracy;
7)
wysokość środków określonych na ten cel w danym roku;
8)
oświadczenie o niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu.
§  17. 9
 Wysokość kwoty zwrotu kosztów za szkolenie ustala się zgodnie z przepisami o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
§  18.
W umowie o zwrot kosztów za szkolenie określa się w szczególności:
1)
ogólną kwotę objętą zwrotem kosztów szkolenia;
2)
rodzaje kosztów szkolenia objętych zwrotem ze środków Funduszu;
3)
termin zwrotu kosztów szkolenia;
4)
udział środków własnych pracodawcy lub środków z innych źródeł w kosztach szkolenia;
5)
okres zatrudnienia osób niepełnosprawnych po ukończeniu szkolenia, wynoszący co najmniej 24 miesiące;
6)
przypadki wypowiedzenia umowy przez marszałka województwa;
7)
zobowiązanie pracodawcy do zwrotu środków otrzymanych na szkolenie zatrudnionych osób niepełnosprawnych wraz z ustawowymi odsetkami należnymi od dnia, w którym przestał ich zatrudniać, jeżeli okres zatrudnienia będzie krótszy niż 24 miesiące;
8)
terminy składania informacji o wykorzystanych środkach.
§  19.
1.
Ze środków Funduszu mogą zostać zwrócone następujące koszty szkolenia:
1) 10
 uprzednio uzgodnioną należność przysługującą jednostce szkolącej;
2) 11
 ubezpieczenia od nieszczęśliwych wypadków szkolonej osoby niepełnosprawnej;
3)
zakwaterowania i wyżywienia w części albo w całości, jeżeli szkolenie odbywa się w innej miejscowości niż miejsce zamieszkania zatrudnionej osoby niepełnosprawnej;
4)
przejazdu na szkolenie, w tym koszt przejazdu przewodnika lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
5)
wynagrodzenia tłumacza języka migowego albo lektora dla niewidomych lub opiekuna zatrudnionej osoby niepełnosprawnej ruchowo zaliczonej do znacznego stopnia niepełnosprawności;
6)
niezbędnych badań lekarskich, psychologicznych, diagnostycznych.
2.
W przypadku gdy szkolenie jest organizowane przez pracodawcę ze środków Funduszu, poza kosztami, o których mowa w ust. 1 pkt 2-6, mogą zostać zwrócone następujące koszty:
1)
wynagrodzeń osób prowadzących szkolenie;
2)
podróży osób prowadzących szkolenie i zatrudnionych osób niepełnosprawnych uczestników szkolenia;
3)
amortyzacji maszyn i urządzeń w zakresie, w jakim są one wykorzystywane na potrzeby szkolenia;
4)
usług doradczych związanych z danym szkoleniem;
5)
materiałów związanych z danym szkoleniem.
§  19a. 12
 (uchylony).
§  19b. 13
 (uchylony).
§  19c. 14
 (uchylony).
§  20.
1.
Pracodawca może uzyskać ze środków Funduszu pożyczkę, jeżeli:
1) 15
 (utracił moc);
2)
nie zalega z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu;
3)
zobowiąże się do niezmniejszenia, przez okres 3 lat od dnia podpisania umowy, stanu zatrudnienia osób niepełnosprawnych poniżej stanu ich zatrudnienia na koniec miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku;
4)
nie ogłoszono w stosunku do niego upadłości lub nie rozpoczęto jego likwidacji.
2.
Pożyczka może być przeznaczona na:
1)
spłatę zobowiązań, w przypadku:
a)
utraty płynności finansowej,
b)
zagrożenia likwidacją lub upadłością;
2)
zakup materiałów, surowców do produkcji lub towarów, jeżeli ich zakup ze środków własnych pracodawcy zagrażałby utratą płynności finansowej;
3)
zakup środków trwałych określonych w przyjętym przez pracodawcę planie inwestycyjnym, z wyjątkiem zakupu samochodów osobowych;
4)
realizację działań, w tym wydatki inwestycyjne, określone w przyjętym przez pracodawcę programie restrukturyzacyjnym;
5)
usuwanie szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe, katastrofy naturalne i awarie techniczne.
3.
Maksymalna kwota pożyczki nie może przekroczyć iloczynu liczby zatrudnionych osób niepełnosprawnych na koniec miesiąca poprzedzającego datę złożenia wniosku i pięciokrotności przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w ustawie.
§  21.
W celu otrzymania pożyczki ze środków Funduszu do wniosku, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
informację dotyczącą wysokości wnioskowanej kwoty pożyczki;
2)
informację na temat szczegółowego przeznaczenia pożyczki;
3)
analizę i ocenę stanu ekonomiczno-finansowego pracodawcy ze wskazaniem możliwości dalszego rozwoju;
4)
określenie sposobów działania, które zapewnią osiągnięcie trwałej poprawy wyniku finansowego pracodawcy, wraz ze wskazaniem źródeł finansowania przedsięwzięć restrukturyzacyjnych;
5)
opis zadań wykonywanych w ramach programu restrukturyzacyjnego wraz z harmonogramem ich realizacji;
6)
opis zadań wykonywanych w ramach planu inwestycyjnego wraz z harmonogramem ich realizacji, w przypadku ubiegania się o pożyczkę na zakup środków trwałych;
7)
prognozę efektów ekonomiczno-finansowych pracodawcy na najbliższe trzy lata, z uwzględnieniem wnioskowanej pożyczki;
8)
proponowane formy zabezpieczenia spłaty pożyczki.
§  22.
Przy rozpatrywaniu wniosku o pożyczkę bierze się pod uwagę w szczególności:
1)
kondycję finansową pracodawcy pozwalającą na spłatę zadłużenia wobec Funduszu, która jest oceniana na podstawie posiadanego majątku trwałego, możliwości produkcyjnych, możliwości zbytu, rachunku wyników i płynności finansowej;
2)
oświadczenie pracodawcy o niezaleganiu z wymagalnymi zobowiązaniami wobec Funduszu;
3)
okres działania oraz doświadczenie pracodawcy w zakresie zatrudnienia osób niepełnosprawnych;
4)
wysokość środków Funduszu określonych na ten cel w danym roku;
5)
przedstawienie i udokumentowanie przez pracodawcę zabezpieczenia spłaty pożyczki.
§  23.
1.
Okres spłaty pożyczki nie może być dłuższy niż 48 miesięcy.
2.
Oprocentowanie pożyczki ustala się według zmiennej stopy procentowej w wysokości 50% stopy redyskonta weksli ogłaszanej przez Radę Polityki Pieniężnej.
3.
Spłata pożyczki następuje miesięcznie w równych ratach kapitałowych powiększonych o kwoty odsetek.
4.
Zabezpieczenie pożyczki może stanowić:
1)
hipoteka;
2)
ubezpieczenie umowy pożyczki;
3)
poręczenie wekslowe;
4)
poręczenie według prawa cywilnego;
5)
przelew wierzytelności na zabezpieczenie;
6)
przelew praw z umów ubezpieczeniowych;
7)
zastaw na prawach lub na rzeczach;
8)
gwarancja bankowa zapłaty należności;
9)
weksel in blanco wraz z innym rodzajem zabezpieczenia, określonym w pkt 1-7.
§  24.
Wypłata pożyczki następuje po podpisaniu umowy, która przewiduje w szczególności:
1)
wysokość udzielonej pożyczki;
2)
sposób jej zabezpieczenia;
3)
przeznaczenie;
4)
harmonogram spłaty;
5)
okres spłaty;
6)
wysokość oprocentowania w dniu podpisania umowy, przy czym o zmianie oprocentowania pożyczki należy powiadomić każdorazowo pracodawcę na piśmie;
7)
możliwość wypłacania w transzach oraz uzależnienie uruchomienia kolejnych transz od rozliczenia się pracodawcy z wykorzystania uprzednio przekazanych środków;
8)
zobowiązanie pracodawcy do:
a)
przedstawienia dokumentów świadczących o celowym wykorzystaniu pożyczki,
b)
terminowych spłat rat pożyczki wraz z odsetkami, zgodnie z planem spłat pożyczki stanowiącym integralną część umowy,
c)
niezwłocznego każdorazowego powiadamiania marszałka województwa o zmianach miejsca prowadzonej działalności oraz o zaprzestaniu bądź zawieszeniu działalności lub innych okolicznościach mających wpływ na realizację umowy;
9)
warunki jej wypowiedzenia;
10)
sankcje w przypadku stwierdzenia wykorzystania pożyczki niezgodnie z umową;
11)
terminy składania informacji o wykorzystanych środkach.
§  25.
1.
W celu uzyskania refundacji do wniosku, o którym mowa w § 3, należy dołączyć:
1)
informacje o liczbie zatrudnionych osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobą psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub niewidomych, w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy;
2)
imienną listę zatrudnionych osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, wraz z oświadczeniem, iż osoby ujęte na liście wyraziły zgodę na udostępnienie danych osobowych;
3)
informację o poniesionych zwiększonych kosztach zatrudnienia osób niepełnosprawnych, o których mowa w pkt 1, z uwzględnieniem w szczególności kosztów:
a)
poniesionych w związku ze zmniejszonym wymiarem czasu pracy osób niepełnosprawnych w przypadku pracowników, co do których nie zostały zastosowane ogólne normy czasu pracy, z uwzględnieniem dodatkowej przerwy w pracy,
b)
wynikających ze zwiększonej absencji chorobowej,
c)
wynagrodzenia za dodatkowy urlop wypoczynkowy,
d)
wynagrodzenia za czas zwolnień od pracy osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności skierowanych na turnus rehabilitacyjny albo w celu wykonania badań specjalistycznych, zabiegów leczniczych, usprawniających, a także w celu uzyskania zaopatrzenia w sprzęt ortopedyczny lub jego naprawy,
e)
dodatkowych wynagrodzeń pracowników za znajomość i posługiwanie się językiem migowym oraz wynagrodzeń lektorów dla pracowników niewidomych zatrudnionych na stanowiskach nierobotniczych,
f)
związanych z zapewnieniem podstawowej i specjalistycznej opieki medycznej, poradnictwa i usług rehabilitacyjnych,
g)
organizacji turnusów rehabilitacyjnych i usprawniających,
h)
związanych z zapewnieniem poradnictwa zawodowego,
i)
dowożenia lub dojazdów do pracy i z pracy osób niepełnosprawnych mających trudności w korzystaniu z publicznych środków transportu,
j)
poniesionych na przystosowanie obiektów i pomieszczeń użytkowanych przez zakład do potrzeb osób niepełnosprawnych,
k)
poniesionych w związku z realizacją indywidualnych programów rehabilitacji,
l)
poniesionych w związku ze świadczeniem pomocy indywidualnej dla osób niepełnosprawnych,
m)
poniesionych na badania, ekspertyzy, analizy, opracowywanie projektów norm, a także na wydawnictwa i konkursy dotyczące rehabilitacji zawodowej i społecznej.
1a. 16
 Pracodawca oblicza kwotę kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w odniesieniu do każdej zatrudnionej osoby niepełnosprawnej, z uwzględnieniem obowiązujących u pracodawcy norm wydajności pracy lub biorąc pod uwagę wydajność osób niebędących osobami niepełnosprawnymi, zatrudnionych przez pracodawcę.
2. 17
 Pracodawca składa wniosek o uzyskanie refundacji raz na rok, w terminie do 28 dnia miesiąca następującego po upływie pierwszego kwartału roku, za który refundacja może zostać udzielona.
3. 18
 Kwota refundacji wykazana przez pracodawcę we wniosku o uzyskanie refundacji nie może przekroczyć czterokrotności kosztów, o których mowa w ust. 1 pkt 3, poniesionych w I kwartale roku, którego refundacja dotyczy.
§  26.
1.
Umowa o refundację przewiduje w szczególności:
1) 19
 terminy wypłaty i wysokość refundacji;
2)
określenie miesięcy, których dotyczy refundacja;
3) 20
 (uchylony);
4) 21
 sankcje w stosunku do pracodawcy, w przypadku stwierdzenia uchybienia terminowi, o którym mowa w § 26a ust. 1, lub wykorzystania refundacji niezgodnie z przeznaczeniem;
5)
warunki wypowiedzenia umowy przez Fundusz;
6)
terminy składania informacji o wykorzystanych środkach;
7) 22
 wskazanie rachunku bankowego, na który Fundusz przekazuje kwotę pomocy publicznej z tytułu refundacji.
1a. 23
 Maksymalna intensywność pomocy publicznej udzielonej pracodawcy z tytułu refundacji nie może przekroczyć kwoty 75 % najniższego wynagrodzenia na każdą zatrudnioną osobę niepełnosprawną w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.
1b. 24
 Pomoc publiczna z tytułu refundacji podlega kumulacji z każdą pomocą na rekompensatę zwiększonych kosztów zatrudnienia osób niepełnosprawnych, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub niewidomych, i nie może przekroczyć wysokości tych kosztów, faktycznie poniesionych w poszczególnych miesiącach.
2.
W przypadku ogłoszenia likwidacji lub upadłości pracodawcy refundacja będzie wypłacana do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy z osobami niepełnosprawnymi, u których stwierdzono chorobę psychiczną, upośledzenie umysłowe, epilepsję lub niewidomymi.
§  26a. 25
 
1.
Pracodawca dokonuje rozliczenia pomocy publicznej z tytułu refundacji za okresy kwartalne w terminie nie późniejszym niż do końca 15 marca roku następującego po roku, w którym została zawarta umowa stanowiąca podstawę udzielenia pomocy.
2b.
Jeżeli pomoc publiczna z tytułu refundacji została wypłacona pracodawcy w wysokości wyższej od należnej, pracodawca informuje Fundusz o wysokości nienależnie pobranej kwoty pomocy oraz dokonuje zwrotu tej kwoty w terminie 14 dni od dnia jej ujawnienia, wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych.
§  27.
1.
Pracodawca, który otrzymał pomoc ze środków Funduszu, składa pisemną informację o wykorzystaniu środków:
1)
do Funduszu, jeżeli otrzymał pomoc na cele wymienione w § 1 pkt 1 lit. a i d;
2)
we właściwej jednostce organizacyjnej samorządu województwa, jeżeli otrzymał pomoc na cele wymienione w § 1 pkt 1 lit. b i c.
2.
Informacja powinna zawierać w szczególności:
1)
pełną nazwę i adres pracodawcy, który otrzymał pomoc;
2)
numer identyfikacji podatkowej NIP;
3)
numer identyfikacyjny REGON;
4)
oznaczenie wykonywanej działalności według PKD;
5)
formę prawno-organizacyjną;
6)
strukturę własności;
7)
średnią liczbę zatrudnionych, w tym osób niepełnosprawnych;
8)
strukturę produkcji;
9)
podstawę prawną udzielonej pomocy;
10)
wielkość i formę pomocy;
11)
rodzaj pomocy;
12)
sposób wydatkowania otrzymanej pomocy, w tym zgodność z założonym przeznaczeniem.
3.
Informację składa się w terminach określonych w umowie o udzielenie pomocy ze środków Funduszu.
§  28.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem przepisów § 25 i 26, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2004 r.
1 Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - zabezpieczenie społeczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).
2 Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1997 r. Nr 160, poz. 1082, z 1998 r. Nr 99, poz. 628, Nr 106, poz.668, Nr 137, poz. 887, Nr 156, poz. 1019 i Nr 162, poz. 1118 i 1126, z 1999 r. Nr 49, poz. 486, Nr 90, poz. 1001, Nr 95, poz. 1101 i Nr 111, poz. 1280, z 2000 r. Nr 48, poz. 550 i Nr 119, poz. 1249, z 2001 r. Nr 39, poz. 459, Nr 100, poz. 1080, Nr 125, poz. 1368, Nr 129, poz. 1444 i Nr 154, poz. 1792 i 1800, z 2002 r. Nr 169, poz. 1387, Nr 200, poz. 1679 i 1683 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 7, poz. 79 i Nr 90, poz. 844.
3 § 1 pkt 1 lit. b):

- zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

4 Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2002 r. Nr 126, poz. 1070, Nr 141, poz. 1178, Nr 144, poz. 1208, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1385 i 1387 i Nr 241, poz. 2074 oraz z 2003 r. Nr 50, poz. 424, Nr 60, poz. 535 i Nr 65, poz. 594.
5 § 2 pkt 6:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

6 § 2 pkt 13:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

7 § 3 ust. 2 pkt 8:

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

8 § 15 pkt 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

9 § 17:

- uchylony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- dodany przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

10 § 19 ust. 1 pkt 1:

- uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

11 § 19 ust. 1 pkt 2:

- uchylony przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- dodany przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

12 § 19a:

- dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

13 § 19b:

- dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

14 § 19c:

- dodany przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 sierpnia 2004 r.

- uchylony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 28 lipca 2004 r. (Dz.U.04.175.1821) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 lipca 2007 r.

15 § 20 ust. 1 pkt 1 został uznany za niezgodny z art. 32 ust. 1 pkt 3 i art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.97.123.776) oraz art. 92 ust. 1 Konstytucji RP wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego z dnia 12 lipca 2007 r. (Dz.U.07.133.933). Zgodnie z tym wyrokiem wymieniony wyżej przepis traci moc z dniem 24 lipca 2007 r.
16 § 25 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 1 lit. a) rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
17 § 25 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
18 § 25 ust. 3 dodany przez § 1 pkt 1 lit. c) rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
19 § 26 ust. 1 pkt 1 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret pierwsze rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
20 § 26 ust. 1 pkt 3 uchylony przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret drugie rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
21 § 26 ust. 1 pkt 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret trzecie rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
22 § 26 ust. 1 pkt 7 dodany przez § 1 pkt 2 lit. a) tiret czwarte rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
23 § 26 ust. 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
24 § 26 ust. 1b dodany przez § 1 pkt 2 lit. b) rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.
25 § 26a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 23 kwietnia 2004 r. (Dz.U.04.82.756) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 kwietnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2003.125.1161

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe zasady i tryb postępowania przy udzielaniu zakładom pracy chronionej pomocy finansowej ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Data aktu: 12/06/2003
Data ogłoszenia: 17/07/2003
Data wejścia w życie: 01/08/2003, 01/01/2004