Organizacja urzędów kontroli skarbowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 28 czerwca 2002 r.
w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej.

Na podstawie art. 9 ust. 3 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Urzędy kontroli skarbowej są jednostkami organizacyjnymi kontroli skarbowej.
2. 
Urzędy kontroli skarbowej są jednostkami budżetowymi oraz prowadzą gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 155, poz. 1014, z 1999 r. Nr 38, poz. 360, Nr 49, poz. 485, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 6, poz. 69, Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 95, poz. 1041, Nr 119, poz. 1251 i Nr 122, poz. 1315, z 2001 r. Nr 45, poz. 497, Nr 46, poz. 499, Nr 88, poz. 961, Nr 98, poz. 1070, Nr 100, poz. 1082, Nr 102, poz. 1116, Nr 125, poz. 1368 i Nr 145, poz. 1623 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 363 i 365 i Nr 74, poz. 676).
§  2. 
1. 
W urzędach kontroli skarbowej mogą być tworzone następujące komórki organizacyjne:
1)
wydziały - zatrudniające co najmniej 20 pracowników,
2)
oddziały- zatrudniające co najmniej 10 pracowników,
3)
referaty - zatrudniające co najmniej 5 pracowników,
4)
wieloosobowe stanowiska pracy (sekcje) - zatrudniające poniżej 5 pracowników,
5)
jednoosobowe stanowiska pracy.
2.  1
 Ograniczenia w zakresie limitu pracowników dla danej komórki organizacyjnej, ustanowione w ust. 1 pkt 1-4, nie mają zastosowania do komórek organizacyjnych wywiadu skarbowego. Formę organizacyjną komórki wywiadu skarbowego określa regulamin organizacyjny urzędu.
3.  2
 W urzędach kontroli skarbowej w Bydgoszczy, Gdańsku, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Rzeszowie, Szczecinie, we Wrocławiu i w Zielonej Górze działają ich ośrodki zamiejscowe. W ośrodkach tych mogą być tworzone komórki organizacyjne, o których mowa w ust. 1.
4. 
Wykaz ośrodków zamiejscowych określa załącznik do rozporządzenia.
§  3. 
Formę organizacyjną i wykaz komórek organizacyjnych kontroli skarbowej, w których zatrudnionym inspektorom i pracownikom przysługuje umundurowanie służbowe i broń służbowa, określają odrębne przepisy oraz regulamin organizacyjny urzędu.
§  4. 
1. 
Urzędem kontroli skarbowej kieruje dyrektor urzędu kontroli skarbowej, który jest odpowiedzialny przed Generalnym Inspektorem Kontroli Skarbowej za prawidłową i terminową realizację zadań urzędu.
2. 
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej kieruje pracą urzędu przy pomocy wicedyrektorów, głównego księgowego, naczelników wydziałów, kierowników i innych pracowników zatrudnionych na stanowiskach samodzielnych.
3. 
Dyrektor urzędu kontroli skarbowej może upoważnić osoby zatrudnione w urzędzie do podpisywania pism, wyrażania opinii oraz podejmowania rozstrzygnięć w jego imieniu, w tym, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, może upoważnić inspektora do wydawania decyzji lub wyniku kontroli.
4. 
Ośrodkiem zamiejscowym kieruje wicedyrektor wyznaczony do tego celu przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej spośród wicedyrektorów urzędu.
5. 
Wydziałami kierują naczelnicy, a pozostałymi komórkami organizacyjnymi - kierownicy lub koordynatorzy.
§  5.  3
 (uchylony).
§  6.  4
 (uchylony).
§  7. 
Traci moc zarządzenie nr 15 Ministra Finansów z dnia 4 grudnia 1998 r. w sprawie organizacji urzędów kontroli skarbowej oraz nadania im statutu (Dz. Urz. Min. Fin. Nr 26, poz. 106).
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.

ZAŁĄCZNIK  5

WYKAZ OŚRODKÓW ZAMIEJSCOWYCH URZĘDÓW KONTROLI SKARBOWEJ

Lp. Siedziba urzędu kontroli skarbowej Siedziba ośrodka zamiejscowego
1 Bydgoszcz Toruń
2 Gdańsk Słupsk
3 Katowice Bielsko-Biała, Częstochowa
4 Kraków Nowy Sącz, Tarnów
5 Łódź Piotrków Trybunalski
6 Poznań Kalisz, Piła
7 Rzeszów Jasło
8 Szczecin Koszalin
9 Wrocław Jelenia Góra, Legnica
10 Zielona Góra Gorzów Wielkopolski
1 § 2 ust. 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.64.452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U.08.219.1404) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2008 r.

2 § 2 ust. 3 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U.08.219.1404) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2008 r.
3 § 5 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U.08.219.1404) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2008 r.
4 § 6 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U.08.219.1404) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2008 r.
5 Załącznik:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 12 kwietnia 2006 r. (Dz.U.06.64.452) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 18 kwietnia 2006 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (Dz.U.08.219.1404) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 grudnia 2008 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024