Sposób i tryb współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 czerwca 2002 r.
w sprawie sposobu i trybu współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.

Na podstawie art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o kontroli skarbowej (Dz. U. z 1999 r. Nr 54, poz. 572 i Nr 83, poz. 931, z 2000 r. Nr 70, poz. 816, Nr 104, poz. 1103 i Nr 116, poz. 1216, z 2001 r. Nr 14, poz. 143, Nr 81, poz. 877 i Nr 110, poz. 1189 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365, Nr 74, poz. 676 i Nr 89, poz. 804) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Organy, inspektorzy i pracownicy kontroli skarbowej współdziałają z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi, zwanymi dalej "jednostkami współdziałającymi", w granicach swoich ustawowych kompetencji.
2. 
Współdziałanie, o którym mowa w ust. 1, polega w szczególności na:
1)
uzyskiwaniu od jednostek współdziałających informacji o podejrzeniu lub zagrożeniu naruszenia przepisów prawa, których przedmiotem jest zapewnienie realizacji interesów i praw majątkowych Skarbu Państwa oraz skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, jak również zgodności z prawem gospodarowania mieniem innych państwowych osób prawnych, przeciwdziałanie i zwalczanie naruszeń prawa obowiązującego w zakresie obrotu towarowego z zagranicą i obrotu towarami przywożonymi z zagranicy oraz zapobieganie i ujawnianie przestępstw, o których mowa w art. 228-231 Kodeksu karnego, popełnianych przez osoby zatrudnione lub pełniące służbę w jednostkach organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych,
2)
uzyskiwaniu od jednostek współdziałających informacji o osobach i przedsiębiorcach, w stosunku do których podjęte zostały działania przez organy, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej, w tym przez otrzymywanie odpisów lub wypisów z prowadzonych rejestrów, a także kopii dokumentów dotyczących takich osób, z wyjątkiem informacji o osobach, uzyskanych w toku czynności operacyjno-rozpoznawczych przez organy uprawnione do ich dokonywania, a których pozyskiwanie przez organy, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej jest możliwe na podstawie odrębnych przepisów,
3)
koordynacji działań organów, inspektorów i pracowników kontroli skarbowej i jednostek współdziałających w trakcie kontroli w sprawach związanych z naruszeniem przepisów, o których mowa w pkt 1, oraz wzajemnym przekazywaniu informacji w tym zakresie.
§  2. 
1. 
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 1 i 3, są podejmowane na pisemny wniosek organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej, bądź z własnej inicjatywy przez jednostki współdziałające.
2. 
Podjęcie czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 pkt 2, następuje na pisemny wniosek organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej.
§  3. 
1. 
Organy, inspektorzy bądź pracownicy kontroli skarbowej mogą korzystać z pomocy jednostek współdziałających, w szczególności polegającej na udostępnianiu pomieszczeń biurowych i składowych, środków łączności, środków transportu oraz sprzętu biurowego, zwłaszcza informatycznego.
2. 
Organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej może żądać udzielenia pomocy, o której mowa w ust. 1, jeżeli wymagają tego szczególne potrzeby w związku z wykonywaniem zadań kontroli skarbowej, a których wykonanie nie jest możliwe bez udzielenia tej pomocy przez jednostki współdziałające.
3. 
Organy kontroli skarbowej i jednostki współdziałające mogą zawierać porozumienia określające szczegółowy przedmiot świadczeń w zakresie, o którym mowa w ust. 1, w tym także pomocy technicznej.
§  4. 
1. 
W razie zaistnienia okoliczności wymagających natychmiastowego działania, organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej może zażądać podjęcia czynności, o których mowa w § 1 ust. 2 oraz w § 3 ust. 1, bez zachowania formy pisemnej lub formy porozumienia, wymaganych stosownie do § 2 oraz § 3 ust. 3, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2.
2. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ, inspektor bądź pracownik kontroli skarbowej, na wniosek jednostki współdziałającej, niezwłocznie potwierdza żądanie w formie pisemnej, określając w szczególności zakres czynności jednostki współdziałającej oraz uzasadniając konieczność podjęcia natychmiastowego działania.
3. 
Jeżeli wymagają tego przepisy prawa lub jest to konieczne z uwagi na interes jednostki współdziałającej albo osób trzecich, jednostka ta, po wykonaniu czynności podjętych w trybie ust. 1, sporządza protokół.
4. 
Protokół, o którym mowa w ust. 3, powinien zawierać:
1)
termin i miejsce dokonanych czynności,
2)
zakres podmiotowy i przedmiotowy tych czynności,
3)
warunki ich realizacji,
4)
imię i nazwisko oraz podpis osób w nich uczestniczących, a w razie braku podpisu, adnotację o przyczynie jego braku.
5. 
Protokół sporządza się w dwóch egzemplarzach, po jednym dla organu, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej oraz jednostki współdziałającej.
§  5. 
1. 
Podjęcie czynności, o których mowa w § 1, 3 i 4, nie może zakłócać prawidłowego wykonywania zadań jednostek współdziałających, wynikających z odrębnych przepisów.
2. 
Jeżeli jednostka współdziałająca nie może wykonać czynności w zakresie współdziałania lub udzielenia pomocy, w tym także technicznej, niezwłocznie zawiadamia organ, inspektora bądź pracownika kontroli skarbowej o przyczynach niepodjęcia tych czynności.
3. 
Współdziałanie, o którym mowa w § 1, odbywa się ze szczególnym uwzględnieniem zasad ochrony danych osobowych, informacji niejawnych, tajemnicy skarbowej oraz tajemnicy przedsiębiorstwa.
§  6. 
1. 
W celu prawidłowej realizacji ustawowych zadań przez organy kontroli skarbowej, organy celne i podatkowe zapewniają stały dostęp do gromadzonych przez siebie informacji, w tym w formie zapisu informatycznego.
2. 
Realizacja uprawnień, o których mowa w ust. 1, następuje ze szczególnym uwzględnieniem zasad określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych.
§  7. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2002 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.96.844

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb współdziałania organów kontroli skarbowej oraz inspektorów i pracowników z organami administracji rządowej i samorządowej oraz innymi państwowymi, gminnymi, powiatowymi i wojewódzkimi jednostkami organizacyjnymi.
Data aktu: 25/06/2002
Data ogłoszenia: 01/07/2002
Data wejścia w życie: 01/07/2002