Szczegółowe zasady przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 6 maja 2002 r.
w sprawie szczegółowych zasad przeprowadzania ocen urzędników służby cywilnej.

Na podstawie art. 74 ust. 3 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o służbie cywilnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 49, poz. 483, Nr 70, poz. 778 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116, Nr 111, poz. 1194, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Okresowa ocena urzędnika służby cywilnej, zwana dalej "oceną", jest sporządzana na podstawie kryteriów obowiązkowych i kryteriów wybranych przez bezpośredniego przełożonego.
2. 
Wykaz kryteriów obowiązkowych i kryteriów do wyboru stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia.
3. 
Bezpośredni przełożony, zwany dalej "oceniającym", wybiera z wykazu nie mniej niż 3 i nie więcej niż 5 kryteriów oceny, najistotniejszych dla prawidłowego wykonywania obowiązków na stanowisku pracy zajmowanym przez urzędnika służby cywilnej.
4. 
Oceniający wybiera kryteria oceny, po uprzednim omówieniu z urzędnikiem służby cywilnej, zwanym dalej "ocenianym", sposobu realizacji obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
§  2. 
1. 
Oceniający wyznacza termin sporządzenia oceny na piśmie, określając miesiąc i rok.
2. 
Wybrane kryteria i informację o terminie sporządzenia oceny na piśmie oceniający wpisuje do arkusza okresowej oceny urzędnika służby cywilnej, zwanego dalej "arkuszem", którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
3. 
Po dokonaniu czynności, o których mowa w ust. 2, oceniający niezwłocznie przekazuje arkusz dyrektorowi generalnemu urzędu w celu zatwierdzenia wybranych kryteriów oceny.
4. 
Oceniający niezwłocznie przekazuje ocenianemu kopię arkusza z zatwierdzonymi kryteriami oceny.
§  3. 
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, oceniający dokonuje nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia mianowania urzędnika służby cywilnej, a w razie przeprowadzania kolejnej oceny - nie później niż w ciągu 30 dni od sporządzenia na piśmie poprzedniej oceny.
§  4. 
1. 
Oceniający może w każdym czasie z własnej inicjatywy zmienić termin sporządzenia oceny na piśmie.
2. 
Oceniający wyznacza nowy termin sporządzenia oceny na piśmie w razie usprawiedliwionej nieobecności w pracy ocenianego, uniemożliwiającej przeprowadzenie okresowej oceny.
3. 
Sporządzenie oceny na piśmie następuje w terminie wcześniejszym niż ustalony zgodnie z § 2 ust. 1 w razie zmiany stanowiska pracy ocenianego lub zmiany zakresu obowiązków na zajmowanym przez niego stanowisku pracy.
4. 
Oceniający niezwłocznie powiadamia ocenianego pisemnie o nowym terminie sporządzenia oceny na piśmie. Kopię pisma dołącza się do arkusza.
§  5. 
W razie zmiany na stanowisku bezpośredniego przełożonego w trakcie okresu, w którym urzędnik podlega ocenie, ocena jest sporządzana na podstawie wybranych wcześniej kryteriów oceny.
§  6. 
Oceniający, nie wcześniej niż na 7 dni przed sporządzeniem oceny na piśmie, przeprowadza z ocenianym rozmowę, podczas której omawia z nim wykonywanie przez ocenianego jego obowiązków w okresie, w którym podlegał ocenie, trudności napotykane przez niego w trakcie realizacji zadań, spełnianie przez ocenianego ustalonych kryteriów oceny, a także kierunki dalszego rozwoju i potrzeby szkoleniowe ocenianego.
§  7. 
1. 
Sporządzenie oceny na piśmie polega na:
1)
wpisaniu do arkusza opinii dotyczącej wykonywania obowiązków przez ocenianego w okresie, w którym podlegał on ocenie,
2)
określeniu poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego (bardzo dobry, dobry, zadowalający lub niezadowalający),
3)
przyznaniu oceny pozytywnej, w razie bardzo dobrego, dobrego lub zadowalającego poziomu wykonywania obowiązków przez ocenianego, albo przyznaniu oceny negatywnej,
4)
wpisaniu do arkusza wniosków dotyczących indywidualnego programu rozwoju zawodowego ocenianego, na podstawie przeprowadzonej oceny i z uwzględnieniem jego przyszłych zadań.
2. 
W razie przyznania oceny pozytywnej oceniający może zamieścić w wyznaczonym miejscu arkusza umotywowany wniosek o przyznanie ocenianemu kolejnego stopnia służbowego.
§  8. 
Oceniający niezwłocznie doręcza ocenianemu ocenę sporządzoną na piśmie i poucza go o przysługującym mu prawie złożenia sprzeciwu do dyrektora generalnego urzędu w ciągu 7 dni od doręczenia oceny.
§  9. 
Niezwłocznie po sporządzeniu oceny na piśmie arkusz włącza się do akt osobowych ocenianego.
§  10. 
Czynności, o których mowa w § 1 ust. 3 i 4 oraz § 2, dla urzędników służby cywilnej mianowanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia dokonuje się nie później niż w ciągu 3 miesięcy od tego dnia.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WYKAZ KRYTERIÓW OCENY

KRYTERIA OBOWIĄZKOWE
Kryterium Opis kryterium
1. Rzetelność Wnikliwe rozpoznawanie sytuacji przy wykorzystaniu dostępnych źródeł, gwarantujące wiarygodność przedstawionych danych, faktów i informacji.
2. Terminowość Dbałość o przestrzeganie terminów określonych przepisami, dotyczących wykonywanych zadań. Wywiązywanie się z zadań w wyznaczonym przez przełożonego terminie. Wykonywanie obowiązków bez zbędnej zwłoki.
3. Umiejętność stosowania odpowiednich przepisów Znajomość przepisów niezbędnych do właściwego wykonywania obowiązków wynikających z opisu stanowiska pracy. Umiejętność wyszukiwania potrzebnych przepisów. Umiejętność zastosowania właściwych przepisów w zależności od rodzaju sprawy. Rozpoznawanie spraw, które wymagają współdziałania ze specjalistami z innych dziedzin.
4. Planowanie i organizowanie pracy Planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykonania zadań. Precyzyjne określanie celów, odpowiedzialności oraz ram czasowych działania. Ustalanie priorytetów działania, efektywne wykorzystywanie czasu, tworzenie szczegółowych i możliwych do realizacji planów krótko- i długoterminowych.
5. Postawa etyczna Wykonywanie obowiązków w uczciwy sposób, niebudzący podejrzeń o stronniczość i interesowność. Dbałość o nieposzlakowaną opinię. Postępowanie zgodne z etyką zawodową.

KRYTERIA DO WYBORU

Kryterium Opis kryterium
1. Wiedza specjalistyczna Wiedza z konkretnej dziedziny, która warunkuje odpowiedni poziom merytoryczny realizowanych zadań.
2. Umiejętność obsługi urządzeń technicznych Odpowiedni stopień wiedzy i umiejętności niezbędny do korzystania ze sprzętu komputerowego oraz urządzeń biurowych.
3. Znajomość języka obcego Znajomość języka obcego na poziomie odpowiednim do realizowanych zadań, pozwalająca na:
- czytanie i rozumienie dokumentów,
- pisanie dokumentów,
- rozumienie innych,
- mówienie w języku obcym.
4. Nastawienie na własny rozwój, podnoszenie kwalifikacji Zdolność i skłonność do uczenia się, uzupełniania wiedzy oraz podnoszenia kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę.
5. Komunikacja werbalna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący ich zrozumienie, przez:
- wypowiadanie się w sposób zwięzły, jasny i precyzyjny,
- dobieranie stylu, języka i treści wypowiedzi

odpowiednio do słuchaczy,

- udzielanie wyczerpujących i rzeczowych odpowiedzi nawet

na trudne pytania, krytykę lub zaskakujące argumenty,

- wyrażanie poglądów w sposób przekonywający,
- posługiwanie się pojęciami właściwymi dla rodzaju

załatwianych spraw/wykonywanej pracy.

6. Komunikacja pisemna Formułowanie wypowiedzi w sposób gwarantujący zrozumienie, przez:
- stosowanie przyjętych form prowadzenia korespondencji,
- przedstawianie zagadnień w sposób jasny i zwięzły,
- dobieranie odpowiedniego stylu, języka i treści pism,
- budowanie zdań poprawnych gramatycznie i logicznie.
7. Komunikatywność Umiejętność budowania kontaktu z inną osobą, przez:
- okazywanie poszanowania drugiej stronie,
- próbę aktywnego zrozumienia jej sytuacji,
- okazanie zainteresowania jej opiniami,
- umiejętność zainteresowania innych własnymi opiniami.
8. Pozytywne Zaspokajanie potrzeb obywatela, przez:
podejście - zrozumienie funkcji usługowej swojego stanowiska pracy,
do obywatela - okazywanie szacunku,
- tworzenie przyjaznej atmosfery,
- umożliwienie obywatelowi przedstawienia własnych racji,
- służenie pomocą.
9. Umiejętność Realizacja zadań w zespole, przez:
pracy w zespole - pomoc i doradzanie kolegom w razie potrzeby,
- zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego

realizowania zadań,

- współpracę a nie rywalizację z pozostałymi członkami

zespołu,

- zgłaszanie konstruktywnych wniosków usprawniających

pracę zespołu,

- aktywne słuchanie innych, wzbudzanie zaufania.
10. Umiejętność negocjowania Wypracowywanie stanowiska akceptowanego przez zainteresowanych, dzięki:
- dążeniu do zrozumienia stanowiska (opinii) innych osób,
- przygotowaniu i prezentowaniu różnorodnych argumentów w

celu wsparcia swojego stanowiska,

- przekonywaniu innych do weryfikacji własnych sądów lub

zmiany stanowiska,

- rozpoznawaniu najlepszych propozycji,
- stymulowaniu otwartych dyskusji na temat źródeł

konfliktów,

- ułatwianiu rozwiązywania problemu, kwestii spornej,
- tworzeniu i proponowaniu nowych rozwiązań.
11. Zarządzanie informacją /dzielenie Pozyskiwanie i przekazywanie informacji, które mogą wpływać na planowanie lub proces podejmowania decyzji, przez:
się informacjami - przekazywanie posiadanych informacji osobom, dla

których informacje te będą stanowiły istotną pomoc w

realizowanych przez nie zadaniach,

- uzgadnianie planowanych zmian z osobami, dla których

mają one istotne znaczenie.

12. Zarządzanie zasobami Odpowiednie do potrzeb rozmieszczenie i wykorzystanie zasobów finansowych i/lub innych, przez:
- określanie i pozyskiwanie zasobów,
- alokację i wykorzystanie zasobów w sposób efektywny pod

względem czasu i kosztów,

- kontrolowanie wszystkich zasobów wymaganych do

efektywnego działania.

13. Zarządzanie personelem Motywowanie pracowników do osiągania wyższej skuteczności i jakości pracy, przez:
- zrozumiałe tłumaczenie zadań, określanie

odpowiedzialności za ich realizację, ustalanie

realnych terminów ich wykonania oraz określenie

oczekiwanego efektu działania,

- komunikowanie pracownikom oczekiwań dotyczących jakości

ich pracy,

- rozpoznawanie mocnych i słabych stron pracowników,

wspieranie ich rozwoju w celu poprawy jakości pracy,

- określanie potrzeb szkoleniowo-rozwojowych,
- traktowanie pracowników w uczciwy i bezstronny sposób,

zachęcanie ich do wyrażania własnych opinii oraz

włączanie ich w proces podejmowania decyzji,

- ocenę osiągnięć pracowników,
- wykorzystywanie możliwości wynikających z systemu

wynagrodzeń oraz motywującej roli awansu w celu

zachęcenia pracowników do uzyskiwania jak najlepszych

wyników,

- dopasowanie indywidualnych oczekiwań pracowników

dotyczących własnego rozwoju do potrzeb urzędu,

- inspirowanie i motywowanie pracowników do realizowania

celów i zadań urzędu,

- stymulowanie pracowników do rozwoju i podnoszenia

kwalifikacji.

14. Zarządzanie jakością Nadzorowanie prowadzonych działań w celu uzyskiwania pożądanych efektów, przez:
realizowanych zadań - tworzenie i wprowadzanie efektywnych systemów kontroli

działania,

- sprawdzanie jakości i postępu w realizacji działań,
- modyfikowanie planów w razie konieczności,
- ocenianie wyników pracy poszczególnych pracowników,
- wydawanie poleceń mających na celu poprawę wykonywanych

obowiązków.

15. Zarządzanie Wprowadzanie zmian w urzędzie przez:
wprowadzaniem - podejmowanie inicjatywy wprowadzania zmian,
zmian - uzasadnianie konieczności wprowadzania zmian,
- określanie etapów i ram czasowych wprowadzanych zmian,
- wspieranie innych w okresie wprowadzania zmian,
- podejmowanie kroków zmniejszających niechęć do

wprowadzanych zmian,

- skupianie się na sprawach kluczowych związanych z

wprowadzanymi zmianami,

- przewidywanie reakcji pracowników na wprowadzane

zmiany,

- wprowadzanie zmian w sposób pozwalający osiągnąć

pozytywne rezultaty klientom urzędu.

16. Zorientowanie na rezultaty Osiąganie zakładanych celów, doprowadzanie działań do końca, przez:
pracy - ustalanie priorytetów działania,
- identyfikowanie zadań krytycznych, szczególnie

trudnych, mogących mieć przełomowe znaczenie,

- określanie sposobów mierzenia postępu realizacji zadań,
- przyjmowanie odpowiedzialności w trakcie realizacji

zadań i wywiązywanie się z zobowiązań,

- zrozumienie konieczności rozwiązywania problemów oraz

kończenia podjętych działań.

17. Podejmowanie decyzji Umiejętność podejmowania decyzji w sposób bezstronny i obiektywny, przez:
- rozpoznawanie istoty problemu oraz określenie jego

przyczyn,

- podejmowanie decyzji na podstawie sprawdzonych

informacji,

- rozważanie zarówno krótko- , jak i długoterminowych

skutków podejmowanych decyzji,

- podejmowanie decyzji w złożonych lub obarczonych pewnym

ryzykiem sprawach,

- podejmowanie decyzji obarczonych elementem ryzyka po

uprzednim zbilansowaniu potencjalnych zysków i strat.

18. Radzenie sobie w sytuacjach Pokonywanie sytuacji kryzysowych oraz rozwiązywanie skomplikowanych problemów, przez:
kryzysowych - wczesne rozpoznawanie potencjalnych sytuacji

kryzysowych,

- szybkie działanie mające na celu rozwiązanie kryzysu,
- dostosowywanie działania do zmieniających się warunków,
- wcześniejsze rozważanie potencjalnych problemów i

zapobieganie ich skutkom,

- informowanie wszystkich, którzy będą musieli zareagować

na kryzys,

- wyciąganie wniosków (nauki) z sytuacji kryzysowych tak,

żeby można było w przyszłości uniknąć podobnych

sytuacji,

- skuteczne działanie (także) w okresach przejściowych

lub wprowadzania zmian.

19. Samodzielność Zdolność do samodzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formułowania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykonania zleconego zadania.
20. Inicjatywa - umiejętność i wola poszukiwania obszarów wymagających

zmian i informowanie o nich,

- inicjowanie działania i branie odpowiedzialności za

nie,

- mówienie otwarcie o problemach, badanie źródeł ich

powstania

21. Kreatywność Wykorzystywanie umiejętności i wyobraźni do tworzenia nowych rozwiązań ulepszających proces pracy, przez:
- rozpoznawanie oraz identyfikowanie powiązań między

sytuacjami,

- wykorzystywanie różnych istniejących rozwiązań w celu

tworzenia nowych,

- otwartość na zmiany, poszukiwanie i tworzenie nowych

koncepcji i metod,

- inicjowanie lub wynajdywanie nowych możliwości lub

sposobów działania,

- badanie różnych źródeł informacji, wykorzystywanie

dostępnego wyposażenia technicznego,

- zachęcanie innych do proponowania, wdrażania i

doskonalenia nowych rozwiązań.

22. Myślenie strategiczne Tworzenie planów lub koncepcji realizowania celów w oparciu o posiadane informacje, przez:
- ocenianie i wyciąganie wniosków z posiadanych

informacji,

- zauważanie trendów i powiązań między różnymi

informacjami,

- identyfikowanie fundamentalnych dla urzędu potrzeb i

generalnych kierunków działania,

- przewidywanie konsekwencji w dłuższym okresie czasu,
- przewidywanie długoterminowych skutków podjętych

działań i decyzji,

- planowanie rozwiązywania problemów i pokonywania

przeszkód,

- ocenianie ryzyka i korzyści różnych kierunków

działania,

- tworzenie strategii lub kierunków działania

zwiększających skuteczność,

- analizowanie okoliczności i zagrożeń.
23. Umiejętności analityczne Umiejętne stawianie hipotez, wyciąganie wniosków przez analizowanie i interpretowanie danych, tj.:
- rozróżnianie informacji istotnych od nieistotnych,
- dokonywanie systematycznych porównań różnych aspektów,
- interpretowanie danych pochodzących z dokumentów,

opracowań i raportów,

- stosowanie procedur prowadzenia badań i zbierania

danych odpowiadających stawianym problemom,

- prezentowanie w optymalny sposób danych i wniosków z

przeprowadzonej analizy,

- stosowanie odpowiednich narzędzi i technologii

(włącznie z aplikacjami komputerowymi) w celu

rozwiązania problemu /zadania.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

wzór

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024