Prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne na zasadach szczególnych.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 16 kwietnia 2002 r.
w sprawie prowadzenia postępowań o zamówienia publiczne na zasadach szczególnych.

Na podstawie art. 4b ust. 3 ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych (Dz. U. z 1998 r. Nr 119, poz. 773, z 1999 r. Nr 45, poz. 437, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 93, poz. 1027 i Nr 110, poz. 1167 oraz z 2001 r. Nr 56, poz. 580, Nr 76, poz. 813, Nr 113, poz. 1208, Nr 128, poz. 1403 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych stosuje się przepisy ustawy z dnia 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych, zwanej dalej "ustawą", z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
§  2. 
W postępowaniu prowadzonym na zasadach szczególnych o zamówienie udzielane w sytuacji wystąpienia lub bezpośredniego zagrożenia wystąpieniem klęski żywiołowej nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących:
1)
obowiązku publikacji ogłoszeń o wszczęciu postępowania,
2)
terminów,
3)
odwołań,
4)
wymogu zatwierdzania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyboru trybu udzielenia zamówienia innego niż przetarg nieograniczony.
§  3. 
1. 
W postępowaniu prowadzonym na zasadach szczególnych o zamówienie udzielane i realizowane za granicą nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących:
1)
preferencji krajowych,
2)
obowiązku publikacji ogłoszeń o wszczęciu postępowania,
3)
odwołań,
4)
wymogu zatwierdzania przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyboru trybu przetargu ograniczonego i przetargu dwustopniowego,
5)
innych przepisów niż wymienione w pkt 1-4, jeżeli są one niezgodne z prawem państwa, na którego terytorium jest udzielane i realizowane zamówienie.
2. 
Wyłączeń, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, nie stosuje się do zamówień udzielanych i realizowanych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
§  4. 
1. 
W postępowaniu prowadzonym na zasadach szczególnych, którego przedmiotem jest uzbrojenie lub sprzęt wojskowy, którego przedmiot objęty jest tajemnicą państwową, albo dotyczącym istotnych interesów bezpieczeństwa państwa:
1)
nie stosuje się przepisów ustawy dotyczących:
a)
wymogu zatwierdzenia przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych wyboru trybu udzielania zamówienia innego niż przetarg nieograniczony,
b)
obowiązku publikacji ogłoszeń,
c)
jawności postępowania,
d)
odwołań,
e)
terminów,
2)
zamawiający może udzielić zamówienia w trybie przetargu ograniczonego albo przetargu dwustopniowego, niezależnie od wystąpienia ustawowych przesłanek wyboru tych trybów.
2. 
Planowane w danym roku kalendarzowym zamówienia publiczne na roboty budowlane, o których mowa w ust. 1, nie podlegają obowiązkowi publikacji, o którym mowa w art. 14c ustawy.
3. 
Planowane w danym roku kalendarzowym zamówienia publiczne na usługi lub dostawy, o których mowa w ust. 1, nie są uwzględniane przy określaniu wartości, od której uzależniony jest obowiązek publikacji, o którym mowa w art. 14c ustawy, i nie podlegają temu obowiązkowi.
§  5. 
1. 
O wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia na zasadach szczególnych rozstrzygają, w ramach swojego zakresu działania: Szef Kancelarii Sejmu, Szef Kancelarii Senatu, Szef Kancelarii Prezydenta, Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, członkowie Rady Ministrów, Prezes Najwyższej Izby Kontroli, kierownicy centralnych urzędów administracji rządowej oraz wojewodowie.
2. 
Jeżeli w sprawie nie jest właściwy żaden z organów, o których mowa w ust. 1, o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga Prezes Urzędu Zamówień Publicznych.
3. 
Organy, o których mowa w ust. 1 i 2, rozstrzygają o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych na podstawie pisemnego wniosku zamawiającego, zawierającego:
1)
opis przedmiotu zamówienia,
2)
uzasadnienie udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych,
3)
określenie proponowanego trybu udzielania zamówienia, z uzasadnieniem.
4. 
Jeżeli ze względu na wystąpienie lub bezpośrednie zagrożenie wystąpieniem klęski żywiołowej jest wymagane natychmiastowe udzielenie zamówienia, o wszczęciu postępowania o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych rozstrzyga zamawiający, informując o tym niezwłocznie Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych.
5. 
Informacja, o której mowa w ust. 4, powinna zawierać:
1)
opis przedmiotu zamówienia,
2)
wskazanie podstawy prawnej udzielenia zamówienia na zasadach szczególnych.
§  6. 
Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na zasadach szczególnych, wszczętych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  7. 
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 sierpnia 1996 r. w sprawie określenia szczególnych zasad udzielania zamówień publicznych ze względu na ochronę bezpieczeństwa narodowego, ochronę tajemnicy państwowej, stan klęski żywiołowej lub inny ważny interes państwa (Dz. U. Nr 109, poz. 524 i z 1997 r. Nr 81, poz. 515).
§  8. 
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.55.475

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne na zasadach szczególnych.
Data aktu: 16/04/2002
Data ogłoszenia: 14/05/2002
Data wejścia w życie: 29/05/2002