Przeprowadzanie konkursów na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW
z dnia 19 kwietnia 2002 r.
w sprawie przeprowadzania konkursów na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych.

Na podstawie art. 17 ust. 6 ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej (Dz. U. Nr 72, poz. 802 i Nr 110, poz. 1255 oraz z 2002 r. Nr 41, poz. 365) zarządza się, co następuje:
§  1.  1
 Rozporządzenie określa szczegółowe zasady i tryb przeprowadzania konkursów na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych.
§  2. 
1. 
Kandydaci ubiegający się o stanowisko zastępcy Szefa Służby Celnej powinni, oprócz spełnienia wymogów określonych w art. 17 ust. 1f ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o Służbie Celnej, posiadać:
1)
zdolności organizatorskie oraz predyspozycje do kierowania zespołami ludzkimi,
2)
dobry stan zdrowia.
2. 
Kandydaci ubiegający się o stanowiska dyrektorów izb celnych powinni posiadać:
1)
wykształcenie wyższe, odpowiadające zakresowi zadań wykonywanych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs,
2)
siedmioletni okres służby lub pracy w administracji celnej,
3)
wiedzę zawodową odpowiadającą zakresowi zadań wykonywanych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs,
4)
zdolności organizatorskie oraz predyspozycje do kierowania zespołami ludzkimi,
5)
dobry stan zdrowia.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 2 pkt 2, do okresu służby lub pracy w administracji celnej zalicza się również lata pracy lub służby inne niż lata pracy lub służby w administracji celnej, jeżeli związane były z wykonywaniem zawodu lub poszerzaniem kwalifikacji i umiejętności przydatnych na stanowisku, na które przeprowadzany jest konkurs.
§  3. 
1. 
Konkurs na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych, zwany dalej "konkursem", ogłasza minister właściwy do spraw finansów publicznych.
2. 
Ogłoszenie konkursu następuje w terminie 30 dni od dnia zwolnienia stanowiska objętego konkursem lub od daty utworzenia nowego stanowiska.
3. 
Ogłoszenie, o którym mowa w ust. 1, powinno zawierać w szczególności:
1)
określenie stanowiska, na które przeprowadzany jest konkurs,
2)
wymagania, od których spełnienia uzależnione jest dopuszczenie kandydata do konkursu,
3)
zakres zadań wykonywanych na stanowisku,
4)
określenie wymaganych dokumentów oraz sposób ich składania,
5)
termin i miejsce składania dokumentów.
4. 
Termin składania dokumentów, o którym mowa w ust. 3 pkt 5, nie może być krótszy niż 14 dni od daty opublikowania ogłoszenia o konkursie.
§  4. 
1. 
Kandydaci przystępujący do konkursu na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych, zwani dalej "kandydatami", składają określone w ogłoszeniu dokumenty pocztową przesyłką poleconą pod adresem urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych, z dopiskiem "konkurs na stanowisko ...", lub osobiście w siedzibie tego urzędu. W razie złożenia dokumentów drogą pocztową, za datę ich złożenia uważa się datę stempla pocztowego polskiego urzędu pocztowego.
2. 
Do konkursu nie mogą przystąpić osoby biorące udział w jego przygotowywaniu lub przeprowadzaniu.
§  5. 
1. 
W celu przeprowadzenia konkursu minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje pięcioosobowy zespół konkursowy, zwany dalej "zespołem".
2. 
Jeżeli konkurs dotyczy stanowiska, które może być objęte wyłącznie przez funkcjonariusza celnego, w skład zespołu minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje co najmniej trzech funkcjonariuszy celnych z co najmniej pięcioletnim okresem służby lub pracy w Służbie Celnej.
3. 
Powołania w skład zespołu dokonuje się spośród osób, których wiedza i doświadczenie zawodowe oraz autorytet dają rękojmię prawidłowego wykonywania zadań zespołu.
4. 
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może dodatkowo powołać ekspertów zatrudnionych w podmiocie wyspecjalizowanym w profesjonalnym doborze kadr, z głosem doradczym, do oceny predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych kandydata. Przepis § 6 stosuje się odpowiednio.
§  6. 
1. 
W skład zespołu nie może być powołana osoba, która jest małżonkiem kandydata lub jego krewnym albo powinowatym do drugiego stopnia włącznie, albo pozostaje wobec niego w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jej bezstronności.
2. 
Jeżeli okoliczności, o których mowa w ust. 1, zostaną ujawnione po powołaniu zespołu, minister właściwy do spraw finansów publicznych dokonuje odpowiedniej zmiany w składzie zespołu; czynności zespołu dokonane przed zmianą uznaje się za nieważne.
§  7. 
1. 
Minister właściwy do spraw finansów publicznych wyznacza przewodniczącego zespołu spośród jego członków.
2. 
Członkowie zespołu mogą wybrać ze swojego grona wiceprzewodniczącego zespołu. Wiceprzewodniczący zespołu wykonuje zadania przewodniczącego zespołu w razie jego nieobecności.
§  8. 
Obsługę kancelaryjną prac zespołu zapewnia komórka kadrowa urzędu, w którym przeprowadzany jest konkurs.
§  9. 
Zespół obraduje na posiedzeniach mających charakter niejawny. Z posiedzenia zespołu sporządzany jest protokół, zawierający przebieg obrad zespołu i jego ustalenia, który podpisują członkowie zespołu obecni na posiedzeniu.
§  10. 
1. 
Do zadań zespołu należy:
1)
rozstrzygnięcie o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia kandydata do udziału w konkursie,
2)
przeprowadzenie konkursu, a w szczególności zapewnienie jego prawidłowego przebiegu,
3)
ustalenie wyniku konkursu.
2. 
W celu wykonania zadań określonych w ust. 1 zespół podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym bez możliwości wstrzymania się od głosu, przy obecności co najmniej 2/3 składu zespołu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zespołu.
§  11. 
1. 
Zespół, na podstawie złożonych przez kandydata dokumentów, rozstrzyga o dopuszczeniu albo odmowie dopuszczenia go do udziału w konkursie z powodu niespełnienia przez niego wymogów zawartych w ogłoszeniu, o którym mowa w § 3 ust. 3.
2. 
W przypadku odmowy dopuszczenia do udziału w konkursie przewodniczący zespołu w terminie 7 dni od dnia podjęcia rozstrzygnięcia zawiadamia kandydata o przyczynie odmowy dopuszczenia do konkursu.
3. 
Przepisy § 22 stosuje się odpowiednio.
§  12. 
Przewodniczący zespołu zawiadamia pisemnie członków zespołu i kandydatów dopuszczonych do wzięcia udziału w konkursie o terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu, zasadach przeprowadzania sprawdzianu oraz sposobie oceniania kandydatów, co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datą konkursu.
§  13. 
Konkurs składa się z dwóch części:
1)
sprawdzenia wiedzy zawodowej,
2)
oceny predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych.
§  14. 
1. 
Wiedza zawodowa sprawdzana jest za pomocą pisemnego testu zawodowego, zawierającego 100 pytań przygotowanych przez zespół.
2. 
Zakres tematyczny testu, o którym mowa w ust. 1, obejmuje wybrane zagadnienia prawa konstytucyjnego, prawa administracyjnego, prawa celnego i podatkowego, prawa karnego skarbowego, funkcjonowania Służby Celnej, finansów publicznych oraz organizacji i zarządzania, a także aktualnych zagadnień społeczno-gospodarczych.
3. 
Test zawodowy do czasu przedstawienia go kandydatom jest niejawny. Przewodniczący zespołu zapewnia niejawność testu.
§  15. 
Ocena predyspozycji, zdolności ogólnych oraz umiejętności kierowniczych kandydata sprawdzane są za pomocą testu wyboru, wypowiedzi ustnej, testu psychologicznego lub zestawu zadań symulacyjnych. Ta część konkursu może zostać przeprowadzona przez ekspertów, o których mowa w § 5 ust. 4.
§  16. 
1. 
Test zawodowy oceniany jest w skali od 1 do 100. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznaje się 1 punkt.
2. 
Predyspozycje, zdolności ogólne oraz umiejętności kierownicze oceniane są w skali od 1 do 100 punktów.
§  17. 
1. 
Konkurs przeprowadza się w wydzielonym pomieszczeniu pod nadzorem co najmniej dwóch członków zespołu wyznaczonych przez przewodniczącego zespołu.
2. 
Przed rozpoczęciem konkursu członek zespołu informuje kandydatów o jego zasadach i czasie trwania oraz o sposobie oceniania kandydatów.
3. 
Po okazaniu dowodu tożsamości kandydat otrzymuje materiały konkursowe opatrzone pieczęcią urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Uwzględnia się jedynie odpowiedzi udzielone na arkuszach opatrzonych pieczęcią tego urzędu.
4. 
Z udziału w konkursie wyklucza się kandydata, który korzystał z cudzej pomocy, posługiwał się materiałami pomocniczymi innymi niż dostarczone przez zespół, pomagał innym kandydatom lub w inny sposób zakłócał przebieg konkursu.
5. 
Opuszczenie pomieszczenia, z zastrzeżeniem ust. 6, w którym odbywa się konkurs, jest równoznaczne z jego zakończeniem. Przed opuszczeniem pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs, kandydat zwraca otrzymane materiały.
6. 
W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych stanem zdrowia, przewodniczący zespołu może wyrazić zgodę na czasowe opuszczenie przez kandydata pomieszczenia, w którym odbywa się konkurs. Na czas nieobecności kandydat przekazuje zespołowi otrzymane materiały.
§  18. 
1. 
Po przeprowadzeniu konkursu zespół ustala wynik konkursu, wskazując, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4, co najmniej dwóch kandydatów na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, spośród tych, którzy uzyskali co najmniej 140 punktów.
2. 
O kolejności miejsca zajętego w konkursie decyduje suma punktów uzyskanych przez kandydata w obu częściach konkursu.
3. 
Zespół odstępuje od wskazania kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, jeżeli co najmniej dwóch kandydatów nie uzyskało 140 punktów.
4. 
W sytuacji, o której mowa w ust. 3, minister właściwy do spraw finansów publicznych ogłasza konkurs ponownie w terminie 30 dni od dnia rozstrzygnięcia poprzedniego konkursu.
5. 
Z chwilą ustalenia wyniku konkursu zespół ulega rozwiązaniu.
§  19. 
Przewodniczący zespołu przekazuje ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych dokumentację przebiegu konkursu w terminie 7 dni od dnia podjęcia uchwały o wyniku konkursu.
§  20. 
O wynikach konkursu minister właściwy do spraw finansów publicznych zawiadamia pisemnie kandydatów w terminie 7 dni od daty otrzymania dokumentacji, o której mowa w § 19.
§  21. 
W terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 20, kandydat ma prawo wglądu do dokumentacji konkursowej dotyczącej jego osoby.
§  22. 
1. 
Kandydat może złożyć odwołanie od wyniku konkursu do ministra właściwego do spraw finansów publicznych w terminie 7 dni od daty otrzymania zawiadomienia, o którym mowa w § 20.
2. 
Minister właściwy do spraw finansów publicznych rozpatruje odwołanie w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania.
3. 
W wypadku złożenia odwołania minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje kandydata na stanowisko, na które przeprowadzany jest konkurs, po rozpatrzeniu odwołania.
4. 
Minister właściwy do spraw finansów publicznych może unieważnić konkurs, jeżeli w wyniku rozpatrzenia odwołania stwierdzi, że konkurs został przeprowadzony niezgodnie z przepisami.
5. 
W wypadku, o którym mowa w ust. 4, minister właściwy do spraw finansów publicznych powołuje nowy zespół w celu ponownego przeprowadzenia konkursu.
§  23.  2
 (uchylony).
§  24. 
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 kwietnia 2000 r. w sprawie przeprowadzania konkursów na stanowiska dyrektorów w jednostkach organizacyjnych Służby Celnej (Dz. U. Nr 36, poz. 402).
§  25. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2002 r.

ZAŁĄCZNIK  3

(uchylony)
1 § 1 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 27 maja 2003 r. (Dz.U.03.98.897) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 2003 r.
2 § 23 uchylony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 27 maja 2003 r. (Dz.U.03.98.897) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 2003 r.
3 Załącznik uchylony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 27 maja 2003 r. (Dz.U.03.98.897) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 11 czerwca 2003 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.43.396

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przeprowadzanie konkursów na stanowiska zastępcy Szefa Służby Celnej i dyrektorów izb celnych.
Data aktu: 19/04/2002
Data ogłoszenia: 25/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2002