Szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych.

Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Operator publiczny świadczący usługi powszechne w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, zwany dalej "operatorem":
1)
oferuje abonentom możliwość rozłożenia na raty opłaty za przyłączenie;
2)
umożliwia abonentom wybór opcji taryfowej w zależności od ich możliwości ekonomicznych oraz sposobu korzystania z usług;
3)
zapewnia abonentom możliwość kontroli zakresu korzystania przez nich z usług powszechnych, w szczególności przez:
a)
dostarczanie wraz z rachunkiem na pisemne żądanie abonenta szczegółowego wykazu wykonanych w poprzednich okresach rozliczeniowych usług telekomunikacyjnych, zawierającego informację: o zrealizowanych płatnych połączeniach wraz z czasem ich trwania, o rozpoczęciu połączenia oraz o wysokości opłaty za każde z połączeń,
b)
zapewnienie, w miarę możliwości technicznych, blokowania niektórych typów połączeń,
c)
możliwość kontroli wydatków w drodze przedpłaty, w ramach istniejących warunków technicznych,
d)
określanie górnej kwoty rachunku,
e)
umożliwienie okresowego zawieszenia korzystania z usług telekomunikacyjnych.
2.
Cenę za świadczenie usług powszechnych ustala się z uwzględnieniem cen usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnych sieciach telekomunikacyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Ustala się następujące wskaźniki jakości świadczenia usług powszechnych:
1)
sprawność usuwania uszkodzeń - procentowy udział uszkodzeń zgłoszonych przez abonentów i usuniętych do końca następnego dnia roboczego w ogólnej liczbie zgłoszonych uszkodzeń;
2)
liczba błędnych wywołań - procentowy udział połączeń, inicjowanych w godzinach największego ruchu telefonicznego, które z przyczyn związanych z uszkodzeniami linii i urządzeń sieci telekomunikacyjnej oraz blokadą sieci nie spowodowały zestawienia żądanego połączenia, w ogólnej liczbie wywołań;
3)
czas usunięcia uszkodzenia - średni czas oczekiwania abonenta na przywrócenie możliwości korzystania z zakończenia sieci, liczony od momentu zgłoszenia i określony w godzinach;
4)
liczba uszkodzeń - średnią liczbę uszkodzeń zgłaszanych przez abonentów przypadającą na 100 linii abonenckich;
5)
gęstość aparatów publicznych - liczbę aparatów publicznych przypadających na 1.000 mieszkańców odrębnie na obszarach miejskich i wiejskich;
6)
gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne - liczbę aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne przypadających na 1.000 mieszkańców;
7)
średni czas oczekiwania na przyłączenie - średni czas oczekiwania, określony w miesiącach, na zainstalowanie lub przeniesienie zakończenia sieci, od momentu złożenia wniosku o zainstalowanie zakończenia sieci lub jej przeniesienie do czasu realizacji wniosku;
8)
czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych;
9)
liczba reklamacji - liczbę reklamacji zgłaszanych pisemnie lub ustnie na 1.000 linii głównych.
§  3.
1.
Operator świadczy usługi zgodnie z wartościami wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych, określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, oblicza się za cały rok kalendarzowy.
3.
Operator oblicza wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, dla całego obszaru swojego działania, a także odrębnie dla każdej ze stref numeracyjnych, objętych jego działalnością.
4.
Operator podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego, obliczone wartości wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych.
§  4.
Operator zapewnia osobom niepełnosprawnym dostęp do świadczonych przez siebie usług powszechnych przez wprowadzenie udogodnień polegających na:
1)
zainstalowaniu w każdej placówce obsługi klienta ogólnodostępnego urządzenia faksowego, a w miarę możliwości także wideotelefonu lub tekstofonu;
2)
umieszczeniu w spisie abonentów informacji o miejscach zainstalowania tekstofonów i wideotelefonów oraz o abonentach posiadających tekstofony lub wideotelefony - za ich zgodą;
3)
wydzieleniu, w placówkach obsługi klienta, stanowisk przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych oraz oznaczeniu tych stanowisk znakiem, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW JAKOŚCI ŚWIADCZENIA USŁUG POWSZECHNYCH

Lp. Nazwa wskaźnika Jednostki Wartość
1 Sprawność usuwania uszkodzeń % 90,00
2 Stopa błędnych wywołań % 0,9
3 Czas usunięcia uszkodzenia godziny 34
4 Liczba uszkodzeń sztuki 14
5 Gęstość aparatów publicznych - ogółem sztuki 3,0
- miasto 3,0
- wieś 2,0*
6 Gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne sztuki 1,0*
7 Średni czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do sieci telekomunikacyjnej miesiące 10
8 Czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych sekundy 30
9 Liczba reklamacji % 1
* Co najmniej 1,0 w miejscowości poniżej 1.000 mieszkańców.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR OZNAKOWANIA STANOWISK W PLACÓWKACH OBSŁUGI KLIENTA, PRZYSTOSOWANYCH DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

wzór

1. Symbol graficzny znaku powinien być koloru białego na ciemnoniebieskim tle.

2. Wymiary znaku powinny być nie mniejsze niż 20 cm x 20 cm.

3. Proporcje podane na rysunku powinny być zachowane zarówno przy zwiększaniu, jak i zmniejszaniu rozmiarów znaku.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024