Szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 19 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących świadczenia usług powszechnych.

Na podstawie art. 49 ust. 2 ustawy z dnia 21 lipca 2000 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 73, poz. 852, z 2001 r. Nr 122, poz. 1321 i Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 25, poz. 253, Nr 74, poz. 676 i Nr 166, poz. 1360) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Operator publiczny świadczący usługi powszechne w stacjonarnych publicznych sieciach telefonicznych, zwany dalej "operatorem":
1)
oferuje abonentom możliwość rozłożenia na raty opłaty za przyłączenie;
2)
umożliwia abonentom wybór opcji taryfowej w zależności od ich możliwości ekonomicznych oraz sposobu korzystania z usług;
3)
zapewnia abonentom możliwość kontroli zakresu korzystania przez nich z usług powszechnych, w szczególności przez:
a)
dostarczanie wraz z rachunkiem na pisemne żądanie abonenta szczegółowego wykazu wykonanych w poprzednich okresach rozliczeniowych usług telekomunikacyjnych, zawierającego informację: o zrealizowanych płatnych połączeniach wraz z czasem ich trwania, o rozpoczęciu połączenia oraz o wysokości opłaty za każde z połączeń,
b)
zapewnienie, w miarę możliwości technicznych, blokowania niektórych typów połączeń,
c)
możliwość kontroli wydatków w drodze przedpłaty, w ramach istniejących warunków technicznych,
d)
określanie górnej kwoty rachunku,
e)
umożliwienie okresowego zawieszenia korzystania z usług telekomunikacyjnych.
2.
Cenę za świadczenie usług powszechnych ustala się z uwzględnieniem cen usług telekomunikacyjnych świadczonych w stacjonarnych sieciach telekomunikacyjnych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej.
§  2.
Ustala się następujące wskaźniki jakości świadczenia usług powszechnych:
1)
sprawność usuwania uszkodzeń - procentowy udział uszkodzeń zgłoszonych przez abonentów i usuniętych do końca następnego dnia roboczego w ogólnej liczbie zgłoszonych uszkodzeń;
2)
liczba błędnych wywołań - procentowy udział połączeń, inicjowanych w godzinach największego ruchu telefonicznego, które z przyczyn związanych z uszkodzeniami linii i urządzeń sieci telekomunikacyjnej oraz blokadą sieci nie spowodowały zestawienia żądanego połączenia, w ogólnej liczbie wywołań;
3)
czas usunięcia uszkodzenia - średni czas oczekiwania abonenta na przywrócenie możliwości korzystania z zakończenia sieci, liczony od momentu zgłoszenia i określony w godzinach;
4)
liczba uszkodzeń - średnią liczbę uszkodzeń zgłaszanych przez abonentów przypadającą na 100 linii abonenckich;
5)
gęstość aparatów publicznych - liczbę aparatów publicznych przypadających na 1.000 mieszkańców odrębnie na obszarach miejskich i wiejskich;
6)
gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne - liczbę aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne przypadających na 1.000 mieszkańców;
7)
średni czas oczekiwania na przyłączenie - średni czas oczekiwania, określony w miesiącach, na zainstalowanie lub przeniesienie zakończenia sieci, od momentu złożenia wniosku o zainstalowanie zakończenia sieci lub jej przeniesienie do czasu realizacji wniosku;
8)
czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych;
9)
liczba reklamacji - liczbę reklamacji zgłaszanych pisemnie lub ustnie na 1.000 linii głównych.
§  3.
1.
Operator świadczy usługi zgodnie z wartościami wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych, określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
2.
Wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, oblicza się za cały rok kalendarzowy.
3.
Operator oblicza wartości wskaźników, o których mowa w ust. 1, dla całego obszaru swojego działania, a także odrębnie dla każdej ze stref numeracyjnych, objętych jego działalnością.
4.
Operator podaje do publicznej wiadomości w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim, nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia okresu sprawozdawczego, obliczone wartości wskaźników jakości świadczenia usług powszechnych.
§  4.
Operator zapewnia osobom niepełnosprawnym dostęp do świadczonych przez siebie usług powszechnych przez wprowadzenie udogodnień polegających na:
1)
zainstalowaniu w każdej placówce obsługi klienta ogólnodostępnego urządzenia faksowego, a w miarę możliwości także wideotelefonu lub tekstofonu;
2)
umieszczeniu w spisie abonentów informacji o miejscach zainstalowania tekstofonów i wideotelefonów oraz o abonentach posiadających tekstofony lub wideotelefony - za ich zgodą;
3)
wydzieleniu, w placówkach obsługi klienta, stanowisk przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych oraz oznaczeniu tych stanowisk znakiem, którego wzór określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  5.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
________

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - łączność, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WARTOŚCI WSKAŹNIKÓW JAKOŚCI ŚWIADCZENIA USŁUG POWSZECHNYCH

Lp. Nazwa wskaźnika Jednostki Wartość
1 Sprawność usuwania uszkodzeń % 90,00
2 Stopa błędnych wywołań % 0,9
3 Czas usunięcia uszkodzenia godziny 34
4 Liczba uszkodzeń sztuki 14
5 Gęstość aparatów publicznych - ogółem sztuki 3,0
- miasto 3,0
- wieś 2,0*
6 Gęstość aparatów publicznych przystosowanych do używania przez osoby niepełnosprawne sztuki 1,0*
7 Średni czas oczekiwania na uzyskanie dostępu do sieci telekomunikacyjnej miesiące 10
8 Czas oczekiwania na zgłoszenie się informacji o numerach telefonicznych sekundy 30
9 Liczba reklamacji % 1
* Co najmniej 1,0 w miejscowości poniżej 1.000 mieszkańców.

ZAŁĄCZNIK Nr 2

WZÓR OZNAKOWANIA STANOWISK W PLACÓWKACH OBSŁUGI KLIENTA, PRZYSTOSOWANYCH DO OBSŁUGI OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH

wzór

1. Symbol graficzny znaku powinien być koloru białego na ciemnoniebieskim tle.

2. Wymiary znaku powinny być nie mniejsze niż 20 cm x 20 cm.

3. Proporcje podane na rysunku powinny być zachowane zarówno przy zwiększaniu, jak i zmniejszaniu rozmiarów znaku.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.234.1972

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe wymagania dotyczące świadczenia usług powszechnych.
Data aktu: 19/12/2002
Data ogłoszenia: 28/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003