Szczegółowe warunki weterynaryjne wymagane przy prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą bezpośrednią.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI1)
z dnia 13 grudnia 2002 r.
w sprawie szczegółowych warunków weterynaryjnych wymaganych przy prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą bezpośrednią.

Na podstawie art. 32 pkt 5 ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, badaniu zwierząt rzeźnych i mięsa oraz o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z 1999 r. Nr 66, poz. 752, z 2001 r. Nr 29, poz. 320, Nr 123, poz. 1350 i Nr 129, poz. 1438 oraz z 2002 r. Nr 112, poz. 976) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ilekroć w niniejszym rozporządzeniu jest mowa o:
1)
"sprzedaży bezpośredniej" - rozumie się przez to oferowanie towarów, ich przechowywanie z zamiarem dokonania sprzedaży podmiotowi nabywającemu je w celach niezwiązanych z wykonywaniem działalności gospodarczej (konsumentowi), dokonywane przez producenta z pominięciem pośredników;
2)
"miejscu sprzedaży bezpośredniej" - rozumie się przez to punkt sprzedaży przylegający bezpośrednio do pomieszczeń produkcyjnych lub położony na terenie gospodarstwa.
§  2.
1.
W miejscu sprzedaży bezpośredniej powinny znajdować się:
1)
urządzenia kanalizacyjne;
2)
gładkie, nienasiąkliwe i łatwo zmywalne podłogi, powierzchnie ścian i sufitów oraz posadzka umożliwiająca skuteczne odprowadzanie ścieków;
3)
gładkie, łatwo zmywalne drzwi, zabezpieczające przed dostępem owadów i gryzoni;
4)
wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna;
5)
oświetlenie naturalne lub sztuczne z osłonami o konstrukcji umożliwiającej ich łatwe czyszczenie i mycie;
6)
umywalki i urządzenia służące do mycia i odkażania;
7)
szatnie lub wydzielone miejsce na odzież osobistą oraz odzież i obuwie robocze.
2.
W miejscu sprzedaży bezpośredniej, w którym znajdują się okna, zabezpiecza się je przed dostępem owadów i gryzoni.
§  3.
1.
Miejsce sprzedaży bezpośredniej:
1)
powinno być utrzymane w czystości;
2)
nie może służyć do wykonywania działalności niezwiązanej ze sprzedażą bezpośrednią.
2.
Pomieszczenia miejsca sprzedaży bezpośredniej znajdujące się w budynku mieszkalnym lub budynku o innym przeznaczeniu powinny być trwale oddzielone od pomieszczeń nienależących do tego miejsca.
3.
Do miejsca sprzedaży bezpośredniej zapewnia się dostęp konsumentom.
§  4.
1.
W miejscu sprzedaży bezpośredniej zapewnia się:
1)
odpowiednią do potrzeb ilość wody przeznaczonej do celów spożywczych i gospodarczych;
2)
usytuowanie pomieszczeń oraz urządzeń w taki sposób, aby zapobiegać w procesie produkcji i sprzedaży mieszaniu się surowców i wyrobów gotowych;
3)
rozplanowanie pomieszczeń produkcyjnych zgodne z technologią produkcji towaru.
2.
Urządzenia i sprzęt do prowadzenia sprzedaży bezpośredniej utrzymuje się w należytym stanie technicznym i sanitarnym.
3.
Odpady:
1)
przechowuje się w szczelnych pojemnikach;
2)
jeżeli nie są usuwane na bieżąco, przechowuje się je w pomieszczeniu chłodzonym;
3)
nie powinny powodować zanieczyszczania towarów.
4.
Czyszczenie, mycie i odkażanie pojemników na odpady nie może powodować zanieczyszczania towarów.
§  5.
1.
W miejscu sprzedaży bezpośredniej znajdują się pojemniki na surowce oraz półprodukty i wyroby gotowe opakowane i nieopakowane.
2.
Miejsce, o którym mowa w ust. 1, wyposaża się w termometry oraz urządzenia przeznaczone do obróbki termicznej towarów.
§  6.
W miejscu sprzedaży bezpośredniej znajduje się łatwo dostępna i odpowiednio wyposażona apteczka pierwszej pomocy medycznej.
§  7.
1.
Osoba, której praca wymaga stykania się z towarami, powinna używać czystej, w jasnym kolorze odzieży roboczej, obuwia roboczego, fartucha ochronnego i nakrycia głowy całkowicie zasłaniającego włosy.
2.
Odzież roboczą zmienia się codziennie lub po jej zabrudzeniu.
3.
Osoba, o której mowa w ust. 1:
1)
powinna myć ręce przed każdorazowym przystąpieniem do pracy;
2)
nie może podczas pracy nosić biżuterii oraz zegarków;
3)
skaleczenia lub otarcia rąk powinna zabezpieczać wodoodpornym opatrunkiem.
4.
Palenie tytoniu, żucie tytoniu i gumy, jedzenie i picie jest dozwolone tylko w miejscach wyznaczonych.
§  8.
Czyszczenie, mycie i odkażanie pomieszczeń produkcyjnych, maszyn, urządzeń oraz sprzętu przeprowadza się niezwłocznie po zakończeniu pracy.
§  9.
1.
Opakowania powinny spełniać wymagania dla materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością określone w przepisach o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
2.
Materiały do pakowania:
1)
nie mogą powodować zmian organoleptycznych w towarach;
2)
nie mogą powodować przenikania do towarów substancji szkodliwych dla zdrowia ludzi;
3)
powinny być wytrzymałe i zabezpieczać towary przed zanieczyszczeniem.
§  10.
Towary łatwo psujące się oraz te, dla których producent określił temperaturę przechowywania niższą niż temperatura otoczenia, przechowuje się w urządzeniach chłodniczych.
§  11.
Towary przechowuje się, w zależności od ich właściwości, w odpowiednich pojemnikach na regałach, podkładach, na hakach, w oddaleniu od ścian i sufitów.
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2003 r.
______

1) Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi kieruje działem administracji rządowej - rolnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju (Dz. U. Nr 32, poz. 305).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.223.1879

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe warunki weterynaryjne wymagane przy prowadzeniu działalności związanej ze sprzedażą bezpośrednią.
Data aktu: 13/12/2002
Data ogłoszenia: 21/12/2002
Data wejścia w życie: 01/01/2003