Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KULTURY1)
z dnia 27 listopada 2002 r.
w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.

Na podstawie art. 187 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. - Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 95, poz. 602 i Nr 160, poz. 1060, z 2001 r. Nr 45, poz. 497 i Nr 89, poz. 971 oraz z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 68, poz. 632, Nr 113, poz. 984 i Nr 127, poz. 1089) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  2. 1
1.
 Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o dokumentach z wyborów, należy przez to rozumieć:
1)
spisy wyborców;
2)
karty do głosowania (wykorzystane i niewykorzystane);
3)
postanowienia właściwych organów wyborczych w sprawie przyjęcia zawiadomień o utworzeniu komitetu wyborczego oraz zamiarze zgłaszania kandydatów na radnych wraz z załączonymi do zawiadomień dokumentami;
4)
protokoły rejestracji list kandydatów na radnych oraz rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz ze zgłoszeniami tych list i kandydatów oraz załączonymi do zgłoszeń dokumentami;
5)
postanowienia o: odmowie rejestracji listy kandydatów na radnych, skreśleniu z zarejestrowanej listy nazwiska kandydata, unieważnieniu rejestracji listy kandydatów wraz z dokumentami będącymi podstawą do podjęcia tych postanowień, a także postanowienia dotyczące odmowy rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast wraz z dokumentami stanowiącymi podstawę do podjęcia tych postanowień;
6)
obwieszczenia o zarejestrowanych listach kandydatów na radnych i kandydatach na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast oraz inne obwieszczenia terytorialnych komisji wyborczych;
7)
dokumenty dotyczące losowania numerów list kandydatów;
8)
protokoły głosowania w obwodzie oraz protokoły głosowania na obszarze powiatu i miasta na prawach powiatu w wyborach do sejmiku województwa;
9)
protokoły wyborów do rad wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych;
10)
protokoły wyborów wójtów, burmistrzów i prezydentów miast;
11)
protokoły obsadzenia mandatów radnych bez głosowania;
12)
protokoły posiedzeń, uchwały, urzędowe obwieszczenia i inne dokumenty komisji wyborczych;
13)
postanowienia komisarzy wyborczych;
14)
obwieszczenia i komunikaty Państwowej Komisji Wyborczej i komisarzy wyborczych o wynikach wyborów do rad i wynikach wyborów wójtów, burmistrzów, prezydentów miast.
2.
Dokumentami z wyborów są także sprawozdania finansowe komitetów wyborczych, ekspertyzy, opinie i raporty biegłych rewidentów oraz postanowienia organów wyborczych w sprawach sprawozdań finansowych komitetów wyborczych z wyłączeniem dokumentów dołączonych do sprawozdań finansowych.
§  3.
1.
Obwodowe i terytorialne komisje wyborcze po wykonaniu swoich zadań przekazują posiadane dokumenty z wyborów, jako depozyt, odpowiednio właściwemu miejscowo wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta, staroście lub marszałkowi województwa.
2.
Dokumenty, o których mowa w ust. 1, są udostępniane tylko przez właściwe organy wyborcze wyłącznie na żądanie sądów w związku z postępowaniami w sprawach protestów wyborczych oraz na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne.
§  4.
1.
Po upływie 30 dni od podjęcia przez sąd prawomocnych orzeczeń w sprawach protestów wyborczych komisarz wyborczy nakazuje organom, o których mowa w § 3 ust. 1, zniszczenie następujących dokumentów z wyborów:
1)
spisów wyborców (obu egzemplarzy);
2)
kart do głosowania (wykorzystanych i niewykorzystanych);
3)
przekazanych, na zasadach określonych w § 3 ust. 1, drugich egzemplarzy:
a)
protokołów rejestracji list kandydatów na radnych oraz wykazów podpisów osób popierających zgłoszone listy,
b)
protokołów rejestracji kandydatów na wójtów, burmistrzów i prezydentów miast,
c)
protokołów głosowania w obwodzie,
d)
protokołów wyborów wraz z zestawieniami wyników głosowania w okręgach wyborczych,
e)
protokołów obsadzenia mandatów radnych bez głosowania,
f)
protokołów głosowania na obszarze powiatu (miasta na prawach powiatu) w wyborach do sejmiku województwa.
2.
Sposób zniszczenia dokumentów określa dyrektor właściwej delegatury Krajowego Biura Wyborczego. Zniszczenie następuje na podstawie zgody dyrektora właściwego archiwum państwowego.
3.
Dokumenty z wyborów znajdujące się w posiadaniu obwodowych i terytorialnych komisji wyborczych, niewymienione w ust. 1, nie podlegają zniszczeniu i są przekazywane dyrektorowi właściwej rzeczowo i terytorialnie delegatury Krajowego Biura Wyborczego.
§  4a. 2
 Dokumenty dołączone do sprawozdań finansowych komitetów wyborczych podlegają zniszczeniu po upływie okresów przechowywania wynikających z przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694, z późn. zm.).
§  5.
 Dokumenty z wyborów przekazane przez terytorialne komisje wyborcze komisarzom wyborczym, a także dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3, oraz dokumenty z wyborów sporządzone przez komisarzy wyborczych stanowią zasób archiwalny i są przechowywane przez dyrektorów właściwych rzeczowo i terytorialnie delegatur Krajowego Biura Wyborczego, w sposób ustalony dla zasobu archiwalnego archiwów zakładowych, do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego. Po upływie tego terminu dokumenty z wyborów przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych.
§  6.
Dokumenty z wyborów przekazane przez komisarzy wyborczych Państwowej Komisji Wyborczej oraz inne dokumenty będące w posiadaniu Państwowej Komisji Wyborczej podlegają przekazaniu Kierownikowi Krajowego Biura Wyborczego. Dokumenty te stanowią zasób archiwalny i są przechowywane w Krajowym Biurze Wyborczym do czasu ich przekazania właściwemu archiwum państwowemu na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
§  7.
Wykazy obywateli popierających utworzenie komitetu wyborczego wyborców oraz wykazy wyborców popierających zgłoszenia list kandydatów na radnych są udostępniane tylko przez organy wyborcze na żądanie sądów lub prokuratury i Policji prowadzących postępowanie karne. Wykazy te podlegają zniszczeniu w terminie i w sposób wskazany w § 4 ust. 1.
§  7a. 3
1.
 Dokumenty, o których mowa w § 2 ust. 2, stanowią zasób archiwalny i są przechowywanie w archiwach zakładowych do końca kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
2.
Dokumentów, o których mowa w § 2 ust. 2, nie przekazuje się do właściwych miejscowo archiwów państwowych do czasu zakończenia postępowania w sprawach sądowych o orzeczenie przepadku korzyści majątkowych na rzecz Skarbu Państwa oraz postępowania karnego.
§  8.
1.
Dokumenty z wyborów stanowiące zasób archiwalny udostępnia się do wglądu osobie zainteresowanej w obecności i pod nadzorem upoważnionego pracownika jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego, w której dokumenty są przechowywane, w siedzibie tej jednostki.
2.
Sporządzenie urzędowego odpisu, kserokopii bądź udostępnienie w innej formie danych z dokumentów z wyborów wymaga zgody kierownika właściwej miejscowo jednostki organizacyjnej Krajowego Biura Wyborczego.
§  9.
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do postępowania z dokumentami z wyborów, które są przeprowadzane w toku kadencji organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  10.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym rozporządzeniem, dotyczących w szczególności gromadzenia, ewidencjonowania, kwalifikowania i udostępniania dokumentów z wyborów, stosuje się przepisy o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
§  11.
Traci moc rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 maja 1999 r. w sprawie sposobu przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw (Dz. U. Nr 52, poz. 534).
§  12.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
___________

1) Minister Kultury kieruje działem administracji rządowej - kultura i ochrona dziedzictwa narodowego, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Kultury (Dz. U. Nr 32, poz. 303).

1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
2 § 4a dodany przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.
3 § 7a dodany przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 25 stycznia 2005 r. (Dz.U.05.25.210) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 lutego 2005 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.209.1781

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób przekazywania, przechowywania i udostępniania dokumentów z wyborów organów jednostek samorządu terytorialnego.
Data aktu: 27/11/2002
Data ogłoszenia: 12/12/2002
Data wejścia w życie: 27/12/2002