Prowadzenie rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI1)
z dnia 3 grudnia 2002 r.
w sprawie prowadzenia rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego.

Na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia rejestru,
2)
tryb dokonywania wpisów i wykreśleń w rejestrze,
3)
wzór rejestru i świadectwa rejestracji

- statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego.

§  2.
1.
Do rejestru statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, zwanego dalej "rejestrem", wpisuje się statki powietrzne, używane w celach niekomercyjnych, przez jednostki organizacyjne Straży Granicznej, Policji, Państwowej Straży Pożarnej i służby celnej oraz sprzęt lotniczy stanowiący wyposażenie statków powietrznych wpisanych do rejestru.
2.
Rejestr składa się z:
1)
ksiąg ewidencji znaków rejestracyjnych statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego, zwanych dalej "statkami powietrznymi";
2)
księgi ewidencji sprzętu lotniczego;
3)
teczek dokumentacji rejestrowej statków powietrznych.
3.
Wzór rejestru określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3.
1.
Wpisowi do rejestru podlegają:
1)
statki powietrzne:
a)
samoloty,
b)
śmigłowce,
c)
balony załogowe i sterowce,
d) 1
 spadochrony ratownicze,
e)
inne niż wymienione w lit. a-d statki powietrzne przeznaczone do przewożenia osób i ładunku;
2)
sprzęt lotniczy stanowiący wyposażenie statku powietrznego wpisanego do rejestru:
a)
silniki lotnicze zabudowane na statkach powietrznych,
b)
pokładowe stacje lotnicze zabudowane na statkach powietrznych,
c)
inny niż wymieniony w lit. a i b sprzęt lotniczy przeznaczony do wykorzystywania na pokładzie statku powietrznego.
2.
Statki powietrzne wpisuje się do rejestru wyłącznie po uzyskaniu świadectwa zdatności do lotu, a sprzęt lotniczy po uzyskaniu świadectwa sprawności technicznej.
3.
W rejestrze wpisuje się w szczególności:
1)
dane dotyczące:
a)
rodzaju i charakterystyki statku powietrznego,
b)
właściciela i innego niż właściciel użytkownika statku powietrznego;
2)
znaki rejestracyjne oraz typ i numer fabryczny statku powietrznego.
4.
Tryb dokonywania w rejestrze wpisów i wykreśleń statków powietrznych i sprzętu lotniczego lotnictwa służb porządku publicznego określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  4.
1.
Wpisu do rejestru statku powietrznego lub sprzętu lotniczego dokonuje się na pisemny wniosek Komendanta Głównego Policji, Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej lub kierownika jednostki organizacyjnej służby celnej, reprezentujących Skarb Państwa.
2.
We wniosku, o którym mowa w ust. 1, zamieszcza się:
1)
nazwę i adres jednostki organizacyjnej wnioskodawcy;
2)
nazwę i adres właściciela/użytkownika statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
3)
rodzaj i typ statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
4)
serię, numer fabryczny, rok budowy i nazwę wytwórcy statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
5)
oświadczenie, że wnioskodawca jest właścicielem tego statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
6)
oświadczenie, że statek powietrzny/sprzęt lotniczy nie jest zarejestrowany w innym rejestrze.
3.
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, wnioskodawca jest obowiązany dołączyć:
1)
ważne świadectwo zdatności do lotów statku powietrznego;
2)
świadectwo sprawności technicznej sprzętu lotniczego;
3)
ważne świadectwo oględzin statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
4)
świadectwo zdatności w zakresie hałasu w odniesieniu do statków powietrznych;
5)
oświadczenie producenta dotyczące objęcia dystrybucją biuletynów i listów serwisowych;
6)
instrukcję obsługi technicznej statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
7)
instrukcję eksploatacji w locie statku powietrznego/sprzętu lotniczego;
8)
dowód przekazania statku powietrznego/sprzętu lotniczego przez jego właściciela użytkownikowi wymienionemu we wniosku;
9)
dowód skreślenia z innego rejestru, w odniesieniu do statków powietrznych uprzednio wpisanych do innego rejestru;
10)
dowód ubezpieczenia statku powietrznego od odpowiedzialności cywilnej wynikłej z ruchu lotniczego i od następstw nieszczęśliwych wypadków;
11)
oświadczenie użytkownika statku powietrznego dotyczące warunków jego eksploatacji oraz zatrudnienia wykwalifikowanego personelu lotniczego;
12)
oświadczenie użytkownika w sprawie organizacji bazy techniczno-obsługowej lub kopię zawartej umowy o logistycznym zabezpieczeniu statku powietrznego w miejscu jego bazowania;
13)
fotografie lub ich zapis cyfrowy, przedstawiające oznakowanie statku powietrznego, którego dotyczy wniosek.
4.
Wzór wniosku określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§  5.
1.
O wpisaniu i odmowie wpisania statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru rozstrzyga się w drodze decyzji administracyjnej.
2.
Decyzję o wpisaniu statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru wydaje się po stwierdzeniu, że:
1)
wniosek o wpisanie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru spełnia wymagania zawarte w § 4 ust. 2 i 3;
2)
dane zawarte we wniosku oraz w dokumentach dołączonych do wniosku wykazują, że są spełnione wymogi warunkujące dopuszczenie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do bezpiecznej eksploatacji w powietrzu.
3.
Decyzję o odmowie wpisania statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru wydaje się, jeżeli nie zostały spełnione wymagania, o których mowa w § 4 ust. 2 i 3.
§  6.
1.
Potwierdzeniem wpisania statku powietrznego lub sprzętu lotniczego do rejestru jest świadectwo rejestracji wraz z przydzieleniem znaków rejestracyjnych.
2.
Świadectwo rejestracji statku powietrznego lub sprzętu lotniczego sporządza się w języku polskim z tłumaczeniem na język angielski dla statków powietrznych przeznaczonych do wykonywania lotów międzynarodowych.
3.
Świadectwo rejestracji statku powietrznego lub sprzętu lotniczego ważne jest bezterminowo, pod warunkiem spełnienia wymagań technicznych, potwierdzonych w aktualnych świadectwach oględzin.
4.
Wzór świadectwa rejestracji statku powietrznego/sprzętu lotniczego określa załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7.
1.
Każda zmiana danych zawartych w rejestrze, w tym cech eksploatacyjnych oraz technicznych statku powietrznego lub sprzętu lotniczego, podlega wpisowi do rejestru.
2.
Zgłoszenie zmian danych zawartych w rejestrze jest dokonywane w formie pisemnego wniosku, w terminie 14 dni od dnia ich zaistnienia.
3.
Zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 2, dokonuje użytkownik statku powietrznego.
4.
Jeśli użytkownik nie dokonał zgłoszenia w terminie, o którym mowa w ust. 2, dokonuje się po jednorazowym, bezskutecznym wezwaniu, wpisu z urzędu, zaznaczając tę okoliczność w rejestrze lub wykreśla się statek powietrzny lub sprzęt lotniczy z rejestru.
§  8.
1.
Wykreślenie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego z rejestru następuje, w drodze decyzji administracyjnej, na pisemny wniosek podmiotów, o których mowa w § 4 ust. 1, lub z urzędu, jeżeli:
1)
utraciły aktualność dokumenty, o których mowa w § 4 ust. 3;
2)
statek powietrzny uległ zniszczeniu lub utracił trwale zdatność do lotów;
3)
ważność świadectwa sprawności technicznej nie została przedłużona w ciągu dwóch lat od daty jej wygaśnięcia;
4)
nie zgłoszono zmiany danych podlegających wpisaniu do rejestru.
2.
Wzór wniosku o wykreślenie statku powietrznego lub sprzętu lotniczego z rejestru określa załącznik nr 5 do rozporządzenia.
3.
Po otrzymaniu zawiadomienia o wykreśleniu statku powietrznego z rejestru podmioty, o których mowa w § 4 ust. 1, są obowiązane:
1)
usunąć ze statku powietrznego znaki rozpoznawcze, chyba że uzyskają zgodę na ich pozostawienie;
2)
zwrócić dokumenty rejestracyjne statku powietrznego do prowadzącego rejestr.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
________

1) Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. Nr 35, poz. 325 i Nr 58, poz. 533).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr 1

WZÓR

MINISTERSTWO SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI

REJESTR

STATKÓW POWIETRZNYCH I SPRZĘTU LOTNICZEGO LOTNICTWA SŁUŻB PORZĄDKU PUBLICZNEGO

Księga nr 1 - samoloty

Księga nr 2 - śmigłowce

Księga nr 3 - silniki lotnicze

Księga nr 4 - spadochrony

Księga nr 5 - inny sprzęt lotniczy

Księga  nr 1

- samoloty i inne statki powietrzne

(z wyłączeniem śmigłowców)

Prowadzona od dnia: ..........

do dnia: ..........

od nr rejestru: ...

do nr rejestru: ...

Strona nr .......

Nr rejestru ........................ SN - ..............................

Rodzaj statku powietrznego (sprzętu lotniczego) ...............

nazwa .........................................................

typ ................ seria .................. nr fabr. ........

kategoria ......................... rok budowy ................

wytwórca ......................................................

właściciel ................................ adres .............

użytkownik ................................ adres .............

silnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

śmigło: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

wirnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

Powyższy statek powietrzny (sprzęt lotniczy):

1) wpisano do rejestru dnia ............... 20........... r. na

na podstawie wniosku z dnia ......... 20..... r. zgłoszonego

przez ......................... oraz decyzji Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji nr ..... z dnia ...... 20... r.

Statek otrzymał znak rozpoznawczy SN- .......

Wydano świadectwa rejestracji statku powietrznego i książki

sprzętu.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

2) wykreślono z rejestru dnia .................... 20....... r.

na podstawie wniosku z dnia .................. 20........ r.

zgłoszonego przez ............................ oraz decyzji

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr ........... z

dnia ................. 20 .......... r.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

Zmiany danych wpisanych do rejestru

Lp. Data Podstawa zmian Rodzaj zmiany Podpis

Dokumenty statku powietrznego wydane użytkownikowi po wpisaniu

do rejestru

Lp. Data Nazwa dokumentu Podpis kwitującego

Księga  nr 2

- śmigłowce

Prowadzona od dnia: ..........

do dnia: ..........

od nr rejestru: ...

do nr rejestru: ...

Strona nr .......

Nr rejestru ........................ SN - ..............................

Rodzaj statku powietrznego (sprzętu lotniczego) ...............

nazwa .........................................................

typ ................ seria .................. nr fabr. ........

kategoria ......................... rok budowy ................

wytwórca ......................................................

właściciel ................................ adres .............

użytkownik ................................ adres .............

silnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

śmigło: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

wirnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

Powyższy statek powietrzny (sprzęt lotniczy):

1) wpisano do rejestru dnia ............... 20........... r. na

podstawie wniosku z dnia ......... 20....... r. zgłoszonego

przez ......................... oraz decyzji Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji nr ..... z dnia ...... 20... r.

Statek otrzymał znak rozpoznawczy SN- .......

Wydano świadectwa rejestracji statku powietrznego i książki

sprzętu.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

2) wykreślono z rejestru dnia .................... 20....... r.

na podstawie wniosku z dnia .................. 20........ r.

zgłoszonego przez ............................ oraz decyzji

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr ........... z

dnia ................. 20 .......... r.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

Zmiany danych wpisanych do rejestru

Lp. Data Podstawa zmian Rodzaj zmiany Podpis

Dokumenty statku powietrznego wydane użytkownikowi po wpisaniu

do rejestru

Lp. Data Nazwa dokumentu Podpis kwitującego

Księga  nr 3

- silniki lotnicze

Prowadzona od dnia: ..........

do dnia: ..........

od nr rejestru: ...

do nr rejestru: ...

Strona nr .......

Nr rejestru ........................ SN - ..............................

Rodzaj statku powietrznego (sprzętu lotniczego) ...............

nazwa .........................................................

typ ................ seria .................. nr fabr. ........

kategoria ......................... rok budowy ................

wytwórca ......................................................

właściciel ................................ adres .............

użytkownik ................................ adres .............

silnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

śmigło: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

wirnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

Powyższy statek powietrzny (sprzęt lotniczy):

1) wpisano do rejestru dnia ............... 20........... r. na

podstawie wniosku z dnia ......... 20....... r. zgłoszonego

przez ......................... oraz decyzji Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji nr ..... z dnia ...... 20... r.

Statek otrzymał znak rozpoznawczy SN- .......

Wydano świadectwa rejestracji statku powietrznego i książki

sprzętu.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

2) wykreślono z rejestru dnia .................... 20....... r.

na podstawie wniosku z dnia .................. 20........ r.

zgłoszonego przez ............................ oraz decyzji

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr ........... z

dnia ................. 20 .......... r.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

Zmiany danych wpisanych do rejestru

Lp. Data Podstawa zmian Rodzaj zmiany Podpis

Dokumenty statku powietrznego wydane użytkownikowi po wpisaniu

do rejestru

Lp. Data Nazwa dokumentu Podpis kwitującego

Księga  nr 4

- spadochrony

Prowadzona od dnia: ..........

do dnia: ..........

od nr rejestru: ...

do nr rejestru: ...

Strona nr .......

Nr rejestru ........................ .................................

Rodzaj statku powietrznego (sprzętu lotniczego) ...............

nazwa .........................................................

typ ................ seria .................. nr fabr. ........

kategoria ......................... rok budowy ................

wytwórca ......................................................

właściciel ................................ adres .............

użytkownik ................................ adres .............

silnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

śmigło: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

wirnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

Powyższy statek powietrzny (sprzęt lotniczy):

1) wpisano do rejestru dnia ............... 20........... r. na

podstawie wniosku z dnia ......... 20....... r. zgłoszonego

przez ......................... oraz decyzji Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji nr ..... z dnia ...... 20... r.

Statek otrzymał znak rozpoznawczy ...........

Wydano świadectwa rejestracji statku powietrznego i książki

sprzętu.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

2) wykreślono z rejestru dnia .................... 20....... r.

na podstawie wniosku z dnia .................. 20........ r.

zgłoszonego przez ............................ oraz decyzji

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr ........... z

dnia ................. 20 .......... r.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

Zmiany danych wpisanych do rejestru

Lp. Data Podstawa zmian Rodzaj zmiany Podpis

Dokumenty statku powietrznego wydane użytkownikowi po wpisaniu

do rejestru

Lp. Data Nazwa dokumentu Podpis kwitującego

Księga  nr 5

- inny sprzęt lotniczy

Prowadzona od dnia: ..........

do dnia: ..........

od nr rejestru: ...

do nr rejestru: ...

Strona nr .......

Nr rejestru ........................ SN - ..............................

Rodzaj statku powietrznego (sprzętu lotniczego) ...............

nazwa .........................................................

typ ................ seria .................. nr fabr. ........

kategoria ......................... rok budowy ................

wytwórca ......................................................

właściciel ................................ adres .............

użytkownik ................................ adres .............

silnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

śmigło: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

wirnik: typ ........ seria ........ ilość ..... wytwórca ......

Powyższy statek powietrzny (sprzęt lotniczy):

1) wpisano do rejestru dnia ............... 20........... r. na

podstawie wniosku z dnia ......... 20....... r. zgłoszonego

przez ......................... oraz decyzji Ministra Spraw

Wewnętrznych i Administracji nr ..... z dnia ...... 20... r.

Statek otrzymał znak rozpoznawczy SN - .......

Wydano świadectwa rejestracji statku powietrznego i książki

sprzętu.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

2) wykreślono z rejestru dnia .................... 20....... r.

na podstawie wniosku z dnia .................. 20........ r.

zgłoszonego przez ............................ oraz decyzji

Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nr ........... z

dnia ................. 20 .......... r.

(podpis pracownika prowadzącego rejestr)

Zmiany danych wpisanych do rejestru

Lp. Data Podstawa zmian Rodzaj zmiany Podpis

Dokumenty statku powietrznego wydane użytkownikowi po wpisaniu

do rejestru

Lp. Data Nazwa dokumentu Podpis kwitującego

ZAŁĄCZNIK Nr 2

TRYB DOKONYWANIA WPISÓW I WYKREŚLEŃ W REJESTRZE STATKÓW POWIETRZNYCH I SPRZĘTU LOTNICZEGO

1. W rejestrze dokonuje się wpisów i wykreśleń dotyczących statków powietrznych, w szczególności takich jak:

1) samolot - aerodyna z napędem, uzyskująca siłę nośną w locie głównie w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu;

2) śmigłowiec (helikopter) - aerodyna utrzymywana w locie, w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników poruszanych urządzeniem napędowym wokół zasadniczo pionowych osi;

3) aerostat - lżejszy od powietrza statek powietrzny, utrzymywany w locie głównie w wyniku statycznego oddziaływania powietrza;

4) aerodyna - cięższy od powietrza statek powietrzny, który uzyskuje siłę nośną w locie głównie w wyniku działania sił aerodynamicznych;

5) balon - aerostat bez napędu;

6) sterowiec - aerostat z napędem;

7) szybowiec - aerodyna bez napędu uzyskująca siłę nośną w locie, w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu;

8) spadochron - aerodyna bez napędu, która przez rozłożenie powierzchni odpowiedniego kształtu pozwala zmniejszyć prędkość ruchu na skutek działania sił aerodynamicznych na tę powierzchnię;

9) wirolot - aerodyna uzyskująca siłę nośną w locie częściowo albo całkowicie w wyniku działania sił aerodynamicznych na powierzchnie nieruchome w danych warunkach lotu, jak również częściowo lub całkowicie w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników, obracających się wokół zasadniczo pionowej osi;

10) wiropłat - aerodyna utrzymywana w locie w wyniku działania sił aerodynamicznych na jeden lub więcej wirników obracających się wokół zasadniczo pionowych osi.

2. Wpisowi do rejestru podlegają znaki rejestracyjne statków powietrznych składające się z następujących elementów:

1) znaku przynależności;

2) znaku rozpoznawczego.

Formę i znaczenie elementów znaku rejestracyjnego przedstawia tabela nr 1:

Tabela nr 1

S N - 1 1 A A
poz. 1 poz. 2 poz. 3 poz. 4
znak przynależności znak rozpoznawczy
znak rejestracyjny

Znak przynależności (poz. 1), składający się z liter SN, stanowi stały element znaków rejestracyjnych statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego i od następnych elementów oddzielony jest poziomą kreską.

Liczbową część znaku rozpoznawczego (poz. 2) stanowi dwucyfrowa liczba od 01 do 99, określona w tabeli nr 2, która wskazuje kolejność w grupie użytkownika.

Pierwsza litera znaku rozpoznawczego (poz. 3) wskazuje rodzaj statku powietrznego (śmigłowiec, samolot, sterowiec itd.), oznacza ona:

1) X - śmigłowce;

2) Y - samoloty;

3) A - inne statki powietrzne (aerostaty, szybowce, wiroloty itp.).

Druga litera znaku rozpoznawczego (poz. 4) wskazuje na przynależność organizacyjną właściciela statku powietrznego, określa ją tabela nr 2.

Tabela nr 2

Właściciel/użytkownik Oznaczenie cyfrowe Ozn. rodzaju statku pow. (poz. 3) Oznaczenie służby
(poz. 2) śmigłowiec samolot inne (poz. 4)
1 Instytucje centralne 01-99 X Y A A
2 Straż Graniczna 01-99 X Y A G (H,D,U)
3 Policja 01-99 X Y A P(N,K,W)
4 Państwowa Straż Pożarna 01-99 X Y A S (F)
5 Obrona cywilna 01-99 X Y A T
6 Państwowe służby ratownicze 01-99 X Y A R
7 Urząd Celny 01-99 X Y A Z (C,E,B)
8 Inne formacje służb państwowych 01-99 X Y A M,L
9 Loty próbne 01-99 X Y A Q

Uwaga: Litery podane w nawiasach należy stosować po wyczerpaniu rejestru dla litery podstawowej.

3. Wpisowi do rejestru podlegają:

1) spadochrony;

2) silniki lotnicze.

Spadochrony otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr.

Silniki lotnicze otrzymują znak rejestracyjny złożony z grupy czterech cyfr poprzedzonych literą "N" oddzieloną od grupy cyfr poziomą kreską.

Znak rejestracyjny składający się z liter nie może zaczynać się od litery "Q" oraz tworzyć grupy liter sygnału niebezpieczeństwa "SOS" lub podobnych ważnych sygnałów jak np.: "XXX", "PAN", "TTT" oraz zawierać następujących liter: "J, Ł, Ą, Ę, Ń, Ó, Ż, Ź, Ć, Ś".

4. Wpisowi do rejestru podlega tabliczka tożsamości statku powietrznego.

Statek powietrzny (z wyjątkiem szybowców i spadochronów) powinien posiadać tabliczkę tożsamości z uwidocznionym na niej znakiem rejestracyjnym.

Napis na tabliczce tożsamości powinien być wyryty do głębokości nie mniejszej niż 1 mm, a wysokość napisu powinna wynosić co najmniej 15 mm.

Tabliczka tożsamości powinna być wykonana z materiału ognioodpornego o odpowiednich własnościach fizycznych i umocowana na statku powietrznym w miejscu dobrze widocznym w pobliżu głównego wejścia.

5. Wpisowi do rejestru podlegają inne znaki i napisy na statkach powietrznych, w tym oznakowanie służbowe statków powietrznych.

Statki powietrzne używane do działań operacyjnych przez służby porządku publicznego, Policję, Straż Graniczną, Państwową Straż Pożarną lub służbę celną mogą być trwale oznakowane w sposób określający przynależność służbową tych statków lub ich przeznaczenie, z uwzględnieniem ograniczeń określonych w ust. 6.

6. Znaki i napisy inne niż znaki rejestracyjne, w tym oznakowanie służbowe oraz znaki wytwórcy i właściciela, mogą być umieszczane na statkach powietrznych z zachowaniem następujących warunków:

1) nie mogą znajdować się na powierzchni wyznaczonej przez zewnętrzne kontury znaków rejestracyjnych;

2) ich odległości od znaków rejestracyjnych nie mogą być mniejsze niż 50 cm;

3) jeżeli są umieszczone w jednej linii ze znakami rejestracyjnymi, ich wielkość nie może być większa niż 0,5 wielkości znaków rejestracyjnych.

Na określony czas i dla określonego celu na statkach powietrznych mogą być umieszczane grupy liter i cyfr (np. znaki identyfikacyjne - tylko na okres akcji, ćwiczeń lub zawodów), z zachowaniem warunków wymienionych w ust. 6.

ZAŁĄCZNIK Nr 3

WZÓR

WNIOSEK

wzór

ZAŁĄCZNIK Nr 4

WZÓR ŚWIADECTWA REJESTRACJI STATKU POWIETRZNEGO/SPRZĘTU LOTNICZEGO LOTNICTWA SŁUŻB PORZĄDKU PUBLICZNEGO

ZAŁĄCZNIK Nr 5

WZÓR

WNIOSEK

wzór

1 § 3 ust. 1 pkt 1 lit. d) zmieniona przez § 1 rozporządzenia z dnia 14 lipca 2004 r. (Dz.U.04.170.1795) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 sierpnia 2004 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024