Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej na prace badawczo-rozwojowe.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 15 października 2002 r.
w sprawie dopuszczalności pomocy publicznej udzielanej na prace badawczo-rozwojowe.

Na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców (Dz. U. Nr 141, poz. 1177) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa maksymalne wielkości pomocy publicznej na prace badawczo-rozwojowe oraz rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą.
§  2.
Przy obliczaniu intensywności pomocy uwzględnia się następujące rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą:
1)
koszty wynagrodzenia osób zatrudnionych przy pracach badawczo-rozwojowych;
2)
koszty aparatury i sprzętu, gruntów i budynków oraz wartości niematerialnych i prawnych wykorzystywanych do prowadzenia działalności badawczo-rozwojowej;
3)
koszty ekspertyz i opinii wykorzystywanych wyłącznie w pracach badawczo-rozwojowych;
4)
koszty zużycia materiałów i energii oraz inne koszty operacyjne poniesione bezpośrednio przy prowadzeniu prac badawczo-rozwojowych.
§  3.
1.
Intensywność pomocy na badania podstawowe może osiągnąć 100% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, jeżeli wyniki badań są powszechnie udostępniane zainteresowanym podmiotom na równych zasadach.
2.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe nie może być wyższa niż 50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem § 4 i 6.
3.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przedkonkurencyjne nie może być wyższa niż 25% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, z zastrzeżeniem § 4 i 6.
§  4.
1.
Intensywność pomocy udzielanej na badania przemysłowe może osiągnąć 60% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą, a na badania przedkonkurencyjne 35% tych kosztów, jeżeli:
1)
prace badawczo-rozwojowe są prowadzone na obszarach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców lub
2)
prace badawczo-rozwojowe są realizowane we współpracy między przedsiębiorcami i jednostkami badawczo-rozwojowymi, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk lub szkołami wyższymi, lub
3)
prace badawczo-rozwojowe są realizowane we współpracy transgranicznej między co najmniej dwoma niezależnymi podmiotami z Rzeczypospolitej Polskiej i z kraju członkowskiego Unii Europejskiej, lub
4)
wyniki prac badawczo-rozwojowych są upowszechniane.
2.
Intensywność pomocy publicznej może osiągnąć:
1)
65% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przemysłowe,
2)
40% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przedkonkurencyjne

- jeżeli pomoc jest udzielana na prace badawczo-rozwojowe objęte europejskim programem badań i rozwoju.

3.
Intensywność pomocy publicznej może osiągnąć:
1)
75% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przemysłowe,
2)
50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą na badania przedkonkurencyjne

- jeżeli pomoc jest udzielana na prace badawczo-rozwojowe objęte europejskim programem badań i rozwoju, które są realizowane we współpracy transgranicznej między przedsiębiorcami i publicznymi podmiotami prowadzącymi działalność badawczo-rozwojową lub co najmniej dwoma niezależnymi podmiotami z Rzeczypospolitej Polskiej i z państwa członkowskiego Unii Europejskiej, a wyniki tych prac będą upowszechniane, z zastrzeżeniem praw własności intelektualnej i przemysłowej.

§  5.
W przypadku łącznego prowadzenia badań podstawowych, przemysłowych lub przedkonkurencyjnych pomoc powinna być udzielana oddzielnie dla każdego rodzaju badań z uwzględnieniem intensywności pomocy dla tych badań określonej w § 3 i 4.
§  6.
W przypadku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez małych i średnich przedsiębiorców samodzielnie lub we współpracy z jednostkami badawczo-rozwojowymi, placówkami naukowymi Polskiej Akademii Nauk lub szkołami wyższymi, intensywność pomocy, o której mowa w § 3 ust. 2 i 3, zwiększa się o 10 punktów procentowych.
§  7.
Maksymalna intensywność pomocy wraz ze zwiększeniem, o którym mowa w § 4 i 6, nie może przekroczyć:
1)
75% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą dla badań przemysłowych;
2)
50% kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą dla badań przedkonkurencyjnych.
§  8.
Traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 20 lutego 2001 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej na wspieranie prac badawczo-rozwojowych (Dz. U. Nr 16, poz. 172).
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.186.1546

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dopuszczalność pomocy publicznej udzielanej na prace badawczo-rozwojowe.
Data aktu: 15/10/2002
Data ogłoszenia: 08/11/2002
Data wejścia w życie: 23/11/2002