Ewidencja prowadzona przez organy celne na potrzeby postępowania antysubsydyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia 18 października 2002 r.
w sprawie ewidencji prowadzonej przez organy celne na potrzeby postępowania antysubsydyjnego.

Na podstawie art. 31 ust. 3 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz. U. z 2002 r. Nr 125, poz. 1063) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
sposób prowadzenia przez organy celne ewidencji towarów objętych postępowaniem antysubsydyjnym, zwanej dalej "ewidencją";
2)
dane, które umieszcza się w prowadzonej ewidencji;
3)
rodzaje dokumentów, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji;
4)
sposób powiadamiania przez organy celne zgłaszającego o wpisie do ewidencji.
§  2. 
1. 
Dla celów postępowania antysubsydyjnego prowadzona jest, we wszystkich izbach celnych, ewidencja towarów objętych postępowaniem antysubsydyjnym, o symbolu E-SUBS.
2. 
W ewidencji umieszcza się następujące dane:
1)
w pozycji "1" - kolejny numer pozycji ewidencji towarów;
2)
w pozycji "2" - datę objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu;
3)
w pozycji "3" - szczegółowe dane dotyczące towaru:
a)
kod towaru według Polskiej Scalonej Nomenklatury Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN),
b)
łączną masę netto wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 38 formularza SAD), oraz ilość towaru wyrażoną w uzupełniającej jednostce miary (zgodnie z polem 41 formularza SAD),
c)
wartość celną łączną wszystkich towarów podlegających ewidencjonowaniu, przywożonych w ramach ewidencjonowanej dostawy (zgodnie z polem 46 formularza SAD), oraz wartość celną jednostkową,
d)
warunki dostawy (zgodnie z polem 20 formularza SAD),
e)
wartość towaru w walucie faktury (zgodnie z polem 22 formularza SAD),
f)
kurs waluty (zgodnie z polem 23 formularza SAD),
g)
koszty transportu i ubezpieczenia (zgodnie z polem 12 formularza SAD),
h)
nazwę producenta towaru;
4)
w pozycji "4" - dane osoby dokonującej zgłoszenia towaru do procedury dopuszczenia do obrotu, osoby dokonującej przywozu towaru na polski obszar celny (odbiorcy) i eksportera;
5)
w pozycji "5" - dane osoby zobowiązanej do zapłacenia kwoty wynikającej z długu celnego;
6)
w pozycji "6" - nazwę kraju pochodzenia i wysyłki towaru, a także, jeżeli jest to możliwe do ustalenia, dane dotyczące producenta towaru;
7)
w pozycji "7" - należności celne i podatkowe:
a)
wysokość cła wynikająca z taryfy celnej,
b)
wysokość cła wyrównawczego,
c)
wysokość podatku akcyzowego,
d)
wysokość podatku od towarów i usług (VAT),
e)
inne pobrane należności,

wraz z adnotacją, czy należności zostały pobrane;

8)
w pozycji "8" - pozycję kasowego wykazu szczegółowego, jeżeli uiszczone zostały należności celne, i pozycję rejestru długu celnego, jeżeli dług celny powstał;
9)
w pozycji "9" - oznaczenie pozycji innej ewidencji prowadzonej przez organ celny na podstawie przepisów Kodeksu celnego;
10)
w pozycji "10" - inne informacje istotne dla pozycji ewidencji;
11)
w pozycji "11" - imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego, który dokonał wpisu do ewidencji.
3. 
Wzór ewidencji określa załącznik nr 1 do rozporządzenia.
§  3. 
1. 
Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie danych przedsiębiorcy, należy umieścić nazwę i adres siedziby oraz numer identyfikacyjny REGON, a w przypadku osób fizycznych - imię i nazwisko, miejsce zamieszkania, adres, serię i numer dokumentu stwierdzającego tożsamość.
2. 
Jeżeli w ewidencji wymagane jest umieszczenie daty, wpisu dokonuje się cyframi arabskimi w kolejności: rok, miesiąc, dzień.
§  4. 
1. 
W przypadku gdy określona kolumna ewidencji nie wymaga wypełnienia, w polu tym stawia się poziomą kreskę, a w przypadku gdy dane nie są dostępne, umieszcza się zapis "brak danych".
2. 
Każdą dostawę ewidencjonuje się na oddzielnej stronie.
3. 
W ewidencji nie powinno się umieszczać skreśleń ani poprawek dotyczących wpisów. Jeżeli jednak w wyjątkowych okolicznościach dokonanie ich jest niezbędne, zmiany powinny umożliwiać odczytanie skreślonego zapisu. W pozycji "uwagi" umieszcza się wówczas adnotację o dokonaniu zmiany według wzoru: "w pozycji nr .... skreślono wyraz/cyfrę ... i wpisano wyraz/cyfrę ...". Dokonanie zmian funkcjonariusz celny potwierdza swoim podpisem i pieczątką imienną.
§  5. 
Dokumentem, na podstawie którego dokonuje się wpisów do ewidencji, jest zgłoszenie celne.
§  6. 
1. 
Wpisowi do ewidencji podlegają, z zastrzeżeniem ust. 2, dane dotyczące towaru określonego w postanowieniu ministra właściwego do spraw gospodarki o wszczęciu postępowania antysubsydyjnego i dopuszczanego do obrotu na polskim obszarze celnym w okresie wskazanym przez ministra właściwego do spraw gospodarki we wniosku.
2. 
Wpisowi do ewidencji nie podlegają dane dotyczące towaru, którego dopuszczenie do obrotu na polskim obszarze celnym, zgodnie z przepisami prawa celnego, jest zwolnione od cła lub nie wymaga udokumentowania.
3. 
Wpisu do ewidencji dokonuje się niezależnie od ewidencjonowania dokonywanego przez organy celne na podstawie przepisów Kodeksu celnego.
§  7. 
Ewidencję prowadzi się w formie książkowej.
§  8. 
1. 
Karty ewidencji numeruje się kolejno od numeru jeden, a każdą kartę oznacza się przez podanie daty postanowienia ministra właściwego do spraw gospodarki wszczynającego postępowanie antysubsydyjne oraz numeru i pozycji w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski", w którym postanowienie to zostało opublikowane, a także rodzaju towaru.
2. 
Po zakończeniu prowadzenia ewidencji karty ewidencji podlegają zszyciu. Zszycie to opatruje się plombą przy użyciu plombownicy stosowanej w celu plombowania innych ewidencji prowadzonych przez urząd celny, a ewidencję opisuje się przez wskazanie liczby pozycji i kart oraz złożenie podpisu przez dyrektora izby celnej lub osobę przez niego upoważnioną.
§  9. 
Po dokonaniu wpisu do ewidencji funkcjonariusz celny obowiązany jest poinformować zgłaszającego o wykonanej czynności poprzez doręczenie mu dokumentu, którego wzór stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§  10. 
Izby celne przekazują niezwłocznie kopię ewidencji ministrowi właściwemu do spraw gospodarki po zakończeniu okresu, w którym była prowadzona.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 7 listopada 2002 r.
______

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. z 2002 r. Nr 32, poz. 301, Nr 43, poz. 378 i Nr 93, poz. 834).

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

WZÓR

...............................

(pieczęć izby celnej i jej kod)

Ewidencja prowadzona dla celów postępowania antysubsydyjnego

wszczętego postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia .......

(M.P. Nr ..., poz. ...) dotyczącego ........................

(rodzaj towaru)

POZ. OPIS DANE
1 Pozycja ewidencji
2 Data objęcia towaru procedurą dopuszczenia do obrotu
3 Opis towaru a) kod towaru ..........................................
b) łączna masa netto oraz ilość ........................
c) wartość celna łączna ......... i jednostkowa ........
d) warunki dostawy .....................................
e) wartość w walucie ...................................
f) kurs ................................................
g) koszty transportu i ubezpieczenia ...................
h) producent towaru ....................................
4 Dane a) zgłaszający .........................................
zgłaszającego, b) odbiorca ............................................
odbiorcy i eksportera towaru c) eksporter ...........................................
5 Dane dłużnika
6 Nazwa kraju pochodzenia i nazwa kraju wysyłki a) kraj pochodzenia ....................................

b) kraj wysyłki ........................................

7 Należności celne i a) wysokość cła wynikająca z taryfy celnej .............
podatkowe b) wysokość cła wyrównawczego ..........................
c) wysokość podatku akcyzowego

..................

d) wysokość podatku od towarów i usług (VAT)

........

e) inne pobrane należności .............................
8 Pozycja kasowego wykazu szczegółowego i rejestru długu celnego
9 Oznaczenie pozycji innej ewidencji
10 Uwagi
11 Imię, nazwisko i stopień służbowy funkcjonariusza celnego

ZAŁĄCZNIK Nr  2

WZÓR

.......................

(miejscowość, data)

......................

(pieczęć izby celnej

i jej kod)

Izba celna informuje, że ..................................

(nazwa towaru)

objęty zgłoszeniem celnym nr ........ został zarejestrowany

w ewidencji prowadzonej dla celów postępowania antysubsydyjnego. W przypadku, o którym mowa w art. 40 ust.

7 ustawy z dnia 21 czerwca 2002 r. o ochronie przed przywozem na polski obszar celny towarów subsydiowanych (Dz.U. z 2002 r. Nr 125, poz. 1063), towar może zostać objęty ostatecznym cłem wyrównawczym wstecznym w wysokości łącznej ............ zł,

co spowoduje podwyższenie podstawy wymiaru należności

podatkowych.

........................ ..............................

(podpis zgłaszającego) (podpis i pieczątka imienna

funkcjonariusza celnego)

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2002.179.1492

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ewidencja prowadzona przez organy celne na potrzeby postępowania antysubsydyjnego.
Data aktu: 18/10/2002
Data ogłoszenia: 29/10/2002
Data wejścia w życie: 07/11/2002