Szczegółowy zasięg terytorialny i właściwość rzeczowa oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 lipca 2002 r.
w sprawie szczegółowego zasięgu terytorialnego i właściwości rzeczowej oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki.

Na podstawie art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. Nr 54, poz. 348 i Nr 158, poz. 1042, z 1998 r. Nr 94, poz. 594, Nr 106, poz. 668 i Nr 162, poz. 1126, z 1999 r. Nr 88, poz. 980, Nr 91, poz. 1042 i Nr 110, poz. 1255, z 2000 r. Nr 43, poz. 489, Nr 48, poz. 555 i Nr 103, poz. 1099, z 2001 r. Nr 154, poz. 1800 i 1802 oraz z 2002 r. Nr 74, poz. 676) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Zasięg terytorialny oddziałów Urzędu Regulacji Energetyki, zwanych dalej "oddziałami", obejmuje:
1)
Oddziału Centralnego w Warszawie - obszar województwa mazowieckiego,
2)
oddziału północno-zachodniego z siedzibą w Szczecinie - obszar województw: zachodniopomorskiego i lubuskiego,
3)
oddziału północnego z siedzibą w Gdańsku - obszar województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego,
4)
oddziału zachodniego z siedzibą w Poznaniu - obszar województw: wielkopolskiego i kujawsko-pomorskiego,
5)
oddziału wschodniego z siedzibą w Lublinie - obszar województw: lubelskiego i podlaskiego,
6)
oddziału środkowozachodniego z siedzibą w Łodzi - obszar województw: łódzkiego i świętokrzyskiego,
7)
oddziału południowo-zachodniego z siedzibą we Wrocławiu - obszar województw: dolnośląskiego i opolskiego,
8)
oddziału południowego z siedzibą w Katowicach - obszar województwa śląskiego,
9)
oddziału południowo-wschodniego z siedzibą w Krakowie - obszar województw: małopolskiego i podkarpackiego.
§  2. 
Do właściwości rzeczowej oddziałów należy:
1)
wszczynanie i prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach dotyczących:
a)
udzielenia koncesji lub promesy koncesji, a także zmiany i cofnięcia koncesji na wykonywanie działalności, o której mowa w art. 32 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, zwanej dalej "ustawą", w zakresie wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu ciepłem oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
b)
zatwierdzenia, zwolnienia z obowiązku zatwierdzenia lub cofnięcia zwolnienia z obowiązku zatwierdzenia taryf dla ciepła oraz taryf dla energii elektrycznej wytwarzanej w skojarzeniu z ciepłem,
c)
rozstrzygania sporów w zakresie określonym w art. 8 ust. 1 ustawy oraz określania warunków podjęcia lub kontynuowania dostaw energii elektrycznej, paliw gazowych lub ciepła do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia tych sporów, z wyłączeniem sporów dotyczących świadczenia usług polegających na przesyłaniu paliw lub energii,
d)
nakładania kar pieniężnych, o których mowa w art. 56 ustawy,
2)
współdziałanie z organami właściwymi w sprawach przeciwdziałania praktykom ograniczającym konkurencję, stosowanym przez przedsiębiorstwa energetyczne,
3)
występowanie do właściwego zarządu województwa o udzielenie opinii w sprawach dotyczących koncesji w zakresie wytwarzania, przesyłania i dystrybucji ciepła oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
4)
kontrolowanie przestrzegania warunków prowadzenia działalności objętej obowiązkiem uzyskania koncesji w zakresie wytwarzania, przesyłania, dystrybucji i obrotu ciepłem oraz w zakresie wytwarzania energii elektrycznej w skojarzeniu z ciepłem,
5)
kontrolowanie prawidłowości stosowania taryf dla paliw gazowych, energii elektrycznej i ciepła,
6)
kontrolowanie dotrzymywania przez przedsiębiorstwa energetyczne standardów jakościowych obsługi odbiorców w zakresie dostarczania ciepła, energii elektrycznej i paliw gazowych,
7)
kontrola kwalifikacji osób zatrudnionych przy eksploatacji sieci oraz urządzeń i instalacji określonych w przepisach, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy,
8)
współpraca z właściwymi samorządami województw i wojewodami w zakresie planowania zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe,
9)
kontrolowanie przestrzegania ograniczeń w dostarczaniu i poborze paliw gazowych i energii elektrycznej, w razie wprowadzenia takich ograniczeń.
§  3. 
1. 
W sprawach określonych w § 2 dyrektorzy oddziałów dokonują wszystkich czynności przewidzianych w przepisach o postępowaniu administracyjnym, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. 
Dyrektorzy oddziałów mogą wydawać decyzje administracyjne po uzyskaniu odrębnego upoważnienia od Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki.
§  4. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024