Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 16 sierpnia 2001 r.
w sprawie wymagań, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczny sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.

Na podstawie art. 105a ust. 5 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o ochronie i kształtowaniu środowiska (Dz. U. z 1994 r. Nr 49, poz. 196, z 1995 r. Nr 90, poz. 446, z 1996 r. Nr 106, poz. 496 i Nr 132, poz. 622, z 1997 r. Nr 46, poz. 296, Nr 96, poz. 592, Nr 121, poz. 770 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 12, poz. 136, Nr 48, poz. 550, Nr 62, poz. 718 i Nr 109, poz. 1157 oraz z 2001 r. Nr 38, poz. 452, Nr 45, poz. 497, Nr 63, poz. 634, Nr 73, poz. 764, Nr 76, poz. 811 i Nr 84, poz. 907) zarządza się, co następuje:
§  1.
Określa się wymagania planu operacyjno-ratowniczego sporządzonego na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny, stanowiące załącznik do rozporządzenia.
§  2.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WYMAGANIA PLANU OPERACYJNO-RATOWNICZEGO SPORZĄDZONEGO NA WYPADEK WYSTĄPIENIA NADZWYCZAJNEGO ZAGROŻENIA POZA TEREN, DO KTÓREGO JEDNOSTKA ORGANIZACYJNA EKSPLOATUJĄCA INSTALACJĘ MOGĄCĄ SPOWODOWAĆ NADZWYCZAJNE ZAGROŻENIE ŚRODOWISKA POSIADA TYTUŁ PRAWNY

1. Informacje dotyczące lokalizacji i działalności jednostki organizacyjnej.

1.1. Nazwa jednostki organizacyjnej.

1.2. Adres, numer telefonu.

1.3. Charakter działalności (produkcja, magazynowanie, laboratorium itp.)

1.4. Właściwa miejscowo komenda powiatowa Państwowej Straży Pożarnej (adres, numer telefonu, numer faksu).

1.5. Wykaz osób funkcyjnych kierownictwa zakładu, w tym osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo zakładu, oraz procedury ich powiadamiania o nadzwyczajnym zagrożeniu.

1.6. Wewnętrzne systemy monitoringu, alarmowania, sprzęt przeciwpożarowy i ratowniczy.

1.7. Maksymalne zapasy magazynowe niebezpiecznych substancji chemicznych z podziałem na klasy ADR.

2. Elementy oceny ryzyka wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia środowiska.

2.1. Informacje dotyczące niebezpiecznych urządzeń i procesów.

2.2. Informacje dotyczące bezpieczeństwa przyległych terenów.

2.2.1. Ocena występujących zagrożeń, prognozy ich rozwoju oraz potencjalnych skutków.

2.2.2. Scenariusze awaryjne oraz prawdopodobieństwo ich wystąpienia.

2.2.3. Opis technicznych i organizacyjnych środków zapobiegania i minimalizacji skutków nadzwyczajnych zagrożeń środowiska wraz z oceną ich skuteczności.

2.3. Wybrane elementy kart charakterystyki niebezpiecznych substancji chemicznych określające:

- rodzaje występujących na terenie jednostki organizacyjnej materiałów niebezpiecznych i wywoływanych przez nie zagrożeń,

- rodzaje środków gaśniczych możliwych do wykorzystania,

- rodzaje środków ochrony indywidualnej niezbędnych dla prowadzenia działań ratowniczych,

- rodzaje sprzętu ratowniczego, niezbędnego dla uzyskania pełnej skuteczności prowadzonych działań.

3. Procedury uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego.

3.1. Tabela - wykaz osób upoważnionych do uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego.

3.2. Procedury uruchamiania planu operacyjno-ratowniczego w zależności od rodzaju i skali występującego zagrożenia.

4. Planowanie i organizacja działań ratowniczych.

4.1. Zbiorczy wykaz sił ratowniczych i wspomagających zaplanowanych do prowadzenia działań ratowniczych i usuwania skutków zagrożenia dla wybranych scenariuszy zdarzeń wraz z określeniem ich roli i podstawowych zadań:

1) siły i środki własne użytkownika instalacji, uwzględnione w planie operacyjno-ratowniczym podejmowanych na własnym terenie działań na wypadek nadzwyczajnych zagrożeń,

2) zewnętrzne służby ratownicze:

- jednostki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego,

- jednostki Policji,

- służby medyczne,

- służby transportowe i socjalne,

- inne podmioty ratownicze i służby wspomagające (w tym organizacje pozarządowe).

4.2. Wykaz osób wyznaczonych do kierowania i koordynacji działań ratowniczych poza terenem jednostki organizacyjnej.

4.3. Procedury alarmowania i dysponowania sił oraz osób, o których mowa w pkt 4.1 i 4.2.

4.3.1. Tabela alarmowania.

4.3.2. Środki łączności.

4.4. Dokumentacja graficzna:

- mapa otoczenia jednostki organizacyjnej w skali 1:25.000 lub 1:50.000 (skala musi dać możliwość umieszczenia na jednym arkuszu maksymalnych granic - stref skutków potencjalnych zagrożeń),

- plan sytuacyjny najbliższej okolicy jednostki organizacyjnej w skali 1:3.000, z zaznaczeniem terenów zamieszkałych, obiektów szczególnie zagrożonych (szpitale, żłobki, domy opieki, przedszkola, szkoły, stadiony itp.), sieci dróg oraz cieków i zbiorników wodnych, kierunków przewidywanej ewakuacji oraz miejsc przyjęcia ewakuowanej ludności,

- plan sieci wodno-kanalizacyjnej na terenie przyległym,

- plan systemu elektroenergetycznego na terenie przyległym,

- plan zakładowego systemu transportu rurociągowego (jeżeli przebiega poza terenem jednostki organizacyjnej).

4.5. Wykaz osób funkcyjnych organów administracji rządowej i samorządowej oraz procedury powiadamiania ich o nadzwyczajnym zagrożeniu.

4.5.1. Szczebel lokalny (miasto, gmina).

4.5.2. Szczebel powiatowy.

4.5.3. Szczebel wojewódzki.

4.6. System ostrzegania i powiadamiania społeczeństwa o rodzaju i skali nadzwyczajnego zagrożenia.

4.6.1. Procedury ostrzegania i powiadamiania ludności za pośrednictwem syren alarmowych, gońców oraz lokalnych stacji radiowych i telewizyjnych.

4.6.2. Elementy edukacji społeczeństwa - informacje dotyczące sposobów postępowania i środków bezpieczeństwa, jakie należy zastosować w przypadku nadzwyczajnego zagrożenia z udziałem substancji niebezpiecznych.

4.7. Zasady powiadamiania służb awaryjnych innych krajów o zagrożeniu i skutkach transgranicznych (jeżeli nadzwyczajne zagrożenie środowiska swoim zasięgiem przekracza granice kraju).

4.7.1. Punkty kontaktowe krajów sąsiadujących (numery telefonów, faksów).

4.7.2. Ankieta alarmowa (wykaz organów, które należy zawiadomić w sytuacji wystąpienia i rozprzestrzeniania się nadzwyczajnego zagrożenia poza granice kraju).

4.7.3. Dokumentacja wynikająca z zapisów konwencji "O transgranicznych skutkach awarii przemysłowych".

4.8. Ewakuacja.

4.8.1. Zasady prowadzenia ewakuacji i zabezpieczenia potrzeb socjalnych ewakuowanej ludności.

4.8.2. Tabela - wykaz instytucji i służb odpowiedzialnych za przeprowadzenie ewakuacji.

4.8.3. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie oraz ochronę ewakuowanej ludności.

4.8.4. Sposoby zabezpieczenia mienia ewakuowanej ludności.

4.8.5. Zasady i częstotliwość organizacji ćwiczeń z zakresu alarmowania i ewakuacji w obiektach użyteczności publicznej.

4.9. Zasady pomocy medycznej.

4.9.1. Wykaz specjalistycznych placówek służby zdrowia (powiatu i województwa).

4.9.2. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za transport poszkodowanych.

4.9.3. Procedury alarmowania i powiadamiania podmiotów odpowiedzialnych za przyjęcie poszkodowanych z uwzględnieniem ich możliwości techniczno-logistycznych.

4.10. Organizacja łączności i współdziałania na miejscu prowadzenia działań ratowniczych.

4.11. Zabezpieczenie logistyczne działań ratowniczych, w tym procedury uruchamiania środków finansowych do wspomagania działań ratowniczych oraz usuwania skutków nadzwyczajnego zagrożenia.

4.12. Odwoływanie alarmu.

4.12.1. Osoby upoważnione do odwoływania alarmu.

4.12.2. Procedury odwoływania alarmu.

4.13. Pozostałe informacje wynikające ze specyfiki zagrożenia oraz potrzeb lokalnych.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.97.1056

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Wymagania, jakim powinien odpowiadać plan operacyjno-ratowniczy sporządzony na wypadek wystąpienia nadzwyczajnego zagrożenia poza teren, do którego jednostka organizacyjna eksploatująca instalację mogącą spowodować nadzwyczajne zagrożenie środowiska posiada tytuł prawny.
Data aktu: 16/08/2001
Data ogłoszenia: 11/09/2001
Data wejścia w życie: 26/09/2001