Szczegółowy tryb przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 12 lipca 2001 r.
w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych.

Na podstawie art. 71 § 4 ustawy z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie (Dz. U. Nr 22, poz. 91, z 1997 r. Nr 28, poz. 153, z 1999 r. Nr 101, poz. 1178, z 2000 r. Nr 48, poz. 551, Nr 94, poz. 1037, Nr 116, poz. 1216 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 63, poz. 635) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa szczegółowy tryb przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych, a w szczególności termin ukazania się w prasie ogłoszenia o przeprowadzeniu konkursu, zawartość ogłoszenia, termin składania zgłoszeń, skład i zadania komisji konkursowej, etapy konkursu oraz szczegółowe zasady oceniania kandydatów.
§  2.
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 14 lutego 1991 r. - Prawo o notariacie,
2)
konkurs - konkurs dla kandydatów na aplikację notarialną,
3)
komisja - komisję konkursową powołaną do przeprowadzenia konkursu dla kandydatów na aplikację notarialną,
4)
rada - radę właściwej izby notarialnej,
5)
prezes - prezesa rady właściwej izby notarialnej,
6)
aplikacja - aplikację notarialną.
§  3.
1.
Rada przeprowadza konkurs dla kandydatów na aplikantów notarialnych, których liczba corocznie ustalona jest przez walne zgromadzenie właściwej izby notarialnej.
2.
Rada w terminie do dnia 31 maja każdego roku zamieszcza w dzienniku o zasięgu ogólnopolskim oraz w swojej siedzibie ogłoszenie o konkursie.
3.
Prezes rady niezwłocznie przesyła Ministrowi Sprawiedliwości tekst ogłoszenia ze wskazaniem miejsca i daty jego publikacji.
§  4.
1.
Ogłoszenie o konkursie powinno zawierać:
1)
termin składania zgłoszeń,
2)
informację o liczbie miejsc na aplikacji we właściwej izbie notarialnej,
3)
informację o kwalifikacjach wymaganych od kandydatów, o których mowa w art. 11 pkt 1-3 ustawy,
4)
treść zgłoszenia,
5)
zakres materiału obowiązującego na konkursie,
6)
wysokość opłaty konkursowej.
2.
Wzór ogłoszenia o konkursie stanowi załącznik do rozporządzenia.
§  5.
1.
Zgłoszenia kandydatów na aplikację przyjmowane są w terminie do dnia 30 czerwca w siedzibie rady.
2.
Za dzień złożenia zgłoszenia uważa się dzień jego wpływu do rady lub nadania w urzędzie pocztowym.
3.
Rada odrzuca zgłoszenia niespełniające wymagań określonych w ogłoszeniu o konkursie lub złożone po terminie.
§  6.
1.
Rada przeprowadza konkurs najpóźniej w terminie do dnia 30 września.
2.
O terminie i miejscu przeprowadzenia konkursu rada zawiadamia kandydata, którego zgłoszenie nie zostało odrzucone, listem poleconym za zwrotnym poświadczeniem odbioru, co najmniej na siedem dni przed konkursem.
3.
W trybie określonym w ust. 2 rada zawiadamia kandydata o odrzuceniu jego zgłoszenia.
§  7.
1.
W celu przeprowadzenia konkursu rada powołuje komisję w składzie od trzech do pięciu osób wyłonionych spośród notariuszy właściwej izby, niebędących członkami rady.
2.
Przewodniczącym komisji jest przedstawiciel Ministra Sprawiedliwości.
3.
W pracach komisji w charakterze obserwatora może uczestniczyć przedstawiciel Krajowej Rady Notarialnej.
§  8.
W ramach obsługi konkursu rada w szczególności:
1)
zapewnia obsługę administracyjno-techniczną komisji,
2)
przygotowuje właściwe warunki przeprowadzenia konkursu i pracy komisji,
3)
dokonuje sprawdzenia danych personalnych osób, które zgłosiły się do konkursu,
4)
przygotowuje dokumentacje do przeprowadzenia konkursu,
5)
pomaga komisji w sporządzeniu dokumentacji konkursu.
§  9.
1.
W trakcie trwania konkursu przewodniczący komisji może wydawać zarządzenia o charakterze porządkowym i organizacyjnym.
2.
Komisja sprawdza tożsamość kandydata.
3.
Nieobecność kandydata podczas którejkolwiek z części konkursu, bez względu na przyczynę nieobecności, jest równoznaczna z odstąpieniem od udziału w konkursie.
4.
Podczas konkursu kandydaci nie mogą korzystać z tekstów prawniczych, komentarzy i innych pomocy naukowych oraz nie mogą posiadać telefonów komórkowych ani innych urządzeń służących do przekazu lub odbioru informacji.
§  10.
1.
Konkurs składa się z części pisemnej i ustnej.
2.
Zestaw pytań do części pisemnej i ustnej na dany rok ustala rada właściwej izby notarialnej.
§  11.
1.
Część pisemna trwa trzy godziny i obejmuje jednakowy dla wszystkich sprawdzian testowy.
2.
Test składa się ze 120 pytań zawierających po trzy odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa.
3.
W trakcie części pisemnej konkursu obecni muszą być co najmniej dwaj członkowie komisji.
§  12.
1.
Każdy z uczestników konkursu losuje kopertę zawierającą kartę z numerem; na karcie wpisuje swoje imię i nazwisko, a następnie zwraca ją komisji w zaklejonej kopercie zaopatrzonej w ten sam numer.
2.
Uczestnik oznacza każdą stronę pytań testowych wylosowanym numerem.
§  13.
1.
Za prawidłową odpowiedź zawartą w teście pisemnym przyznaje się jeden punkt.
2.
Komisja dopuszcza do części ustnej konkursu kandydata, który w części pisemnej osiągnął nie mniej niż 90 punktów.
§  14.
1.
Część ustna odbywa się w obecności wszystkich członków komisji.
2.
W trakcie części ustnej konkursu kandydaci odpowiadają na 5 pytań zawartych w zestawie wybranym w wyniku losowania.
3.
Członkowie komisji mogą zadawać kandydatom pytania uzupełniające.
§  15.
1.
Odpowiedź na każde pytanie z części ustnej konkursu jest oceniana indywidualnie przez każdego z członków komisji przy zastosowaniu skali punktów od 0 do 5. Uzyskane w ten sposób punkty są sumowane.
2.
Warunkiem zaliczenia części ustnej konkursu jest uzyskanie co najmniej 75% z ogólnej ilości punktów możliwych do uzyskania w tej części.
§  16.
1.
Komisja przyznaje dodatkowo do 5 punktów za wybitne wyniki w nauce osiągnięte przez kandydata w czasie studiów prawniczych oraz za znajomość języków obcych lub dziedzin prawa potwierdzoną urzędowymi dokumentami.
2.
O przyznaniu punktów, o których mowa w ust. 1, komisja decyduje większością głosów po przeprowadzeniu głosowania. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
3.
Punkty uzyskane z części pisemnej i części ustnej konkursu oraz punkty dodatkowe są sumowane.
4.
Komisja konkursowa stwierdza kolejność kandydatów na podstawie sumy punktów uzyskanych w części pisemnej i ustnej konkursu oraz przyznanych zgodnie z ust. 1.
§  17.
1.
Z przebiegu i wyników konkursu komisja sporządza protokół, który podpisują przewodniczący i członkowie komisji.
2.
W protokole zamieszcza się:
1)
datę i miejsce przeprowadzenia konkursu,
2)
skład komisji i jej przewodniczącego,
3)
listę osób, które przystąpiły do konkursu,
4)
wyniki części pisemnej i ustnej ze wskazaniem, co do każdej osoby, liczby uzyskanych punktów wraz ze wskazaniem uzyskanej liczby punktów dodatkowych,
5)
listę kandydatów, którzy zostali wyłonieni w wyniku konkursu,
6)
listę osób, które odstąpiły od udziału w konkursie.
3.
Komisja najpóźniej następnego dnia po zakończeniu konkursu przekazuje protokół radzie.
§  18.
Po otrzymaniu protokołu rada zawiadamia o wynikach konkursu poprzez niezwłoczne wywieszenie odpisu protokołu w siedzibie rady.
§  19.
1.
Przeprowadzenie konkursu na aplikację notarialną w 2001 r. odbywa się w następujących terminach:
1)
zamieszczenie ogłoszenia, o którym mowa w § 3 ust. 2 - w terminie do dnia 31 sierpnia 2001 r.,
2)
przyjmowanie zgłoszeń, o których mowa w § 5 ust. 1 - w terminie do dnia 15 września 2001 r.
2.
Postępowanie konkursowe wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia toczy się na dotychczasowych zasadach.
§  20.
Traci moc zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1991 r. w sprawie określenia szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Monitor Polski Nr 17, poz. 114).
§  21.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR OGŁOSZENIA O KONKURSIE

Rada Izby Notarialnej

w ......................................................

na podstawie rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 lipca 2001 r. w sprawie szczegółowego trybu przeprowadzania konkursu dla kandydatów na aplikantów notarialnych (Dz. U. Nr 77, poz. 829) ogłasza konkurs na kandydatów na aplikację notarialną w ................. r.

I. Do konkursu może przystąpić osoba, która:

1) jest obywatelem polskim,

2) korzysta w pełni z praw cywilnych i obywatelskich,

3) jest nieskazitelnego charakteru,

4) ukończyła wyższe studia prawnicze i uzyskała tytuł magistra prawa.

II. Zgłoszenie powinno zawierać:

1) podanie,

2) kwestionariusz osobowy,

3) życiorys z opisem przebiegu pracy zawodowej,

4) odpis dyplomu albo zaświadczenie o ukończeniu wyższych studiów prawniczych i uzyskaniu tytułu magistra prawa,

5) inne dokumenty potwierdzające kwalifikacje zawodowe i dorobek w zakresie prawa oraz szczególną znajomość języków obcych, jeżeli kandydat je uzyskał,

6) adres dla korespondencji.

III. Zgłoszenie uczestnicy powinni składać w siedzibie rady.

IV. Termin składania zgłoszeń.

V. Liczba miejsc na aplikacji w danym roku.

VI. Zakres materiału obowiązującego na konkursie:

1) podstawowe wiadomości z dziedzin prawa niezbędnych przy wykonywaniu zawodu notariusza,

2) podstawowe wiadomości z dziedziny prawa administracyjnego, gospodarczego i państwowego,

3) znajomość systemu organów władzy i administracji, struktury organów wymiaru sprawiedliwości i organów samorządu notarialnego,

4) wiedza o społeczeństwie.

VII. Wysokość opłaty konkursowej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024