Przetarg na nabycie prawa użytkowania górniczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 18 grudnia 2001 r.
w sprawie przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego.

Na podstawie art. 11 ust. 4 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 88, poz. 554, Nr 111, poz. 726 i Nr 133, poz. 885, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 109, poz. 1157 i Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 110, poz. 1190, Nr 115, poz. 1229 i Nr 154, poz. 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Rozporządzenie określa:
1)
zasady zamieszczania obwieszczeń o przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego i dane, które powinny być zamieszczone w obwieszczeniu,
2)
wymagania, jakie powinien spełniać oferent,
3)
wymagania, jakim powinna odpowiadać oferta,
4)
termin składania ofert,
5)
termin zakończenia przetargu,
6)
zasady i tryb organizowania i przeprowadzania przetargu, w tym powoływania i pracy komisji przetargowej.
§  2.
1.
Postępowanie przetargowe prowadzi się z urzędu lub na wniosek podmiotu zainteresowanego nabyciem prawa użytkowania górniczego, zwanego dalej "oferentem".
2.
Przetarg na nabycie prawa użytkowania górniczego, zwany dalej "przetargiem", ma na celu umożliwienie organowi koncesyjnemu, zwanemu dalej "organizatorem przetargu", dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty na nabycie tego prawa, a także określenie kolejności pozostałych ofert, spełniających wymagania zawarte w szczegółowych warunkach przetargu.
3.
Za najkorzystniejszą uznaje się ofertę, która otrzyma najwyższą ocenę komisji przetargowej, przyznaną na podstawie kryteriów określonych w szczegółowych warunkach przetargu.
§  3.
1.
Postępowanie przetargowe prowadzi się w trybie przetargu nieograniczonego.
2.
Postępowanie przetargowe prowadzi się w formie pisemnej.
§  4.
1.
Obwieszczenie o przetargu zamieszcza się w miejscu publicznie dostępnym w siedzibie organizatora przetargu oraz przynajmniej w jednym dzienniku o zasięgu ogólnokrajowym.
2.
Obwieszczenie o przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego, obejmującego poszukiwanie, rozpoznawanie lub wydobywanie gazu ziemnego, ropy naftowej oraz jej naturalnych pochodnych, a także metanu z węgla kamiennego, zamieszcza się także w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.
3.
Obwieszczenie o przetargu zawiera w szczególności:
1)
nazwę i siedzibę organizatora przetargu,
2)
określenie przedmiotu przetargu,
3)
określenie sposobu uzyskania szczegółowych warunków przetargu,
4)
miejsce i termin składania ofert,
5)
miejsce i termin otwarcia ofert.
§  5.
Oferent biorący udział w przetargu jest obowiązany spełniać wymagania zawarte w szczegółowych warunkach przetargu, a w szczególności posiadać doświadczenie w wykonywaniu prac geologicznych lub robót górniczych, środki finansowe i techniczne, niezbędne do zapewnienia prawidłowego wykonywania działalności.
§  6.
1.
Szczegółowe warunki przetargu zawierają w szczególności:
1)
określenie przedmiotu przetargu,
2)
wymagania dotyczące treści oferty,
3)
wymagania, jakie powinien spełniać oferent,
4)
informacje o dokumentach, jakie ma dostarczyć oferent w celu potwierdzenia spełniania wymaganych warunków, w tym wypis z rejestru przedsiębiorców, oraz oświadczenie dotyczące wcześniejszej działalności prowadzonej na podstawie decyzji wydanych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze,
5)
obiektywne kryteria oceny ofert, zapewniające spełnienie zasad uczciwej konkurencji i określenie ich znaczenia,
6)
określenie miejsca i terminów składania oraz otwarcia ofert,
7)
pouczenie o środkach odwoławczych przysługujących oferentowi w toku postępowania o nabycie prawa użytkowania górniczego,
8)
wzór umowy o nabycie prawa użytkowania górniczego.
2.
Organizator przetargu, od dnia jego ogłoszenia, udostępnia szczegółowe warunki przetargu na pisemny wniosek oferenta.
3.
Oferent może się zwrócić do organizatora przetargu o wyjaśnienie szczegółowych warunków przetargu.
4.
Organizator przetargu niezwłocznie przesyła wszystkim oferentom treść wyjaśnienia, bez ujawniania źródła zapytania. Wyjaśnienie to jest wiążące dla wszystkich oferentów.
5.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach organizator przetargu może, w każdym czasie, przed upływem terminu składania ofert, zmienić treść szczegółowych warunków przetargu. Dokonaną w ten sposób zmianę przekazuje się niezwłocznie wszystkim oferentom, która jest dla nich wiążąca.
6.
Organizator przetargu przedłuża termin składania ofert w celu umożliwienia oferentom uwzględnienia w przygotowanych ofertach otrzymanego wyjaśnienia albo zmiany szczegółowych warunków przetargu.
§  7.
1.
Organizator przetargu może sporządzić, na podstawie dostępnych mu danych oraz informacji geologicznej, do której prawa przysługują Skarbowi Państwa, pakiet informacyjny, zawierający dane o przestrzeni będącej przedmiotem przetargu na nabycie prawa użytkowania górniczego, a także dotyczące terenu położonego nad tą przestrzenią.
2.
Organizator przetargu może określić w szczegółowych warunkach przetargu zasady i koszty udostępniania pakietów informacyjnych.
§  8.
1.
Organizator przetargu jest obowiązany do równego traktowania wszystkich oferentów ubiegających się o nabycie praw użytkowania górniczego i do prowadzenia postępowania przetargowego w sposób zapewniający spełnienie zasad uczciwej konkurencji.
2.
Organizator przetargu bierze pod uwagę przy ocenie ofert prowadzenie przez oferenta działalności z rażącym naruszeniem ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. - Prawo geologiczne i górnicze.
§  9.
1.
Oferta na nabycie prawa użytkowania górniczego zawiera co najmniej określenie:
1)
nazwy i siedziby oferenta,
2)
przedmiotu przetargu,
3)
przestrzeni, w ramach której ma być ustanowione użytkowanie górnicze,
4)
proponowanego czasu, na jaki ma być zawarta umowa na nabycie prawa użytkowania górniczego,
5)
proponowanej wysokości wynagrodzenia za nabycie prawa użytkowania górniczego,
6)
zakresu, harmonogramu i sposobu prowadzenia prac.
2.
Oferent może, z własnej inicjatywy, przedstawić w ofercie dodatkowe informacje niewymienione w ust. 1.
3.
Ofertę sporządza się w języku polskim w formie pisemnej, pod rygorem nieważności.
4.
Ofertę składa się w zamkniętych kopertach opatrzonych nazwą i adresem oferenta oraz określeniem przedmiotu przetargu.
5.
Ofertę złożoną po upływie terminu składania ofert zwraca się oferentowi bez otwierania.
6.
Ofertę niespełniającą wymagań określonych w szczegółowych warunkach przetargu odrzuca się.
§  10.
1.
Termin składania ofert nie może być krótszy niż 90 dni od dnia ostatniej publikacji obwieszczenia o przetargu.
2.
Zakończeniem postępowania przetargowego jest podpisanie umowy na nabycie prawa użytkowania górniczego z podmiotem, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza.
3.
Termin zakończenia przetargu nie może być dłuższy niż 6 miesięcy od upływu terminu składania ofert.
4.
Oferent pozostaje związany ofertą przez 6 miesięcy od upływu terminu składania ofert, jednakże nie dłużej niż do zakończenia przetargu, o którym mowa w ust. 2.
§  11.
1.
W celu przeprowadzenia postępowania przetargowego i dokonania wyboru najkorzystniejszej oferty, organizator przetargu powołuje komisję przetargową w składzie co najmniej trzech osób.
2.
Członkami komisji przetargowej nie mogą być osoby, które:
1)
pozostają w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia, albo są związane z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkami władz osób prawnych ubiegających się o ustanowienie użytkowania górniczego,
2)
przed upływem trzech lat od dnia ogłoszenia przetargu pozostawały w stosunku pracy lub zlecenia z oferentem albo były członkami władz osób prawnych ubiegających się o ustanowienie użytkowania górniczego,
3)
pozostają z oferentem w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do ich bezstronności.
§  12.
1.
Przetarg składa się z części jawnej i niejawnej.
2.
W części jawnej przetargu komisja przetargowa wykonuje następujące czynności:
1)
stwierdza prawidłowość ogłoszenia przetargu,
2)
ogłasza liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów,
3)
otwiera oferty i ustala, czy spełniają wymagania szczegółowych warunków przetargu.
3.
Oferenci mogą być obecni w części jawnej przetargu.
4.
W części niejawnej komisja przetargowa dokonuje oceny ofert i wyboru najkorzystniejszej oferty oraz określenia kolejności pozostałych ofert.
5.
W toku dokonywania oceny ofert komisja może żądać udzielenia przez oferentów dodatkowych wyjaśnień, dotyczących treści złożonych przez nich ofert.
§  13.
1.
Postępowanie przetargowe unieważnia się w przypadku, gdy wszczęto postępowanie przetargowe, a nie wpłynęła żadna oferta lub wszystkie oferty zostały odrzucone.
2.
O unieważnieniu postępowania przetargowego organizator przetargu informuje na piśmie wszystkich oferentów.
§  14.
1.
Z przebiegu postępowania przetargowego sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
1)
określenie przedmiotu przetargu,
2)
oznaczenie miejsca i czasu trwania postępowania przetargowego,
3)
imiona i nazwiska członków komisji przetargowej,
4)
liczbę złożonych ofert i nazwy oferentów,
5)
wskazanie ofert odrzuconych wraz z uzasadnieniem,
6)
wyjaśnienia oferentów dotyczące treści złożonych przez nich ofert,
7)
wskazanie najkorzystniejszej oferty wraz z uzasadnieniem wyboru,
8)
informację o wniesionych protestach.
2.
Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji przetargowej.
3.
Protokół, oferty oraz wszystkie dokumenty składane w trakcie postępowania przetargowego są jawne, z wyjątkiem informacji stanowiących tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, a oferent, składając ofertę, zastrzegł w odniesieniu do tych informacji, że nie mogą być one udostępnione innym oferentom.
§  15.
Komisja przetargowa zawiadamia organizatora przetargu o zakończeniu pracy i przedstawia do zatwierdzenia protokół postępowania przetargowego.
§  16.
1.
Organizator przetargu niezwłocznie zawiadamia na piśmie oferentów o wynikach przetargu.
2.
Uczestnicy przetargu mają prawo wniesienia protestu do organizatora przetargu w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o jego wynikach.
3.
Organizator przetargu rozpatruje protest najpóźniej w terminie 14 dni od dnia jego wniesienia, niezwłocznie powiadamiając oferentów o jego wyniku.
4.
W przypadku uwzględnienia protestu, organizator przetargu powtarza oprotestowaną czynność.
§  17.
1.
Jeżeli organizator przetargu dokona wyboru najkorzystniejszej oferty, nie zawiera umowy na nabycie prawa użytkowania górniczego przed upływem terminu przewidzianego na wniesienie protestu.
2.
W przypadku wniesienia protestu, aż do jego ostatecznego rozstrzygnięcia, nie zawiera się umowy na nabycie prawa użytkowania górniczego.
3.
Jeżeli oferent, którego oferta została wybrana, uchyla się od zawarcia umowy, organizator przetargu zawiera umowę z oferentem, który zajął w przetargu kolejne miejsce.
§  18.
Przepis § 4 ust. 2 stosuje się od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej.
§  19.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2002 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024