Ogólne kierunki współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 września 2001 r.
w sprawie ogólnych kierunków współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego.

Na podstawie art. 62a ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz. U. z 2001 r. Nr 110, poz. 1192) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Rozporządzenie określa ogólne kierunki współpracy podmiotu, któremu udzielono koncesji na budowę i eksploatację autostrady płatnej lub jej odcinka albo wyłącznie na eksploatację autostrady płatnej lub jej odcinka, zwanego dalej "koncesjonariuszem", z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym (jednostkami ratownictwa medycznego) oraz podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.
2.
Współpraca, o której mowa w ust. 1, powinna być prowadzona na etapie projektowania, budowy oraz eksploatacji autostrady płatnej lub jej odcinka, zwanej dalej "autostradą".
§  2.
Współpraca koncesjonariusza z administracją drogową powinna dotyczyć w szczególności:
1)
współdziałania z zarządcami dróg publicznych, które mają bądź mogą mieć wpływ na funkcjonowanie autostrady, w tym na poziom ruchu na autostradzie i bezpieczeństwo użytkowników,
2)
współdziałania z organem zarządzającym oraz organem nadzorującym zarządzanie ruchem na autostradzie, w trybie i na warunkach określonych w odrębnych przepisach, w szczególności w zakresie bezpieczeństwa ruchu drogowego,
3)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie, w szczególności w sprawach dostępności i przejezdności dróg publicznych, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2.
§  3.
1.
Współpraca koncesjonariusza z zarządcami dróg publicznych w zakresie, o którym mowa w § 2 pkt 1, powinna dotyczyć w szczególności:
1)
dróg publicznych krajowych i wojewódzkich, których istnienie może mieć wpływ na korzystanie z autostrady, a w szczególności dróg publicznych określonych we wskazaniach lokalizacyjnych jako drogi alternatywne dla autostrady,
2)
dróg publicznych stanowiących drogi dojazdowe do autostrady, na odcinkach od węzłów usytuowanych na autostradzie do pierwszego skrzyżowania tych dróg z innymi drogami publicznymi,
3)
dróg zlokalizowanych w pasie drogowym autostrady w celu zapewnienia dojazdu do terenów przylegających do tego pasa.
2.
Współpraca w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, polega w szczególności na uzgodnieniu między koncesjonariuszem a właściwymi zarządcami dróg publicznych, w projekcie załącznika do umowy koncesyjnej, wykazów dróg, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, oraz warunków ich utrzymania i modernizacji według ustalonych standardów.
3.
Współpraca w zakresie, o którym mowa w ust. 1, jest realizowania również w formie informacji przekazywanych koncesjonariuszowi oraz Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad przez właściwych zarządców dróg, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, w zakresie stanu technicznego tych dróg, planów modernizacyjnych i planów ich rozwoju, w terminach uzgodnionych w porozumieniu, o którym mowa w § 7 ust. 1, oraz wzajemnych konsultacjach doskonalących metody współpracy.
§  4.
Współpraca koncesjonariusza z Policją powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie, w szczególności w sprawach należących do ustawowych zadań Policji,
2)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez Policję, zgodnie z odrębnymi przepisami,
3)
zapewniania Policji pomieszczeń, o których mowa w przepisach o autostradach płatnych, w celu realizacji zadań służących utrzymaniu bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym oraz jego kontroli na autostradzie,
4)
umożliwiania Policji korzystania z istniejących urządzeń autostrady mogących zwiększyć skuteczność działania Policji, w tym urządzeń łączności alarmowej i w uzasadnionych przypadkach urządzeń łączności służbowej.
§  5.
Współpraca koncesjonariusza z pogotowiem ratunkowym (jednostkami ratownictwa medycznego) powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez pogotowie ratunkowe (jednostki ratownictwa medycznego), zgodnie z odrębnymi przepisami,
2)
udzielania przez pogotowie ratunkowe (jednostki ratownictwa medycznego) świadczeń zdrowotnych, określonych w odrębnych przepisach, na obszarze autostrady,
3)
wymiany informacji o zdarzeniach mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie.
§  6.
Współpraca koncesjonariusza z podmiotami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego powinna dotyczyć w szczególności współdziałania w zakresie:
1)
uzgadniania warunków bezpieczeństwa i warunków podjęcia działań przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, zgodnie z planami działań ratowniczych określonymi w odrębnych przepisach,
2)
wymiany informacji mających wpływ na bezpieczeństwo i porządek ruchu na autostradzie,
3)
umożliwiania podmiotom krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego korzystania, w uzasadnionych przypadkach, z urządzeń autostrady, w tym urządzeń łączności alarmowej i służbowej mogących zwiększyć ich skuteczność działania,
4)
określenia, przy zachowaniu nieprzerwanej dostępności i przejezdności autostrady, warunków umożliwiających przeprowadzenie, przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego, niezbędnych ćwiczeń na autostradzie.
§  7.
1.
Koncesjonariusz może zawierać z podmiotami, o którym mowa w § 1 ust. 1, porozumienia o współpracy, określające szczegółowe zasady współpracy w zakresie realizacji przez te podmioty ich zadań ustawowych w odniesieniu do autostrad oraz mające na celu zapewnienie nieprzerwanego dostępu do autostrady i jej przejezdności.
2.
Porozumienia, o których mowa w ust. 1, powinny uwzględniać ogólne kierunki współpracy określone w niniejszym rozporządzeniu oraz zasady współpracy określone w umowach koncesyjnych, zawieranych w trybie przepisów o autostradach płatnych.
§  8.
Przepisy rozporządzenia stosuje się odpowiednio do budowy i eksploatacji albo wyłącznie eksploatacji płatnych dróg ekspresowych.
§  9.
Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2001.118.1251

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Ogólne kierunki współpracy koncesjonariusza z administracją drogową, Policją, pogotowiem ratunkowym oraz jednostkami systemu ratowniczo-gaśniczego.
Data aktu: 25/09/2001
Data ogłoszenia: 15/10/2001
Data wejścia w życie: 30/10/2001