Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW ZAGRANICZNYCH
z dnia 8 września 2000 r.
w sprawie sposobu sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 36 ust. 3 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544) zarządza się, co następuje:
§  1.
Spis wyborców dla obwodu głosowania utworzonego za granicą sporządza i aktualizuje konsul Rzeczypospolitej Polskiej, zwany dalej "konsulem", właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub czasowego pobytu wyborcy za granicą.
§  2.
1.
Spis wyborców sporządza się na formularzu według wzoru określonego rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 28 sierpnia 2000 r. w sprawie spisu wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. Nr 72, poz. 849).
2.
Spis wyborców sporządza się zgodnie z rubrykami formularza, z tym że w rubryce "adres zamieszkania" w stosunku do pracowników polskich placówek za granicą i ich rodzin podaje się "Ambasada (Konsulat) Rzeczypospolitej Polskiej w..."; w stosunku do innych osób przebywających czasowo za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy w kraju, w odniesieniu zaś do osób zamieszkałych za granicą wpisuje się adres zamieszkania wyborcy za granicą.
3.
Formularz spisu zapisuje się dwustronnie.
4.
Spis wyborców sporządza się w kolejności alfabetycznej nazwisk.
§  3.
1.
Spis wyborców sporządza się pismem maszynowym lub w formie wydruku komputerowego albo pismem ręcznym - atramentem lub długopisem.
2.
W razie sporządzenia spisu w formie wydruku komputerowego:
1)
można przyjąć układ formularza odmienny od określonego we wzorze, pod warunkiem zamieszczenia wszystkich danych przewidzianych w tym wzorze,
2)
nie stosuje się warunku określonego w § 2 ust. 3.
§  4.
Konsul podpisuje spis wyborców i opatruje go pieczęcią urzędową placówki. Każdy arkusz formularza spisu powinien być opatrzony pieczęcią urzędową placówki i parafowany przez konsula.
§  5.
Konsul przekazuje jeden egzemplarz spisu wyborców przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej najpóźniej w przeddzień wyborów; drugi egzemplarz przechowuje u siebie.
§  6.
1.
Po wydaniu zaświadczeń, o których mowa w art. 33 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, zwanej dalej "ustawą", konsul skreśla wyborcę ze spisu wyborców, umieszczając w rubryce spisu "uwagi" adnotację "zaświadczenie".
2.
Wzory zaświadczeń o prawie do głosowania w dniu ponownego głosowania określa rozporządzenie, o którym mowa w § 2 ust. 1.
§  7.
1.
Spis wyborców jest aktualizowany do dnia przekazania przewodniczącemu obwodowej komisji wyborczej przez wpisanie wyborcy na dodatkowym formularzu spisu lub skreślenie ze spisu już sporządzonego.
2.
Aktualizacji, o której mowa w ust. 1, podlegają obydwa egzemplarze spisu wyborców.
3.
Przepisy § 2 i 3 stosuje się odpowiednio.
§  8.
1.
Po sporządzeniu spisu wyborców, przed dniem pierwszego głosowania, na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które:
1)
zostały pominięte w spisie, jeżeli reklamacja w sprawie ich wpisania do spisu została uwzględniona przez właściwego konsula,
2)
zostały pominięte w spisie w wyniku oczywistego błędu.
2.
Ze spisu wyborców skreśla się osoby:
1)
wobec których właściwy konsul wydał decyzję o ich skreśleniu ze spisu w wyniku reklamacji,
2)
które zostały umieszczone w spisie w wyniku oczywistego błędu,
3)
którym wydano zaświadczenia o prawie do głosowania, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy.
§  9.
1.
W okresie między dniem pierwszego głosowania a dniem ponownego głosowania na dodatkowym formularzu spisu wyborców wpisuje się osoby, które w okresie pomiędzy dniem wyborów a datą ponownego głosowania:
1)
uzyskały prawo wybierania,
2)
uzyskały decyzję właściwego konsula o wpisaniu ich do spisu wyborców w wyniku reklamacji wniesionej przed dniem wyborów,
3)
zostały pominięte w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu.
2.
Ze spisu wyborców w okresie, o którym mowa w ust. 1, skreśla się osoby:
1)
którym wydano zaświadczenie o prawie do głosowania wymienione w art. 33 ust. 2 ustawy,
2)
wobec których właściwy konsul wydał decyzję o skreśleniu ze spisu wyborców w wyniku reklamacji,
3)
które zostały umieszczone w spisie wyborców w wyniku oczywistego błędu.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2000.76.871

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób sporządzania i aktualizacji spisu wyborców dla obwodów głosowania utworzonych za granicą w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Data aktu: 08/09/2000
Data ogłoszenia: 18/09/2000
Data wejścia w życie: 18/09/2000